Elvis – Recenze – 90 %

Photo © Warner Bros.Photo © Warner Bros.
Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Životní por­trét Elvise Presleyho se dočkal význam­né­ho fil­mo­vé­ho zpra­co­vá­ní napo­sle­dy v roce 1979, kdy jej coby tele­viz­ně vyhlí­že­jí­cí a nepří­liš záživ­ný živo­to­pis­ný pro­jekt nato­čil s Kurtem Russellem v hlav­ní roli reži­sér John Carpenter. Nového moder­ní­ho poje­tí pří­bě­hu o krá­li rock’n’rollu se nyní cho­pil na opu­lent­ní hudeb­ní scé­ny vysa­ze­ný fil­mař Baz Luhrmann (Moulin Rouge!, Velký Gatsby), jenž ze své­ho sním­ku uči­nil vel­ko­le­pou podí­va­nou, kte­rá divá­ky úspěš­ně vtáh­ne hned od prv­ních oka­mži­ků.

Elvis – Recenze
Photo © Warner Bros.

 

Baz Luhrmann před­sta­vu­je Elvise Presleyho zpr­vu jako ambi­ci­óz­ní­ho mla­dé­ho rebe­la s vel­ký­mi sny a v násle­du­jí­cím dra­ma­tic­kém prů­ře­zu jeho zhru­ba dva­ce­ti­le­tou hudeb­ní kari­é­rou nevy­ne­chá­vá nic pod­stat­né­ho (a rozum­ně ome­zu­je jeho půso­be­ní v armá­dě a v Hollywoodu na napros­té mini­mum). Místy se vra­cí i k jeho dět­ství, rodin­né­mu záze­mí a dospí­vá­ní v chu­din­ské čer­noš­ské komu­ni­tě mezi nada­ný­mi blu­e­sma­ny, jejichž oso­bi­tý pro­jev Elvis pro­po­jil s coun­t­ry a vytvo­řil tak základ pro vlast­ní styl, díky němuž se stal jed­ním z nej­vliv­něj­ších hudeb­ních uměl­ců všech dob.

V prv­ní polo­vi­ně fil­mu Luhrmann kla­de důraz pře­de­vším na stře­ty nepod­daj­né­ho Elvise s cen­zur­ní komi­sí, kte­rá jeho krou­ti­vé pohy­by pova­žu­je za obscén­ní (čemuž při­ta­ká­va­jí čas­té zábě­ry na pro­ta­go­nis­tův roz­krok a také na téměř orgas­tic­ké výra­zy v obli­če­jích Elvisových fany­nek). Ve dru­hé polo­vi­ně těží zas pře­váž­ně z Presleyho kon­flik­tů s bliž­ní­mi, jejichž oče­ká­vá­ním buď z prin­ci­pu vyho­vět nechce (tře­ba když je tla­čen do zpí­vá­ní koled pro vánoč­ní tele­viz­ní spe­ci­ál), nebo k vlast­ní­mu zkla­má­ní ani nemů­že (když začne kvů­li kari­é­ře selhá­vat jako man­žel a otec). Celým fil­mem se při­tom vine téma vzdo­ro­vi­té sna­hy o zacho­vá­ní vlast­ní výji­meč­né hudeb­ní iden­ti­ty, kte­rá je jako jedi­ná klí­čem k úspě­chu a nesmr­tel­nos­ti.

Elvis – Recenze
Photo © Warner Bros.

 

Zásadním bylo samo­zřej­mě obsa­ze­ní hlav­ní role, jíž se per­fekt­ně zhos­til cha­risma­tic­ký a pohy­bo­vě i pěvec­ky nada­ný Austin Butler, jehož vyni­ka­jí­cí výkon mu snad zajis­tí kro­mě poten­ci­ál­ních fil­mo­vých cen i pořád­né nakopnu­tí herec­ké kari­é­ry. Butler nejen­že doká­že bez mrk­nu­tí oka zce­la uhra­nout při hudeb­ních čís­lech, ale zce­la při­ro­ze­ně a cit­li­vě zvlá­dá vystih­nout i poměr­ně širo­kou pale­tu emo­cí. Z kaž­dé vel­ko­le­pé scé­ny těží maxi­mum, ve zti­še­ných momen­tech se zas ukáz­ko­vě drží při zemi. Typově přes­ně je obsa­ze­na i vět­ši­na ved­lej­ších i vylo­že­ně okra­jo­vých rolí. Za zmín­ku sto­jí při­nejmen­ším Helen Thomson a Richard Roxburgh jako Elvisovi rodi­če, Kelvin Harrison Jr. coby jeho pří­tel z hudeb­ní bran­že B. B. King, ale i Olivia DeJonge jako Elvisova man­žel­ka Priscilla. Ta je opro­ti ostat­ním herec­ky méně výrazná, čás­teč­ně je tomu tak ale i kvů­li tomu, že její posta­va nedo­sta­la tolik pro­sto­ru, kolik by si zaslou­ži­la.

Pak zbý­vá ješ­tě vypra­věč Elvisova pří­bě­hu, jeho hudeb­ní agent, cir­ku­sem a ves­nic­ký­mi zába­va­mi odko­je­ný plu­kov­ník Tom, kte­rý je dru­hou nej­vý­znam­něj­ší posta­vou celé­ho fil­mu, ztvár­ně­nou výraz­ně namas­ko­va­ným a též skvě­lým Tomem Hanksem. V talen­to­va­ném zpě­vá­ko­vi a hudeb­ní­ko­vi obje­ví budou­cí hvězdu, v poz­děj­ších letech ji však z pozi­ce pro­tře­lé­ho byz­ny­s­me­na a dlou­ho­le­té­ho rodin­né­ho pří­te­le nevá­há finanč­ně zne­u­ží­vat. Ve svých komen­tá­řích se nás sice plu­kov­ník opa­ko­va­ně sna­ží slov­ně pře­svěd­čit, že to se svým svě­řen­cem mys­lel celou dobu dob­ře, nicmé­ně jeho obra­zem zachy­ce­né činy, kupří­kla­du když kvů­li vlast­ní­mu pro­spě­chu Elvisovi brá­ní vyces­to­vat na svě­to­vé tur­né nebo když z něj sdí­rá kůži i navzdo­ry jeho neu­stá­le se pro­hlu­bu­jí­cí­mu vysí­le­ní a zhor­šu­jí­cí se fyzic­ké kon­di­ci, hovo­ří o opa­ku. Jeho per­spek­ti­va nespo­leh­li­vé­ho vypra­vě­če se při­tom s per­spek­ti­vou Elvise při­ro­ze­ně dopl­ňu­je a film na pro­mě­nách jejich přátelsky-rodinně-obchodního vzta­hu výraz­ně sta­ví.

Elvis – Recenze
Photo © Warner Bros.

 

Kromě prá­ce se scé­ná­řem Baz Luhrmann navíc exce­lu­je i jako feno­me­nál­ní audi­o­vi­zu­ál­ní vypra­věč a mis­tr stři­ho­vé mon­tá­že, jemuž sta­čí pár dvou­vte­ři­no­vých zábě­rů a vhod­ný hudeb­ní pod­kres, aby s nebý­va­lou bra­vu­rou oka­mži­tě zachy­til tu správ­nou nála­du dané­ho momen­tu, pro­stře­dí a okol­nos­tí. Tím nej­lep­ším jsou pocho­pi­tel­ně jed­not­li­vá Elvisova vystou­pe­ní, kte­rá v pre­ciz­ně ryt­mi­zo­va­né struk­tu­ře pří­bě­hu vždy tvo­ří vyvr­cho­le­ní urči­té­ho seg­men­tu. Jediné, co svým ztvár­ně­ním mís­ty tro­chu ruší, jsou čas­té a rela­tiv­ně náh­lé časo­vé sko­ky, během nichž lze změ­nu leto­poč­tu odha­do­vat jedi­ně z kon­tex­tu socio-politických udá­los­tí ode­hrá­va­jí­cích se na poza­dí.

Délka přes dvě a půl hodi­ny je na sním­ku znát jen chví­le­mi, film totiž neob­sa­hu­je prak­tic­ky žád­ná hlu­chá mís­ta a cel­ko­vě nabí­zí úžas­nou podí­va­nou, řadí­cí se po bok Rocketmana nebo Bohemian Rhapsody, dal­ších výraz­ných a sil­ně zda­ři­lých hudeb­ních živo­to­pis­ných fil­mů posled­ních let – a v řadě ohle­dů je i pře­ko­ná­vá. S fil­mem Bohemian Rhapsody sdí­lí Elvis i mis­trov­sky nasní­ma­né a zhu­deb­ně­né scé­ny z kon­cer­tů, opro­ti němu se ale nevy­hý­bá ani stin­ným strán­kám hudeb­ní­ko­va živo­ta, ať už jde o taje­né man­žel­ské nevě­ry, dlu­hy nebo závis­lost na práš­cích. Namísto bom­bas­tic­ké­ho a nablýska­né­ho vyvr­cho­le­ní na špi­ci kari­é­ry zas kon­trast­ně kon­čí v komor­něj­ším duchu zrni­tý­mi zábě­ry na zpo­ce­né­ho a oty­lé­ho uměl­ce v posled­ním taže­ní.

Elvis – Recenze
Photo © Warner Bros.

 

Na poli živo­to­pis­ných fil­mů o hudeb­ních legen­dách je Elvis skvos­tem, kte­rý své­ho titul­ní­ho hrdi­nu postup­ně před­sta­ví v mno­ha růz­ných polo­hách a sty­lech, zaujme bez ohle­du na to, jest­li jeho osu­dy a pís­nič­ky zná­te, a své­ho reži­sé­ra díky mno­ha roz­po­zna­tel­ným tra­de­mar­kům a fil­mař­ským postu­pům zkrát­ka neza­pře. Jde o audi­o­vi­zu­ál­ně str­hu­jí­cí jízdu, kte­rá si pří­mo říká o pro­mí­tá­ní na vel­kém plát­ně.

 


Podívejte se na hod­no­ce­ní Elvis na Kinoboxu.
Moulin Rouge
21. června 2022Moulin RougeNetradiční muzikál s jedinečným vizuálním stylem, barvitými kulisami, videoklipovým střihem, úchvatnou hudbou a silnou stylizací, to všechno a ještě mnohem víc je Moulin Rouge. Středem společenského života Paříže roku 1899 byly kabarety. Kurtizány potěšili oko (a…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Život v hajzlu - Austin Butler v kriminálním thrilleru
27. srpna 2025Život v hajzlu - Austin Butler v kriminálním thrilleruHank Thompson (Austin Butler) byl středoškolský baseballový fenomén, který už nemůže hrát, ale všechno ostatní mu jde dobře. Má skvělou dívku Yvonne (Zoë Kravitz), obsluhuje bar v newyorské putyce a jeho oblíbený tým se snaží získat…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Deadpool 2: Sebejistější, akčnější a drsnější jízda plná humoru a narážek
23. července 2024Deadpool 2: Sebejistější, akčnější a drsnější jízda plná humoru a narážekWade (Ryan Reynolds) se pomalu ale jistě usadil do své role zabijáka padouchů, kterému není nic moc svaté. Pomalu ale jistě zvládá likvidovat různé zločinecké organizace po celém světě, avšak jednoho dne díky své chybě končí…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Duna: Část druhá: Léa Seydoux označila tuto českou klasiku za svůj nejoblíbenější film z dětství
10. dubna 2024Duna: Část druhá: Léa Seydoux označila tuto českou klasiku za svůj nejoblíbenější film z dětstvíDuna: Část druhá i více než měsíc po uvedení do kin stále dominuje celosvětovému žebříčku tržeb a její celkové celosvětové tržby se blíží 700 milionům dolarů (16,4 miliardy korun). Vzhledem k překvapivě malému počtu letních blockbusterů…Vydáno v rubrice: Zajímavosti
Duna: Část druhá – demonstrace moderní filmařiny
27. března 2024Duna: Část druhá – demonstrace moderní filmařinyRežisér Denis Villeneuve patří k mým největším oblíbencům. Zmizení považuji za jeden z nejlepších filmů o únosech dětí, ne-li za ten úplně nejlepší. Do zlatého fondu sci-fi žánru pak řadím také jeho Příchozí. První Duna je…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Vládcové nebes - Spielbergova minisérie o válečných pilotech (recenze)
15. března 2024Vládcové nebes - Spielbergova minisérie o válečných pilotech (recenze)Dnes na streamovací službě přistála poslední epizoda minisérie Vládcové nebes (Masters of the Air), která si odbyla premiéru začátkem roku a během devíti dílů odvyprávěla skutečný příběh takzavné "krvavé stovky", letky bombardérů, která se podílela na…Vydáno v rubrice: Seriály
Duna: Část druhá
27. února 2024Duna: Část druháPaul Atreides (Timothée Chalamet) se spojí s Chani (Zendaya) a Fremeny a vydává se na válečnou stezku pomsty proti spiklencům, kteří zničili jeho rodinu. Čelí volbě mezi svou životní láskou a osudem známého vesmíru a snaží…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Liga výjimečných po 20 letech: Zákulisí katastrofického natáčení v Praze
13. července 2023Liga výjimečných po 20 letech: Zákulisí katastrofického natáčení v PrazePřesně před 20 lety, 11. července 2003, měl film Liga výjimečných premiéru v kinech po celém světě. Jeden z nejproslulejších filmů, který se kdy natáčel v Praze, a jeho náročné natáčení fakticky ukončilo kariéru hlavní hvězdy…Vydáno v rubrice: Filmové recenze
Duna: Část druhá má první trailer
3. května 2023Duna: Část druhá má první trailerPokračování sci-fi eposu Duna od režiséra Denise Villeneuva konečně dostalo svůj první trailer. Film, který je adaptací druhé poloviny stejnojmenné knihy Franka Herberta, navazuje na události prvního dílu, kdy Paul Atreides (Timothée Chalamet) a jeho matka…Vydáno v rubrice: Trailery
Austrálie
21. června 2022AustrálieBaze Luhrmanna nemusíme asi douho představovat, stačí připomenout dva jeho nejvýznamnější a oba kontroverzní projekty Moulin Rouge! a Romeo + Juliet. Snaží se vyšlapovat na nová území a přece zasáhnout co největší spektrum diváků. Už proto…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře