Nyní už legendární filmová série Rychle a zběsile přinesla světa kinematografie kult uctívání rychlých aut, rozpálených pneumatik a vůně spáleného benzinu. Přestože se ale první Rychle a zběsile tváří jako film primárně o autech, čtyřkolá vozidla tu fungují pouze jako prostředek k eskalaci vyprávění a poměřování penisů jednotlivých postav. Hlavně jde o příběh o vztahu dvou bláznů do aut a budování vzájemného respektu mezi dvěma členy komunity. Ten se filmu daří zobrazovat někdy dobře, někdy s pořádnou dávkou kýče.
Hlavní linka vede diváka skrz vyšetřování Briana O‘Connora (Paul Walker), policisty v přestrojení. Jeho úkolem je infiltrovat skupinu automobilových nadšenců a ilegálních závodníků a zjistit, kdo stojí za opakujícími se loupežemi cenného zboží z jedoucích kamionů. Mezi něj a jeho práci se ovšem připlete rozvíjející se přátelství s vůdcem skupiny Dominicem Torretem (Vin Diesel) a mlilostný románek s Torretovou sestrou Miou (Jordana Brewster). Když se do toho připlete gang asijských zlodějíčků, začne se situace přiostřovat, až do poněkud otupělého konce, který působí uspěchaně a vyznívá částečně do ztracena.
Motivace jednotlivých postav film předkládá bez ladu a skladu a čeká, že se s nimi divák jen tak ztotožní Když se film vrtá v psychologii plochých postav (plochých, s výjimkou Marie Rodriguez), působí jeho snaha o charakterovou pitvu kýčovitě, až směšně. Jednoduchý příběh vyžaduje jednoduché motivace postav a ty jsou tu hrubě načrtnuty celkem dobře. Právě v ostřejších rysech však ztrácejí svou přesvědčovací sílu.
Velký palec nahoru zaslouží ale pohyblivost kamery. Ve filmu s názvem Rychle a zběsile se moc statických záběrů čekat nedá, ale kameraman zde využívá pohyblivost kamery parádně. Bez větších zmatků se přesouvá prostorem k poskytnutí vyprávěcích informací a poskytnutím trochy toho uměleckého zážitku, který film vytahuje z hlubin průměrnosti.
Nejumělečtějšími záběry jsou ty zrychlené. Stylizace úplně prvního závodu do soutěže jednotlivých automobilových světů Paula Walkera a Vina Diesela využívá rozmazání barev a časově skvěle použitého zoomu k vytvoření pocitu vyšší rychlosti a naléhavosti. Zrychlení času se ovšem nedotýká jen závodní části snímku. Přechody mezi dnem a nocí jsou zobrazeny pomocí hladkého přechodu mezi denním světlem a temnotou noci. I to dodává Rychle a zběsile na intenzitě.
Ty nejdůležitější záběry filmu, když se jezdí v autech, mají ovšem někdy problémy s věrohodným zobrazením rychlosti. Jak jsem již popsal v minulém odstavci, jeden ze závodů používá k navození vyšší rychlosti specifické stylistické postupy. Ostatní zobrazení rychlých jízd ale využívá konvenčnější styl snímání ruční kamerou, rychlých střihů ke zkreslení skutečné rychlosti natáčených vozidelí. Někdy ovšem tyto postupy tolik nefungují a na obrazovce je vidět, že auta, co sledujeme, opravdu takovou rychlostí nejedou.
Film jako celek působí jako něco, co do nového tisíciletí přitáhla v zubech kočka z devadesátek. Chlapáci, umazaní od motorového oleje, se potkávají s rajdami z předních stran pánských magazínů druhé cenové úrovně. Hlučná auta překřikují dialogy postav a vzdávají hold jednoduché devadesátkové akci například ve stylu Nebezpečné rychlosti Série ryvhle a zběsile vyšlápla s prvním dílem, když ne s grácií, tak aspoň s drsňáckým výrazem a příslibem dalších dobrodružství hlavního hrdiny.
Části seriálu: Rychle a zběsile
- Rychle a zběsile - 65%
- Rychle a zběsile 2 - 45%
- Rychle a zběsile: Tokijská jízda - 65%
- Rychlí a zběsilí - 55%
- Rychle a zběsile - Zběsile rychlá auta + nesmírně sexy kočky + strhující honičky = Rychle a zběsile.
- Rychle a zběsile 2 - Paul Walker dva roky po prvním dílu R.Z.
- Rychle a zběsile: Tokijská jízda - Jmenuji se Sean Boswell a jsem děsnej frajer.
- Rychle a zběsile: Hobbs a Shaw sází především na počítačové triky. Jedná se už v podstatě o sci-fi
- Rychle a zběsile - 65 %
- Rychle a zběsile 2 - 45 %
- Rychlí a zběsilí - 55 %
- Rychle a zběsile 5 - 75 %
- Rychle a zběsile 6 - 50 %
- Rychle a zběsile 7 - 60 %
- Fast & Stupidous 10 – Co takhle vystřelit někoho do vesmíru?
Nejnovější komentáře