12 let po Ukradených Vánocích měl Tim Burton stále chuť natáčet animované filmy podle vlastních literárních předloh. Filmoví producenti zase měli díky zvučnému jménu autora stále chuť do takových projektů investovat. Právě souhra těchto faktorů umožnila vzniknout popisovanému dílu z období 19. století, které sleduje osud mladého Victora, jenž bude muset učinit nesnadnou volbu. Ale popořádku!
Movitá, leč neurozená rodina Van Dortů, zbohatlá prodejem ryb, již dávno sní o postupu na společenském žebříčku. Teď se jí k tomu naskýtá vhodná příležitost v podobě šlechtické rodiny Everglotů řešících opačný problém, a to nedostatek finančních prostředků k zajištění lesku rodinného jména. Zasněný romantik Victor Van Dort si proto z vůle rodičů musí vzít jedinou dceru Everglotů.
Ze začátku všechno jde relativně dobře. Bohužel nervózní Victor nedokáže správně dát do hromady svatební proslov a k dovršení všeho zlého zapálí nastávající tchýni šaty. S hanbou a naprosto zmaten utíká do lesa, kde urputně piluje tuto řeč. Nakonec se mu začíná dařit, nálada se zlepšuje, v očích hrdiny se zračí nefalšované nadšení, s každou další plynule vyslovenou větou je víc a víc omámený, až nakonec - v gradovaném finále, rovněž cvičně, nasazuje rozjásaný Victor svatební prsten na jakousi větvičku.
Větvička ale není, čím se zdála být! Záhy se němu natahuje a Victor s úděsem zjišťuje, že jde o část zápěstí, jež plynule pokračuje v ruku, rameno a přechází v tělo mrtvé dívky ve zbytcích svatebních šatů, která mu s radostným pohledem v časem a smrtí pozměněné tváři říká nadšené: „Ano!“ O úder srdce později je zkoprnělý ženich vlečen do říše mrtvých. Teď si hlavní hrdina může vybrat, zda zůstane s hezkou, avšak poněkud mrtvou nevěstou pod zemí, nebo se bude pokoušet o návrat k o něco méně hezké, zato 100% živé nevěstě na povrchu.
Je zajímavé, že Tim Burton předvádí svět mrtvých plnějším života, než svět živých. Na zemském povrchu je stále noc a chmurné stíny, při pohledu na architekturu i lidi se pod divákovu kůži vkrádá chlad. Jde o velký kontrast ve srovnání se životem pod zemí. Zatímco se živí pozůstalí pohybují v okovech stereotypu, jejich mrtví příbuzní si naplno užívají záhrobního života v hlučných a veselých krčmách ve stejně rozdováděné společnosti mrtvých i živých kreatur za doprovodu kapely koster pod vedením místního Raye Charlese v typických černých brýlích hrajícího na klavír.
Mrtví mají rovněž smysl pro humor (černý pochopitelně). Díky tomu může autor rozehrávat bezpočet scének s milými a sympaťáckými obyvateli podzemí. Samostatnou kapitolou je v tomhle směru mrtvá nevěsta, která co chvíli ztrácí oko a v jejíž hlavě žije zelený červík, s nímž hrdinka neustále rozmlouvá. Z jiných postav se rovněž vyjímá černá vdova a intelektuálský „skeleton“ knihomol, díky jehož zaklínadlu dostane nesourodá dvojice možnost vyjít na povrch, aby Victor mohl představit nevěstu rodičům, což položí základ pointě celého filmu.
Jako vždy se musí zmínit chytlavá hudba Dannyho Elfmana doplněná stejně chytlavými texty, vtipné dialogy, kvalitní herecké obsazení – Burtonovi oblíbenci Johnny Depp, Helena Bonham Carterová či třeba Christopher Lee jako výrazný pastor. To vše zasazené do, Burtonem oblíbeného, viktoriánského prostředí, které přesto nepostrádá romantické vibrace. I technické zpracování je svým způsobem unikátní. Od dob Ukradených Vánoc uplynulo přes deset let a technologie výrazně pokročily, čehož bylo v Mrtvé nevěstě náležitě využito.
Nechtěl bych oba filmy srovnávat. Ukradené Vánoce byly ve své době menší revolucí a právem si zasloužily místo v historii. Z tohoto hlediska není Mrtvá nevěsta výrazným dílem. Zajímavé - jednoznačně ano, přesto o kousek méně, než předchůdce. Každopádně pokud jste Mrtvou nevěstu Tima Burtona doposud neviděli, dočtěte text a ihned ji začněte shánět!
Teď!
Název: Mrtvá nevěsta Tima Burtona (Tim Burton’s Corpse Bride)
Žánr: Animovaný / Muzikál
Délka: 78 minut
Rok: 2005
Země: Velká Británie / USA
Režie: Tim Burton, Mike Johnson
Hrají: Johnny Depp, Helena Bonham Carter, Emily Watson, Albert Finney, Richard E. Grant, Christopher Lee, Joanna Lumley, Danny Elfman, Michael Gough, Tracey Ullman, Jane Horrocks, Deep Roy
Nejnovější komentáře