Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Očista: Anarchie | The Purge: Anarchy [60%]

Očista: Anarchie | The Purge: Anarchy [60%]

Původní Očista z minu­lé­ho roku pro mě byla doce­la zkla­má­ním. Docela zají­ma­vý kon­cept jed­né noci, kdy mohou všich­ni upus­tit svým ani­mál­ním pudům a vyra­zit do ulic beztrest­ně vraž­dit, zněl doce­la zají­ma­vě, avšak nakonec z toho byl jen dal­ší horor z uza­vře­ných pro­stor, kde se ode­hrá­va­lo hloupé a kli­šo­vi­té osob­ní dra­ma. Dvojka na tom ovšem hod­lá spous­tu věcí změ­nit a pro­zkou­mat tuto téma­ti­ku v její plné absurd­nos­ti na pro­sto­ru noč­ní­ho měs­ta plné­ho mani­a­kál­ních šílen­ců.

Lidé vyu­ží­va­jí očis­tu k růz­ným osob­ním pomstám a vyrov­ná­váí­nm účtů. Jedním z nich je i člo­vek zná­mý pou­ze jako ser­žant (Frank Grillo). Ten před nece­lým rokem díky bezohled­né­mu řidi­či při­šel o syna. Vzhledem k tomu, že díky for­ma­li­tě skon­čil řidič i přes vraž­du na svo­bo­dě, má v plá­nu během letoš­ní očis­ty jej vysto­po­vat a vyko­nat na něm pomstu. Během své ces­ty za ní noč­ním měs­tem během nej­ne­bze­peč­něj­ší noci v roce však potká­vá dvě sku­pi­ny lidí, kte­ří se stá­va­jí lov­nou zvě­ří dvou sku­pin mani­a­kál­ních jedin­ců. Rozhodne se jim pro­to tedy pomoct, nicmé­ně díky tomu se oci­tá v hle­dáč­ku dvou zne­přá­te­le­ných sku­pin i on sám...

Druhá Očista je doce­la fil­mem pro­ti­kla­dů. Zatímco totiž jed­nič­ka nabíd­la hod­ně zají­ma­vý nápad, kte­rý pak neho­ráz­ným způ­so­bem roz­du­pa­lo doce­la hloupouč­ké zpra­co­vá­ní, dvoj­ka jako­by si toho byla vědo­ma a hod­la­la přes­ně na tomhle fak­tu sta­vět. A to se jí doce­la obstoj­ně daří. Zatímco však sama napra­vu­je to co bylo na pře­de­šlém dílu špat­né, tro­pí dal­ší, podob­ně závaž­né chy­by a tak je ve výsled­ku podob­ně roz­pa­či­tá, jako její před­chůd­ce.

K pozi­ti­vům pat­ří roz­hod­ně Frank Grillo coby tako­vá vari­a­ce na akč­ní­ho hrdi­nu raže­ní komik­so­vé­ho Punishera, kte­rý by sedl do říz­něj­ší­ho čko­vé­ho akč­ňá­ku, jehož názna­ky tu v Očistě:Anarchi jdou roz­hod­ně také cítit. Naproti tomu jsou tu i dal­ší posta­vy, kte­ré jsou ony zblou­di­lé oveč­ky v ohro­že­ní zlý­mi vlky (pokud bude­me pokra­čo­vat v této ale­go­rii), kte­ré se Grillova posta­va roz­hod­ne zachrá­nit. Naštěstí i mezi oveč­ka­mi se scho­vá­va­jí také vlci v pře­vle­če­ní za berán­ka, což celý mix doce­la zjí­ma­vě pod­kres­lu­je lid­skou ani­mál­nos­tí. Trochu před­ví­da­tel­né ale konec kon­ců proč ne.
Pozitivem je roz­hod­ně i zvu­ko­vá strán­ka fil­mu, kte­rá se sama opí­rá o pří­jem­ně mra­zi­vý a lehce nepří­jem­ný zvu­ko­vý dopro­vod Nathana Whiteheada. Ten doká­že udr­žet pozor­nost až do doce­la pove­de­ných závě­reč­ných titul­ků. Celkově tahle strán­ka fil­mu pod­po­ru­je i mís­ty doce­la hapru­jí­cí vizu­ál­ní strán­ku věci. I když je fakt, že před­sta­vo­vač­ky obou kan­di­dá­tů na zápo­rá­ky půso­bí dosta­teč­ně atmos­fe­ric­ky a vyda­ře­ně. Škoda jen, že ani jeden nedo­kon­čí svo­ji trans­for­ma­ci do řád­né­ho hlav­ní­ho zlo­sy­na fil­mu a oba jsou tak vlast­ně jen tako­vou lout­kou, kte­rá ztrá­cí svo­ji démo­nic­kost chví­li po svém pří­cho­du na scé­nu. A to je setsa­kra­ment­ská ško­da, pro­to­že prá­vě výraz­ný zápo­rák je to, co Očistě:Anarchii chy­bí nej­ví­ce.
Je tu ale i dost dal­ších chyb. Především i roz­ma­ni­té posta­vy, kte­ré ten­to­krát tvůr­ce James DeMonaco divá­kům před­vá­dí, pří­liš rych­le sklouzá­va­jí ke ste­re­o­typ­ním vývo­jům a zby­teč­ně hloupým jed­ná­ním, kte­ré zavá­ně­jí jas­ným kon­struk­tem na sto honů. Pořád to sice není tak zlé, jako napří­klad u jed­ná­ní syná­to­ra z jed­nič­ky, i tak to ale není zrov­na dob­ré když takhle hatí jinak doce­la solid­ní nápad.

Druhá Očista je tedy v mno­ha ohle­dech lep­ší jak pře­de­šlý sní­mek, sama ovšem má dosta­tek vlast­ních chyb na to, aby zane­cha­la lehe hoř­kou pachuť po skon­če­ní pro­jek­ce. Očista:Anarchie pro­zkou­má­vá původ­ní nápad v celé jeho absur­di­tě spí­še na plo­še akč­ní­ho thrille­ru, než kla­sic­ké­ho horo­ru. Pokud se vám líbil pře­de­šlý díl, smě­le do kina. Pokud ne, radě­ji svo­ji návště­vu ješ­tě jed­nou zvaž­te.

James DeMonaco podru­hé a opět nakonec s roz­pa­ky. Tam kde jed­nič­ka zkla­má­va­la, dvoj­ka vylep­šu­je a zkou­má skvě­lý nápad v jeho plné absur­di­tě. Nicméně i přes­to tro­pí chy­by, pře­de­vším po sce­náris­tic­ké strán­ce, kte­ré neza­chrá­ní i jinak pove­de­ná akč­ní lin­ka sto­jí­cí na Franku Grillovi a jeho vari­a­ci na Punishera. Zvuková strán­ka je ovšem znač­ně vyve­de­ná.

25% čko­vý akč­ňák
25% Očista
25% Stereotypy