Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Psí ostrov | Isle of Dogs

Psí ostrov | Isle of Dogs

Wes Anderson si tak tro­chu jede pro­ti prou­du. Díky své fil­mo­gra­fii si může dovo­lit expe­ri­men­to­vat, což se mu zatím vždy poda­ři­lo. Po úspěš­ném Grandhotelu Budapešť se vra­cí do kin s dal­ším lout­ko­vým fil­mem, se kte­rým dou­fá v navá­zá­ní na úspě­chy Fantastického pana Lišáka.  Zadařilo se mu i ten­to­krát při­jít do kin s jedi­neč­nou podí­va­nou?

Atari (Koyu Rankin) se nechce smí­řit s tím, že jeho čtyř­no­hé­ho maz­líč­ka a záro­veň psí­ho body­gu­ar­da Spotse (Liev Schreiber) spo­leč­ně s dal­ší­mi čtyř­no­hý­mi maz­líč­ky jeho ple­me­ne sta­ros­ta Kobajaši (Kunichi Nomura) nechal depor­to­vat na ost­rov odpad­ků. Ukradne tedy něko­lik měsí­ců poté letoun a vydá se na odříz­nu­tý ost­rov jej vypá­t­rat. Zatímco se však za pomo­ci smeč­ky býva­lých maz­líč­ků sna­ží na ost­ro­vě své­ho psa vypá­t­rat, sta­ros­ta měs­ta Megasaki při­pra­vu­je dal­ší část své­ho plá­nu...
Je fajn vidět, že Wes Anderson ani po letech neztrá­cí svo­ji oso­bi­tost a jeho fil­my zkrát­ka pozná­te na dál­ku, ať už se jed­ná o hra­ný či ani­mo­va­ný film. Psí ost­rov není vyjím­kou, nao­pak, je v něm zna­tel­ný ruko­pis tvůr­ce kaž­dou vte­ři­nu. To ostat­ně i tak nějak shr­nu­je, co se na vás v kině chys­tá. Nová ander­so­nov­ka, kte­rá je ve všech ohle­dech typic­ká pro fil­my toho­to tvůr­ce, s tím roz­dí­lem, že si vypůj­ču­je ani­ma­ci z Fantastického pana Lišáka a její­mi hrdi­ny jsou japon­sky mlu­ví­cí chla­pec a roz­ma­ni­tý ansám­bl čtyř­no­hých stvo­ře­ní, kte­ré boju­jí o své pře­ži­tí.
Film samot­ný je sym­pa­tic­kou smě­si­cí podiv­nos­tí, oso­bi­té ani­ma­ce a opět hvězda­mi napě­cho­va­né­ho ansám­blu her­ců, kte­ří pro­půj­či­li své hla­sy ústřed­ním posta­vám. Jistě, lid­ští hrdi­no­vé až na urči­té vyjím­ky mlu­ví japon­sky, což tro­chu situ­a­ci kom­pli­ku­je (a doteď si nejsem jis­tý jak moc sym­pa­ti­zu­ji s tím­to tvůr­čím postu­pem) přes­to nebo mož­ná prá­vě díky tomu vyni­ka­jí pře­de­vším psí hrdi­no­vé. Ti sice vyni­ka­jí pře­de­vším v díl­čích scé­nách, ale pama­to­vat si je bude­te i po pro­jek­ci ať už na jejich pří­bě­hu najde­te něko­lik vad a nedo­ko­na­los­tí. Oproti ostat­ním kous­kům z Andersonovy fil­mo­gra­fie totiž tahle novin­ka (i přes veš­ke­rou hra­vost a nápa­di­tost) jen sotva drží po hro­ma­dě jako jeden celist­vý pří­běh na více jak hodi­nu a půl.
Díky skvě­lé ani­ma­ci a již zmí­ně­né hra­vos­ti, s jakou se Anderson pus­til do téhle lát­ky, vám to ale ve výsled­ku zase až tak neva­dí. To co se na vás v kinosá­lech chys­tá je totiž dal­ší sym­pa­tic­ká kra­so­jíz­da pocti­vé fil­ma­ři­ny, kte­rou si roz­hod­ně s jiným fil­mem v nabíd­ce nesple­te­te. Ačkoliv jsem asi od téhle novin­ky čekal tro­chu více, z výsled­ku roz­hod­ně nelze být zkla­ma­ný. Pokud chce­te vyra­zit na tak tro­chu jiný film u kte­ré­ho se budou bavit všech­ny věko­vé kate­go­rie, pak v sou­čas­né nabíd­ce nemá­te ide­ál­něj­ší vol­bu.

Psí ost­rov je nápa­di­tou a hra­vou zába­vou pro celou rodi­nu, kte­rá v sobě DNA Wese Andersona jed­no­du­še neza­pře. Rozmanitý ansám­bl herec­kých pro­půj­ču­jí­cích hla­sy psím hrdi­nům a jed­no neza­mě­ni­tel­né dob­ro­druž­ství za záchra­nou nej­lep­ší­ho pří­te­le člo­vě­ka. Fantasitcký pan Lišák zůstal sice nepře­ko­nán, i tak se ale jed­ná o dal­ší vyda­ře­ný kou­sek kte­rý si nebu­de­te chtít nechat ujít. Škoda jen, že film je sil­něj­ší v díl­čích momen­tech než jako jeden celist­vý pří­běh.

Psí ost­rov
(Isle of Dogs, Ataris Reise)
Animovaný / Loutkový / Dobrodružný / Komedie / Drama / Sci-Fi / Fantasy

USA / Německo, 2018, 101 min

Režie: Wes Anderson
Scénář: Wes Anderson
Kamera: Tristan Oliver
Hudba: Alexandre Desplat
Hrají: Bryan Cranston, Koyu Rankin, Edward Norton, Bill Murray, Jeff Goldblum, Scarlett Johansson, F. Murray Abraham, Tilda Swinton, Bob Balaban, Yoko Ono, Courtney B. Vance, Frances McDormand, Harvey Keitel, Liev Schreiber, Greta Gerwig, Kara Hayward, Nidžiró Murakami, Mari Nacuki, Jódžiró Noda, Jake Ryan, Fisher Stevens, Ken Watanabe, Frank Wood, Edward Bursch
Producenti: Wes Anderson, Jeremy Dawson, Steven Rales, Scott Rudin
Střih: Ralph Foster, Edward Bursch
Scénografie: Adam Stockhausen, Paul Harrod