Po čtyřech televizních seriálech, 11 filmech a bezpočtu vesmírných snů, zažijí diváci poprvé Star Trek trojrozměrný. Ve filmu „Star Trek” z roku 2009 vyrazila skupina každopádně slibných, ale trochu samorostlých vesmírných cestovatelů s čerstvě ukončenou Akademií na svou první fascinující pouť ke hvězdám. Byl to první velký test jejich bystrosti, dovedností a věrnosti – vlastností ležících těsně vedle jejich konfliktních povah - , ale to byl pouze začátek. Nyní musí tato posádka vesmírné lodi Enterprise zamířit ještě dál, do rozsáhlé temnoty a zpět, do pozemského 23. století, když zlověstné válečné síly ohrožují posvátnost jejich domova i světů ještě nepoznaných.
Filmem „Star Trek: Do temnoty” se J. J. Abrams vrací ke své lidské představě o světě Star Treku, představě, která vzdává láskyplnou poctu kultovní součásti pop kultury a zároveň se žene vstříc neprozkoumanému území.
První film získal ocenění za spojení neuctivého humoru, charismatických postav a bezmezné představivosti televizního seriálu z 60. let s tempem a akcí 21. století a za čerstvý originální příběh. Abramsův „Star Trek“ vychází z poselství díla Genea Roddenberryho, oslovuje astronauta v každém z nás a dělá z nekonečných možností něco hmatatelně skutečného.
Navzdory úspěchu, kterého první film dosáhl, nehodlal Abrams usnout na vavřínech. V souladu s dikcí Star Treku věděl, že jejich druhá cesta musí jít v každém ohledu hlouběji a odvážněji, musí zkoumat to, co dělá postavy i misi Star Treku tak přesvědčivými. To pro filmaře znamenalo širokou škálu nových výzev. Museli vymyslet a poté vybudovat zcela nové světy. Aby se příběh posunul za další hranici, rozhodl se Abrams natočit film částečně pomocí IMAX kamer a uvést jej ve 3D.
Největší změny jsou ale ty, kterým čelí Kirk, Spock, Uhura, Kostra, Scotty, Sulu a Čechov. Když obrovský útok rozbije Hvězdnou flotilu, nestojí tváří v tvář pouze temné straně flotily a novému děsivě geniálnímu nepříteli, ale začnou pochybovat o jediné věci, na kterou se v nepředvídatelném vesmíru mohli kdy spolehnout: jeden o druhém.
„Tento film jde ve všech směrech dál než ten první – máme tady vulkanické planety, divoké honičky raketoplánů a monstrózní speciální efekty, ale rozpracovanější je i příběh,” říká Abrams. „Posádka Enterprise tentokrát řeší daleko vážnější věci, pokud jde o jejich osobní a morální dilemata. Její členové jsou postaveni před otázky důvěry, věrnosti a toho, co se stane s lidskými zásadami, když jsou podrobeny těm nejextrémnějším testům. Cílem bylo udržet všechnu tu komediálnost, lidskost a optimismus a zároveň je přenést do složitějších a temnějších situací. To, co pro kapitána Kirka začalo jako mise pomsty, se stává hledáním toho, co skutečně znamená zasloužit si pozici kapitána.”
Abrams pokračuje: „Aby se příběh posunul, musel film být ambicióznější než ten první. Akce a rozsah jsou o světelné roky dál. S IMAX a 3D technologiemi můžeme nabídnout publiku ještě vyšší úroveň vzrušení a zábavy. Zároveň ale bez ohledu na formát nebo rozsah, tou nejdůležitější věcí je přinést co nejvíc vzrušující a emoční příběh.”
Příběh si vzali opět do parády scénáristé a producenti Robert Orci a Alex Kurtzman, spolu s Damonem Lindelofem, který celý tvůrčí proces přeměnil v téměř nepřetržitý brainstorming. „Nejsem schopen spočítat, kolikrát jsme se nad tím příběhem sešli,” přemýšlí Abrams. „Pořád jsme něco řešili, upravovali, přizpůsobovali a dolaďovali. Bylo skvělé pracovat znovu s Bobem, Alexem a Damonem. Neznali únavu a vytvořili příběh, ve kterém má každá hlavní postava ve všech ohledech jasně daný svůj život a ideály.”
Producent a spoluzakladatel Bad Robot Bryan Burk poznamenává, že dalším základem scénáře byla myšlenka, že se z posádky Star Treku stane nerozlučná, i když občas divoká a nepoddajná, parta přátel. Vysvětluje to takto: „Scénář ‚Do temnoty’ začal otázkou: jak můžeme dostat posádku Enterprise do nejhoršího nebezpečí a konfliktu? Cítili jsme, že pokud byl první film o tom, jak se dala posádka dohromady, pak tento příběh musí být o tom, jak se vyvíjejí a jak společně dospějí. Tato myšlenka má obrovskou energii a možnosti.”
Abrams se rozhodl filmu dodat dramatičtější energii a posunout ho na vyšší vizuální úroveň použitím IMAX a přepečlivou postprodukční konverzí na 3D. Pro režiséra to nebylo lehké rozhodování, protože chtěl zachovat co největší autenticitu i v tom nejfantastičtějším příběhu. Ale po podrobnějším sledování nejmodernějších 3D a IMAX® filmů posledních několika let a po spolupráci s režisérem Bradem Birdem, který použil IMAX® v „Mission: Impossible - Ghost Protocol” nabyl Abrams přesvědčení, že nastal pravý čas spojit možnosti moderních technologií s vypravěčsky silným příběhem Star Treku.
„Pokud je film natočený v IMAX, neexistuje kromě něj nic jiného,” říká režisér. „Výsledek je šílený, ten film vás prostě pohltí. Ale chtěl jsem ještě vidět tímto způsobem představené vesmírné dobrodružství. Christopher Nolan byl tak laskavý a promítl mi v IMAX část filmu ‚Temný rytíř povstal’. Když jsem viděl ten neuvěřitelný záznam, uvědomil jsem si, že pokud máme možnost natočit něco z tohoto filmu v IMAX®, byli bychom blázni, kdybychom toho nevyužili. Jsme teď schopní vyjádřit celý široký rozměr příběhu nejen ve vesmíru, ale i na Zemi a v raketoplánech. Myslím, že to bude úžasně vzrušující podívaná.”
Jak dodává Roger Guyett, trikový specialista společnosti Industrial Light & Magic, který se do týmu také vrátil: „S pojetím, které je něčím jako ‚Lawrence z Arábie ve vesmíru´, byl IMAX® pro režiséra skvělou možností jak ukázat velkolepé výhledy, které se Enterprise naskýtají.”
Použití formátu IMAX na část filmu posloužilo i dalším účelům. „Mnoho našich scén je spíš vertikálních než horizontálních a IMAX umožňuje pocit ještě většího rozsahu,” vysvětluje Abrams. „Použili jsme to pro vulkanickou planetu Nibiru na začátku filmu, pro Kronos, planetu Klingonů a zejména na konci, kde se odehrává šílená honička San Franciscem. Stalo se pravidlem, že pokud se točilo v exteriérech, použili jsme IMAX kamery, v interiérech se natáčelo klasicky.”
Když nastal čas, aby se 3D použila k vytvoření jiskry a bezprostřednosti světa Star Treku, zašel Abrams se svým týmem ještě dál. Filmaři se zpočátku zdráhali tento formát použít, to však trvalo jen do chvíle, kdy si uvědomili, že jej mohou použít způsobem, který naplní jejich vizuální ambice. „Žádný náš film jsme nikdy předtím ve 3D nedělali,” poznamenává Burk. „Ale když jsme viděli, o čem je celý ‚Star Trek’ - epické bitvy, pohledy na obrovské planety a napínavé akce – řekli jsme si, že pokud není pro 3D dost dobrý ‚Star Trek’, pak tedy který film je? Zásadním pro nás bylo to, že když už poprvé použijeme 3D, potom to chceme udělat jinak, chceme výjimečnou podívanou.”
Tento proces začal předpokladem, že prosté přidání 3D samo o sobě nestačí – jeho použití musí pomoci vyprávět příběh hlubším způsobem a v případě „Star Treku” musí oživit dosud nikdy nespatřené světy. „James Cameron svým ‚Avatarem’ nastavil laťku skutečně velmi vysoko a ukázal nám něco, co jsme nikdy předtím neviděli. Ale pouhým natočením filmu ve 3D z něj neuděláte ‚Avatar’, jak jsme měli možnost se přesvědčit v mnoha jiných pokusech, které přišly po něm,” pokračuje Burk. „Věděli jsme, že pokud to chceme udělat, musíme do toho jít naplno.”
Aby filmaři splnili svůj cíl, přivedli do svého týmu 3D odborníka Coreyho Turnera, který v uplynulých letech pracoval na některých největších 3D filmech … a poté ho povzbuzovali, aby svými technikami přidal hloubku a pohlcující detaily těm územím, kam divákovo oko ještě nezavítalo. „Celý proces byl daleko pracnější a preciznější, než jsme si dokázali představit,” říká Burk. „S Coreyem jsme film procházeli doslova rámeček po rámečku a snažili jsme se protlačit 3D všude tam, kde to bylo možné – chtěli jsme docílit toho, aby věci z plátna skutečně vystupovaly. Snažili jsme se posouvat své možnosti dál a dál, a podařilo se. Doufáme, že se kombinace IMAX a 3D nebude podobat ničemu, co diváci zatím měli možnost vidět.”
Vizuální kouzla zajistila také Abramsova spolupráce s kameramanem Danem Mindelem, jehož novátorské použití objektivů, světleného designu a úhlů udalo tón filmu „Star Trek” z roku 2009 Mindela Abrams velmi chválí: „Je to jeden z nejlepších kameramanů a tenhle film natočil způsobem, který dává hmatatelný emoční náboj každé scéně. Danovo použití kamery dává příběhu citovost a skutečnost, postavy dělá dosažitelnými a světu umožňuje dýchat.”
Ale přes veškerou představivost a vizuální fantazii filmu dává Abrams přednost tomu, aby vše, co je možné, bylo bez triků. Greenscreen a počítačovou animaci použil jen tam, kde bylo nezbytné zavést diváky doprostřed dosud nespatřených galaxií. „Samozřejmě nemůžete dělat film s názvem ‚Star Trek’ a nemít tam scény točené před greenscreenem,” objasňuje režisér, „ale jednou z věcí, ve kterých s ‚Temnotou’ pokračujeme z prvního filmu, je, že se snažíme najít lokaci nebo stavby, kde bychom mohli vytvořit svět, který není umělý nebo sterilní, ale který působí velmi, velmi reálně.”
Výkonný producent Jeffrey Chernov poznamenává: „Přestože vás tenhle film zavede hluboko do vesmíru, v Abramsově vyprávění je pořád přítomno něco ze Země. Protože ví, že pokud jsou vaše akce a prožívání řízeny emocemi, stává se osobním i velký příběh.”
Abrams poznamenává, že při převádění Star Treku na nové vizuální a emoční území se cítil trochu jako kapitán Kirk mířící do vesmíru, kde nikdy nevíte, co přijde příště ... a proto je lepší být na to připraven. „Ve filmu jako je tento, jste každý den na všech úrovních konfrontováni s tím, jak to, co jste udělali, udělat ještě lépe,” vysvětluje. „Ale stejně jako Kirk v tomto příběhu, i já jsem za tuto příležitost vděčný.”
Burk dodává: „Naším prvním filmem jsme se chtěli postavit všem očekáváním, jaký by Star Trek mohl být. Myslím, že teď udělal J. J. další krok , takže lidé mohou opouštět kino s otázkou: ‚páni, tohle byl Star Trek?’”
Části seriálu: STAR TREK
- STAR TREK: PRVNÍ KONTAKT
- STAR TREK: VZPOURA
- STAR TREK: DO TEMNOTY
- STAR TREK: DO TEMNOTY: Vesmír: Tváří v tvář temnotě
- Star Trek: Do temnoty: 90%
- STAR TREK: DO TEMNOTY:Zpět na kapitánském můstku: Posádka se znovu schází
- STAR TREK: DO TEMNOTY:Nezakrytá Nemesis
- STAR TREK: DO TEMNOTY: Dospívání Enterprise
- Star Trek: Picard - Jean-Luc Picard se vrací
- Star Trek - druhá nastartovaná série J.J. Abramse
- Star Trek: Do neznáma - možná poslední film s novou posádkou
- Star Trek - Film z roku 1979 - 100 %
- Star Trek II: Khanův hněv - 95 %
- Star Trek III: Pátrání po Spockovi
- Star Trek IV: Cesta domů
- Star Trek V: Nejzazší hranice
- Star Trek VI: Neobjevená země
- Star Trek VII: Generace
- Star Trek: Picard The Star Gazer & Penance (S02E01-S02E02)
- Star Trek: Picard - Season 1
- Star Trek: Picard - Season 2
- Navracím se ke kořenům: Můj pohled na původní Star Trek film a setkání s posádkou kapitána Kirka
- Star Trek: Nemesis - Poslední mise kapitána Picarda
Nejnovější komentáře