Herní série Far Cry nás ve videoherním světě doprovází už pěknou řádku let. V roce 2019 vyšel již pátý díl, který se překvapivě objevil zhruba čtrnáct měsíců po vydání dílu čtvtého. V pátém díle autoři z Ubisoftu dostáli svým slibům a lákají nás na dobrodružnou výpravu do pravěku, při které se dle jejich slov můžeme těšit na spletité nástrahy přírody, boje klanů o moc, nebo samotný boj o přežití. Otázkou ale zůstává, jak se jim tato velkolepá výprava povedla? No, a na to se právě teď pojďme společně v následující recenzi podívat.
Musím se přiznat, že jsem nový díl Far Cry očekával s nadšením a velkými nadějemi, ale zároveň také se silnými obavami. Nejvíce jsem se těšil na zasazení hry do neokoukaného, zajímavého prostředí pravěku, naopak mé obavy plynuly z možnosti, že autoři budou pouze recyklovat už dříve použité a okoukané prvky, které jsme viděli v předchozích hrách. Ale pěkně popořádku, ve hře se zhostíme role Takkara, což je lovec ze kmene Wenja, ten se na začátku hry dozvídá, že on je jakýmsi vyvoleným, právě kvůli svým schopnostem mluvit se zvířaty, díky čemuž si je může následně snáze ochočit. Far Cry Primal nás zavádí do pravěku, respektive do období mezolitu. Jako hráč tady budete objevovat všemožná tajemství, bojovat o holé přežití s ostatními kmeny, které jsou, světe div se, nepřátelského charakteru, lovit celou škálu nejrůznějších zvířat, tedy i mamuty, a dělat nepřebernou řadu dalších věcí.
Bohužel už po pár hodinách hraní jsem měl pocit, že Far Cry Primal si na nějaký nový díl pouze hraje. Ano, je zde sice nové prostředí, zasazené do úplně jiné historické epochy, ovšem při postupu hrou jsem nabýval dojem, jako bych hrál předchozí díl, pouze místo samopalu jsem nyní v rukou držel oštěp nebo kyj. Markantní rozdíl oproti čtvrtému dílu je v grafickém zpracování. Upravená grafika hře sluší, více se tu hraje s barvami a světly, tvůrci si doslova vyhráli s vymodelováním husté vegetace. Výsledkem jsou překrásné scenérie, když se procházíte po zasněžených horách, prosluněných loukách, nebo zrádných bažinách, dýchne na vás opravdu nevšední atmosféra, v některých pasážích má člověk pocit, jakoby se procházel v nějakém fantasy světě. Při svých toulkách krajinou hráč navíc ocení vskutku dechberoucí ozvučení, které onu atmosféru ještě více podtrhuje. Kochat se okolní krajinou zde můžete opravdu dlouhé hodiny.
Nějaké zásadní novinky zde opravdu nečekejte, grafické zpracování se sice posunulo o krok vpřed, ale to je z novinek asi tak vše. Příběh je prakticky stejný jako minule, opět je zde plno šílenců, kteří vás chtějí zabít, nechybí feťáci, kteří jsou tentokrát vyobrazeni v podobě šamanů, a samozřejmě se dočkáte i sexy kněžky, která má velkou zálibu v upalování lidí. Vítejte tedy ve vybrané společnosti, v jaké jsme se ocitli už několikrát v předcházejících dílech. Zkrátka kmen hodných, intelektuálně vyspělejších lidí, se zde snaží přežít v drsném prostření, sužovaná konkurenčními tlupami zlých, kanibalistických neandrtálců. Jejich vůdcem je Ull, který jakoby z oka vypadl Vaasovi ze třetího dílu, vy tak budete muset plnit různorodé úkoly, abyste v tomto krutém světě dokázali přežít. Mise se ovšem po čase začnou opakovat, a vy tak budete zoufale čekat, zda se příběh už konečně někam posune. A když už to konečně vypadá, že by se tak mohlo stát, tak ne, znovu tu totiž máte úkol, ve kterém musíte například zajmout vůdce cizího kmene, v konečné fázi tedy jen vyvraždit nepřátelský tábor. I další prvky z minulého dílu zde zůstali nezměněné, autoři na ně nyní jen navázali pravěké reálie, takže prakticky nic nového pod sluncem, opět totiž budete dobývat nepřátelské tábory, sbírat byliny, nebo jezdit na slonech, par don na mamutech. Samozřejmě se také dočkáte i halucinogenních misí, kvůli vylepšení výstroje a vaší vesnice budete lovit zvířata a sbírat nejrůznější suroviny. Tedy vše co již dlouhou dobu známe, je zde vyobrazeno pouze v novém, pravěkém hávu.
Další věcí, která vás na začátku může zaujmout, je fiktivní jazyk, jímž postavy ve hře komunikují. Vývojáři si s jeho tvorbou dali značnou práci, kdy prý dokonce studovali historické reálie, bohužel dialogy působí neuvěřitelně soudobě, kdyby tedy postavy mluvili například nějakým méně známým asijským jazykem, výsledek by byl v konečné fázi stejný. Zachraňuje to ovšem povedená větná skladba, která působí opravu primitivním pravěkým dojmem, což následně vykresluje povedená česká lokalizace. Nad čím jsem se naopak pozastavil, byl zbraňový arzenál. Různé pistole, brokovnice a samopaly zde nahrazuje luk, oštěp, nebo kyj, tyto zbraně jsou jasnou volbou pro výpravu do divočiny. To má být ale všechno? Co nějaké granáty, kulomety, nebo raketomety, kterými se v minulých dílech nešetřilo? Takovéto kousky zde opravdu nenajdete, místo nich tu na vás čeká telepaticky ovládaná sova a spousta dalších zástupců zvířecí říše, jenž si v průběhu hry budete moci ochočit.
Jakožto Vyvolený máte totiž schopnost snadného ochočování zvířectva. Telepaticky můžete na dálku ovládat sovu, která vám například odhalí, kde se skrývají nepřátelští bojovníci, může na ně útočit svým vražedným náletem, v případě nutnosti vám přinést zbraně, no a také házet bomby. Ano, nepřátelům může házet na hlavy skutečně bomby. Dále si můžete ochočit prakticky libovolnou šelmu, chcete vlka, tygra, nebo medvěda? Není problém, ochočit si ji můžete tak, že na zem hodíte kus masa, no a jakmile se šelma přiblíží a začne žrát vaši návnadu, přiblížíte se a stisknete akční tlačítko. Toť vše, máte nového mazlíčka. Ten vás od této chvíle bude bezmezně poslouchat, pomůže s lovem, vycítí na blízku nepřátele, a bude vašim věrným pomocníkem při obsazování táborů, kdy kolem sebe udělá pořádný zmatek, a zatímco protivníci budou mít plné ruce práce s jeho ohromnou silou, vás si tolik všímat nebudou, což vám usnadní jejich likvidaci. Váš věrný mazel je v podstatě nesmrtelný, protože když už ho přeci jen někdo zabije, je ve hře speciální menu, kde si vašeho zvířecího pomocníka vyvoláte bez sebemenších potíží znovu. To je dle mého názoru velká škoda, odpadá tak budování vztahu s oním zvířetem, a pokud zvíře zemře, vám to v podstatě vůbec nebude mrzet. V tomto prvku vidím veliké mínus, jelikož se z toho mohlo vytěžit zajímavé obohacení herního zážitku.
Samotný lov se potom od předchozích dílů vůbec nezměnil, je zkrátka nutný k vylepšování výbavy. Co se mi ovšem velmi líbilo, byl fakt, že lov pravěkých zvířat oštěpem, nebo lukem, není nic jednoduchého. Zvířata jsou velmi rychlá a zrádná, jakmile je trefíte například šípem, začnou pobíhat kolem vás, kličkovat, mají tendence vám utéct a následně zaútočit v momentě, kdy si myslíte, že jste svou kořist již ztratily. Lov je zde skutečně opravdovou výzvou, v minulých dílech stačilo do zvířete vysypat zásobník a bylo vyhráno, zde pokud nebudete postupovat obezřetně, tak opravdu špatně skončíte. Bohužel co mi přišlo zcela nesmyslné a hloupé, bylo, když jsem v zasněžené oblasti trefil zapáleným šípem zvíře, které následně v mžiku vzplálo a začalo kolem sebe zapalovat trávu, nebo keře. Pochopil bych to v nějakém slunném údolí v lese, ale v horské oblasti, kde leží velká vrstva sněhu, to vypadalo opravdu divně.
I když nový Far Cry nenabízí kdoví, jak moc novátorských prvků, může si ho hráč parádně užít. Především lidé, kteří doposud nehráli předchozí díly, si Far Cry Primal užijí na maximum, je zde totiž opravdu řada možností, jak ve hře trávit čas. Engine hry sice nepatří k nejnovějším, dokáže ale vykouzlit opravdu krásnou grafiku doplněnou o množství kvalitních zvuků, ty pak okořeňují zážitek z objevování nových lokací, nebo všelijakých tajemství. Výše zmíněné prehistorické zbraně pak nabízejí i speciální možnosti využití, kdy můžete například kyjem nejenom mlátit, ale můžete jím i házet. Tato možnost vám kolikrát nabídne opravdu vtipné momenty. To samé platí i o ochočování zvířat, například s ochočeným tygrem následně můžete vběhnout do nepřátelského tábora, a dovedete si představit, jak to asi pak vypadá. Nepřátelé létající vzduchem a plno výkřiků strachu a bolesti. I když se tu recykluje z předchozích dílů téměř všechno, můžete si hru i tak užít dle libosti. Na reakčnost se zde opravdu nehraje a co se týče věrného historického zpracování, o tom bychom mohli také dlouhou dobu polemizovat. Čekal jsem, že období pravěkého mezolitu zde bude nějak zajímavě pojato a využito, ničeho takového jsem se bohužel nedočkal. Kolikrát to opravdu vypadá, že vaše postava je o hodně vyspělejší než celá civilizace, důkazem je například kostěná kotvička, díky které může šplhat po vysokých skalách, no nevím, ale tohle mi ve hře zkrátka vůbec nesedělo. Příběh je tu opět hodně slabý, jako tomu ostatně bylo u série Far Cry vždycky, nevýrazný hlavní záporák, stále stejné dobývání nepřátelských táborů, opakující se úkoly, absence co-opu a vůbec všech survival prvků. A mohl bych pokračovat ještě dále. I přes to všechno je ovšem Far Cry Primal zajímavou hrou, lidé této série zatím neznalí, se tu dočkají dlouhých hodin čisté zábavy. Po vydání tohoto dílu by ovšem sérii Far Cry prospělo nějaké to novátorství, protože to, co nám nový díl nabízí, jsme viděli v rozmezí několika let už mockrát. Pokud ale hledáte hru, zaměřenou na absolutní volnost, objevování zajímavých míst, a spousty dalších aktivit, je Far Cry Primal určený právě vám.
Hra Far Cry Primal vyšla na PC, PS4 a Xbox One.
Far Cry Primal znalce série ničím neohromí, nováčky naopak naprosto pohltí. Po grafické stránce vypadá hra velmi pěkně a prvky známé z minulých dílů zde fungují na jedničku.
Konečné hodnocení: 8/10
Foto:Ubisoft
Části seriálu: Far Cry
- Far Cry 5 - DLC Hodiny temnoty (touláme se po Vietnamu)
- Far Cry 5 aneb americký venkov je zábava
- Far Cry Primal - Co očekáváme ve Far Cry v době ledové?
- Far Cry - Zakladatel všech her s otevřeným světem!
- Far Cry 4
- Far Cry Primal – Recenze
- Far Cry 3
- Far Cry 6 - Tentokrát z karibského ostrova Yara
- Far Cry 6 - DLC Vaas: Insanity
- Far Cry 6 – kritika Ubisoftu skrz jejich poslední titul
- Třetí epizoda DLC ke hře Far Cry 6, Joseph: Collapse
Nejnovější komentáře