Matt Damon se znovu vrátil k postave Jasona Bourne. Tentokrát se mstí za smrt své přítelkyně. A samozřejmě se znovu snaží vzpomenout na to, kdo vlastně byl, a proč si nepamatuje, co prožil, a také, kdo se ho znovu a zas snaží vyprovodit ze světa.

V moři, nedaleko Marseille plave bezvládné tělo mladého muže se dvěma dírami v zádech a podivnou věcí zašitou na boku. Rybářská loď plující náhodou kolem tělo vyloví a její posádka se nestačí divit, když zjistí, že domnělý utopenec je stále na živu. Lodní lékař vyjme mladému muži dvě kulky ze zad a z boku zvláštní věc podobnou miniaturní baterce, která po rozsvícení kreslí na zeď číslo bankovního sejfu v Zurichu. Po procitnutí si neznámý mladík nepamatuje zhola nic, nezná své jméno, neví, jaké je národnosti, ale zjišťuje, že umí spoustu věcí. Jako když bičem mrská mluví různými jazyky, vyzná se v lodních mapách, umí vázat uzly lépe než starý námořník a po vstupu do jakékoliv místnosti si podvědomě nejdříve zjistí únikové cesty a pak teprve jde dál. Jeho jediným vodítkem ke ztracené identitě je ono zmiňované číslo sejfu. Ale kdo by si ho nechával dobrovolně zašít do vlastního boku? S penězi půjčenými od rybářů se vydává do Zurichu, aby tam poznal, že velmi dobře ovládá bojová umění, že se v jeho bankovní schránce nachází velké množství různých pasů na různá jména, ale ve všech je jeho fotografie a dále je v ní velké množství peněz ve všech možných měnách a nakonec také pistole. Po odchodu z banky ho začínají pronásledovat policisté, ale také zdánliví civilisti. Na americké ambasádě poznává Marii a věci dostávají velmi rychlý spád …
Zbytek, už si přečtete sami, a já se budu věnovat dílu druhému. Což je Bournův mýtus natočen pár let po jedničce, s mnoha stejnými postavami, s mnoha stejnými herci, Matt Damon, Franka Potente, Brian Cox a další…, ale tím základním, tedy režisérem, změněným. Po Doug Limananovi byl na režisérskou stoličku vybrán Paul Greengrass. A ten film natočil jiným stylem.

Teď už bylo spoilerů docela dost, a tak se věnujme tedy filmu jako celku, ne příběhu, který je docela jednoduchý. Nový režisér na stoličce zvolil temnější styl natáčení, zvolil „třesavou“ kameru, hlavně kvůli tomu, abychom byli blíže hrdinovi, a připadali si více v akci a více reálněji. Je to docela úleva vidět film, ve kterém nehrají prim počítačové triky, ale normální starým způsobem, 

Druhým takovým nereálným prvkem je, zatím v celé Bournově sérii nejakčnější akce, automobilová honička, plná srážek s automobily, a ne jednoduše ťuknutými, ale drsně havarovanými. Je docela divné, že Bournem, i jeho auto, z toho vyjde úplně nezraněn. A může neustále utíkat dál a dál.

A co na závěr? No druhý díl je určitě lepší než první, a je to požitek na to dívat se, Berlín je skutečně Berlín, Moskva je opravdu Moskva, ne jako v prvním díle, kdy Praha vynahrazovala více měst. A pokud třetí díl bude režírovat stejný režisér, tak bude znova úspěch zaručen.
















(4,91 z 5)