Šestý díl seriálového občasníku jsem opět zařadil tematicky. K Vánocům neodmyslitelně patří pohádky a právě před 45 lety měl premiéru vůbec nejslavnější český pohádkový seriál všech dob. Tvůrčí duo Miloš Macourek a Václav Vorlíček mělo v té době na kontě již pět společných fantasy komedií Kdo chce zabít Jessii? (1966), Pane, vy jste vdova! (1970), Dívka na koštěti (1971), Jak utopit Dr. Mráčka aneb Konec vodníků v Čechách (1974) a Což takhle dát si špenát (1977) a animovaný večerníček o žácích 3.B Machovi a Šebestové (1978-83). Třináctidílná Arabela byla jejich vůbec největším projektem, avšak stejně jako jejich předchozí díla se stala nesmrtelnou klasikou. Pro mou generaci byla společně s Krkonošskými pohádkami (1974-84) vůbec prvním hraným seriálem, který jsme kdy viděli. Pojďme si tedy tento legendární průnik lidského a pohádkového světa k jeho půlkulatinám rozebrat podrobně pod lupou.
V říši lidí je v centru dění rodina Majerova, jejichž hlavou je herec Karel Majer (Vladimír Menšík) a se ženou Věrou (Stella Zázvorková) mají dva syny, staršího Petra (Vladimír Dlouhý), který studuje vysokou školu technickou, a mladšího Honzíka (Ondřej Kepka), žáka 3.B. Jejich sousedy jsou Hermannovi (Ladislav Županič a Jana Drbohlavová), kteří mají dceru Mařenku (Veronika Týblová), Honzíkovu nejlepší kamarádku. Majerům se od základu změní život, když pan Majer při natáčení nalezne kouzelný zvoneček, který funguje jako spojnice s říší pohádek, o které si všichni až dosud mysleli, že existuje jen ve fantazii.

Vlastimil Brodský a Jana Brejchová byli v době natáčení Arabely již 5 let rozvedení.
Pohádkové říši vládne spravedlivý král Hyacint II. (Vlastimil Brodský) po boku s laskavou (a bezejmennou) královnou (Jana Brejchová), s níž mají dvě dcery, pyšnou Xénii (Dagmar Patrasová) a půvabnou Arabelu (Jana Nagyová), která je hlavní hrdinkou seriálu. Do Arabely se zamiloval hlavní padouch, čaroděj druhé kategorie Rumburak (Jiří Lábus), pomocník čaroděje první kategorie pana Viga (Jiří Sovák). Právě Rumburak cestuje do říše lidí na zavolání zvonečku, aby lidem plnil přání. Když pana Majera učí střílet, zastřelí omylem mluvícího vlka od Červené Karkulky, za což je královnou odsouzen nahradit jej. Když je ježibabou z perníkové chaloupky (Luba Skořepová) zbaven vlčí podoby, pomstí se královně tím, že ji promění v hrdličku a na její místo nastrčí čarodějnici (Jana Andresíková), ale i panu Majerovi, když mu zničí televizní pohádky. Paradoxem je, že malé děti si tehdy Jiřího Lábuse zamilovaly, což ostře kontrastuje s tím, jak dospělí nenáviděli Josefa Vinkláře za doktora Cvacha z Nemocnice na kraji města.

Přestože je Rumburak absolutní padouch, děti Jiřího Lábuse díky němu milovaly.
K dokreslení vztahové mapy je třeba dodat, že hlavní milostná linka se odehrává mezi Arabelou a Petrem, kteří se do sebe vzájemně zamilují již při prvním setkání, a přestože zažijí dlouhé odloučení, když Petr omylem zapne knoflík kouzelného cestovního pláště a zmizí do říše pohádek, zatímco Arabela se v lidském světě u Majerů ukrývá před Rumburakem, na konci seriálu se vezmou. Xénie se na počátku sedmého dílu provdá za prince Vilibalda (Oldřich Vízner), který původně usiloval o Šípkovou Růženku, avšak Rumburak s podobou pana Majera z něj v popletené pohádce udělal zloděje. Xénie má vůbec výraznou vedlejší linku, když se za nepřítomnosti krále Hyacinta a pana Viga, kteří se vydali zachránit Arabelu do říše lidí před Rumburakem, pokusí zmodernizovat pohádkou říši, k čemuž zneužije Petra. Poddaní se však vzbouří, za což jsou proměněni v auta. Trochu netradiční romance se odehrává mezi čertem Blekotou (František Filipovský), zpočátku Rumburakovým sluhou, a vdavekchtivou učitelkou klavíru Miriam Milerovou (Iva Janžurová), kterou Blekota unese v domnění, že se jedná o Arabelu.
Z dalších pohádkových postav stojí za zmínku zejména Fantomas (František Peterka), nejmocnější vládce říše pohádek pro dospělé, který je zde oproti originálnímu francouzskému Fantomasovi kladnou postavou, jelikož na konci zasáhne do děje jako deus ex machina, když porazí Rumburaka a zachrání Petra před popravou. Na Rumburakově hradě, který původně patřil čaroději Chechotovi, jsou vedle Blekoty dalšími sluhy trpaslík Mekota (Jiří Krytinář) a Pekota (Stanislav Hájek), který má sundavací hlavu. Nechybí zde ani vodník, kterého nemohl hrát nikdo jiný než nejslavnější „vodníkoherec“ Josef Dvořák. Z postav z lidského světa je třeba zmínit zejména Rumburakova spolupacienta z vězeňské nemocnice, zloděje Fouska, který byl jednou z posledních rolí Václava Lohniského. Výrazné postavy najdeme i ve škole, konkrétně učitele Adama (Antonín Jedlička) a ředitele Dudu (Luděk Kopřiva), v psychiatrické léčebně, které velí profesor Hromádka (Josef Větrovec) a jeho podřízeným je i Petrův kamarád Jirka (Petr Svojtka), či v televizi, kde televizní pohádky připravuje tým v čele s režisérem Novákem (Jiří Kodet) za asistence Františka Grose (Jiří Hrzán), kterému náleží jedna z vrcholných scén seriálu, kdy jej Rumburakovým přičiněním pan Majer nosí v žaludku, přičemž mu Gros asistuje při vyprávění pohádky.

Velkou porci humoru do seriálu přinášel Vladimír Menšík, přičemž vrcholná je scéna v obřím svetru.
V čele všech pohádkových rekvizit stojí kouzelný prsten (následovaný výše zmíněnými pláštěm a zvonečkem), z jehož proměn vedle výše zmíněné svetrové scény nejvíce stojí za zmínku proměna učitele Adama v Mickey Mouse, za kterou vděčíme německé koprodukci (konkrétně s televizní stanicí Westdeutsche Rundfunk Köln), jelikož to byl v dobách tuhé normalizace opravdový závan západu.
Zajímavostí rovněž je fakt, že velká část postav byla předabována a to i včetně samotné Arabely, pro níž byla tehdy celkem logickou původní volbou Libuše Šafránková. Ta však tehdy onemocněla a natáčení se nemohlo odložit kvůli německé koprodukci, takže aspoň z úst slovenské herečky Jany Nagyové (dnes Pulm), sestry populárního slovenského zpěváka Petra Nagye, slyšíme její hlas. Předabována byla i čarodějnice v podání Jany Andresíkové, která si krátce před postsynchrony zlomila nohu, pročež jí hlas propůjčila Jana Dítětová. Ani specifický hlas Luby Skořepové hrající ježibabu v seriálu neslyšíme (zde se však nepodařilo zjistit, která herečka jí hlas propůjčila). Postsynchronů se nedožil Václav Lohniský, tudíž zloděje Fouska namluvil Jiří Bruder. Z úst Pekoty alias Stanislava Hájka pak slyšíme hlas Oldřicha Musila.
Arabela se v pozdějších letech dočkala hned dvou navazujících projektů. Prvním z nich byl spin-off Rumburak (1984), který vyšel jako film i dvoudílná televizní minisérie, přičemž pro každou verzi byly použité záběry z různých klapek. Rumburak zde je netradičně pojat jako kladná postava, přičemž se tvůrci snažili jej hlouběji prokreslit. Naopak hlavním záporákem je slizký inženýr Zachariáš (Oldřich Kaiser), který nenávidí zvířata. Dalšími novými postavami je pak rodina Trojanova, kterou tvoří ředitel školy Trojan (Vlastimil Hašek), jeho sestra Evženie (Jiřina Bohdalová) a jeho dvě děti, půvabná krasobruslařka Helenka (Eva Jeníčková), do které je Rumburak zamilován a na jejíž tréninky v podobě havrana létá, a mladší Vilík (Lukáš Bech). Přestože se tento spin-off dočkal víceméně pozitivních ohlasů, nesmrtelnou klasikou jako jeho starší sestra Arabela se nestal, jelikož jeho děj je přece jen řidší a postrádá správný tah na branku.

V sequelu Arabela se vrací aneb Rumburak králem říše pohádek z roku 1993 převzala titulní roli Miroslava Šafránková, mladší sestra slavnější Libuše Šafránkové.
Druhý navazující projekt přišel až po revoluci a jednalo se o šestadvacetidílný sequel s dlouhým názvem Arabela se vrací aneb Rumburak králem říše pohádek (1993). Oproti první sérii došlo k několika změnám v obsazení a to i včetně samotné titulní postavy, jelikož Nagyová si řekla o příliš vysoký honorář, pročež ji nahradila Miroslava Šafránková, mladší sestra Libuše Šafránkové. Lišila se i představitelka Mařenky a Veroniku Týblovou nahradila Hana Ševčíková (dnes Igonda). V této sérii přibyla celá řada nových postav jako například král hraček pan Papp (Marián Labuda), který zde coby zámožný kapitalista reprezentuje symptom raných devadesátek, jeho roztomilá dcera Natálka alias „Cvrček“ (Jana Kimlová), rozpustilý princ Fredy (Matouš Soukenka), syn Xénie a Vilibalda, zlatokopka Roxana (Jaroslav Kretschmerová), která zneužívá kouzelné voňavky, po jejímž potření se muži do ní zamilují, hloupý a snadno manipulovatelný strýček Pompo (Václav Štekl), kterému vyroste cokoliv zasadí, a především pak synové Arabely a Petra Karel (Petr Nárožný) a Hyacint (Pavel Zedníček), kteří se Rumburakovým přičiněním narodili jako staří dědkové (kvůli jablku z ostrova Pultanela, kde život běží pozpátku). Arabela a Petr jsou v pokračování upozadění, oproti tomu více do popředí se dostávají Honzík a Mařenka, kteří cestují říší pohádek na Pultanelu pro červené jablko, díky němuž se z dědků stanou miminka. Více prostoru má rovněž Fantomas (tentokrát již dabovaný Miroslavem Moravcem, hlasem originálního Fantomase) díky sblížení s Xénií, která projde velkým vývojem charakteru. Největší prostor má pochopitelně Rumburak, který je zde ještě větší padouch než v první sérii. Pokračování je celkově méně pohádkové, má blíže má ke sci-fi a fantasy, děj je mnohem komplikovanější a díky výraznému devadesátkovému odéru je tento sequel méně nadčasový. Na druhou stranu po revoluci nevzniklo mnoho lepších dětských seriálů.
Arabela na počátku osmdesátých let zasáhla i do pop music a byla vůbec prvním hitem slovenské dětské hvězdičky Darinky Rolincové, ze které v pozdějších letech vyrostla popová diva Dara Rolins. V písni i videoklipu, který zpěvačce vynesl první umístění ve Zlatém Slavíku, jí sekundovala právě Nagyová.
Kromě Rumburakova spin-offu a devadesátkového sequelu přišlo tvůrčí duo Macourek - Vorlíček ještě se dvěma populárními dětskými seriály Létající Čestmír (1983) a Křeček v noční košili (1987), které u předpubertálního publika výrazně bodovaly. Arabelu však nepřekonaly, jelikož ta byla po výše zmíněné Nemocnici druhým českým seriálem, který přesáhl československé hranice a to nejen do Německa, ale i do Japonska a Austrálie. Kombinace české pohádkové poetiky, osobitého humoru a plejády hereckých legend jako Vladimír Menšík, Stella Zázvorková, Vlastimil Brodský, Jana Brejchová či Jiří Sovák ve spojení s tehdy vycházejícími hvězdami (Jiří Lábus, Vladimír Dlouhý, Jana Nagyová, Dagmar Patrasová) je natolik silná, že vždy spolehlivě přiková k televizním obrazovkám nejen malé děti, ale i jejich rodiče a prarodiče.
Sedmým seriálem, který si v rámci tohoto občasníku rozebereme pod lupou, je rodinná sága ze sklářského prostředí Synové a dcery Jakuba Skláře, která v únoru oslaví 40 let od televizní premiéry.
Zdroj: Wikipedie, ČSFD, Youtube; Foto: © Česká televize / Jitka Bylinská




















(4,91 z 5)