Celkem dvacet krátkých příběhů zažije Anička se svým bráškou Pepíkem doma, ve školce, u doktora a v dalších, dětem dobře známých, místech. Krátký příběh je vždy doplněn řadou piktogramů a obrázků, které dětem přečtený děj připomene, a v další části si podle obrázku mohou příběh převyprávět. Autorkou textové části je spisovatelka Marcela Kotová, která již pro děti předškolního a mladšího školního věku napsala několik knížek. Tentokrát zvolila příběhy krátké, které odpovídají nejen schopnostem začínajících čtenářů, ale jsou také dobrým scénářem pro ilustrátorku. Proto je možné zopakovat příběh nejen podle toho, jak si čtenář nebo posluchač čtený text zapamatoval, ale také s pomocí malých obrázků a piktogramů. Autorka knihy napsala také pro rodiče a pedagogy stručnou předmluvu a metodické pokyny, jak lze knihu využívat.
Podstatnou roli hrají v knize ilustrace, přestože nejsou využité pro osvětlení a přiblížení psaného příběhu. Jednotlivé malé obrázky a piktogramy nahrazují slovesa a podstatná jména. I když může být pro některé mladší děti obtížné doplnit text správnou předložkou, není to neřešitelný problém. V takovém případě lze doporučit, aby si knihu prohlíželo dítě společně s dospělým nebo vyspělejším čtenářem. Společně pak najdou správné řešení. Autorkou ilustrací je Veronika Kubáčová, která zvolila obrázky hodně stylizované a dítěti srozumitelné.
Vzhledem k tomu, že kniha by měla sloužit k rozvoji čtenářských dovedností, není na škodu, když se spolu s každým novým příběhem opakuje seznámení s významem jednotlivých grafických piktogramů a obrázků. Právě díky systému opakovaných činností se dobře fixují určité návyky a vytváří se logické vazby, které pomáhají k rozvoji čtenářských schopností. Jako dobrý nápad mi připadá, že pod obrázky a piktogramy jsou napsaná slova v barvě jen o málo odlišené od barevného podkladu stránky. Proto tento psaný text neodvádí pozornost od obrázků a umožňuje rozvíjet vlastní interpretaci příběhu. Nevylučuje to však možnost, aby si začínající čtenář mohl číst jednotlivá slova sám. Kromě rozvoje schopností, které uvádí autorka, je čtení podle obrázků také dobrým cvičením pro rozvoj paměti i tvořivosti.
Název “Poslouchám pohádku a čtu podle obrázků“ může být trochu zavádějící. Nejedná se o vyprávění známé z klasických pohádek, kde pohádkový příběh není příliš vázán na podmínky reálného světa a využívá nadpřirozené jevy. Příběhy jsou naopak hodně provázané s reálným současným světem, který je dětem známý. Jen několik příběhů (Na louce, V lese, U rybníka) mají pohádkové prvky. S hlavní dvojicí dětských hrdinů se mohou malí čtenáři dobře ztotožnit.
Vzhledem k nápaditému řešení a celkové grafické úpravě může být knížka velmi užitečným pomocníkem pro učitele a logopedy. Stejně tak může být zajímavým dárkem pro děti předškolního a mladšího školního věku.
Knihu vydalo nakladatelství Grada Publishing,a.s. pod značkou bambook.
Nejnovější komentáře