Knihu zakoupíte se slevou v knihkupectví Minotaur.
Masasumi Kakizaki není vyloženě žánrovým autorem a nezaměřuje se jen na horor, v jeho tvorbě najdeme psychologická, historická, akční sci-fi, ale i hororová díla, přičemž většinou žánry spojuje v bohatší mix. „Skrýš“ je pro nás ale dle mého vhodným seznámením s tímto autorem, především proto, že se jedná o uzavřené dílo, které nemá příliš mnoho svazků, dílo, které je ukončené a navíc se velmi dobře čte. Tohle je kniha, u níž vydržíte sedět, dokud ji nedočtete. Nejen proto, že je krátká, ale i proto že vás příběh dovede strhnout. Od začátku nastupujete do rozjetého vlaku, kdy rovnou víte, že se s hrdinou stalo něco zlého. Střihem se dostáváte k tomu, jak se to událo, abyste se dalšími střihy dostaly ještě hlouběji do minulosti a více pochopili, co se to vlastně děje a proč. Proč se k sobě postavy chovají tak, jak se chovají. Proč vlastně jely na dovolenou. A co je prohnilého v místě, na ně se vypravili.
Je vidět, že Masasumi Kakizaki je docela dobrý vypravěč. Postupně nám dávkuje vše, co by mělo být řečeno tak, abychom na začátku netušili, co se bude dít, ale postupně dospěli ke konci, jež se nakonec jeví jako nevyhnutelný, když vám to všechno dojde. Neříkám, že je příběh nějak zásadně komplikovaný, ale to, jak je poskládaný, mu dává něco navíc. Lépe díky tomu prostupujete do psychiky postav, což se děje postupně. Odhalujete tak jednotlivá zákoutí podobně, jako hlavní hrdina odhaluje zákoutí podzemní skrýše. I když hlavní hrdina... Seiiči není zrovna z těch lidí, které byste si snadno oblíbili. Je to ten typ člověka, co si pořád stěžuje, neví vlastně, co se svým životem udělat, a vztah s jeho ženou je takový, který moc sledovat nechcete. Ona je furie, on je zase krčící se blbeček. Anebo je všechno trochu jinak? Díky tomu, jak se minulost postupně odvíjí, více chápeme i to, proč se postavy chovají tak, jak se chovají. V tomhle ohledu je příběh velmi dobrý.
Na komiksu „skrýš“ mě velmi zaujala a potěšila i skutečnost, že vlastně vůbec není nadpřirozený. Tohle je hlavně psychologický horor, který má ale své dobré momenty. Jsou zde místa, která jsem si doslova představoval ve filmovém provedení. Fungují v podstatě jako lekačky, a to i na papíře, což je prostě paráda. Masasumi Kakizaki si maximálně pohrál s tím, jak je možné komiks použít pro hororové prvky, a myslím si, že to skvěle vyšlo. A je to dáno hlavně kresbou, která krásně používá manga linku, stejně tak ale i černé plochy. Ty černé dvojstránky jsou neskutečné. V těch se opravdu objevuje koncentrované zlo a děs. Jsem si jistý, že kresba bude to, co čtenáři na komiksu především vychválí. Příběh je nemusí nadchnout, není objevný, ale je podaný dobrým střihem a spolu s kresbou prostě funguje skvěle. Jen víc japonských - a nejen japonských - hororů.