Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Špinavý trik | American Hustle [65%]

Špinavý trik | American Hustle [65%]

David O. Russell se v posled­ních letech doce­la činí. Jeho Fighter vyne­sl Christianu Baleovi vytou­že­né­ho Oscara a Terapie lás­kou zla­tou soš­ku zase dotla­či­la k Jennifer Lawrence. O tom zda i napo­tře­tí se na film toho­to tvůr­ce usmě­je štěs­tě­na ve for­mě ceny aka­de­mie, zatím může­me spe­ku­lo­vat, nicmé­ně hned deset nomi­na­cí na toto oce­ně­ní, stej­ně jako nedáv­né vítěz­ství Zlatého gló­bu za nej­lep­ší sní­mek a nej­lep­ší žen­ský hlav­ní herec­ký výkon v kome­dii nebo muzi­ká­lu stej­ně jako nej­lep­ší žen­ský herec­ký výkon ve ved­lej­ší roli může něco napo­vě­dět. Nyní se tato oče­ká­va­ná kri­mi­nál­ní hra na koč­ku a na myš dostá­vá i do čes­kých kin. Vyplatilo se na tuto dobo­vou zále­ži­tost vol­ně inspi­ro­va­nou sku­teč­ným pří­bě­hem počkat?
Irving Rosenfeld (Christian Bale) si neži­je špat­ně. Z potom­ka pro­vo­zo­va­te­le čis­tír­ny v New Yorku se vypra­co­val na maji­te­le celé sítě čis­tí­ren ale také na špič­ko­vé­ho pod­vod­ní­ka. Jednoho dne mu ovšem pšen­ka pře­sta­ne kvést a dosta­ne se do rukou fede­rál­ním agen­tům. Ti mu dají na výběr, buď si půjde na pěk­ně dlou­hou dobu sed­nout do chlád­ku, nebo jim pomů­že svý­mi schop­nost­mi dostat hned něko­lik vliv­ných a úplat­ných poli­ti­ků a sená­to­rů. Jakmile ovšem Irving sou­hla­sí, hra se začne postup­ně zvět­šo­vat a v jejich síti kon­čí samé vět­ší a vět­ší ryby. Klíčem jeho dosa­vad­ní­ho úspě­chu totiž bylo love­ní malých ryb ale tohle, to je úpl­ně jiná hra. K tomu vše­mu navíc začne při­tu­ho­vat v momen­tě, kdy se během plá­nu na dostá­ní sta­ros­ty New Jersey vlo­ží do jed­ná­ní o kasí­nu, kte­ré je před­mě­tem korup­ce, vyhlá­še­ný zabi­ják mafie Victor Tellegio (Robert DeNiro).
David O. Russell se pro ten­to­krát opět vydal ces­tou his­to­ric­ké inspi­ra­ce a svůj nový sní­mek hod­ně vol­ně inspi­ro­val pří­bě­hem Melvina Weinberga, kte­rý jako usvěd­če­ný pod­vod­ník spo­lu­pra­co­val na pře­lo­mu sedm­de­sá­tých a osm­de­sá­tých let s FBI, kte­rá se sna­ži­la skr­ze ope­ra­ci Abscam dopad­nout zko­rum­po­va­né poli­ti­ky. Nic pro­ti tomu. V urči­tých chví­lích se navíc Špinavému tri­ku sku­teč­ně daří vykres­lit doce­la uvě­ři­tel­nou atmo­sfé­ru toho­to obdo­bí, stej­ně jako vel­mi pří­jem­né tepo a nádech oprav­du sty­lo­vé podí­va­né. Avšak jen téměř polo­vi­nu času fun­gu­jí­cí atmo­sfé­ra a pře­ja­té drob­nos­ti ze sku­teč­né­ho pří­pa­du nejsou vše, na čem by se dal posta­vit dvě a čtvrt hodi­ny dlou­hý film.
Největším pro­blé­mem sním­ku je to, že se více či méně ztrá­cí sám v sobě. Film, kte­rý se sna­ží navo­dit ilu­zi špi­na­vé hry, ve kte­ré se jeden pod­vod­ník sna­ží obe­hrát dru­hé­ho, zkrát­ka tako­vá ta ame­ric­ká kla­sic­ká ško­la, bohu­žel obe­hrá­vá sám sebe a svo­jí sna­hou půso­bit celist­vě půso­bí spí­še jako tako­vá hod­ně roz­to­div­ná observa­ce obra­zů ze živo­ta pro­fe­si­o­nál­ní­ho pod­vod­ní­ka. Spousta sek­ven­cí a momen­tů ze sním­ku nemá chy­bu jako vět­ši­na herec­kých výko­nů (nebo ale­spoň vět­ši­nu času ), nicmé­ně sní­mek jed­no­du­še nepů­so­bí kon­zis­tent­ně.  Tempo s sebou mlá­tí jako dítě s epi­lep­tic­kým záchva­tem a i když někte­ré čás­ti sním­ku hra­ni­čí až s per­fek­ci­o­nis­mem, jiné způ­so­bu­jí při­nejmen­ším pozdvi­že­né obo­čí někam až do úrov­ně týl­ní kos­ti. A to je cel­kem ško­da od takhle hvězd­ně nabi­té­ho a his­to­ric­ky sty­li­zo­va­né­ho sním­ku, kte­rý navíc svůj poten­ci­ál být atrak­tiv­ní i přes svo­ji razant­ní zvrh­lost v dobo­vé módě nejmé­ně polo­vi­nu času napl­ňu­je. Převažují názo­ry, že je Špinavý trik sním­kem spí­še pro ame­ric­ké pub­li­kum, tak­že asi nejsem schop­ný dosta­teč­ně doce­nit ony kva­li­ty, kte­ré tuto podí­va­nou vynes­ly až na vrchol letoš­ní osca­ro­vé sezo­ny.
Popravdě, už dlou­ho se mi nesta­lo, že bych oprav­du nevě­děl, co si po shléd­nu­tí sním­ku o něm vlast­ně mys­let. Špinavý trik má nesku­teč­nou nálož parád­ních momen­tů a v jis­tých chví­lích šla­pe jako hodin­ky, nicmé­ně zejmé­na díky tro­chu pře­pá­le­né sto­pá­ži to pros­tě nesta­čí. Třetí akt sním­ku půso­bí jako solid­ní zakon­če­ní podob­ně žánro­vě vyme­ze­né pro­duk­ce, avšak díky dvě­ma znač­ně nevy­rov­na­ným aktům před­tím půso­bí lehce jako z jiné­ho fil­mu a záro­veň jako potřeb­ný kon­strukt tvůr­ců, kte­ří chtě­li opět celý ten­to více jak dvou­ho­di­no­vý kolos divá­ko­vi pěk­ně uzavřít, ošet­řit všech­ny neza­čiš­tě­né kon­ce a jako bez pro­blé­mu stra­vi­tel­ný pro­dukt naser­ví­ro­vat kon­co­vé­mu divá­ko­vi. A to pros­tě u sním­ku, kte­rý celou dobu hra­je na tu notu, že si nikdo nemů­že být ničím sto­pro­cent­ně jis­tý, tak tro­chu nese­dí.
Špinavý trik tak v koneč­ném svět­le není vylo­že­ně špat­ným fil­mem. Není ani prů­měr­ným, na to má pří­liš dob­rých momen­tů. Ať už ale tak nebo tak, sním­ku nelze ode­přít mini­mál­ně hod­ně výrazná nevy­rov­na­nost a nepře­svěd­či­vá ilu­ze, kte­rou se v divá­cích sna­ží vyvo­lat. Tahle hvězd­ně nabi­tá podí­va­ná se jed­no­du­še pří­liš moc mís­ty zabý­vá detai­lem a utí­ka­jí ji šir­ší sou­vis­los­ti. Když se pak situ­a­ce oto­čí jaká­ko­liv sna­ha o kva­li­ta­tiv­ní pro­gres při­chá­zí vni­več. Solidní soun­d­track potě­ší, nicmé­ně Špinavý trik kon­čí i tak jako jen lehce nad­prů­měr­ná kri­mi­nál­ní povíd­ka o tom jak se jeden pod­vod­ník sna­žil pře­chyt­ra­čit dru­hé­ho. Bohužel i přes veš­ke­rá pozi­ti­va sním­ku dochá­zí dech už na star­tov­ní čáře a tak pro znač­nou část lidí bude 129 minu­to­vá metráž tím nej­vět­ším nepří­te­lem.

David O. Russell a potře­tí Oscar pro jeho herec­kou sesta­vu v řadě? Nejspíš ne. Ne, že by byl Špinavý trik vylo­že­ně špat­nou zále­ži­tos­tí, nicmé­ně tato přes dvě hodi­ny dou­há dobo­vá kri­mi­nál­ka má hned něko­lik zásad­ních pro­blé­mů, kde nej­vět­ší je její sna­ha pře­chyt­ra­čit sama sebe přes­ně v tom sty­lu, v jakém to děla­jí hrdi­no­vé na plát­ně.  Špinavý trik je tak hod­ně solid­ně obsa­ze­ná, obstoj­ně (někdy i hod­ně solid­ně) zahra­ná však jen lehce nad­prů­měr­ná podí­va­ná, kte­rá se až pří­liš čas­to ztrá­cí sama v sobě na to, aby moh­la mířit někam výš.

30% Přelom sedm­de­sá­tek a osm­de­sá­tek
30% Podvodníci a poli­ti­ci
30% Přehazovačky a jiné zvrh­los­ti
10% FBI a mafie

Špinavý trik
(American Hustle)
Krimi / Drama
USA, 2013, 129 min

Režie: David O. Russell
Scénář: Eric Singer, David O. Russell
Hrají: Jennifer Lawrence, Bradley Cooper, Christian Bale, Amy Adams, Jeremy Renner, Michael Peña, Louis C.K., Elisabeth Röhm, Robert De Niro, Jack Huston, Shea Whigham, Colleen Camp, Alessandro Nivola, Dawn Olivieri, Adrian Martinez, Saïd Taghmaoui, Anthony Zerbe, Paul Herman, Christy Scott Cashman

V kinech ČR od: 23.01.2014 Falcon
V kinech SR od: 23.01.2014 ITAFilm

Podívejte se na hodnocení Špinavý trik na Kinoboxu.