Netradiční muzikál s jedinečným vizuálním stylem, barvitými kulisami, videoklipovým střihem, úchvatnou hudbou a silnou stylizací, to všechno a ještě mnohem víc je Moulin Rouge.
Středem společenského života Paříže roku 1899 byly kabarety. Kurtizány potěšili oko (a někdy nejen oko) mnohého návštěvníka, chtícího odlehčit si od peněz. Kankán na jevištích řádil jak lev, víno teklo proudy, bohémové se opíjeli do němoty, absinth skolil mnohé duše a všude to hýřilo životem. Nejznámější z těchto podniků byl věhlasný Montmarterský kabaret Moulin Rouge, kde se scházela celá sorta prapodivných lidí. Avšak tato idyla, sladší než med politý karamelem by se dobře vyjímala, tak maximálně na letáku cestovky, týden hnijícím na opuštěném nádražním sloupu, ale do kina by nepřitáhla ani skupinu nahluchlých penzistů. Můžeme být však klidní, na pozadí tohoto nezřízeného světa se odehraje příběh básníka Christiana (Ewan McGregor) a kurtizány Satine (Nicol Kidmanová), jež se pod taktovkou Baze Luhrmanna změní v fascinující, lehce pikantní tragikomický příběh.
Christian, jakožto chudý, nezkušený a v podstatě naivní básník přijíždí do Paříže pln ideálů, aby se zde připojil k bohémské revoluci spisovatelů, malířů a huebníků. Hledá tu lásku a inspiraci. Zatím nemá o zkaženém Moulin Rouge, jež vede neuprosný byznismen Harold Zidler, chlápek chladnější než psí čumák, ani ponětí. To však velmi rychle získá, když se znenadání setká s excentrickým Toulouse-Lautrecetem. Záhy se stane Lautrecetovím přítelem a zároveň spolutvůrcem jeho hry Spektakulární Spektákl. Christian se tedy poprvé dostává do Moulin Rouge, aby z kurtizány vyloudil nějaké ty peníze na podporu jejich projektu. Z počátku nerozumí tomu, proč Satine jeho prosbě tak lehce vyhověla. Záhy však zjišťuje, že si jej hvězda jen spletla s bohatým Vévodou, avšak bohužel (nebo bohudík) je již pozdě: Christian se hluboce zamiloval. A co víc, Satine jeho city opětuje se stejnou vervou. Zatímco se nová hra upravuje v skutečně spektakulární show, milenci musejí svou lásku skrývat před všemi, obzvláště pak před extrémně náročným vévodou, jež považuje jak hru, tak Satine za výhradně svůj majetek.
Z takto nastíněného pohledu by se mohlo zdát, že Baz Luhrmann vyskočil z rychlíku novátorství, který za jízdy z komínu vyfouknul snímky jako Romeo a Julie a Tanec v Srdci, na pevnou zem zeleného palouku klasické romanticko-přeslazené podívané. Tato povrchní představa se však rozplyne hned s prvními záběry filmu, kdy se ocitáte v zprvu značně idealistické a později v bizardně zkarikaturované Paříži. Zřejmě Vás zprvu lehce dezorientuje zdání, že prostředí ve své síle ničí příběh, avšak až se aklimatizujete, budete bouchat nadšením až možná vybuchnete v ohňostroj dojetí. Ve filmu se mísí charakteristické prvky klasické romantiky, erotiky kankánu a pouťové zábavy 19.století s modernou století 20. Avšak obraz Paříže je velmi věrný, a to i přes skutečnost, že toto město bylo převážně vytvořeno v australských ateliérech. Tento moderní muzikál si vás kromě hereckých výkonů, sentimentálního příběhu a barvitého prostředí podmaní také známými písněmi. Ty hrají v Moulin Rouge zásadní roli. V nápaditých kulisách, které stupňují emoce a vyzvedávají nad hladinu kultovní rozměry písní do mnohdy vzájemně kontrastujících podob, Luhrmann dokazuje, že je muž na svém místě. Songy jako Come What May a Diamonds Are Girl’s Best Friends vás, pokud nejste sarkastičtí bezsrdeční příznivci akčních filmů, donutí v tichosti polknout slinu. Navíc, písně jsou zprostředkované nejen vystupováním hlavních protagonistů, ale zároveň i jejich hlasivkami - a zpívají vskutku skvěle.
Moulin Rouge se vám může zdát jak narvaný klasickými klišé, neotřele moderní, tak prázdný jako žaludek po obědě v závodní jídelně. Je pravada, že obojí je pravda a tak podivně syntetizovaná, že až rozum přechází a že...
Nejnovější komentáře