Z vnitrozemí se štáb přesunul do Rijeky, přístavního města na severu Chorvatska a ubytoval se v hotelech Park a Jadran. V blízkosti Rijeky se nachází Grobničko polje, které filmaři využívali pro různé jezdecké scény. Připomeňme např. úvodní scénu filmu, kterou nostalgickým hlasem komentoval Vladimír Ráž, osvobození Ellen a jejího otce ze spárů banditů, boj o Butlerovu farmu, Fredův souboj s Cornelem a mnohé jiné. Grobničko polje dnes využívají sportovní letci a milovníci automobilových závodů. Nachází se tu jeden z nejlepších autodromů v Chorvatsku.
Takto vzpomínal na práci pro Poklad na Stříbrném jezeře scénograf Duško Jeričević:
Byl jsem tehdy filmovým architektem u Jadran filmu a připadl mi úkol ukázat vedení Rialto Filmu možné lokality natáčení. Četl jsem scénář a vzpomínal na romány Karla Maye, které jsem měl ještě v dobré paměti jako tu nejdůležitější literaturu gymnaziálních let. Nejvíc informací o všem, co souviselo s Divokým západem a s Indiány, jsem našel v knihovně amerického konzulátu v Záhřebu. Tam byly knihy o všem možném, od indiánského oblečení a zbraní přes různé typy pušek a revolverů bělochů až po náčrty konstrukce poštovního dostavníku, indiánského stanu, pérových ozdob náčelníků a jiných detailů.
Oběma pánům z Rialto Filmu jsem byl představen jako filmový architekt, který je bude doprovázet při hledání míst pro natáčení. Naše vedení mi je však nepředstavilo úplně přesně, neboť Dr. Haralda Reinla jsem poznal jako hlavního architekta a Erwina Gitta jako režiséra filmu. Po několika dnech se ukázalo, že lidé, kteří nás vzájemně představili, neměli tak úplně jasno, kdo je kdo. Asi neuměli dost dobře německy.
Na cestě, kterou jsem naplánoval, jsme jeli autem přes Gorski Kotar s jeho nádhernými lesy, které se týmu velice líbily, a dál na Grobničko polje. Tam tehdy ještě nebyla závodní dráha a působilo to jako skutečná prérie na úpatí hor. Do údolí, zařezávajícího se do skal, jsme situovali dvě stavby. V jednom jsme naplánovali indiánskou vesnici a ve druhém farmu, opevněnou dřevěnými palisádami, s obvyklými domy, stájemi, skladišti apod. Místo bylo velmi příhodné, neboť Indiáni měli přijet na svých koních na pomoc obráncům farmy, kterou trampové chtěli zapálit hořícími pochodněmi. Poté, co jsme se již začali zabývat problémy natáčení, jsem se zeptal dr. Reinla, jehož jsem považoval za scénografa, kdy bych od něj mohl dostat první nákresy budoucích staveb, abych mohl udělat náčrty a ceníky. Dr. Reinl na mě udiveně pohlédl a řekl, že to je můj úkol, on že je filmový režisér. Když jsem mu vyprávěl, jak mi byl představen, od srdce se zasmál. Také pan Gitt, vedoucí výroby a zástupce producenta, se musel smát.
Velký boj o Butlerovu farmu se natáčel dlouhých šest dní. Při natáčení této scény byli vytížení především jugoslávští kaskadéři a pyrotechnik Erwin Lange, v té době mistr svého oboru. Pochopitelně došlo k několika zraněním, ale to nejkurióznější si přivodil kameraman Ernst Kalinke, kterého zasáhl kus hořící hmoty ze zápalné pochodně. Naštěstí byl blízko režisér 2. štábu Radenko Ostojić, který rychle svlékl své kožené sako, přehodil ho přes kameramana a plameny uhasil. Přesto musel být Kalinke s těžkým zraněním odvezen do nemocnice v Rijece, kde strávil osm dní. Zbývající záběry boje o Butlerovu farmu pořídil jeho asistent Everhardt Dycke.
Části seriálu: Poklad na Stříbrném jezeře
- Poklad na Stříbrném jezeře - Der Schatz im Silbersee (1962)
- Poklad na Stříbrném jezeře - Režie, scénář, kostýmy
- Poklad na Stříbrném jezeře - Hlavní hrdinové
- Poklad na Stříbrném jezeře - Natáčení u Plitvických jezer
- Poklad na Stříbrném jezeře - Grobničko polje a boj o Butlerovu farmu
- Poklad na Stříbrném jezeře - Lišák Slavko Andres
- Poklad na Stříbrném jezeře - Westernové město Tulsa a kostelík v El Doru
- Poklad na Stříbrném jezeře - Záhadná scéna
- Poklad na Stříbrném jezeře - Melodie Old Shatterhanda
- Poklad na Stříbrném jezeře - Světová premiéra v kině Universum
- Poklad na Stříbrném jezeře - Obsah filmu
- Poklad na Stříbrném jezeře
- Poklad na Stříbrném jezeře: Legenda mezi dobrodružnými filmy
Nejnovější komentáře