#89 - Kruh (1998)

Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Japonský „Kruh“ zapo­čal doslo­va šílen­ství. Šílenství po japon­ských horo­rech s duchy, čer­no­vlasý­mi, děsi­vý­mi. Už to tro­chu opadlo, ale i tohle při­ne­sl konec 90. let.

Kruh

Ringu

Japonsko, 1998, 96 minut

Režie: Hideo Nakata

Scénář: Hiroshi Takahashi pod­le romá­nu Kodži Suzukiho

Hrají:

Nanako Matsushima (Reiko Asakawa)

Hiroyuki Sanada (Ryûji Takayama)

Rikiya Ôtaka (Yôichi Asakawa)

Rie Ino’o (Sadako Yamamura)

Tohle je film, kte­rým to všech­no zača­lo. Co? Šílenství po japon­ských horo­rech. A nejen těch japon­ských. Také korej­ských, thaj­ských a kdo­ví jakých ješ­tě. „Kruh“ ote­vřel dve­ře fil­mům jako „Nenávist“, Oko či „Zmeškaný hovor“. A všech­no jsou tak tro­chu kopie, všech­ny sta­ví na podob­né atmo­sfé­ře a vlast­ně i podob­né záplet­ce. Ringu pak již nikdo neod­pá­ře, že byl prv­ním sku­teč­ným úspě­chem.

Příběh „Kruhu“ není pří­liš kom­pli­ko­va­ný. V pod­sta­tě jde jen o to, že tu máme něja­kou kaze­tu, po jejímž zhléd­nu­tí divák do týd­ne zemře. Ale ono to je jed­no­du­ché jen na prv­ní pohled. Film je mys­te­ri­óz­ní horor s tajem­ný­mi prv­ky, kdy se zdá, že na prv­ní pohled jsou věci dány, ale spo­lu s hlav­ní hrdin­kou a jejím býva­lým man­že­lem se dostá­vá­me hlou­bě­ji do pro­blé­mu a zjiš­ťu­je­me, že to má mno­hem vět­ší hloub­ku. Navíc nemá­me pou­ze hlav­ní linii – nale­ze­ní prav­dy – ale ješ­tě linii dru­hou, kte­rá tkví niko­li tak v záchra­ně vlast­ní­ho živo­ta, ale v záchra­ně dítě­te.

Příběh je vlast­ně tako­vou měst­skou legen­dou, podob­ně jako tomu bylo ve fil­mu Candyman. Jen je to všech­no podá­no jinak, asi by se dalo říci, že japon­sky. Film je obec­ně tem­něj­ší, než ame­ric­ký horor, je mys­te­ri­óz­něj­ší a také jeho vyzně­ní je ve finá­le mno­hem sil­něj­ší. Jestli nás čeká hap­py end? Ale ano, vždyc­ky je mož­né vysle­do­vat něja­ký druh šťast­né­ho kon­ce, ale ve finá­le nako­nec vše pře­bí­jí pocit z toho, že situ­a­ce je stej­ně bez­vý­chod­ná a že to pros­tě jinak dopad­nout nemoh­lo. A také sku­teč­nost, že to vůbec neskon­či­lo.

V čem je „Kruh“ tak skvě­lý? Kromě toho, že je prv­ní, je uni­kát­ní svým pří­bě­hem, kte­rý je skvě­le spo­jen s osob­ní tragé­dií a s lás­kou k dítě­ti, kte­rá je v roz­po­ru s nená­vis­tí na dru­hé stra­ně. Je uni­kát­ní tím, že před­sta­vu­je jinou kul­tu­ru, na níž nejsme až tak zvyklí. Ale hlav­ně ta atmo­sfé­ra, ta by se pros­tě dala krá­jet. Je tem­ná, je děsi­vá, stej­ně jako je srd­cervou­cí a neú­těš­ná. Sakra, a co si bude­me nalhá­vat, když ta potvo­ra začne vylé­zat z tele­vi­ze, je to jeden z vůbec nejdě­si­věj­ších oka­mži­ků, jaké je mož­né si před­sta­vit. Kostrbaté neo­hra­ba­né pohy­by ducha, kte­ré byly dota­že­ny k doko­na­los­ti v dal­ších fil­mech, ale hlav­ně to oko. To oko, kte­ré se dívá. Oko, kte­ré zabí­jí.

Kruh se dočkal seque­lu i preque­lu, rema­ků, poměr­ně úspěš­ných, ale pros­tě ame­ric­kých, a dal­ších pokra­čo­vá­ní, ať už více či méně auto­ri­zo­va­ných. Tenhle film měl na žánr obrov­ský vliv, a to nejen na japon­ský, ale v pod­sta­tě na celo­svě­to­vý. Od té doby se zača­ly natá­čet nové, děsi­vé fil­my, kde je sna­ha vyvo­lat hrů­zu na prv­ním mís­tě, na dru­hou stra­nu je to někdy na úkor pří­bě­hu. Například Španělsko se také vyda­lo ces­tou ducha­řin. „Kruhu“ se poda­ři­lo sklou­bit všech­no dob­ré dohro­ma­dy a vzni­kl tak ori­gi­nál­ní film, kte­rý, prav­da, by nemohl exis­to­vat bez toho, aby byla napsá­na skvě­lá před­lo­ha Kodžiho Suzukiho, kte­rá je v něčem ješ­tě sil­něj­ší a hlav­ně i zají­ma­věj­ší. Některé prv­ky pros­tě do fil­mu pře­ne­se­ny neby­ly, čímž film nebyl ochu­zen, ale v kniž­ní podo­bě je to doslo­va lahůd­ka.

Proč film zařa­dit mezi 101 nej­lep­ších horo­rů všech dob:

Jeden z nej­lep­ších horo­rů všech dob a roz­hod­ně jeden z nej­lep­ších japon­ských horo­rů, kte­rý sta­ví na skvě­lém odka­zu legend a duchů, jež jsou pro japon­skou kul­tu­ru důle­ži­té, ale sta­ví i na moder­ních fil­mo­vých prin­ci­pech, kte­ré jsou pře­de­vším ame­ric­ké. Přesto si film zacho­vá­vá svou jedi­neč­nost a hlav­ně atmo­sfé­ru, kte­rá mi kdy­si neda­la spát.

Proč film neza­řa­dit mezi 101 nej­lep­ších horo­rů všech dob:

Film, kte­rý děsil a děsí, nemám moc prv­ků, pro kte­ré by neměl být zařa­zen mezi 101 nej­lep­ších horo­rů všech dob. Naprosto si to zaslou­ží a k tomu není co dodat. Navíc japon­ské­ho horo­ru jsme tu zas tolik nemě­li.

Další film pat­ří­cí mezi „101 nej­lep­ších horo­rů“ vyjde 23.11.2020


Článek je sou­čás­tí seri­á­lu 101 nej­lep­ších horo­rů na inter­ne­to­vém maga­zí­nu Horor-Web.cz.


Podívejte se na hod­no­ce­ní Kruh na Kinoboxu.
#101 - Sirotčinec (2007)
8. února 2021#101 - Sirotčinec (2007)Myslím si, že "Sirotčinec" je i v dnešní době tím nejlepším, co jsem kdy ze Španělska viděl. Propracovaný příběh, skvělá herečka v hlavní roli a hlavně dostatek peněz. Sirotčinec El Orfanato Španělsko, Mexiko, 2007, 105 minut…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#100 - Pád do tmy (2005)
1. února 2021#100 - Pád do tmy (2005)Britské horory se poslední dobou docela zvedají z prachu. "Pád do tmy" byl jedním z těch, které začaly britský horor zdvihat na nohy. Pád do tmy The Descent USA, 2005, 99 minut Režie: Neil Marshall Scénář:…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#99 - Saw: Hra o přežití (2004)
25. ledna 2021#99 - Saw: Hra o přežití (2004)Pro mě osobně je série "Saw" jednou z nejlepších hororových sérií všech dob. Pravda, není zase s čím moc srovnávat Saw: Hra o přežití Saw USA, 2004, 92 minut Režie: James Wan Scénář: James Wan a…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#98 - Nenávist (2003)
18. ledna 2021#98 - Nenávist (2003)Pro mě osobně - když jsem tenhle film viděl poprvé - to byl jeden z nejlepších hororů. Dnes se na to dívám trochu jinak, ale pořád je to pořádně děsivé. Nenávist Ju-On: The Grudge Japonsko, 2003,…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#97 - Noc s nabroušenou břitvou (2003)
11. ledna 2021#97 - Noc s nabroušenou břitvou (2003)Že by právě tohle byl ten film, kterým začala nová francouzská vlna? Rozhodně to byl jeden z prvních. Když jsem se k němu vracel poté, co jsem upravoval recenzi, musím říct, že na mě udělal větší…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#96 - A Tale of Two Sisters (2003)
4. ledna 2021#96 - A Tale of Two Sisters (2003)Sice to není japonský horor, ale má k němu dost blízko. Korejská produkce rozhodně stojí za to a neměla by být opomenuta. A Tale of Two Sisters Janghwa, Hongryeon Jižní Korea, 2003, 115 minut Režie: Ji-woon…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#95 - 28 dní poté (2002)
28. prosince 2020#95 - 28 dní poté (2002)"28 dní poté" je pro mě osobně jeden z nejlepších zombie hororů poromerovské éry. Prázdný, vylidněný Londýn, to je vážně síla. 28 dní poté 28 Days Later... Velká Británie, 2002, 113 minut Režie: Danny Boyle Scénář:…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#94 - Ti druzí (2001)
21. prosince 2020#94 - Ti druzí (2001)Pro mnohé jeden z nejlepších hororů, jaké kdy byly natočeny. Nelze než souhlasit, že tohle je skutečně hodně kvalitní, který právem patří mezi 101 nejlepších. Ti druzí The Others USA, Španělsko, Itálie, Francie, 2001, 101 minut…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#93 - Princ bez království (2001)
14. prosince 2020#93 - Princ bez království (2001)Guillermo del Toro, to rozhodně není jenom "Hellboy" nebo "Blade 2", ale také řádka skvělých filmů před Hollywoodem. Princ bez království El Espinazo del Diablo Španělsko, Mexiko, 2001, 106 minut Režie: Guillermo del Toro Scénář: Guillermo…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#92 - Konkurs (1999)
7. prosince 2020#92 - Konkurs (1999)Tohle rozhodně není klasický japonský horor, který si pod tímhle pojmem představíte. Ale japonské horory nejsou jen duchařiny. Konkurs Ôdishon Japonsko, 1999, 115 minut Režie: Takashi Miike Scénář: Daisuke Tengan podle románu Ryû Murakamiho Hrají: Ryo…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře