Kritiky.cz > Festivaly > Projekt 100 - Planeta opic - O filmu

Projekt 100 - Planeta opic - O filmu

PlanetOpic
PlanetOpic
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Producent Planety opic, Arthur P. Jacobs, byl v bran­ži nováč­kem. Předtím než 20th Century Fox pře­svěd­čil, aby film zafi­nan­co­va­li, pro­du­ko­val jen dva fil­my. Získat si důvě­ru vel­ké­ho stu­dia zpo­čát­ku neby­lo snad­né. Během 50. let minu­lé­ho sto­le­tí se zaži­la před­sta­va, že fil­my s opi­ce­mi jsou níz­ko­roz­počto­vé béč­ko­vé sním­ky urče­né pře­de­vším k poba­ve­ní, niko­li ale­go­ric­ké­mu zob­ra­ze­ní závaž­ných úvah. Prvním kro­kem k Jacobsovu úspě­chu bylo herec­ké obsa­ze­ní. Do hlav­ní role se mu poda­ři­lo zís­kat vzor muž­nos­ti té doby – legen­dár­ní­ho Charltona Hestona, kte­rý byl před­ním her­cem his­to­ric­kých epo­sů (tzv. fil­mů „meče a san­dá­lů“) a ztvár­nil tako­vé his­to­ric­ké osob­nos­ti jako Julia Caesara (1950), Mojžíše v Desateru při­ká­zá­ní (1956), Ben Hura (1959) či malí­ře Michelangela ve fil­mu Ve služ­bách pape­že (1965). Dalším, pro pro­du­cen­ty vel­mi důle­ži­tým aspek­tem, byly mas­ky. Aby byly uvě­ři­tel­né a posta­vy opic nepů­so­bi­ly směš­ně, musel Jacobs oslo­vit toho nej­lep­ší­ho mas­ké­ra – Johna Chamberse. Dva roky před samot­ným natá­če­ním děla­li zkouš­ky a mas­ky neu­stá­le zdo­ko­na­lo­va­li a způ­sob apli­ka­ce zrych­li­li nato­lik, že pro­du­cen­ta nako­nec pře­svěd­či­li. Posledním člán­kem mozai­ky pak byl správ­ný scé­nář, kte­rý umož­nil nato­čit film lev­ně­ji, než kdy­by kopí­ro­val lite­rár­ní před­lo­hu.

Aktuálnost, ale záro­veň nad­ča­so­vost téma­tu fil­mu a jeho doko­na­lé řeme­sl­né pro­ve­de­ní zajis­ti­ly sním­ku divác­ký úspěch. Producenti fil­mu násled­ně vytvo­ři­li fran­ší­zu Planeta opic, kte­rá se sta­la celo­svě­to­vým feno­mé­nem. Opice na divá­ky díky pro­myš­le­né kam­pa­ni, jejímž slo­ga­nem se sta­lo dvoj­smy­sl­né spo­je­ní „Go Ape!“ (v pře­kla­du „Opice do toho!“ nebo „Utrhni se ze řetě­zu!“ či „Běsni!“), úto­či­ly ze všech stran. Na pul­tech obcho­dů se pro­dá­va­ly figur­ky s posta­va­mi fil­mu, air­sof­to­vé zbra­ně imi­tu­jí­cí zbra­ně goril, opi­čí mas­ky apod. Mezi lety 1970 až 1973 vznik­ly v rych­lém sle­du dal­ší čty­ři fil­my. Po smr­ti Jacobse v roce 1973 stu­dio celou fran­ší­zu odkou­pi­lo. Vznikl hra­ný (Planet of the Apes) i ani­mo­va­ný (Return to the Planet of the Apes) seri­ál, kte­rý byl mno­hem věr­něj­ší lite­rár­ní před­lo­ze, jeli­kož opi­ce zde žily ve vel­mi vyspě­lé hitech spo­leč­nos­ti. V 80. letech také vznik­lo něko­lik tele­viz­ních fil­mů. Od roku 1968 byly k dostá­ní komiksy s moti­vy fran­ší­zy. Později se obje­vi­ly i prv­ní video­hry (Planet of the Apes a Revenge of the Apes). Samotnou kate­go­rií jsou pak fil­mo­vé rema­ky (Planeta opic z roku 2001) a rebo­o­ty, čili fil­my, kte­ré nara­tiv­ně před­chá­ze­jí pří­bě­hu prv­ní­ho sním­ku (Zrození pla­ne­ty opic, Úsvit pla­ne­ty opic a Válka o pla­ne­tu opic). I když se jako pří­klad ukáz­ko­vě fun­gu­jí­cí fil­mo­vé fran­ší­zy neu­stá­le uvá­dí pro­jekt Star Wars, je potře­ba zdů­raz­nit, že Planeta opic mu před­chá­ze­la o nece­lou jed­nu deká­du a svou mar­ke­tingo­vou stra­te­gií byla ve své době napros­to výji­meč­ná. A i když se její cel­ko­vé zis­ky roz­hod­ně neda­jí srov­ná­vat se Star Wars, do dějin kine­ma­to­gra­fie se zapsa­la jako ino­va­tiv­ní a jedi­neč­ný pro­jekt.

Příběh prv­ní Planety opic je vysta­věn na něko­li­ka myš­len­ko­vých pilí­řích a kla­de si vel­mi zají­ma­vé, nad­ča­so­vé a závaž­né otáz­ky. Film pojed­ná­vá o raso­vé nerov­nos­ti, prá­vech zví­řat, a v nepo­sled­ní řadě pole­mi­zu­je nad vědec­kým pokro­kem lid­ské civi­li­za­ce, přes­ně­ji řeče­no kri­ti­zu­je zne­u­ží­vá­ní vědec­ké­ho pozná­ní ve vál­ce a pou­ží­vá­ní jader­ných zbra­ní. Reflektuje tak vel­mi chytře nej­dů­le­ži­těj­ší téma­ta teh­dej­ší ame­ric­ké spo­leč­nos­ti.

I když bylo otro­kář­ství v Americe zru­še­no roku 1865, Afroameričané neby­li ani sto let poté brá­ni za zce­la rov­no­práv­né obča­ny. V ame­ric­ké legisla­ti­vě dlou­ho pře­tr­vá­va­la dok­trí­na „oddě­le­ní, ale rov­ni“. Znamenalo to napří­klad i to, že Afroameričané sice měli voleb­ní prá­vo, ale tře­ba ve veřej­né dopra­vě muse­li sedět oddě­le­ně od bělo­chů. K celo­ploš­né­mu zru­še­ní veš­ke­rých segre­gač­ních opat­ře­ní došlo až v roce 1968, v roce, kdy Planeta opic vstou­pi­la do kin. Žánr sci­fi umož­ňu­je klást si otáz­ky o naší sou­do­bé spo­leč­nos­ti skr­ze fik­tiv­ní pří­běh a fik­tiv­ní posta­vy, čímž vytvá­ří ale­go­rie raso­vé­ho „kas­to­vá­ní“. Hestonova posta­va Taylora je ztě­les­ně­ním muž­ské­ho ide­á­lu západ­ní spo­leč­nos­ti své doby. Soudobí divá­ci si jej bez­po­chy­by muse­li spo­jo­vat s posta­va­mi z jeho pře­de­šlých fil­mů. Opálený blonďák s vypra­co­va­ným tělem byl voje­vůd­ce, spa­si­tel i umě­lec záro­veň. Toto divác­ké oče­ká­vá­ní ale naru­ší závě­reč­ná scé­na fil­mu – i když si hrdi­na zacho­vá­vá rela­tiv­ně kri­tic­ký náhled na spo­leč­nost 20. sto­le­tí, sta­ne se ztě­les­ně­ním neú­spěš­né sebe­de­struk­tiv­ní civi­li­za­ce a nosi­te­lem apo­ka­lyp­tic­ké­ho poten­ci­á­lu, před­sta­vi­te­lem civi­li­za­ce, kte­rá selha­la, což z něj nako­nec dělá antro­po­cen­t­ric­ké­ho zasle­pe­né­ho anti­hr­di­nu pře­svěd­če­né­ho o své nad­řa­ze­nos­ti.

Explicitní ale­go­rií raso­vé nerov­nos­ti je pak uspo­řá­dá­ní opi­čí spo­leč­nos­ti, kte­ré se vel­mi podo­bá Platonovým před­sta­vám o ide­ál­ní spo­leč­nos­ti. Gorily jsou pou­hý­mi vojá­ky, šim­pan­zi před­sta­vu­jí střed­ní děl­nic­kou vrst­vu, kte­rá vyko­ná­vá i vědec­kou čin­nost, avšak nikdy na vedou­cích pozi­cích, oran­gu­ta­ni pak před­sta­vu­jí vlád­nou­cí vrst­vu zastá­va­jí­cí vědec­ké, poli­tic­ké i cír­kev­ní funk­ce. Hrozbu pro tuto hie­rar­chii před­sta­vu­jí šim­pan­zi, čili střed­ní tří­da, z nichž někte­ří tou­ží po pozná­ní a his­to­ric­ké prav­dě, což je pro vlád­nou­cí vrst­vu poten­ci­ál­ně nebez­peč­né.

Nejvíce však ve fil­mu, zvláš­tě pak záslu­hou závě­reč­né scé­ny, kte­rá odha­lu­je význam celé­ho díla, rezo­nu­je téma jader­ných zbra­ní. Pointa fil­mu odha­lí, že se Taylor celou tu dobu nachá­zí na pla­ne­tě Zemi, kte­rou před tisí­ci lety zni­či­li sami lidé, prav­dě­po­dob­ně pou­ži­tím ato­mo­vých zbra­ní. Divákovi tak dochá­zí až zpět­ně, že poušť, kte­rou Taylor a jeho dva kole­go­vé pro­chá­ze­li na začát­ku fil­mu, je důsled­kem destruk­tiv­ní­ho jed­ná­ní lid­stva, a že Zakázaná zóna je „mrt­vé“ úze­mí, kte­ré za sebou necha­li lidé. Přichází tak na řadu nej­hlub­ší otáz­ka toho­to fil­mu, otáz­ka, kte­rou si filo­zo­fo­vé kla­dou při­nejmen­ším od dob Platona, a sice čím by se spo­leč­nost měla řídit? Pravdou a vědec­ký­mi poznatky, morál­ní­mi hod­no­ta­mi, čili vírou, nebo poli­ti­kou? Na jakých hod­no­tách se má zaklá­dat doko­na­lá spo­leč­nost? Společnost opic je zde vykres­le­na vel­mi podob­ně jako Platonův ide­ál­ní stát, ve kte­rém jsou všich­ni oby­va­te­lé šťast­ni na zákla­dě toho, že mají své jas­ně defi­no­va­né, před­ur­če­né mís­to. V žád­ném pří­pa­dě se tak nejed­ná o demo­kra­cii, kte­rou ten­to film může zpo­chyb­ňo­vat, jeli­kož závě­reč­né vyzně­ní fil­mu nazna­ču­je, že svo­bod­ný demo­kra­tic­ký svět pohá­ně­ný pokro­kem a lid­skou rozpí­na­vos­tí může smě­řo­vat k cha­o­su a zká­ze. Čímž do jis­té míry pole­mi­zu­je nad jis­tým „pozi­tiv­ním dogma­tis­mem“. I když dogma­tis­mus a tmář­ství vlád­nou­cích oran­gu­ta­nů divák po celou dobu fil­mu vní­má nega­tiv­ně, jeli­kož hod­no­ty jako prav­da, vědě­ní a svo­bo­da slo­va jsou pro vzdě­la­nou západ­ní spo­leč­nost stě­žej­ní­mi hod­no­ta­mi, konec fil­mu jej nutí uva­žo­vat nad tím, zda ten­to nede­mo­kra­tic­ký pří­stup nemů­že mít své výho­dy.


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
  • Natáčení 2. série Zaklínače by mělo začít 3. srpna,...12. června 2020 Natáčení 2. série Zaklínače by mělo začít 3. srpna,... Natáčení 2. série Zaklínače by mělo začít 3. srpna, natáčet by se mělo ve Velké Británii, v Česku a na Slovensku Posted in Krátké aktuality
  • Dead Silence (2007) 2. dubna 2017 Dead Silence (2007) I samotný James Wan si vybere občas slabší chvilku. A nebo ne…? Mladý manželský páreček Jamie a Lisa si užívají pohodlný a ničím nerušený život a rodinnou harmonii. Jednoho […] Posted in Horory
  • První obrázky z remaku Gothicu.17. března 2021 První obrázky z remaku Gothicu. První obrázky z remaku Gothicu.+2 Posted in Krátké herní aktuality
  • Hvězda filmu Nosferatu Willem Dafoe si v Praze pochutnává na ukrajinském boršči24. března 2023 Hvězda filmu Nosferatu Willem Dafoe si v Praze pochutnává na ukrajinském boršči Na Oscara nominovaná hollywoodská hvězda Willem Dafoe je v současné době v Praze, kde natáčí film Nosferatu pro režiséra Roberta Eggerse, a herec si udělal čas, aby ochutnal některé z […] Posted in Filmové a televizní aktuality
  • Vlk z Wall Street10. března 2022 Vlk z Wall Street Recenze na film Vlk z Wall Street: Za mě tento film nepadl na úrodnou půdu. Oceňuji samozřejmě famózní herecký výkon Leonarda DiCapria, vystihnutí atmosféry, které se za mě režisérovi fakt […] Posted in Krátké recenze
  • Den nezávislosti: Nový útok - PODÍVÁNÁ27. června 2016 Den nezávislosti: Nový útok - PODÍVÁNÁ Roland Emmerich je mistr v kombinování velkoleposti a zábavy. Filmový výtvarník Barry Chusid poznamenává: “Roland přemýšlí ve velkém. Vy vymyslíte něco velkého a on přijde s něčím ještě […] Posted in Speciály
  • Lenoch - kniha27. července 2017 Lenoch - kniha Cameron Boxer je obyčejný třináctiletý kluk, který nemá v hlavě nic jiného než videohry. Spolu se svými třemi kamarády – Pavel, Chuck a Börje – ten mimochodem žije ve Švédsku, trénují na […] Posted in Recenze knih
  • Loki - Pro tok času. Vždycky.14. července 2021 Loki - Pro tok času. Vždycky. Veškeré nerdství ve mě stranou, tenhle díl byl fenomenální. Všechny postavy fungovaly úplně přesně podle svých povah (tvůrci je opravdu chápali), vizuální efekty opět na jedničku, hudba […] Posted in Krátké recenze
  • Student Bodies (1981) 23. února 2015 Student Bodies (1981) Máte rádi parodie na slashery? Tak tato patřila mezi úplně první! Studenti ze střední školy Lamab zažívají krušné chvíle. Stali se totiž terčem psychopatického zabijáka, […] Posted in Horory
  • Boy Who Cried Werewolf, The (1973) 19. listopadu 2019 Boy Who Cried Werewolf, The (1973) Právem opomíjený starý vlkodlačí kousek, který se sem tam objeví třeba i na Primě… Robert Bridgestone často jezdí se svým synem Richiem do srubu u jezera, kde tráví […] Posted in Horory

Tiskové informace. Většinou od distributorů, ale občas i z televizí a festivalů.

Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 4,17862 s | počet dotazů: 262 | paměť: 72047 KB. | 02.05.2024 - 03:25:53