Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Zelená kniha | Green Book

Zelená kniha | Green Book

Oscarová sezo­na skon­či­la a loň­ský rok má své jas­né vítě­ze. Jeden z nich, dobo­vé dra­ma Zelená kni­ha, kte­ré si pro sebe urva­lo na Oscarech hned tři oce­ně­ní, včet­ně toho za nej­lep­ší film uply­nu­lé­ho roku, prá­vě vstou­pi­lo do čes­kých a slo­ven­ských kin. Stojí tenhle cena­mi ověn­če­ný sní­mek na moti­vy sku­teč­né­ho pří­bě­hu za vaši návště­vu? Rozhodně ano.

Tony „Lip“ Vallelonga (Viggo Mortensen) se živí jako chlá­pek pro všech­no, jeho hlav­ní pra­cov­ní nápl­ní je ovšem pozi­ce vyha­zo­va­če v popu­lár­ním noč­ním klu­bu The Copacabana v New Yorku. Když se však klub na něko­lik měsí­ců uza­vře, potře­bu­je Tony najít novou prá­ci, aby měl z čeho živit svo­ji rodi­nu do té doby, než se bude moct vrá­tit na svo­ji pozi­ci. O jeho služ­by se ovšem začne uchá­zet popu­lár­ní afro­a­me­ric­ký pia­nis­ta „Doc“ Don Shirley (Mahershala Ali), kte­rý prá­vě plá­nu­je osmi­tý­den­ní kon­cert­ní šňů­ru po ame­ric­kém jihu, ve kte­rém stá­le pře­vlá­da­jí rasis­tic­ké ten­den­ce a raso­vá segre­ga­ce...
Asi by bylo doce­la jed­no­du­ché sní­mek Zelená kni­ha zamě­nit za dal­ší umě­lec­ký sní­mek, kte­rý se pokou­ší o násil­nou spo­le­čen­skou kri­ti­ku a sna­ží se díky tomu vylou­dit pří­zeň aka­de­mic­ké­ho pub­li­ka, zatím­co nemá moc co nabíd­nout běž­né­mu divá­ko­vi. Nejde ale dál být od prav­dy. I když totiž tahle novin­ka může půso­bit jako dal­ší z řady ceně­ných fil­mů jen  z prin­ci­pu, to co se na vás v kině chys­tá je ve sku­teč­nos­ti něčím dale­ko jina­čím.

Ano, hlav­ním téma­tem fil­mu sice může být ona raso­vá otáz­ka ovšem moto­rem celé­ho fil­mu je per­fekt­ně pro­pra­co­va­ný vývoj vzá­jem­né­ho vzta­hu Tonyho a jeho nové­ho šéfa a jejich osob­ní roz­voj a úpra­va pohle­du na svět. Díky skvě­le napsa­né­mu scé­ná­ři a špič­ko­vým herec­kým výko­nům obou hlav­ních před­sta­vi­te­lů pak člo­věk vní­má pře­de­vším tyto aspek­ty a z nich vyplý­va­jí­cí pou­ká­zá­ní na to, jak situ­a­ce byla oprav­du špat­ná z dneš­ní­ho pohle­du, spí­še než by film divá­ka otra­vo­val něja­kou násil­ně vklí­ně­nou pro­pa­gan­dou.

Je zkrát­ka straš­ně pří­jem­né pro jed­nou v posled­ních letech vidět film, kte­rý je sám o sobě pro­myš­le­ný nato­lik, že jeho sdě­le­ní je jeho při­ro­ze­nou sou­čás­tí než něčím, co půso­bí v rám­ci zážit­ku jako sil­ná pěst na oko. Díky něko­li­ke­ré sub­ver­zi divác­kých oče­ká­vá­ní navíc film zvlá­dá fun­go­vat v nastou­pe­ném tem­pu až do závě­reč­ných minut a i když se film zao­bí­rá poměr­ně závaž­ným téma­tem, ta dob­rá nála­da a opti­mis­mus kte­ré ve vás po shléd­nu­tí zane­chá tu už dlou­ho z žád­né­ho fil­mu pros­tě neby­la.

Kdo by tedy čekal, že od fil­mu, kte­rý se pře­váž­ně věnu­je raso­vé­mu napě­tí v dobo­vé ame­ric­ké kul­tu­ře a spo­leč­nos­ti a sta­ví geni­ál­ní­ho hudeb­ní­ka do kon­tras­tu s raso­vý­mi před­sud­ky a pokři­ve­ným reži­mem teh­dej­ší spo­leč­nos­ti (i když by se asi dala zavést dis­ku­ze na téma, zda li podob­né ten­den­ce nejdou v těch­to čás­tech Severní Ameriky dohle­dat dodnes), bude čekat v pod­sta­tě nej­vět­ší film pro dobrou nála­du, jaký letos dora­zí do kin. Uvěřitelné posta­vy jejichž osud vás zají­má a tra­ble kte­ré poci­ťu­je­te spo­lu s nimi až do momen­tu závě­reč­né nadě­je v tom, že nikdy není všech­no ztra­ce­no.
Přičtěte si k tomu pře­svěd­či­vé zpra­co­vá­ní šede­sá­tých let minu­lé­ho sto­le­tí a to jak po strán­ce vizu­ál­ní tak s ohle­dem k vykon­stru­o­va­né atmo­sfé­ře, sluš­ný soun­d­track, kte­rý se opí­rá o ty nej­vět­ší dobo­vé hity, a více než sluš­nou a mís­ty i hra­vou kame­ru Seana Portera a máte poho­dov­ku, kte­rá jen těž­ko bude hle­dat kon­ku­ren­ci. Kdo by to byl čekal od reži­sé­ra Petera Farrellyho, kte­rý ješ­tě pár let zpát­ky ser­ví­ro­val věci typu Návrat blbý­ho a blběj­ší­ho nebo Týden bez závaz­ků.

Snímek Zelená kni­ha tak nelze jinak než vře­le dopo­ru­čit. Pod slup­kou dobo­vé­ho dra­ma­tu o rasis­mu v USA v šede­sá­tých letech se totiž skrý­vá upřím­ný pří­běh dvou jedin­ců, kte­ré osud spo­jil dohro­ma­dy a jejichž živo­ty se díky vzá­jem­né­mu přá­tel­ství navždy změ­ni­ly. Propracovaný scé­nář, famóz­ní herec­ké výko­ny a koň­ská dáv­ka pozi­ti­vi­ty. Pokud vám tahle osca­rov­ka zatím uni­ka­la, je nej­lep­ší čas to napra­vit.
Zelená kni­ha tro­chu kla­me tělem, ale to je ve výsled­ku prá­vě její kouz­lo. Díky skvě­le pro­pra­co­va­né­mu pří­bě­hu dvou jedin­ců sve­de­ných na dva měsí­ce okol­nost­mi dohro­ma­dy zvlá­dá tohle dra­ma neje­nom napros­to při­ro­ze­ně a nenu­ce­ně kri­ti­zo­vat pomě­ry teh­dej­ší doby, jejichž ozvě­ny jsou v někte­rých mís­tech USA cítit dodnes, hlav­ně ale skvě­le odvy­prá­ví pří­běh jed­no­ho přá­tel­ství, jež by nikdo na začát­ku nepřed­po­klá­dal. Skvělé herec­ké výko­ny, výbor­ný scé­nář a dvě hodi­ny v kině, po kte­rých bude­te mít tako­vou koň­skou dáv­ku pozi­tiv­ní ener­gie jako už dlou­ho ne.

Zelená kni­ha
(Green Book)
Drama / Komedie / Road movie

USA, 2018, 130 min

Režie: Peter Farrelly
Scénář: Nick Vallelonga, Brian Hayes Currie, Peter Farrelly
Kamera: Sean Porter
Hudba: Kris Bowers
Hrají: Viggo Mortensen, Mahershala Ali, Linda Cardellini, Dimiter D. Marinov, Mike Hatton, Iqbal Theba, Sebastian Maniscalco, P.J. Byrne, Montrel Miller, Tom Virtue, Don Stark, Brian Stepanek, Ninja N. Devoe, Daniel Greene, Paul Sloan, Joe Cortese, Johnny Williams, Martin Bats Bradford, Jim Klock, David Kallaway, Jenna Laurenzo, Emily LaGroue, Brian Hayes Currie, Ricky Muse, Jon Michael Davis, Mike Cerrone, Geraldine Singer
Producenti: Jim Burke, Brian Hayes Currie, Peter Farrelly, Nick Vallelonga, Charles B. Wessler
Střih: Patrick J. Don Vito
Scénografie: Tim Galvin