Kritiky.cz > Články > Nejlepší filmy první poloviny roku 2004

Nejlepší filmy první poloviny roku 2004

nejlepsi film002
nejlepsi film002
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Podle Martina Náhlovského (!)Leden > Pán prs­te­nů: Návrat krá­le

V prv­ním měsí­ci roku 2004 neby­lo zazna­me­ná­no žád­né vel­ké pře­kva­pe­ní. Snímky, u nichž se oče­ká­va­la vyso­ká kva­li­ta, svou pověst napl­ni­ly (i když se obje­vi­ly jis­té výjim­ky – Rodriguezovo Kdysi dáv­no v Mexiku) a stej­ně tak uči­ni­ly i kous­ky z dru­hé­ho bře­hu řeky (divác­ky oblí­be­ný a kri­ti­ky str­ha­ný Kameňák 2). Byť v led­nu nezví­tě­zi­la kva­li­ta jako tako­vá, roz­ho­du­jí­cí slo­vo musel mít tře­tí útr­žek Pána prs­te­nů. Po všech strán­kách pompéz­ní podí­va­ná, jejíž sto­páž zaú­to­či­la na zříd­kakdy nastří­ha­né čty­ři hodi­ny, při­nes­la více-méně to, co se oče­ká­va­lo. Hrdiny pro­ná­še­jí­cí sil­ně pate­tic­ké pro­slo­vy, napě­tím nasák­lý finiš s něko­li­ka­ti­sí­co­vý­mi voj­sky a v nepo­sled­ní řadě i neví­da­ný sou­boj s osmi­no­hým hmy­zem. A i když se v sou­vis­los­ti se zpra­co­vá­ním Návratu krá­le obje­vi­la řada výhrad, týka­jí­cích se pře­de­vším před­ví­da­tel­nos­ti děje, úprav vůči kni­ze či neho­ráz­ně natáh­nu­té­ho kon­ce, byl to prá­vě Peter Jackson, reži­sér celé tri­lo­gie, kdo si mohl po skon­če­ní pře­dá­vá­ní Oscarů spo­ko­je­ně povy­sko­čit. Třetí díl kul­tov­ní ságy zís­kal rekord­ních jede­náct cen.

Únor > 21 gra­mů

Měsíc únor nabyl podo­by vyrov­na­něj­ší čás­ti roku a během jeho dní navští­vi­la čes­ká kina hned celá plejá­da zají­ma­vých poči­nů. Se svým kous­kem při­spěl do mlý­na posled­ní dobou vel­mi pro­duk­tiv­ní Joel Schumacher (Veronica Guerin se přes­to sta­la mír­ným zkla­má­ním a zůsta­la hlu­bo­ko ve stí­nu Telefonní bud­ky), po men­ší pau­ze se o své slo­vo při­hlá­sil extra­va­gant­ní Tim Burton pro­střed­nic­tvím vizu­ál­ně úchvat­né „his­tor­ky“ Velká ryba a poza­du nezů­stal ani Edward Zwick se svým Posledním samu­ra­jem. Velcí reži­sé­ři se však toho obdo­bí muse­li spo­ko­jit až se zad­ní­mi pozi­ce­mi, pro­to­že na ty před­ní zaú­to­čil s napros­tým pře­hle­dem tvůr­ce Amores perros Alejandro Gonzales Inárritu. Snímek 21 gra­mů vytřel zrak všem pochy­bo­va­čům, na nejed­nom fes­ti­va­lu si vyslou­žil hned něko­lik oce­ně­ní a nespo­ko­je­ni nezů­sta­li ani samot­ní divá­ci. Silné lid­ské dra­ma o třech jedin­cích pozna­me­na­ných nepří­liš váb­nou minu­los­tí zau­ja­lo též po strán­ce herec­kých výko­nů. Naomi Wattsová potvr­di­la, že umí roz­pro­dat svůj talent neje­nom v Lynchových šíle­nos­tech a čer­ných Kruhových stud­ních, ale také na poli žán­ru herec­ky nej­těž­ší­ho.

Březen > Návrat do Cold Mountain

Podobně jako únor, i bře­zen se stal měsí­cem poměr­ně našla­pa­ným (niko­li však z pohle­du „komerč­ní­ho“). Akční poku­sy jako Výplata či Krajina střel­ců ješ­tě zůsta­ly věr­né čas­to­krát dosa­že­né hra­ni­ci prů­měr­nos­ti, ale vět­ši­na zby­lých poči­nů tuto lať­ku již s pře­hle­dem poko­ři­la (tedy… pomineme-li pře­dem zatra­ce­né kous­ky jako Torque: Ohnivá kola, Na plný plyn atd.). V pomy­sl­ném finá­le změ­ři­ly své síly dva fil­my zabý­va­jí­cí se lás­kou. Avšak kaž­dý z nich se k tomu­to téma­tu posta­vil odliš­ným způ­so­bem. Zatímco Ztraceno v pře­kla­du Sofie Coppolové naskyt­lo kon­zu­men­tům poma­louč­kou stu­dii kri­ze pozd­ní­ho věku s vyni­ka­jí­cím Billem Murrayem v hlav­ní roli, Návrat do Cold Mountain vsa­dil na lát­ku jako vystři­že­nou z čer­ve­né knihov­ny a zamí­řil do týchž vod jako Anglický paci­ent. V koneč­ném zúčto­vá­ní jsem se roz­ho­dl ozna­čit coby vítě­ze dru­hý jme­no­va­ný sní­mek (i pro­to, že mi Ztraceno v pře­kla­du totál­ně nesed­lo). Režisér a scé­náris­ta v jed­né oso­bě Anthony Minghella doká­zal vel­mi umně sklou­bit dvě odliš­né dějo­vé linie (útra­py na ven­ko­vě a hek­tic­ký návrat váleč­né­ho zbě­ha domů) do jed­no­ho fil­mo­vé­ho pásu a navzdo­ry omše­los­ti námě­tu nato­čil jeden z nej­krás­něj­ších holly­wo­od­ských fil­mů celé­ho roku.

Duben > Samuraj

Duben minu­lé­ho roku při­ne­sl divá­kům vel­mi roz­ma­ni­tou a žánro­vě boha­tou nabíd­ku. Milovníci akce a rece­se si při­šli na své záslu­hou Tarantinovy dvoj­ky Killa Billa, ochu­ze­ni nezů­sta­li ani pří­vr­žen­ci spe­ci­fic­ké­ho humo­ru Woodyho Allena (byť kome­die Cokoliv zůsta­la lehce pod reži­sé­ro­vou lať­kou) a do čes­kých kinosá­lů zamí­ři­la i toli­ko oče­ká­va­ná adap­ta­ce Ježíšova ukři­žo­vá­ní ve výraz­ně krva­věj­ším hávu (dal bych ruku do ohně za to, že ješ­tě nyní si Gibson vese­le mne ruce). To ale neby­lo vše. Výrazným fon­tem se do sta­tis­tik minu­lé­ho roku zapsal i zná­mý sever­ský reži­sér Lars Von Trier a to veskr­ze neotře­lým sním­kem Dogwille (Nicole Kidmanová má v posled­ní době vel­mi dob­rý čuch na role). Pozadu však nezů­sta­li ani jeho evropští kole­go­vé (Andrej Končalovský – Dům bláznů, Peter Mullan – Padlé ženy, Alexandr Sokurov – Ruská archa ad.). Duben byl pros­tě po všech strán­kách na výši a u vol­by nej­lep­ší­ho titu­lu měsí­ce jsem dlou­ho váhal. Nakonec jsem se roz­ho­dl pro film asij­ské­ho reži­sé­ra Takeshiho Kitana, v němž oso­bi­tá for­ma před­či­la mno­ho­krát zfil­mo­va­nou lát­ku.

Květen > Starsky & Hutch

Jestliže minu­lé měsí­ce byly spí­še nezá­vis­lej­ší a úto­či­ly ve smě­ru „hloub­ko­vém“, kvě­ten se z toho­to sevře­ní vyma­nil a vypliv­nul hned něko­lik titu­lů, jejichž pří­chod byl oče­ká­ván se zata­je­ným dechem. Hned z kra­je páté­ho měsí­ce zaví­tal do čes­kých kin Van Helsing, vel­ko­le­pá počí­ta­čo­vá zába­va a typic­ká efekt­ní uje­ti­na Stephena Sommerse (let­ní main­stre­am, nic víc, nic míň), o týden poz­dě­ji pak Trója Wolfganga Petersena, monu­men­tál­ní fil­mo­vý pře­pis báj­né vál­ky (oče­ká­val se dru­hý Gladiátor, ale mar­ně – němec­ký reži­sér nastar­to­val svůj počin jen na půl ply­nu), a bloc­kbuste­rov­sky ladě­ný měsíc zavr­ši­lo v jeho závě­ru „téměř posta­po­ka­lyp­tic­ké“ dra­ma Den poté. Ačkoliv dub­no­vé menu bylo sku­teč­ně gran­di­óz­ní, při roz­ho­do­vá­ní o „nej­lep­ším“ fil­mu jsem neu­před­nost­nil ani jeden kal­kul a zvo­lil zdán­li­vě pro­s­to­du­chou paro­dii Starsky & Hutch. Mám rád Stillera, stej­ně tak i Wilsona a tahle kome­die mi v době své­ho uve­de­ní sku­teč­ně zved­la nála­du. A že jsem to teh­dy potře­bo­val…

Červen > Úsvit mrtvých

Mambo Italiano, Presumpce vlny, Šňup, Český sen, Metallica: Some Kind of Monster, Harry Potter a Vězeň z Azkabanu… všech­ny tyhle sním­ky navští­vi­ly čes­ká kina v měsí­ci červ­nu. A že se bylo na co kou­kat! Přestože se tře­tí díl čaro­děj­nic­ké­ho učně sku­teč­ně pove­dl a hra­vě pře­ko­nal obě pře­de­šlé čás­ti, mé sym­pa­tie si nako­nec zís­kal titul ze zce­la jiné rovi­ny - z žán­ru, kte­rý jsem před lety myl­ně ozna­čil jako mrt­vý. Debutující reži­sér Zack Snyder mě však mile vyve­dl z omy­lu a nato­čil zom­bie horor nové­ho tisí­ci­le­tí (ačko­liv rema­ke fil­mu z roku 1978). Spousta krve, nási­lí, urva­né kon­če­ti­ny, řev, zma­tek, napě­tí… Kdekomu by se při této kom­bi­na­ci udě­la­lo nevol­no, ale já… já se u Úsvitu mrtvých nesku­teč­ně poba­vil a závě­reč­ná půl­ho­din­ka fil­mu mě pak nadob­ro pře­svěd­či­la o tom, že i když je mi dva­cet, stá­le někte­ré scé­ny pro­ží­vám jako deví­ti­le­tý kluk. Bravo, Snydere, bra­vo! Tohle se v rám­ci žán­ru sku­teč­ně poved­lo.

Nejúspěšnější sním­ky dru­hé­ho polo­le­tí si při­po­me­ne­me v dru­hé čás­ti člán­ku, kte­rá se zde obje­ví „coby dup“.


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
  • 3D billboard na Times Square | Dům draka (HBO)13. srpna 2022 3D billboard na Times Square | Dům draka (HBO) Posted in Videa
  • David Ondříček: Chtěl jsem, aby ten film byl co nejopravdovější27. května 2018 David Ondříček: Chtěl jsem, aby ten film byl co nejopravdovější Čím je pro Vás Dukla 61? Je to katastrofický film, rodinný film na pozadí katastrofy, nebo historické drama? První díl je rodinné drama, druhý spíš katastrofický film. Co pro Vás bylo […] Posted in Rozhovory
  • Men In Black: Alien Crisis20. listopadu 2020 Men In Black: Alien Crisis   Hra Men in Black Alien Crysis rozhodně nekopíruje obsah filmu, takže nečekejte žádnou herní pecku, to se už očekávalo před vydáním této hry. Ve hře budete hrát za postavu […] Posted in Retro games
  • Více praxe4. října 2019 Více praxe Motolkomix, jehož autorem je Donald, podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní . Posted in Komiks
  • Poklad z půdy – rozhovor s Janem Rosákem5. září 2018 Poklad z půdy – rozhovor s Janem Rosákem Máte rád staré věci kvůli příběhům, nebo protože je to vhodná investice? Jak stárnu, můj vztah ke starým věcem je vřelejší. Asi z kolegiality k ročníku narození, tedy vlastně […] Posted in Rozhovory
  • Tennis - Pollen (2023)19. prosince 2023 Tennis - Pollen (2023) Občas se stane, že v zimě vyjde album, které svou vnitřní hřejivostí dokáže rozpustit všeobjímající chlad a nádherně prozáří den. Takovým příkladem je deska Pollen od dua z Colorada - […] Posted in Hudba
  • Letní audioknižní výzva 20211. června 2021 Letní audioknižní výzva 2021 Zdravím všechny své báječné čtenáře u nového článku! V Audiolibrixu si řekli, že klasický výzva na rok je patrně asi málo, s 23 tématy, a tak nám přidali ještě jednu – letní! Je […] Posted in Audioknihy
  • Falcon a Winter Soldier - Pravda23. dubna 2021 Falcon a Winter Soldier - Pravda Předposlední epizoda nám dopřála oddechu od jinak nepřetržité akce, tedy kromě vynikající úvodní bitky na nádraží na Žižkově. Jinak se toho vlastně v epizodě nestalo, figurky byly […] Posted in Krátké recenze
  • Sicario: Nájemný vrah - deprese se stoprocentní zárukou22. února 2019 Sicario: Nájemný vrah - deprese se stoprocentní zárukou Za hranice vlastní země, za meze vlastních ideálů, na pokraji smrti a morálky. Depresivní těžkopádný film, který skopne diváka do nejhlubší deprese.      Americko-mexická hranice, kde […] Posted in Retro filmové recenze
  • 26. ČESKÝ LEV – VÝSLEDKY23. března 2019 26. ČESKÝ LEV – VÝSLEDKY MIMOŘÁDNÝ PŘÍNOS ČESKÉ KINEMATOGRAFII Věra Plívová-Šimková   NEJLEPŠÍ FILM Všechno bude – producent Jiří Konečný NEJLEPŠÍ DOKUMENTÁRNÍ FILM King Skate – režie Šimon Šafránek – […] Posted in Články
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 4,14451 s | počet dotazů: 270 | paměť: 72003 KB. | 28.04.2024 - 03:28:18