Star Wars Jedi: Fallen Order – konečně zase dobrá hra ze světa Star Wars

Foto: Respawn Entertainment & Electronic ArtsFoto: Respawn Entertainment & Electronic Arts
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

EA pat­ří mezi vyda­va­te­le, kte­rým se v posled­ních letech spí­še neda­ří, ale­spoň co se kva­li­ty vyda­ných titu­lů týče. Dostáváme od nich tak pou­ze bugy pro­rost­lé nedo­dě­la­né titu­ly bez nápa­du (ano mys­lím tím hroz­ný Battlefield 2042), titu­ly pro­rost­lé mik­ro­trans­ak­ce­mi (všech­ny EA SPORTS hry, SW Battlefront 2…) nebo rov­nou sna­hu poto­pit celé oblí­be­né vývo­jář­ské stu­dio, když chtě­li těžit z úspě­chu ostat­ních (Anthem jim pros­tě nikdy neod­pus­tím). Co mají tyto neú­spěš­né titu­ly spo­leč­né­ho? Snahu o snad­ný pro­fit vyda­va­te­le skr­ze mul­tipla­yer. Jenže mul­tipla­ye­ro­vý trh je zkrát­ka pře­hl­cen kva­lit­ní­mi titu­ly a hrá­či tak nera­di kaž­dý rok mění svůj oblí­be­ný titul, obzvlášť když při­ná­ší pou­ze pochyb­né novin­ky. Proto jsem rád, že dali zele­nou vývo­já­řům z Respawn Entertainment pro vytvo­ře­ní Fallen Order, pro­to­že ač má ten­to rádo­by souls like titul něja­ké mou­chy, jed­ná se o vel­mi dobrou sin­gle pla­yer hru ze svě­ta Star Wars.

Fallen Order je dob­ro­druž­nou adven­tu­rou s prv­ky RPG jejímž hlav­ním pro­ta­go­nis­tou je Cal Kestis. Cal je jedis­ký pada­wan, kte­rý se po Order 66 ukrý­vá na pla­ne­tě Bracca. Pro záchra­nu pří­te­le je nucen pou­žít Sílu, a tím pádem na sebe i upou­tá pozor­nost císař­ské inkvi­zi­ce, kte­ré má za úkol najít zby­lé Jedi. Calovi se poda­ří z pla­ne­ty uté­ci, ale návra­tem k síle se z něho stá­vá posled­ní žijí­cí Jedi a on tak sto­jí před úko­lem poku­sit se obno­vit řád Jedi, nebo rukou inkvi­zi­ce zemřít.

Sázka na nové­ho sym­pa­tic­ké­ho hrdi­nu se vypla­ti­la

Nutno podotknout že Cal při­ná­ší do svě­ta SW rela­tiv­ně čer­s­tvý vánek. Je to mla­dý Jedi, kte­rý v prv­ní řadě není roz­hod­nut u svém novém poslá­ní a ces­tu k Síle a řádu Jedi si po celou hru hle­dá. Zároveň se hra vyhý­bá zaje­té­mu SW klišé mezi vol­bou tem­nou a světlou stra­nou síly – zejmé­na tím, že roz­ho­do­vá­ní ve hře vůbec není, ale nechy­bí. Calovo cho­vá­ní je vět­ši­nou uvě­ři­tel­né a jako hlav­ní pro­ta­go­nis­ta snad­no obsto­jí. Vedlejší posta­vy v podo­bě býva­lé mis­try­ně Jedi Cere Junda, pilo­ta Greeze Drituse a dal­ších, nejsou zář­ným pří­kla­dem scé­náris­tic­ké­ho umu, ale neu­ra­zí. Zejména jed­na posta­va vylo­že­ně půso­bí jako na sílu vlo­že­ný filler, s dal­ší má opro­ti tomu Cal úžas­nou che­mii, že už se těším, kam to auto­ři pove­dou v dal­ším díle.

Foto: Electronic Arts

Podobná situ­a­ce jako s ved­lej­ší­mi posta­va­mi je i s bossy. Na to, že hra koke­tu­je se souls like hra­mi, a na nej­těž­ší obtíž­nost hráč musí oprav­du načíst cho­vá­ní bos­sů, tak vět­ši­na ze sou­bo­jů nijak nevy­ční­vá a v hla­vě mi zůstal snad jen pře­rostlí neto­pýr (a to jen z toho­to důvo­du). Jeden boss­fi­ght si ode­hra­je­te rov­nou tři­krát… Jasně, auto­ři nemu­se­li vymýš­let vše­mož­né pří­še­ry, ale moh­li vymys­let zají­ma­vé aré­ny, neče­ka­né zvra­ty, ori­gi­nál­ní úto­ky nepřá­tel nebo způ­so­by, jak nepří­te­le zlik­vi­do­vat. O až trap­ně půso­bí­cích naho­di­lých bos­sech v podo­bě žol­dá­ků ani není důvod psát.

Mnoho nevy­u­ži­tých pří­le­ži­tos­tí

Jak jsem zmí­nil výše, jed­ná se v pod­sta­tě o souls like hru. To spo­čí­vá zejmé­na v respa­w­nech vaší posta­vy po smr­ti. Ty pro­bí­ha­jí na chec­kpoin­tech a po smr­ti ztrá­cí­te část vaších zku­še­nos­tí. Ty po úspěš­ném zása­hu nepří­te­le, kte­rý vás zabil zís­ká­te zpět. Podobné je to i se sou­bo­ji, kdy vám povět­ši­nou nesta­čí pou­hé kli­ká­ní myši ale, zejmé­na na vyš­ších obtíž­nos­tech, musí­te načíst pohy­by nepřá­tel a rea­go­vat na ně. Nechybí tak per­fekt­ní par­ry nebo dod­ge. V hra­tel­nos­ti mi ale chy­bí vari­a­ce. Můžete sice pou­ží­vat sólo meč nebo tyč (dva meče ne), ale postrá­dám mož­nost pou­ží­vá­ní jiných zbra­ní ve sty­lu Jedi Knight: Jedi Outcast/Academy. Dále je ve hře pomá­lu schop­nos­tí, kte­rý­mi Cal dis­po­nu­je.

Foto: Electronic Arts

Ve hře se ocit­ne­te na něko­li­ka pla­ne­tách, z nichž nej­vý­raz­něj­ší je pro fanouš­ky SW sta­rý zná­mý Kashyyyk, nebo pro mě veli­ce frustru­jí­cí Dathomir. Lokace jsou ve směs pěk­ně zpra­co­va­né, ač auto­ři nevy­u­ži­li neko­neč­né mož­nos­ti pře­da­le­ké gala­xie, a tak kro­mě dvou výše zmí­ně­ných půso­bí tuc­to­vě. Autoři bohu­žel odflák­li tex­tu­ry vzdá­le­ných pro­stor, a tak ve chví­lích kdy nad pla­ne­tou pře­lé­tá­te a máte výhled kte­rý měl mít WOW efekt, má to spí­še efekt WTF. Největším kame­nem úra­zu je ale absen­ce fast tra­ve­lu což při kori­do­ro­vém sty­lu pro­chá­ze­ní loka­ce­mi v pod­sta­tě eli­mi­nu­je opě­tov­ný prů­chod loka­ce­mi. Komu by se chtě­lo půl hodi­ny pro­chá­zet loka­cí tam a zpět jen pro­to, aby zís­kal novou bar­vu pon­ča?

Fallen Order má mou­chy, z davu vyční­vá v pod­sta­tě pou­ze tím, že je to hra ze svě­ta SW. Ale je to dob­rá hra, kte­rá sice neo­sl­ní pří­bě­hem, posta­va­mi, ani hra­tel­nos­tí, ale přes­to to do sebe všech­no tak nějak dob­ře zapa­dá. A hlav­ně potě­ší, pro­to­že při­ná­ší to, co hrá­či chtě­li – dobrou SP hru se svě­tel­ný­mi meči. Za to EA děku­ji a dou­fám že mou­chy auto­ři z Respawnu ve Star Wars Jedi: Survival vychy­ta­jí a doda­jí nám dal­ší pec­ku.

70%

Autor: Václav Vondriska
Deserter: Prologue: temné válečné RPG s atmosférickým nádechem a výzvami
27. srpna 2025Deserter: Prologue: temné válečné RPG s atmosférickým nádechem a výzvamiDeserter: Prologue nabízí hráčům intenzivní zážitek z přežití v válečné zóně, kde důraz na stealth, strategii a atmosféru tvoří základní pilíře herního zážitku. I přes občasné technické nedostatky a méně intuitivní ovládání dokáže zaujmout svou vizuální…Vydáno v rubrice: Recenze her
Monster Harvest: Příjemná, avšak povrchní kombinace farmářského simulátoru a sběratelské hry
18. srpna 2025Monster Harvest: Příjemná, avšak povrchní kombinace farmářského simulátoru a sběratelské hryMonster Harvest je herní pokus o spojení klasického farmářského prostředí s tvorbou a mutací příšer, který nabízí odpočinkový zážitek plný sběratelských prvků, avšak s několika nedostatky, jež mohou odradit náročnější hráče. Pojďme se podívat, co tato…Vydáno v rubrice: Recenze her
You Will Die Here Tonight: Pocta starým horrorům s nádechem moderní výzvy
12. srpna 2025You Will Die Here Tonight: Pocta starým horrorům s nádechem moderní výzvyV dnešní době plné otevřených světů a nekonečných herních možností přichází titul, který odkazuje na klasická survival horrorová díla a vrací nás do časů starých dobrých Resident Evil a Silent Hill. You Will Die Here Tonight…Vydáno v rubrice: Recenze her
The Waylanders: Hra, která slibovala víc, než dokázala nabídnout
6. srpna 2025The Waylanders: Hra, která slibovala víc, než dokázala nabídnoutNákup této hry byl pro mě očekávaným zážitkem, avšak realita mě rychle vyvedla z omylu. Přes atraktivní koncept a slibný svět se z ní nakonec stal příklad toho, jak snadno může být herní projekt zcela zpackaný…Vydáno v rubrice: Recenze her
Sand Land: Putování vyprahlou zemí s nádechem Toriyamy
16. května 2024Sand Land: Putování vyprahlou zemí s nádechem ToriyamySand Land vás vtáhne do světa spáleného sluncem, kde války a přírodní katastrofy zanechaly za sebou jen poušť. V roli prince Belzebuba, rebela s ďábelským jménem a dobrým srdcem, se pustíte do boje o přežití. Přežijete…Vydáno v rubrice: Recenze her
1428: Shadows over Silesia
20. října 20221428: Shadows over SilesiaNení nad to, když tvůrce dělá na hře skoro sám. Jednou ze her, která má minimum tvůrců, je Středověká hra 1428: Shadows over Silesia. Je to česká hra a český web by měl recenzovat hlavně české…Vydáno v rubrice: Recenze her
Hobo: Tough Life (krátká recenze nejnávykovější hry na světě)
18. října 2022Hobo: Tough Life (krátká recenze nejnávykovější hry na světě)Hobo: Tough Life je vysoce návykový simulátor bezdomovce. Česká Indie 1st person Hra je příjemně lowcost s minimalistickým českým dabingem, který očividně provozovali neherci a obsahem hry Survival v té nejvyšší možné míře. Nikdy by mě nenapadlo že defekovat v moderním…Vydáno v rubrice: Recenze her
Mad Max – šílená jízda po prázdné pustině
20. srpna 2022Mad Max – šílená jízda po prázdné pustiněV roce 2015 vyšel film Šílený Max – zběsilá cesta, který do dnešní doby platí za jeden z nejlepších filmů vůbec. A ve stejném roce přišla na světlo světa i zběsilá akční adventura Mad Max. Ač obě díla…Vydáno v rubrice: Recenze her
Call of Cthulhu – další snaha o videoherní adaptaci Lovecraftových děl
12. července 2022Call of Cthulhu – další snaha o videoherní adaptaci Lovecraftových dělDílo H. P. Lovecrafta již dlouhá léta inspiruje mnohé videoherní vývojáře. Můžeme vzpomenout např. na Darkwood, sérii Sunless, nebo perfektní hororovou sérii Amnesia, která svým zpracováním inspirovala mnoho podobných titulů. Inspirovaná díla doplňují adaptace Lovecraftových děl,…Vydáno v rubrice: Recenze her
Mass Effect: Andromeda – výprava do jiné galaxie se moc nepovedla
17. dubna 2022Mass Effect: Andromeda – výprava do jiné galaxie se moc nepovedlaV březnu 2017 vyšel spin off titul z univerza Mass Effect, který je zasazen do galaxie Andromeda. Studio Bioware se tak velmi chytře vyhnulo nutnosti navázat na události z původní série a vývojáři tak měli volné ruce a nebyli…Vydáno v rubrice: Recenze her
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře