Satirický akční thriller Lov vypráví o tom, jak se zhruba tucet lidí probudí v jakémsi lese, v němž jsou nejprve vybaveni zbraněmi a následně se stávají lovnou zvěří pro bohatou smetánku, která na ně pořádá hon. O jaké lidi jde, kým jsou loveni a za jakým účelem, se každopádně ve filmu rozplétá až v jeho pozdějším průběhu. Snímek díky tomuto záměrnému zatajování a pozvolnému uvolňování informací mate diváka hned na několika úrovních a po určitou dobu jej dovádí k řadě falešných domněnek nejen v rámci identity a osobního zázemí konkrétních postav, ale třeba i ohledně toho, která z nich má ve filmu zastávat hlavní úlohu.
Zdroj fotek: cinemart.cz |
Pozoruhodná je na filmu Lov i jeho nesnadná cesta k divákům. Studio Universal nejprve muselo dočasně zrušit jeho reklamní kampaň a následně i americkou premiéru (loni v září), neb toto období narušily střelecké útoky v Ohiu a v Texasu, což uvedení filmu, jehož zápletka se točí kolem střílení lidí, moc pozitivně neprospělo. Nastalou kontroverzi následně prohloubilo i to, že se do snímku nepříliš opodstatněně opíral na Twitteru Donald Trump. Posunuté uvedení Lovudo kin v březnu tohoto roku pak ve finále definitivně zhatila pandemie coronaviru, takže v Universalu nakonec sáhli po řešení distribuovat jej pouze na internetu.
Pověst ostré a netaktní satiry nicméně filmu nepřísluší – z hlediska satirického obsahu Lov působí naopak poměrně mělce a neodvážně, dokonce ani není namířen proti nikomu konkrétnímu. V zásadě jde o pokračovatele snímků, jako jsou Nejnebezpečnější hra z roku 1932 (v níž bohatý hrabě organizuje hon na lidi na svém soukromém ostrově) nebo Hra o přežitíz roku 1994 (v níž čtyři bělošští boháči uspořádají ve Skalnatých horách hon na svého černošského zaměstnance), akorát je zasazen do současnosti a je výrazně komediálnější. Přitom nejenže naplňuje žánr ujeté akční zábavy (místy dost krvavé a brutální), ale navíc jej, po vzoru výše zmíněných předchůdců, svým společensky kritickým přesahem posouvá na další úroveň. Jeho zápletka o nic netušících jedincích prchajících před svými lovci je totiž v podstatě jen pouzdrem pro to hlavní, a sice pro metaforu ideologického boje mezi konzervativci a liberály a pokroucenou optiku, skrz kterou na sebe vzájemně nahlížejí.
Film Lov se tudíž vysmívá spíš jen určitým obecným polarizujícím jevům a trendům ve společnosti a ve veřejné diskuzi, než konkrétním osobám. Byť proti sobě v základu staví konzervativce a liberály, tak ani jednomu táboru moc nenadržuje – výrazné nedostatky totiž nachází u obou. Na pohled v něm sice roli padouchů zaujímají vysoce postavení představitelé kapitalistických a politických elit, zatímco jejich oponenti z řad nižší střední třídy jsou naopak stavěni do pozice nebohých obětí, nicméně film obě skupiny vykresluje zásadně jako karikatury zosobňující nejrůznější příslušné stereotypy. První skupinu tvoří korporátní fanatici striktně dbající na politickou korektnost, kteří ale zároveň pořádají tajný hon na všechny, kteří se jim z nějakého důvodu znelíbí, a ve druhé skupině dominují nejrůznější xenofobové a rasisti, šiřitelé konspiračních teorií nebo alespoň lovci nosorožců.
Díky této zvolené stylizaci a chytře vystavěné vypravěčské struktuře si Lov udržuje konstantní míru napětí, nezapomíná ani na nečekané zvraty a momenty překvapení a humor těží zejména z absurdity určitých situací, satirických dialogů a konfrontací lovců s jejich živými terči, kteří je pozvolna obírají o iluzorní pocit převahy pramenící ze zdánlivě promyšlených příprav. Díky řadě solidně vypointovaných scén a schopnosti diváka neustále znejišťovat a sem tam jej i zaskočit něčím nepředvídatelným, lze Lov doporučit coby sympatický akční thriller okořeněný černým humorem a drsnými výjevy, u nějž je akorát nutné akceptovat jeho výjimečně dementní námět (proč bohatá elita riskuje vlastní život v nesmyslně naplánované naháněčce ozbrojených protivníků, kteří mohli být zlikvidováni daleko efektivněji a bez rizik) a relativně málo sofistikované satirické rovině, která působí de facto jen jako adaptace vyhrocených debat na sociálních sítích převedená do absurdní nadsázky.
Nejnovější komentáře