Poslední aristokratka

Načítám počet zob­ra­ze­ní...

ROZHOVOR S REŽISÉREM JIŘÍM VEJDĚLKEM

C:\Users\marti_000\Documents\ACTUAL PROJEKTY\ARISTOKRATKA\KNIZNI OBALKA\1_JIRKA_low.jpg

Kde jste se popr­vé setkal s kni­hou Poslední aris­to­krat­ka? Napadlo vás hned, že by to moh­la být dob­rá fil­mo­vá kome­die?
V knih­ku­pec­tví. Mrkla na mě z regá­lu se sou­čas­ný­mi best­selle­ry. Hned jsem se zače­tl a říkal si: „Hergot, z toho by moh­la být dob­rá kome­die.“ Byl v ní jem­ný iro­nic­ký humor, ve kte­rém jsem sly­šel ozvě­nu Jirotkova Saturnina, a při­tom i řízná situ­ač­ní komi­ka a čer­ný humor, kte­rý mám také veli­ce rád. Okamžitě jsem se shá­něl po autor­ských prá­vech, ale zjis­til jsem, že už jsou pryč, a tak jsem s lítos­tí vidi­nu této kome­die pus­til z hla­vy. Po letech mi však zavo­la­li Ondřej Zima a Silvie Michajlova ze spo­leč­nos­ti Evolution Films, kte­ří autor­ská prá­va vlast­ni­li, a nabíd­li mi, jest­li bych nechtěl Poslední aris­to­krat­ku zfil­mo­vat. Říkal jsem si: „Když si o to ta kni­ha tak kole­du­je, tak proč ne.“ A pus­ti­li jsme se do toho.

Mluvil vám autor kniž­ní před­lo­hy spi­so­va­tel Evžen Boček nějak do scé­ná­ře nebo natá­če­ní?
Vůbec ne. Dal mi napros­tou vol­nost. Jen jsem mu potom, co se sezná­mil s mou před­chá­ze­jí­cí fil­mo­gra­fií, musel slí­bit, že mu v Miloticích, kde jsme natá­če­li a kde je dosud kas­te­lá­nem, nebu­du pořá­dat a reží­ro­vat žád­né orgie. To jsem mu spl­nil. Poslední aris­to­krat­ka je tak opro­ti mým před­cho­zím kome­di­ím dale­ko cud­něj­ší, až bych řekl rodin­ná podí­va­ná. Pikantní his­tor­ky se ve fil­mu vyprá­ví jen o pra­strý­ci, kte­rý si kdy­si před sta­le­tí­mi po bitvě s Turky při­ve­zl na Kostku půl­ku haré­mu a ve svém milost­ném kabi­ne­tu s nimi potom pod­ni­kal milost­né poku­sy. Díky tomu se mu zača­lo pře­zdí­vat Velký pra­sák.

Knihy jsou psá­ny jako dení­ko­vý záznam, vypra­věč­kou je mla­dá aris­to­krat­ka Marie. Snad nebu­de fil­mem pro­vá­zet vnitř­ní hlas Marie, jak se v tako­vých pří­pa­dech nabí­zí?
Ne, to jsem si hned zpo­čát­ku zaká­zal. Filmový pří­běh se má vyprá­vět obra­zem a jed­ná­ním postav. Vnitřní hlas dovy­svět­lu­jí­cí děj je ber­lič­ka, bez kte­ré jsem se chtěl obe­jít. Navíc s dení­ko­vým způ­so­bem lite­rár­ní­ho vyprá­vě­ní je ve fil­mu tro­chu potíž. Panu Bočkovi se pro kni­hu veli­ce dob­ře hodí, pro­to­že může nená­sil­ně při­vá­dět na Kostku dal­ší a dal­ší hrdi­ny a ply­nu­le je uvrh­nout do dal­ších a dal­ších situ­a­cí, při­čemž konec je v nedo­hled­nu. Film a fil­mo­vý divák však něja­ký závěr a konec chce a vyža­du­je. Proto jsem pro fil­mo­vou ver­zi musel vymys­let záplet­ku, kte­rá by se nějak roz­ví­je­la, vrcho­li­la a kon­či­la, aby divá­ci v kině během sle­do­vá­ní čeka­li, co bude dál a jak to s rodi­nou Kostků dopad­ne.

Příznivci knih Evžena Bočka na soci­ál­ních sítích s napě­tím dis­ku­to­va­li obsa­ze­ní jed­not­li­vých stě­žej­ních postav. Podle prv­ních ohla­sů se zda­jí být fanouš­ci spo­ko­je­ni. Jak jste k obsa­ze­ní jed­not­li­vých rolí dospěl?
Obsazení je pro reži­sé­ra vždy klí­čo­vé. Předchází-li fil­mo­vé­mu pří­bě­hu hoj­ně čte­ná kni­ha, je to ješ­tě slo­ži­těj­ší. Musíte brát v potaz vysně­nou před­sta­vu čte­ná­řů, kte­ří nad obsa­ze­ním moh­li uva­žo­vat ješ­tě dří­ve než vy. Ptal jsem se schvál­ně přá­tel ve svém oko­lí, kte­ří Poslední aris­to­krat­ku čet­li, jest­li si nad její­mi strán­ka­mi dosa­zo­va­li do postav něko­ho kon­krét­ní­ho. Většinou mě zahr­nu­li popi­sy pito­resk­ních lidí ze své­ho oko­lí, kte­ré jim kniž­ní figu­ry při­po­mí­na­li. „Ten lazar Krása je celej náš strejda. Ten taky chy­tí vždyc­ky všech­no, včet­ně faleš­ný bře­zos­ti.“ Nebo: „Ta Tichá, to je úpl­ně moje tchy­ně. Z ní taky táh­ne kořal­ka v jed­nom kuse,“ a tak podob­ně.
Pokud jsem se pídil po herec­kých před­sta­vi­te­lích, dlou­ze se odml­če­li a potom na mě vysy­pa­li jmé­na her­ců, kte­ří byli sice skvě­lí, ale z nichž je řada již celá dese­ti­le­tí po smr­ti a ani za své­ho živo­ta by se nemoh­li vzá­jem­ně potkat tak, aby si spo­lu zahrá­li tře­ba věro­hod­ný man­žel­ský pár. Tak je to s před­sta­vou čte­ná­řů o obsa­ze­ní čas­to. Buď je mlha­vé, nebo neu­sku­teč­ni­tel­né. Takže obsa­ze­ní Poslední aris­to­krat­ky jsem nako­nec volil pod­le sebe a své­ho citu.

Která z postav v Poslední aris­to­krat­ce je vám nej­bliž­ší?
V kaž­dé z postav se tro­chu vidím. V Poslední aris­to­krat­ce jsem asi nej­víc podob­ný Frankovi, hra­bě­ti z Kostky, pro­to­že to je sní­lek, kte­rý chce, aby vše bylo per­fekt­ní, jeho blíz­cí byli spo­ko­je­ni, a je ochot­ný pro to udě­lat téměř coko­li. Z té zod­po­věd­nos­ti mu jde občas tro­chu hla­va kolem. Přesně takhle se čas­to cítím při natá­če­ní. Proto jsem i do upou­táv­ky na film tro­chu sebe­i­ro­nic­ky umís­til titu­lek se svým jmé­nem za repli­ku Vojty Kotka ali­as práv­ní­ka Bendy: „… to by si uvá­zal na krk jen úpl­ný blá­zen.“

Jak jste se vlast­ně v Poslední aris­to­krat­ce vypo­řá­dal s ang­lič­ti­nou? Na zámek při­jíž­dě­jí Čechoameričané. Budeme tedy v kině při Poslední aris­to­krat­ce číst podti­tul­ky?
Naštěstí ne. S tím­to pro­blé­mem mi výraz­ně pomohl samot­ný Frank Kostka. Jako správ­ný uči­tel svou ženu i dce­ru při­měl nau­čit se dob­ře čes­ky, tak­že jejich výslov­nost je ukáz­ko­vá. Svou důsled­nos­tí a přís­nos­tí mi ze srd­ce odva­lil jako fil­mo­vé­mu auto­ro­vi vel­ký bal­van, pro­to­že jinak bych musel jeho ženu a dce­ru obsa­dit ame­ric­ký­mi hereč­ka­mi, aby jejich ang­lič­ti­na byla věro­hod­ná. Nakonec i samot­né­ho Franka bych musel najít mezi ame­ric­ký­mi her­ci. České posta­vy by jim ale potom v půl­ce deva­de­sá­tých let jen těž­ko v ang­lič­ti­ně rozu­mě­ly, tak­že by to ve scé­nách bylo samé: „Cože?“ „Co říkal?“ Nejspíš bychom se přes samé pře­klá­dá­ní nedo­sta­li v ději pří­liš dale­ko za sezna­mo­va­cí scé­nu. Figury by si navzá­jem muse­ly stá­le něco vysvět­lo­vat, a to by byla pro divá­ky straš­ná nuda. Dokonce jsem zkou­šel Marii a Vivien češ­ti­nu tro­chu poka­zit a nechat je mlu­vit láma­ně, ale to se sne­se u ved­lej­ší posta­vy, kte­rá má pár replik, ale ne u takhle důle­ži­tých cha­rak­te­rů. Po pár scé­nách vám láma­ná češ­ti­na začne být straš­ně pro­tiv­ná.

Děj fil­mu se ode­hrá­vá v deva­de­sá­tých letech. Tomu jste jis­tě muse­li podří­dit i kos­týmy. Jak bylo těž­ké sehnat dobo­vé oble­če­ní? A jak her­cům mode­ly z „deva­de­sá­tek“ nako­nec slu­ší?
Základní silu­e­ta a stři­hy z deva­de­sá­tých let se teď zrov­na vra­cí do módy. Takže divák se může něčím dokon­ce i inspi­ro­vat. Důkazem toho je Zdeněk Piškula, kte­rý si chtěl během natá­če­ní odkou­pit část své­ho kos­tý­mu - vzo­ro­va­ný sve­tr ve sty­lu divo­kých deva­de­sá­tek. A to se v té době tepr­ve naro­dil. Samozřejmě, sehnat tři­cet let sta­ré kous­ky neby­lo snad­né. Kostýmní výtvar­ni­ce Katarína Hollá se svý­mi kosty­mér­ka­mi pro­hra­ba­ly všech­ny naše skří­ně, tak­že i já jsem nako­nec do fil­mu při­spěl pěk­ný­mi vyslou­ži­lý­mi kalho­ta­mi. Navíc v mís­tech natá­če­ní vyku­po­va­li od míst­ních oby­va­tel zacho­va­lé kous­ky a v Praze, Brně a Bratislavě proš­mejdi­ly vše­mož­né baza­ry, aby zís­ka­ly oble­če­ní jak pro čes­ké turis­ty navště­vu­jí­cí zámek Kostka, tak pře­de­vším vzác­né ame­ric­ké kous­ky pro rodi­nu Kostkových. Důkazem, že kos­týmy v Poslední aris­to­krat­ce jsou sku­teč­ně dobo­vé, je i to, že když jsem si oblé­kl bun­du, ve kte­ré jsem měl hrát jed­no­ho z „muflo­nů“, jak návštěv­ní­kům Kostky říká kas­te­lán Josef, v její kap­se jsem nale­zl slo­že­né sta­ré čís­lo humo­ris­tic­ké­ho časo­pi­su Dikobraz z roku 1993. Dokonce jsem v něm měl otiš­tě­ný vlast­ní kres­le­ný vtip. V tu chví­li na mě ta doba a hří­chy mlá­dí doslo­va dýchly.

Co na tom obráz­ku bylo?
Bylo to zim­ní led­no­vé vydá­ní. Na kresbě dva pro­mrz­lí sta­řeč­ci pro­sí před kre­ma­to­ri­em, aby je pus­ti­li dovnitř, aby se moh­li tro­chu ohřát. Zjevně jsem už teh­dy hol­do­val čer­né­mu humo­ru.

Užili jste si při natá­če­ní také pořád­nou zimu?
To mi poví­dej­te. Zámky se neda­jí pří­liš vytá­pět, pro­to­že by to poško­di­lo sta­ré obra­zy a náby­tek. Takže když se divá­ci budou v kině dob­ře dívat, všim­nou si, že při někte­rých repli­kách jde her­cům pára od úst. To i mně mrzl úsměv na rtech.

Jak jste vlast­ně vybí­ral zámek, kte­rý v Poslední aris­to­krat­ce před­sta­vu­je Kostku?
Důkladně. Jako bych obsa­zo­val jed­nu z hlav­ních postav pří­bě­hu. Na foto­gra­fi­ích jsem viděl snad všech­ny čes­ké zám­ky, na desít­kách z nich jsem se byl i podí­vat. Na obhlíd­ky jsem si pak nosil i vlast­ní papu­če. Chtěl jsem, aby Kostka spl­ňo­va­la mou před­sta­vu, kte­rou jsem měl při čte­ní kni­hy a kte­rá byla ve všech ohle­dech per­fekt­ní. Nakonec jsme fil­mo­vou Kostku s panem archi­tek­tem Martinem Kurelem a panem kame­ra­ma­nem Vladimírem Smutným slo­ži­li z pěti zám­ků.

Má natá­če­ní na zám­cích něja­ké zvlášt­nos­ti, kte­ré jste u před­chá­ze­jí­cích fil­mů neza­žil?
Jistě. Kromě toho, že her­ci i štáb muse­li být naba­le­ní jako pum­py a krýt pod kos­týmy ješ­tě něko­lik dal­ších zatep­lo­va­cích vrs­tev, jsou vel­ko­le­pé zámec­ké pro­sto­ry veli­ce nároč­né na sví­ce­ní. Osvětlovačská par­ta pod vede­ním vrch­ní­ho osvět­lo­va­če Slávka Mikovce a pod tak­tov­kou kame­ra­ma­na pana Vladimíra Smutného celé dny a noci před natá­če­ním roz­ta­ho­va­la po zám­cích a kolem nich kilo­me­t­ry kabe­lů. Stavěli leše­ní a na něm zapo­jo­va­li lam­py. Místním oby­va­te­lům se muse­lo zdát, že jejich zámek se při­pra­vu­je na gene­rál­ní rekon­struk­ci. Ovšem jen díky tako­vé­to pil­né prá­ci může­te v Poslední aris­to­krat­ce obdi­vo­vat zám­ky tak, jak je při běž­né turis­tic­ké obhlíd­ce nikdy neu­vi­dí­te. Můžete žas­nout, jak vypa­dá obří jídel­na osvět­le­ná jen svíč­ka­mi, může­te zaku­sit jaké to je pro­jít se noč­ní zámec­kou chod­bou jen s pet­ro­lej­kou v ruce. Obdivovat, jak to slu­ší zámec­ké­mu scho­diš­ti, když se do jeho vel­kých oken opře zim­ní slun­ce a vzdu­chem pole­tu­je prach zví­ře­ný uklí­ze­jí­cí paní Tichou v podá­ní Elišky Balzerové, kte­rá tan­čí mezi socha­mi s pra­chov­kou v ruce. A co tepr­ve, když ran­ní úsvit pro­zá­ří zámec­kou kuchy­ni a zám­kem zavo­ní čer­stvé kob­li­hy.

Jaký máte vztah k pro­stře­dí aris­to­kra­cie? Je vám něčím blíz­ké?
Pocházím z napros­to ple­bej­ské­ho pro­stře­dí. Ovšem pod­le úst­ně tra­do­va­né his­tor­ky by prý i ve mně moh­lo být pár kapek mod­ré krve. Můj pra­dě­da údaj­ně pra­co­val na začát­ku minu­lé­ho sto­le­tí jako pod­ko­ní u jakési ital­ské šlech­tic­ké rodi­ny, kde se do něho jed­na z aris­to­kra­to­vých dcer zami­lo­va­la. Praděda nevá­hal a pro­ti vůli jejích rodi­čů šlech­tič­nu une­sl a zalo­žil s ní napros­to nea­ris­to­kra­tic­ký rod, kte­rý nako­nec dopu­to­val až do Čech. Je to jen rodin­né vyprá­vě­ní, po důka­zech jsem se nepí­dil, ale musím při­znat, že urči­tý již­ní tem­pe­ra­ment a chuť unést jakou­ko­li zají­ma­věj­ší dce­ru z oko­lí jsem u sebe občas pozo­ro­val.
Jinak jsem šlech­tic­ký život a zvyk­los­ti stu­do­val v doku­men­tech. Jejich vztah k rodo­vé­mu dědic­tví a zod­po­věd­nost k odka­zu před­ků mě zau­ja­ly. Oni vlast­ně veš­ke­rý maje­tek nevlast­ní, mají ho jen svě­ře­ný a pro­půj­če­ný od před­chá­ze­jí­cích gene­ra­cí a zase ho musí v co nej­lep­ším sta­vu pře­dat svým potom­kům. Pod tím­to dojmem jsem Poslední aris­to­krat­ku psal a točil. Bude, věřím, tak tro­chu také o hod­no­tách, kte­ré nás pře­sa­hu­jí.

Točíte kome­die čas­to. Čím vás tak při­ta­hu­jí?
Považuji kome­dii za sku­teč­ně krá­lov­ský žánr. Musí být psá­na i toče­na s napros­to plným nasa­ze­ním a pro­ve­de­na s hodi­nář­skou přes­nos­tí. Při tom všem musí vypa­dat lehce a samo­zřej­mě, jako by to byla ta nej­jed­no­duš­ší věc na svě­tě. Při natá­če­ní mě nad vodou udr­žu­je vidi­na, že po vší té dři­ně a peč­li­vos­ti, kte­rou musí­me kome­dii věno­vat, je na kon­ci smích divá­ků. To je slad­ká odmě­na.

Je Poslední aris­to­krat­ka ryzí kome­die? Dal by se k ní při­po­jit i jiný pří­vlas­tek?
S pří­vlast­ky bych byl opa­tr­ný. Z mé fil­mo­gra­fie je Poslední aris­to­krat­ka sku­teč­ně asi nej­čist­ší kome­dií, pro­to­že ten­to­krát divá­ky ušet­řím toho, že bych nechal zemřít někte­rou z důle­ži­tých postav. I když někte­ré mají namá­le. Jediný pří­vlas­tek, kte­rý bych mož­ná Poslední aris­to­krat­ce při­dal, je zim­ní kome­die. Tak tro­chu cítím vzdá­le­nou spří­z­ně­nost mezi Poslední aris­to­krat­kou a Účastníky zájez­du. Obojí jsou adap­ta­ce­mi kniž­ní­ho best­selle­ru, ale zatím­co Účastníci zájez­du byli kome­dií let­ní, je pro mě Poslední aris­to­krat­ka kome­dií zim­ní. Zatímco v Účastnících zájez­du vyjíž­dě­jí Češi do zahra­ni­čí, v Poslední aris­to­krat­ce při­jíž­dě­jí hos­té ze zahra­ni­čí do Čech.

A jak bys­te na svůj nej­no­věj­ší film Poslední aris­to­krat­ka pozval divá­ky?
Pokud si divá­ci chtě­jí při­jít do kina pro kus dob­ré nála­dy, ať klid­ně zajdou na Poslední aris­to­krat­ku. Určitě jim dopře­je­me štěd­rou por­ci zába­vy. Věřím, že Poslední aris­to­krat­ka je zim­ní kome­die, kte­rá je zahře­je.

Autor: Tiskové materiály
Tiskové informace. Většinou od distributorů, ale občas i z televizí a festivalů.
Životopisné drama Duchoň – když talent nestačí
6. srpna 2025Životopisné drama Duchoň – když talent nestačíUprostřed léta – času prázdnin a dovolených – jsem byla vyslána do pražského kina 35 na novinářskou projekci filmu Duchoň který režíroval Peter Bebjak. Tvůrci jej uvádějí v době, kdy si připomínáme 75 let od narození…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Příběh seriálu: Nemocnice na kraji města
1. července 2025Příběh seriálu: Nemocnice na kraji městaČtvrtý díl seriálového občasníku jsem na 29.6. (kdy tento článek vyšel na mém blogu) nesituoval náhodou. Přesně před čtyřiceti lety nás totiž navždy opustil král českého seriálu Jaroslav Dietl. A jelikož jej před deseti lety na…Vydáno v rubrice: Seriály
Duchoň: Životopisný film o slovenském zpěvákovi 70. let představí i Karla Gotta
8. června 2025Duchoň: Životopisný film o slovenském zpěvákovi 70. let představí i Karla GottaV novém slovenském životopisném filmu o zpěvákovi sedmdesátých let Karolu Duchoňovi se objeví i legendární česká hvězda Karel Gott, kterého ztvární český herec Vojtěch Kotek. Film s názvem Duchoň režíruje Peter Bebjak a jeho uvedení do…Vydáno v rubrice: Filmové a televizní aktuality
Vlny – historické drama z období okupace –  75 %
21. dubna 2025Vlny – historické drama z období okupace – 75 %Vlny (2024) jsou v pořadí již třetím režijním počinem mladého (38 let), ale přesto nadějného herce, scénáristy a režiséra Jiřího Mádla, který již odrostl svým pubertálním rolím rafťáka či snowborďáka. Žánrově se jedná o historické drama…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Příběh seriálu: Bylo nás pět
13. února 2025Příběh seriálu: Bylo nás pětV lednu odstartoval na blogu zbrusu nový občasník Příběh seriálu, jehož první díl byl věnován legendární české minisérii Byl jednou jeden dům, která oslavila půlstoletí od své televizní premiéry. O dvacet let později na obrazovkách České…Vydáno v rubrice: Seriály
Snowboarďáci - sympatická komedie na sněhu
22. prosince 2024Snowboarďáci - sympatická komedie na sněhuDva šestnáctiletí kluci, Rendy (Vojta Kotek) a Jáchym (Jirka Mádl), odjíždí na hory, aby nasbírali zkušenosti jak ve snowboardingu, tak balení holek. Už na začátku se jim však jejich představa zbortí. Zjišťují, že snowboard je ve…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
S čerty nejsou žerty – Retro pohádková recenze – 90%
11. prosince 2024S čerty nejsou žerty – Retro pohádková recenze – 90%Velice vtipný a diváky oblíbený snímek režiséra Hynka Bočana, který na motivy pohádkové předlohy Čertův švagr Boženy Němcové zfilmoval v roce 1984 kameraman Jaromír Šofr. V rolích excelují Vladimír Dlouhý (Petr Máchal), Ondřej Vetchý (čert Janek), Jana Dítětová…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Honza málem králem – Retro pohádkové recenze – 75 %
2. prosince 2024Honza málem králem – Retro pohádkové recenze – 75 %Oblíbená česká klasika Bořivoje Zemana je zfilmována podle společného scénáře Oldřicha Kautského a Bořivoje Zemana. Dobře obsazená pohádka se točila v roce 1977 mimo jiné na hradě Křivoklát. V hlavních rolích hrají debutující mladý Jirka Korn…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Viděl jsem Vlny, měli byste taky?
16. července 2024Viděl jsem Vlny, měli byste taky?Jestli se o nějakém filmu na KVIFFu nesly téměř až magické zvěsti, byly to rozhodně Vlny. I proto bylo možné jen pár dní po světové premiéře vidět na pokladnách cedule, které dopředu upozorňovaly na to, že…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Metoda Markovič: Hojer
19. března 2024Metoda Markovič: HojerFilmfanaticovi dosud chyběla zkušenost s nováckými sériemi z produkce Voyo. Nenalákal mě Král Šumavy, nepodařilo se to Ivetě, uspěla až Metoda Markovič: Hojer. A padlo hned několik mýtů. Seriál popisuje skutečné případy kriminalisty Jiřího Markoviče a…Vydáno v rubrice: TV Recenze
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře