Half Sword: Středověká brutalita ve fyzikální simulaci s punkovým nádechem

HWFoto: Half Sword Games & Game Seer Publishing
Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Half Sword je jed­nou z těch her, kte­ré vás zasko­čí svou neotře­los­tí a záro­veň nene­cha­jí vypus­tit z ruky ovla­dač. Tento fyzi­kál­ně zalo­že­ný simu­lá­tor stře­do­vě­ké­ho boje se sna­ží při­nést auten­tic­ký záži­tek, jaký v žán­ru jen tak nena­jde­te, a záro­veň si udr­žet špet­ku mani­a­kál­ní ener­gie a tem­né­ho humo­ru. V této recen­zi se podí­vá­me, zda Half Sword doká­že napl­nit vyso­ká oče­ká­vá­ní, kte­rá na sebe během raných ver­zí kla­dl.

Úvod

Half Sword byl popr­vé před­sta­ven v říj­nu 2023 jako rané demo, kte­ré zau­ja­lo zejmé­na svou uni­kát­ní mecha­ni­kou fyzi­kál­ní­ho boje, jež odklá­ní od tra­dič­ních sys­té­mů z jiných stře­do­vě­kých titu­lů, jako jsou Mordhau či Chivalry 2. Místo pře­dem nade­fi­no­va­ných úto­ků a blo­ků zde hráč ovlá­dá své zbra­ně a pohy­by myší, což při­ná­ší do hry vel­kou míru svo­bo­dy a rea­lis­mu. Hra se tak více při­bli­žu­je sku­teč­né­mu poci­tu z boje než vět­ši­na sou­čas­ných simu­lá­to­rů.

Ve svém jádru Half Sword kom­bi­nu­je prv­ky rogue­li­ke žán­ru, kdy hráč postup­ně obchá­zí prázd­né, tem­né pro­sto­ry, čelí hor­dám nepřá­tel a budu­je si svou obra­nu za pomo­ci auten­tic­kých zbra­ní a oděvů z 15. sto­le­tí. Už v demo­ver­zi bylo patr­né, že hra je nabi­tá mani­a­kál­ní ener­gií, kte­rá se pro­je­vu­je jed­nak v absurd­ní fyzi­ce a záro­veň v bru­tál­ním, krva­vém boji, jenž ale stá­le doká­že zůstat váž­ný a atmo­sfé­ric­ký, niko­liv kome­di­ál­ní.

Hratelnost

Největším láka­dlem Half Sword je bez­po­chy­by její mecha­ni­ka boje, kte­rá se opí­rá o fyzi­kál­ní simu­la­ci bez tra­dič­ních tla­čí­tek pro útok či blok. Hráč svý­mi pohy­by myši mani­pu­lu­je se zbra­ní v reál­ném čase, což umož­ňu­je vytvá­řet neče­ka­né a dyna­mic­ké sou­bo­je, jež vyža­du­jí nejen rych­lost a přes­nost, ale také stra­te­gic­kou hloub­ku. Kromě základ­ních úde­rů a kopů, kte­ré jsou při­řa­ze­ny k tla­čít­kům, nabí­zí hra uni­kát­ní prvek – mož­nost drže­ní meče za čepel, což umož­ňu­je „půle­ní meče“. Tento mané­vr, typic­ký pro sku­teč­né stře­do­vě­ké boje, při­ná­ší do hry nový roz­měr tak­tic­ké­ho boje, kdy se může­te více zamě­řit na kon­t­ro­lu pro­tiv­ní­ko­vy zbra­ně a přes­né zása­hy do méně chrá­ně­ných míst.

Roguelike prv­ky, kon­krét­ně absen­ce HUD a mini­mál­ní vizu­ál­ní ozna­če­ní poško­ze­ní, jsou pří­jem­ným osvě­že­ním a zvy­šu­jí pocit zra­ni­tel­nos­ti. Místo tra­dič­ních uka­za­te­lů se na obra­zov­ce obje­vu­jí škrá­ban­ce a krva­vé pře­kry­vy, kte­ré vás nutí být stá­le ve stře­hu. Nepřátelská AI je pře­kva­pi­vě sofis­ti­ko­va­ná, doká­že vyu­ží­vat tak­ti­ky jako „bum rush“ pro zís­ká­ní zpět své zbra­ně a rea­gu­je rea­lis­tic­ky na vaše pohy­by. To při­dá­vá na inten­zi­tě sou­bo­jů a činí kaž­dé střet­nu­tí jedi­neč­ným zážit­kem.

Grafika a zvuk

Grafické zpra­co­vá­ní Half Sword není o sna­ze vyvo­lat dojem ultra rea­lis­tic­ké­ho stře­do­vě­ké­ho svě­ta, ale spí­še o suro­vos­ti a atmo­sfé­ře. Prostředí jsou prázd­ná, tem­ná a mini­ma­lis­tic­ká, což para­dox­ně pod­tr­hu­je pocit osa­mě­ní a bez­na­dě­je, kte­rý hra chce vyvo­lat. Postavy sice trpí opa­ku­jí­cím se mode­lem – všech­ny vypa­da­jí jako střed­ně věko­vý Joe Rogan –, což by si zaslou­ži­lo vět­ší roz­ma­ni­tost, ale na dru­hou stra­nu při­způ­so­be­ní zbra­ní a oděvů dodá­vá tro­chu oso­bi­tos­ti a vari­a­bi­li­tu.

Zvuková strán­ka je roz­po­ru­pl­ná. Na jed­né stra­ně je zde stře­do­vě­ká hud­ba, kte­rá však půso­bí poně­kud nepa­t­řič­ně vzhle­dem k cel­ko­vé tem­né a mani­a­kál­ní atmo­sfé­ře hry. Hlasový pro­jev postav je nao­pak čas­to odby­tý a stře­do­an­glic­ké hláš­ky někdy spí­še poba­ví než děsí, což může někte­rým hrá­čům vadit, ale záro­veň při­dá­vá hře jis­tou jedi­neč­nost a humor, kte­rý ji odli­šu­je od seri­óz­ních simu­lá­to­rů. Zvukové efek­ty úde­rů a boje jsou nao­pak vel­mi uspo­ko­ji­vé a při­spí­va­jí k poci­tu bru­tál­ní­ho kon­tak­tu zbra­ní.

Příběh

Half Sword nena­bí­zí kla­sic­ký pří­bě­ho­vý režim, jak bychom ho moh­li znát z jiných her. Namísto toho je pří­běh spí­še vyprá­věn skr­ze samot­nou atmo­sfé­ru, pro­stře­dí a způ­sob, jakým hráč postu­pu­je tem­nou prázd­no­tou plnou nepřá­tel­ských klo­nů. Tento mini­ma­lis­tic­ký pří­stup udr­žu­je pozor­nost na samot­ném boji a pře­ži­tí, což je v sou­la­du s rogue­li­ke žánrem a rea­lis­tic­kým zpra­co­vá­ním stře­do­vě­ké­ho boje.

Roguelike struk­tu­ra s postup­ným obchá­ze­ním prázd­ných oblas­tí a budo­vá­ním vlast­ní obra­ny při­ná­ší i jis­tý nara­tiv­ní prvek, kdy kaž­dý nový prů­chod nabí­zí nové výzvy a mož­nost zlep­šo­vá­ní. Tato nevy­řče­ná his­to­rie a tem­no­ta v poza­dí hry dodá­va­jí Half Swordu uni­kát­ní cha­rak­ter, kte­rý je více o poci­tu než o kon­krét­ním ději.

Technické zpracování

Hra je stá­le ve fázi pla­y­tes­tu (aktu­ál­ní ver­ze 0.4), což je znát na něko­li­ka drob­ných chy­bách a nedo­děl­cích, kte­ré však nebrá­ní v uží­vá­ní si samot­né­ho zážit­ku. Vývojáři zjev­ně kla­dou důraz na vylep­šo­vá­ní mecha­nik boje a umě­lé inte­li­gen­ce, což je pří­sli­bem pro budouc­nost. Přidání „ener­gie“ a sys­té­mu vyřa­ze­ní nepřá­tel mís­to jejich oka­mži­té smr­ti při­spí­vá k lep­ší ply­nu­los­ti a tak­tic­ké roz­ma­ni­tos­ti sou­bo­jů.

Na dru­hou stra­nu hra trpí nedo­stat­kem růz­no­ro­dých mode­lů postav, což může po čase půso­bit mono­tón­ně. Multiplayer zatím není imple­men­to­ván, ačko­li se obje­vu­jí dis­ku­ze o jeho mož­ném budou­cím při­dá­ní. Zde však auto­ři čelí dile­ma­tům, jak pře­de­jít zne­u­ží­vá­ní a zjed­no­du­še­ní boje, kte­ré by moh­ly mul­tipla­yer zne­hod­no­tit.

👍 Kladné body

  • Originální a rea­lis­tic­ká fyzi­kál­ní mecha­ni­ka boje bez tra­dič­ních tla­čí­tek
  • Sofistikovaná AI nepřá­tel s auten­tic­ký­mi tak­ti­ka­mi
  • Atmosferická kom­bi­na­ce tem­no­ty, bru­ta­li­ty a mani­a­kál­ní ener­gie

👎 Záporné body

  • Opakující se mode­ly postav a nedo­sta­tek vizu­ál­ní roz­ma­ni­tos­ti
  • Zvuková strán­ka může půso­bit nevy­vá­že­ně a občas ruši­vě
  • Hra je stá­le ve fázi vývo­je s drob­ný­mi chy­ba­mi a nedo­děl­ky

Závěrečné hodnocení

Half Sword je fas­ci­nu­jí­cí expe­ri­ment, kte­rý kom­bi­nu­je nekom­pro­mis­ní fyzi­kál­ní simu­la­ci stře­do­vě­ké­ho boje s tem­nou a neotře­lou atmo­sfé­rou. I přes své nedo­stat­ky a momen­tál­ně nedo­kon­če­ný stav je schop­na nabíd­nout jedi­neč­ný záži­tek, kte­rý zaujme fanouš­ky rea­lis­tic­kých bojo­vých her i ty, kte­ří hle­da­jí něco neotře­lé­ho v žán­ru. Pokud vývo­já­ři doká­žou vyvá­žit humor s váž­nos­tí a roz­ší­řit vizu­ál­ní i her­ní obsah, může se z Half Sword stát titul, na kte­rý se neza­po­me­ne.

Hodnocení: 82 %

The Exit 8: Neobvyklý labyrint logiky a paranoie
18. října 2025The Exit 8: Neobvyklý labyrint logiky a paranoieThe Exit 8 není běžnou hrou, kterou byste zařadili do žánru hororu nebo akčních adventur. Naopak, jde o unikátní kombinaci logické hry a psychologického stimulátoru chůze, kde hlavní roli hrají detaily a schopnost vnímat drobné odchylky…Vydáno v rubrice: Recenze her
Thunder Spikes Volleyball přichází
14. října 2025Thunder Spikes Volleyball přicházíVzrušující 2D volejbalová hra s ručně kreslenými animacemi. Připravte se na rychlé zápasy, odemykání týmů a unikátní hřiště. Hra je dostupná od 30. října v předběžném přístupu. Nový arkádový volejbal s retro duchem Thunder Spikes Volleyball…Vydáno v rubrice: Zajímavosti
Neversong: Temná plošinovka s výraznou atmosférou, která neoslní každého
13. října 2025Neversong: Temná plošinovka s výraznou atmosférou, která neoslní každéhoNeversong je titul, který na první pohled láká na zajímavý příběh a poutavou atmosféru, avšak po několika hodinách hraní se ukazuje, že hra není bez svých nedostatků. Tato plošinovka si zaslouží pozornost nejen díky výtvarnému stylu…Vydáno v rubrice: Recenze her
Far Cry 3: Návrat legendy, která definovala moderní akční dobrodružství
23. října 2025Far Cry 3: Návrat legendy, která definovala moderní akční dobrodružstvíFar Cry 3 je jedním z těch titulů, které se zařadily mezi ikonické hry své doby a dodnes ovlivňují žánr otevřených světů a akčních stříleček z pohledu první osoby. Tato hra nejenže přinesla nezapomenutelný příběh a…Vydáno v rubrice: Recenze her
HROT – retro střílečka s duší československé historie
19. října 2025HROT – retro střílečka s duší československé historieHROT je nezávislá first-person shooter hra, která se odvážně vrací k legendám žánru z 90. let, jako jsou Doom či Quake, a přitom přináší zcela unikátní atmosféru zasazenou do alternativní verze socialistického Československa. Díky propracovanému level…Vydáno v rubrice: Recenze her
Ripperdoc Simulator: Ponurá kyberpunková simulace života na hraně lidskosti
12. října 2025Ripperdoc Simulator: Ponurá kyberpunková simulace života na hraně lidskostiRipperdoc Simulator od studia Kool2Play představuje unikátní mix managementu, body hororu a temného kyberpunkového příběhu. Hráče zavádí do zkorumpovaného světa, kde denní provoz obchodu s elektronikou střídá noční role nebezpečného chirurga implantátů – a každé rozhodnutí…Vydáno v rubrice: Recenze her
Before Exit: Gas Station – hororová anomálie s nádechem perfekcionismu
12. října 2025Before Exit: Gas Station – hororová anomálie s nádechem perfekcionismuHerní scéna v posledních letech přinesla řadu originálních titulů, které kombinují hororové prvky s netradičními herními mechanismy. Jednou z takových her je i "Before Exit: Gas Station", jež vás zavede do klaustrofobického prostředí malé čerpací stanice.…Vydáno v rubrice: Recenze her
Kingdom Come: Deliverance II – DLC „Kovářské dědictví“ jako mistrovské rozšíření středověké RPG
3. října 2025Kingdom Come: Deliverance II – DLC „Kovářské dědictví“ jako mistrovské rozšíření středověké RPGNové DLC pro Kingdom Come: Deliverance II přináší nejen rozšíření příběhu, ale i zcela novou hratelnostní vrstvu v podobě správy kovárny a života v Kutné Hoře. Tento dodatek nabízí hráčům hlubší ponoření do role kováře a…Vydáno v rubrice: Recenze her
Far Cry 2: Odvážný krok do africké divočiny, který redefinoval žánr
22. října 2025Far Cry 2: Odvážný krok do africké divočiny, který redefinoval žánrFar Cry 2 představuje zásadní odklon od prvního dílu série a nabízí hráčům surový a autentický zážitek z africké savany během občanské války. I přes některé nedostatky zůstává unikátním příspěvkem do světa otevřených herních světů, který…Vydáno v rubrice: Recenze her
Far Cry - Revoluce otevřeného světa, která položila základy moderního FPS žánru
21. října 2025Far Cry - Revoluce otevřeného světa, která položila základy moderního FPS žánruPrvní díl série Far Cry z roku 2004 se stal milníkem v herním průmyslu, který přinesl zcela nový přístup k otevřeným světům a akčnímu hraní v první osobě. I přes svůj věk zůstává zajímavou studií toho,…Vydáno v rubrice: Retro games
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře