Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Já, Tonya | I, Tonya

Já, Tonya | I, Tonya

Tonya Hardingová vstou­pi­la začát­kem deva­de­sá­tých let do dějin, nicmé­ně ne tak, jak asi původ­ně zamýš­le­la. Nadějná spor­tov­ky­ně, kte­rá celé své mlá­dí obě­to­va­la kra­so­brus­le­ní, byla na vrcho­lu své kari­é­ry zastí­ně­na Nancy Kerriganovou, na kte­rou naplá­no­va­la s pomo­cí své­ho man­že­la násil­nou pomstu. Během obdo­bí kva­li­fi­ka­ce na olym­pij­ské hry v Lillehammeru objed­na­la zlo­čin­ce, kte­rý měl její nej­vět­ší soky­ni z repre­zen­ta­ce nadob­ro odstra­nit. Nakonec z toho bylo jen ošk­li­vé zra­ně­ní nohy, kte­ré Karriganovou nevy­řa­di­lo jen při­brz­di­lo a z Olympijského klá­ní se tak stal ote­vře­ný sou­boj dvou es ame­ric­ké repre­zen­ta­ce...
Tonya (Margot Robbie) se roz­hod­la, že i ve spor­tu, kte­ré­mu vlád­nou pení­ze a pres­tiž, chce být vítězkou, byť její rodi­na pat­ří do spo­le­čen­ské spo­di­ny. Osobitý pří­stup, či neo­cho­ta brát si se sou­peř­ka­mi ser­vít­ky ji vynes­la z niče­ho až téměř na samot­ný vrchol, ke kte­ré­mu chy­běl už jen kou­sek. V ces­tě jí ovšem stá­la kole­gy­ně z ame­ric­ké repre­zen­ta­ce, se kte­rou byli dlou­ho­do­bě na ostří nože. A tak se ji jed­no­ho dne roz­hod­la nadob­ro odstra­nit z ces­ty...
Skutečný pří­běh, jenž je zákla­dem pro tuto fil­mo­vou novin­ku je jen těž­ko uvě­ři­tel­ný. Dokazuje, že když člo­věk něco moc chce, bývá čas­to ochot­ný jít přes mrt­vo­ly, byť na to v tomhle pří­pa­dě naštěs­tí nedo­šlo. Pro fil­mo­vé zpra­co­vá­ní se ovšem i tak jed­na­lo o poměr­ně zají­ma­vou lát­ku, byť bylo jas­né, že se v mno­hém bude jed­nat o podob­ný sní­mek, jako dva roky sta­ré spor­tov­ní dra­ma o oso­bi­té gym­nast­ce The Bronze, kte­ré hrá­lo na podob­né noty. Filmový pří­běh Tonyi Hardingové se ovšem mohl opřít o v sou­čas­né době popu­lár­ní Margot Robbie v hlav­ní roli, stej­ně jako Allison Janney a Sebastiana Stana (kte­rý si mimo jiné stři­hl důle­ži­tou roli i ve zmí­ně­ném The Bronze). Herecký poten­ci­ál tedy ve fil­mu byl, stej­ně jako poměr­ně zvlášt­ní sku­teč­ný pří­běh. Výsledek je ovšem i přes­to spí­še roz­pa­či­tý.
Jedním z důvo­dů pro tenhle výsle­dek je režij­ní vede­ní Craiga Gillespieho, kte­rý už v pří­pa­dě Noci hrů­zy a výraz­ně­ji pak v nové ver­zi pří­bě­hu „doko­na­lé bou­ře“ Do posled­ní­ho dechu uká­zal, že pří­liš neu­mí pra­co­vat s atmo­sfé­rou, byť pro to má v pod­sta­tě ukáz­ko­vý mate­ri­ál. I když tak Já, Tonya hned v něko­li­ka momen­tech nabí­zí poměr­ně ori­gi­nál­ní poje­tí někte­rých scén a hra­je si s vyprá­vě­ním pří­bě­hu (což jen umoc­ňu­je tako­vý tro­chu nad­sa­ze­ný pří­stup k celé pro­ble­ma­ti­ce), kte­ré jen umoc­ňu­je zvo­le­nou for­mu před­ne­su celé udá­los­ti divá­kům, něja­ká výraz­něj­ší atmo­sfé­ra či soudrž­nost tomu­to dvou­ho­di­no­vé­mu fil­mu chy­bí. Spíše tak půso­bí jako sled udá­los­tí, na jejichž kon­ci je jed­na ošk­li­vě zlo­me­ná kon­če­ti­na, jed­na zni­če­ná kari­é­ra a jeden doži­vot­ní zákaz dělat sport, kte­rý pro něko­ho je celý svět.
Zároveň se ale nedá jed­no­du­še izo­lo­vat to, kde je ten zásad­ní pro­blém fil­mu. Já, Tonya totiž nepů­so­bí vylo­že­ně špat­ným dojmem, jen zkrát­ka nena­bí­zí nic, co by vás chyt­lo nebo vtáh­lo do pří­bě­hu. Těch něko­lik zají­ma­vých momen­tů a skrz na skrz sluš­né herec­ké výko­ny v tom­to pří­pa­dě nejsou vše a i když se všich­ni zúčast­ně­ní sna­ží, na více jak prů­měr­né spor­tov­ní dra­ma s neko­rekt­ní slož­kou to zkrát­ka není.
Jsou-li tak spor­tov­ní fil­my vaší sla­bi­nou, či máte rádi dra­ma­ti­za­ci popu­la­ri­zo­va­ných zpráv z médií, v době kolem Olympijských her se jed­ná o poměr­ně sluš­ný pří­spě­vek, kte­rý těží pře­de­vším  z absurd­nos­ti před­lo­ho­vé lát­ky a sluš­né­ho herec­ké­ho ansám­blu, žád­né vel­ké věci ale film nepřed­ve­de. Já, Tonya je tak spí­še než dal­ším špič­ko­vým spor­tov­ním por­trétem spí­še sluš­ně nato­če­nou ale ničím pří­liš zají­ma­vou nebo výraz­nou podí­va­nou. Pro spor­tov­ní fan­dy jas­ná zále­ži­tost, pro neza­u­ja­té ale nabí­zí film pří­liš málo argu­men­tů pro to aby se mu vypla­ti­lo dát šan­ci. Všudypřítomný humor, absur­di­ta a solid­ní her­ci tenhle sní­mek na dvě hodi­ny zkrát­ka neu­táh­nou dále jak do sla­bé­ho nad­prů­mě­ru.

Sportovní dra­ma na moti­vy absurd­ní­ho sku­teč­né­ho pří­bě­hu, kte­ré ve dvou hodi­nách, co vám v kině zabe­re, nabíd­ne humor, sluš­né herec­ké před­sta­vi­te­le a neu­r­va­lost, se kte­rou ope­ro­va­la tak maxi­mál­ně Melissa Rauch v The Bronze. Na svo­ji dél­ku ovšem nena­bí­zí nic výraz­ně­ji zají­ma­věj­ší­ho nebo nové­ho na to, aby se tahle dvou­ho­din­ka doká­za­la pro­sa­dit ved­le dale­ko nápa­di­těj­ších nebo lep­ších spor­tov­ních por­trétů.

Já, Tonya
(I, Tonya, Ja, Tonya)
Životopisný / Drama / Sportovní

USA, 2017, 119 min

Režie: Craig Gillespie
Scénář: Steven Rogers
Kamera: Nicolas Karakatsanis
Hudba: Peter Nashel
Hrají: Margot Robbie, Sebastian Stan, Mckenna Grace, Allison Janney, Paul Walter Hauser, Julianne Nicholson, Bojana Novakovic, Bobby Cannavale, Caitlin Carver, Catherine Dyer, Joshua Mikel, Cara Mantella, Jason Davis, Jason MacDonald, Anthony Reynolds, Ricky Russert, Luray Cooper, Jan Harrelson, Daniel Thomas May
Producenti: Margot Robbie, Steven Rogers, Bryan Unkeless
Střih: Tatiana S. Riegel
Scénografie: Jade Healy