Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > 96 hodin: Odplata | Taken 2 [55%]

Akční / Thriller / Krimi / Drama
Francie, 2012, 98 min

Režie: Olivier Megaton
Scénář: Luc Besson, Robert Mark Kamen
Hudba: Nathaniel Méchaly
Hrají: Liam Neeson, Famke Janssen, Maggie Grace, Rade Šerbedžija, Luke Grimes, Leland Orser, Jon Gries, D. B. Sweeney, Laura Bryce

Luc Besson stá­le pla­tí za jed­no­ho nebo spí­še jedi­né­ho evrop­ské­ho pro­du­cen­ta, kte­rý se vyží­vá hlav­ně v akč­ních výpla­cho­vých fil­mech, kte­rým za oce­á­nem tak tro­chu odzvo­ni­lo už. Sem tam se mu ale poda­ří pro­du­cent­sky zplo­dit kva­lit­ní počin, kte­rým dá vzpo­me­nout letům minu­lým. Jedním z nich byl také sní­mek 96 Hodin, kte­rý se stal tako­vým tro­chu neče­ka­ným hitem. V Americe vydě­lal neho­ráz­né pení­ze a navíc to byla kva­lit­ní podí­va­ná, kte­rá opět etablo­va­la Liama Neesona mezi vyzrá­lé akč­ní bij­ce, tedy spo­le­čen­ský kre­dit ze kte­ré­ho těží dodnes. No a jeli­kož je řeč peněz neú­pros­ná a Besson coby pro­du­cent umí ale­spoň základ­ní mate­ma­ti­ku, došlo mu, že by se ten úspěch dal mož­ná zopa­ko­vat. A tak tu máme, o čty­ři roky poz­dě­ji Neesona coby sta­rost­li­vé­ho otce, kte­rý ten­to­krát bude tím, kdo skon­čí v hle­dáč­ku. Povedlo se reži­sér­ské­mu bří­di­lo­vi Oliverovi Megatonovi slo­žit repa­rát za pra­chbíd­né­ho Kurýra 3, nebo se situ­a­ce opa­ku­je a on je jen prv­ním varo­vá­ním divá­ko­vi?

Bryan Mills si posled­ně svým výle­tem do Evropy zadě­lal na pěk­né potí­že. Během návštěvy Paříže, kde při masí­ro­vá­ní zad­ních par­tií míst­ním obchod­ní­kům s bílým masem, kte­ří unes­li jeho dce­ru, poslal pod drn pár důle­ži­tých osob, mezi kte­rý­mi byl i syn vůd­ce albán­ské­ho gan­gu Murada Krasniqiho. Když Mills pra­cov­ně navští­ví Istanbul,  jeho rodi­na není to jedi­né co ho zde pře­kva­pí. Únosci z gan­gu si totiž ten­to­krá­te zací­li­li jeho rodi­nu, na kte­ré chtě­jí vyko­nat akt pomsty. Poté co je jeho býva­lá man­žel­ka une­se­na pří­mo před jeho oči­ma spo­leč­ně s ním, je jedi­nou nadě­jí na záchra­nu jejich dce­ra Kim. Ale ani s její pomo­cí se situ­a­ce nezjed­no­du­šu­je. Bryan nehod­lá čekat jen tak se zalo­že­ný­ma ruka­ma a tak dal­ší závod s časem začí­ná

A jsme zase ve sta­ré zná­mé ulič­ce. To je přes­ně ta, kde se Liam Neeson tvá­ří jako drsoň, roz­dá­vá jed­nu pec­ku za dru­hou, gan­gs­te­ři úpí boles­tí a divá­ci se baví. Přesto to nefun­gu­je tak dob­ře jako minu­le, Ani zda­le­ka. Kde že nasta­la chy­ba? Pravděpodobně hned na něko­li­ka mís­tech.
Tou prv­ní je dopře­du avi­zo­va­ná změ­na na reži­sér­ské ses­li. Morel sice není kdo­ví­ja­ká jis­to­ta, nicmé­ně svo­ji úlo­hu u jed­nič­ky zvlá­dl více než parád­ně a pro­to se z tak nená­pad­né­ho sním­ku sta­la lát­ka, kte­rou se hned něko­lik dal­ších fil­mů roz­hod­lo kopí­ro­vat a násle­do­vat. A někde v poli, prá­vě mezi těmi­to tone­rem zaprá­še­ný­mi kopi­e­mi je bohu­žel i Taken 2 ali­as 96 Hodin: Odplata. Oliver Megaton totiž při­šel s přes­ně stej­ným pří­stu­pem, jaký zvo­lil u tře­tí­ho Kurýra. Tedy bude­me kopí­ro­vat, kopí­ro­vat a kopí­ro­vat a pak si to posklá­dá­me dohro­ma­dy tak nějak po svém. A dopadlo to bohu­žel téměř stej­ně.
Megaton sice v úvod­ní dva­ce­ti­mi­nu­tov­ce navna­dí divá­ka na laci­něj­ší odvar původ­ní­ho fil­mu, kde mění kuli­sy za tro­chu exo­tič­těj­ší, při­dá­vá pár ele­men­tů do pří­bě­hu kte­ré minu­le nemě­ly pro­stor a cel­ko­vě při­po­mí­ná ano, je to opět Liam Neeson coby badass a my si to dob­ře uvě­do­mu­je­me. Celá tahle bub­li­na ale prask­ne v momen­tě, kdy dojde opět na tro­chu sviž­něj­ší akci a Megaton musí odha­lit kar­ty co má v ruce. A v ten moment při­chá­zí nej­hor­ší zjiš­tě­ní, situ­a­ce jako u posled­ní­ho poslíč­ka se totiž opa­ku­je do detai­lu. Zběsilá akč­ní kame­ra dopl­ně­ná lehce matou­cí­mi stři­hy se opět uka­zu­je jako ne zrov­na logic­ký krok u akč­ní jízdy, kte­rá by zrov­na na vizu­ál­ním zpra­co­vá­ní akce mělo z vel­ké čás­ti stát.

Luc Besson měl ovšem pocit, že to bude v poho­dě a tak se do toho opřel i za psa­cím sto­lem. Situace se ale nevy­ved­la tak jak by si asi před­sta­vo­val. Nejen, že zkla­má­vá dik­ce muže za kame­ra­mi, pří­bě­ho­vá část je bohu­žel vyčpě­lá až hrůza a celé to doslo­va kři­čí zby­teč­nos­tí a tak nějak jed­no­du­še zou­fal­stvím jak bavit divá­ka mini­mál­ně během hodin­ky a půl. A přes­ně v tomhle se ten­to­krát ztrá­cí i hudeb­ní dopro­vod kte­rý se mís­ty až ztrá­cí ve svém vlast­ním svě­tě a zapo­mí­ná sle­do­vat film. O ori­gi­na­li­tě se na pora­dách před natá­če­ním holt asi zrov­na dva­krát nemlu­vi­lo.  Jednoduše a pros­tě. Nový výlet vlád­ní­ho agen­ta, při kte­rém nako­pá­vá evrop­ské­mu osa­zen­stvu zad­ní mate­ri­ál není pec­ka. Na dru­hou stra­nu to není ani totál­ní pro­hra. Jen je to pou­ze tro­chu lep­ší prů­měr a viník je jas­ný. Film je zby­teč­ný, režie sto­jí mini­mál­ně v akč­ních sek­ven­cích za nic a scé­nář je jen odva­ře­nou rych­lokvaš­kou narou­bo­va­nou na prv­ní film.

Megatuna a jeho ukáz­ka jak neto­čit akč­ní film podru­hé. Další výpra­va vlád­ní­ho agen­ta za une­se­ný­mi rodin­ný­mi pří­sluš­ní­ky. Liam Neeson se sice sna­ží ser­ví­ro­vat opět nekom­pro­mis­ní akč­ní vypa­lo­vač­ku, ovšem nohy mu podrá­ží jak režie tak scé­náris­tic­ká uspě­cha­nost, laci­nost a ve vel­kém také zby­teč­nost, kte­rou si kaž­dý na pla­ce tak nějak vlast­ně uvě­do­mu­je. Je to ško­da. Nadějný mate­ri­ál tak kon­čí jako laci­ná prů­měr­ná hodi­na a půl bez čeho­ko­liv výraz­né­ho, kro­mě samot­né­ho hlav­ní­ho před­sta­vi­te­le.

Hodnocení: 55%

Podívejte se na hodnocení 96 hodin: Odplata na Kinoboxu.

• 50% 96 Hodin po tro­ji­tém pře­va­ře­ní