Vzhledem k tomu, že „Star Trek: Do temnoty” obsahuje větší akce, je větší svým rozsahem a hlouběji se zaměřuje na psychiku postav, rozhodli se filmaři, že nastal čas rozšířit také pohled na samotnou Enterprise, a to od samotného tlukoucího srdce lodi, kapitánského můstku. Odrazili se přitom nejen od lepenkových konstrukcí původního seriálu, ale také od scén používaných před několika málo lety.
„Chtěli jsme divákům ukázat daleko víc ze samotné lodi,” říká Abrams. „V prvním filmu jsme tvrdě pracovali na tom, aby loď působila skutečným dojmem obrovské lodi – a ono to většinou fungovalo. Problém byl, že kapitánský můstek byl na jedné scéně, transportní místnost na jiné, zdravotnická sekce zase na další atd. Takhle nikdy nevytvoříte žádnou kontinuitu. Tentokrát jsme měli možnost vytvořit scénu, která byla souvislá, takže jsme byli schopni přejít z můstku do chodby a do dalších místností. To dalo lodi nejen pocit větší rozlohy, ale skutečný pocit vzájemného propojení. A když herci a štáb přišli na scénu a viděli to vše tak nádherně navržené, pomohlo jim to vnímat to místo jako skutečné a věřit v něj. Pozvedlo to vše – výkony, osvětlení, práci kamery. Pomohlo to ve všech směrech a lidem to dává větší náhled do světa, který tolik milujeme.”
Výkonný producent Jeffrey Chernov to popisuje stručně: „Nový design dává divákům možnost skutečně žít na Enterprise. Když jsem viděl původní návrhy, říkal jsem si, že to udělá Star Trek výjimečným. Nikdo zatím nebyl schopný přejít z jednoho konce lodi na druhý skrze ni. A potom, jako korunu k tomu všemu, jsme postavili Turbo Plaza, která poprvé dává lodi vertikální rozměr.”
Herci souhlasí, že nové dekorace Enterprise jim pomohly vnímat vesmírnou cestu jako realitu. „Tentokrát jsme skutečně měli k dispozici skvělé hřiště,” říká Chris Pine. „Ta detailní práce, kterou štáb udělal, byla prostě neskutečná. Měli jsme konstruktéry, kteří pracovali 7 dní v týdnu, 24 hodin denně, takže jsme mohli být v naprosto dokonalém světě. Bylo to úžasné.”
Návrhy opět vytvořil výtvarník Scott Chambliss, který s Abramsem často spolupracuje. Jedna z nejúžasnějších prací jeho kariéry byla práce na prvním „Star Treku”, ve kterém Enterprise představil prostřednictvím současného modernistického designu. Teď se rozhodl překročit laťku, kterou si dříve sám nastavil.
Abrams to komentuje takto: „Scott v tomto filmu předčil všechna moje očekávání. Odvedl naprosto výjimečnou práci – nejen tím, že navrhl úžasné kulisy, ale postavil je způsobem, který ty návrhy ještě pozvedl. Každá část Enterprise byla pozoruhodná. Byl jsem ohromen vším, na co jsem se podíval.”
Chernov dodává: „Na Scottovu práci pro tento film byly kladeny velmi vysoké požadavky: vzít diváky daleko do budoucnosti a zároveň udržet důvěryhodnost. Když jsem viděl J. J. a Scotta pracovat, viděl jsem, jak se trápí s každým detailem toho, jak chceme, aby lidé vnímali svět Star Treku a jakým způsobem je do něj uvedeme. Mají neuvěřitelně kreativní vztah.”
Tvůrčí proces začal Chamblissovým novým ambiciózním návrhem Enterprise ve skutečné velikosti. „Jakmile jsme měli koncepční kresby, zamilovali jsme se do nich,” vzpomíná vedoucí výroby Tommy Harper. „A potom už to vše bylo o tom, jak to zrealizovat, logistika o tom, jak to postavit, osvětlit to a nemuset kvůli tomu vyloupit banku. To, s čím jsme skončili, byla opravdu nádherná scéna, která skutečně Abramsovi otevřela tento svět a doufám, že ho otevře i divákům.”
Chambliss konstatuje, že jeho práce na obou Star Trekovských filmech je silně ovlivněna tvorbou Pierra Cardina, avantgardního francouzského návrháře, který se proslavil futuristickou kolekcí „kosmický věk”. Tato kolekce obsahuje výrazné barvy a geometrické tvary. „To, co dělal Cardin v průmyslovém designu, je základem všech scén na Enterprise,” říká Chambliss.
To se potvrdilo zejména v high-tech celách pro vězně. „Při navrhování vězeňských cel jsem myslel na plážový dům, který Pierre Cardin postavil v 70. letech,” vysvětluje výtvarník a odkazuje na legendární „Bubble House” stojící kousek od Cannes. „Je to jednoduše série bílých lusků s kulatými okny, která míří buď do dalších pokojů nebo nahoru na nebe. Díval jsem se také na nějaké kulaté italské televizní sady, které byly nahoře a dole orámovány plastem. Ty se nakonec staly těmi vševidoucími oky dohlížejícími na vězně v každé cele. To vytvořilo efekt, kde jsou vězni jakoby chyceni v krásné výkladní skříni, kde jsou bez přestání sledováni, se všemi emocionálními a klaustrofobními jevy, které k tomu patří.”
Ve všech částech Enterprise zůstal Chambliss věrný vizi, kterou spolu s Abramsem ohledně toho, jak má Star Trek vypadat, měli. „Záměrem bylo udržovat pocit retro techniky – současná technika, která nás ale stále poutá k původním televizním seriálům. Miluji elegantní, lesklé, krásné designové prvky z počátků počítačových technologií – a to je naše přitakání starému Star Treku. Snažíme se kombinovat retro a futuristické vnímání tak, aby se vzájemně podporovaly. Naším kritériem bylo vzít Roddenberryho nadšení pro budoucnost a převést ho do našich časů.”
Enterprise na nové cestě nejen dospívá, ale také podstupuje zatím nejdivočejší letecké manévry. V jednu chvíli se loď velmi nakloní a je třeba nouzově přistát. Abrams se rozhodl tento manévr znovu fyzicky vytvořit v Chamblissových kulisách. „Vše jsme to udělali pomocí kabelů v kombinaci s nakloněnou rovinou, takže jsme skutečně doslova běhali po stranách stěn,” vysvětluje Simon Pegg. „Bylo neuvěřitelně zábavné to natáčet, museli jsme se pořád zorientovávat, co je nahoře a co dole. Byla to výzva, ale s Chrisem jsme si to užili – věděli jsme, že to bude úžasná scéna.”
„Říkali jsme tomu rolovací záběry’,“ vysvětluje trikař Roger Guyett. „Loď se otáčí a umělá gravitace selhává, a když se tohle stane, lidé se začínají podkluzovat. J. J. velmi zaujala myšlenka, že když pohybujete kamerou určitými způsoby a když se lidé chovají určitými způsoby, skutečně to vypadá, jako kdyby se všechno na lodi převracelo vzhůru nohama. A měl pravdu. J. J. rozumí vizuální magii do těch nejmenších detailů.”
Části seriálu: STAR TREK
- STAR TREK: PRVNÍ KONTAKT
- STAR TREK: VZPOURA
- STAR TREK: DO TEMNOTY
- STAR TREK: DO TEMNOTY: Vesmír: Tváří v tvář temnotě
- Star Trek: Do temnoty: 90%
- STAR TREK: DO TEMNOTY:Zpět na kapitánském můstku: Posádka se znovu schází
- STAR TREK: DO TEMNOTY:Nezakrytá Nemesis
- STAR TREK: DO TEMNOTY: Dospívání Enterprise
- Star Trek: Picard - Jean-Luc Picard se vrací
- Star Trek - druhá nastartovaná série J.J. Abramse
- Star Trek: Do neznáma - možná poslední film s novou posádkou
- Star Trek - Film z roku 1979 - 100 %
- Star Trek II: Khanův hněv - 95 %
- Star Trek III: Pátrání po Spockovi
- Star Trek IV: Cesta domů
- Star Trek V: Nejzazší hranice
- Star Trek VI: Neobjevená země
- Star Trek VII: Generace
- Star Trek: Picard The Star Gazer & Penance (S02E01-S02E02)
- Star Trek: Picard - Season 1
- Star Trek: Picard - Season 2
- Navracím se ke kořenům: Můj pohled na původní Star Trek film a setkání s posádkou kapitána Kirka
- Star Trek: Nemesis - Poslední mise kapitána Picarda
Nejnovější komentáře