Epileptici, držte si klobouky! Po všech těch trapných pokusech Vojtěcha Moravce vás mentálně zdeptat svou slaboduchou komedií je tady režisérské duo Kwan & Scheinert, kteří do českých kin dorazili až ze země za velkou louží, aby vám všem konečně ukázali, zač je toho epileptik. Poslouží jim k tomu nesčetné blikání, kmitání, barevné kontrasty a digitální triky, ze kterých vás dost možná ke všemu ještě rozbolí hlava.
Pojďme si na ně posvítit! Člověk by řekl, že vykrást někoho, kdo posledních deset let nedělá nic jiného, než že vykrádá a opakovaně recykluje sám sebe, je takřka nemožný úkol. Ale to jste nepoznali nadšení dvou amerických třídičů cizích nápadů Daňků Kwana a Scheinerta. Ti vás totiž vezmou na výpravu mnohavesmírem šílenství, jakou ještě nikdy nikdo – teda zrovna nedávno jsem něco takového někde – neviděl. Proletíte vesmíry, kde nevznikl život, kde lidé mají místo prstů párky, kde Michelle Yeoh něčeho dosáhla, vesmírem, kde čínská imigrantka Michelle Yeoh chodí s americkou výběrčí daní (ten je ze všech nejméně pravděpodobný) a samozřejmě také vesmírem, kde šéfkuchaře tahá za čupřinu mýval v čepici. A víte ve kterém vesmíru je Michelle Yeoh toporná kráva? Úplně ve všech.
Za nudou hustou tak, že by se dala krájet, leží astrální vesmírný bagel, známý též jako Čínská díra na tisíc způsobů alias Voňavá černá díra po Sečuánsku. Na první pohled je to docela obyčejný kus pečiva, ale už na ten druhý nám s ním stará čínská imigrantka předvede podivuhodné věci.
Průměrný divák (zapne televizi): „To jsem zvědav, jaké bláboly dnes zase bude prorokovat.“
Bordoshut: „Dobrý večer, vážení přátelé. Dnešní film se bude vyznačovat – a to zcela určitě – nadměrnou porcí infantilního humoru, okoukanou zápletkou a obzvláštním nedostatkem...“
Ozbrojené režisérské duo Dan Kwan a Daniel Scheinert vtrhne do nahrávacího studia a přeruší vysílání.
Průměrný divák: „No jo. Pche! Nic neobvyklého, no. Zase porucha.“
Dan Kwan znovu nahodí kameru a zpoza ní na moderátora výhružně vrtí prstem. Dan Scheinert si k hlasateli přitáhne židli a sedne si vedle něj, jako by se nechumelilo.
Bordoshut (nesměle): „Ehm… Omluvte prosím poruchu ve vzduchu. Opakuji: dnešní film se bude vyznačovat úplným suchem tvůrčích nápadů, naddimenzovanou stopáží, křiklavým vizuálem, překombinovanou zápletkou, tupým dětským humorem a tudíž nulovou výpočetní hodnotou...“ Dan Kwan za kamerou vyplivne růžovou žvýkačku a vytáhne z bundy pistoli. „Chci říct: uspokojení eventuelně nastane, až ten paskvil skončí a vy si na uklidněnou dáte Ibalgin.“
Dan Kwan odjistí kohoutek, Scheinert na něj ale zamítavě mávne.
ShyNerd (nevinně): „Och, toť film jako stvoření k sladkému odpočívání a lelkování a mírnému ušklíbání.“
Bordoshut (diplomaticky): „Ale já například nepotřebuji lelkování ani ušklíbání, nýbrž hodnotu, smysl a pointu.“
ShyNerd (nechápavě): „Pointu? A na co?“
Bordoshut (ironicky): „No přece na parádu. Třeba půjdu do bálu. Víš ty vůbec, jak se film s originální pointou mezi ostatními třpytí a blýská? Já se prostě bez pointy absolutně nemohu obejít!“
Kwák (zpoza kamery, rozlíceně): „Ale no to jsou snad jen takové pseudopisálkovské řečičky!“
Bordoshut: „Ó, ne, ne, ne. Pro mě je to úplná tragédie.“
Kwák: „No jo no, tak abys neřekl, vážený pane kritiku, já tě zoufat nenechám. Já teda ne. Hele, zírej!“
Dan Kwan stáhne promítací plátno a spustí na něm Všechno, všude najednou.
Bordoshut (rozplývá se): „Ó, to bude exkluzivní snímek!“ Tu se staré čínské imigrantce ve výtahu do jejího muže Wanga vtělí jeho alternativní já z jiného vesmíru, takzvaný Alfa Čong, a zpraví ji o tom, že její život je v ohrožení. „Ale já jsem si přece přál originalitu! Tu tvou imitaci, tu si prosím vyprošuji!“
ShyNerd (dušuje se): „To přece nic! To nic! To byla jen, ehm, taková rozcvička, víš? Teď, teď předvedu další možnost.“
Bordoshut: „Ach, čekám, no.“ Rozehrává se vícero dějových linek, bojuje se nejen Kung-Paem a vše nasvědčuje tomu, že se schyluje k něčemu monstróznímu. „Vidím, že se to daří!“ Na řadu přijde reference na Ratatouille. „Začínám být okouzlen!“ Muž naskočí zadkem na dildo, aby získal superschopnosti. „Obdivuji se ti, ó Rákosníčku. Jsi mistr, jsi vládce kinematografie. Konečně mám kouzlený film.“
Začnou závěrečné titulky. Bordoshut nechápavě kroutí hlavou. Po půl minutě se ukáže, že šlo o planý poplach.
ShyNerd: „Ech…“
Bordoshut: „No tohle?! Já jsem absolutně zničen! Takový podfuk! Taková lumpárna!“
ShyNerd: „No tak… Co můžu dělat, vážený? Když je příliš velká režisérská svoboda, tak není divácké uspokojení, no. Není!“
Bordoshut (povzbudivě): „Jenže ten moderátor přece něco o uspokojení říkal, ne?“
ShyNerd (nadšeně): „No, že uspokojení přijde, až to skončí a… Uspokojí! Skončí!“ Dan Kwan rozjuchaně vypne promítání. „Právě nastalo skončení! A následuje co? No co? Přece uspokojení!“ Kwan a Scheinert si potřesou rukou jako Pat a Mat. „Jo, konečně, konečně se mi taky něco podařilo. Vytvořil jsem báječný epochální filmový jev.“ Smutně se zahledí na prázdné plátno. „Ale jak však pozoruji, je už zase po parádě. Já s tím talentem ne a nehnu. No, s tím se musí smířit straka i Rákosníček.“
Průměrný divák: „Půjdu radši na ty Hádkovi.“
Na závěr mi ještě dovolte přiznat, že snímku se skutečně jen velmi těžko dá něco vyčíst, jelikož po technické stránce se jedná o dobře zvládnuté řemeslo. To mne tedy, jakožto nespokojeného lidoopa, který chtěl buď dětskou vymývárnu mozků, NEBO inteligentní film s hlubokou myšlenkou a velkým přesahem a dostal nešikovně sesmolenou kombinaci obojí, staví do zvláštní pozice. Neomaleně tak balancuji mezi objektivním posouzením a subjektivním odsouzením. Hodnocení proto skončí podobně, jako dopadl film. Někde mezi.
U někoho to možná klapne, nu já jsem film pečlivě vytřídil tam, kam měli daňci kradené a tuctové nápady směřovat rovnou. Do směsného.
Verdikt: „Divácké peklo a nerdí kumšt. Pro běžného člověka naprosto nestravitelný snímek.“
5/10
Nejnovější komentáře