Ing. Jiří Králík:
Úspěch posledního ročníku a zájem diváků i kin o pokračování tradice přehlídek Projektu 100 nás donutily k jejich pokračování a k přípravě dalšího, v pořadí již jedenáctého Projektu 100 – v současnosti pořád ještě největší domácí akce v oblasti nekomerční kinematografie. Organizace přehlídky se nebude nijak výrazně lišit od předchozích ročníků, přesto se objeví hned několik novinek.
KDO SE BOJÍ VIRGINIE WOOLFOVÉ?
Čas od času se znovu objevuje na repertoáru. Stále lákavý titul Kdo se bojí Virginie Woolfové - drastické nahlédnutí do života manželů, kteří si prostřednictvím virtuálního světa a virtuálních příběhů dokážou ubližovat s takovým gustem a takovou razancí, že by jim to normální nudná realita neumožňovala. Hra samotná se od svého prvního uvedení (a ještě více po filmu s R. Burtonem a E. Taylorovou) stala opravdu klasikou. A vzhledem k tomu, jak se i ve skutečném životě vztahy přiostřují, stává se stále méně „absurdní“ (jak je řazena podle doby svého vzniku a také zaměření), ale čím dál tím víc realistická a stále aktuální.
Příběh stárnoucího profesora a jeho ženy (dcery rektora), kteří si zpestřují život vymyšlenými příběhy a množstvím krutých her, jejichž prostřednictvím si vzájemně rozdírají duše (pravděpodobně proto, aby si dokázali, že ještě žijí), sledujeme společně s mladší dvojicí, která stojí téměř na počátku jak vztahu, tak kariéry, a na rozdíl od starších ještě má zábrany - „předstírá“ nejen ostatním, ale i sobě nejrůznější iluze o životě.
To, co v 60.letech bylo nové překvapivé, už nás nezaskočí – vzhledem k dnešnímu trendu zveřejňovat soukromí prostřednictvím ať už tzv. reality show, různých skrytých kamer, ale i např. mobilních telefonů, které umožnily vyjít soukromým hovorům z intimity pokojů do tramvají, ulic a vlastně kamkoli. Ale o to více nás láká to voyerství, nahlížení za záclonku citů a nočních můr někoho cizího. Možná proto, abychom si dokázali, že my sami na tom nejsme tak nejhůř…
Jana Soprová, http://archiv.scena.cz
METROPOLIS
Sci-fi? V evropském kontextu raději společensko-kritická metafora (a la Sexmise, většina v izolaci, zatímco svět řídí hrstka vyvolených) v podání tehdejšího prominenta Fritze Langa. Film-hmota, „geometrie architektury“ (slovy Lotte H. Eisnerové) a technicky nejnáročnější film proslulých ateliérů UFA před finančním krachem.
Herecká kreace Brigitte Helm (vedle Luisy Brooks asi nejvýraznější ženská představitelka německého expresionismu) nabízí složitou dvojroli v náročných podmínkách němého filmu. Charakterově protikladné ztvárnění ženy spasitelky a ženy démona možná v lecčem připomene Vertigo nebo Cronenbergův opus Dead Ringers. Vedle často citované scény stvoření robota proslulým šílencem Rottwangem (Langův dvorní představitel Rudolf Klein-Rogge), se plastickou kreativitou vyznačuje divoká honička v katakombách, nebo děsivý a smyslný tanec robota na slavnosti smetánky, včetně oživnutí sedmi smrtelných hříchů s Langovou oblíbenou postavou smrťáka.
Jako pro naprostou většinu expresionistických snímků, také pro Metropolis je příznačné technické novátorství včetně revolučního triku s použitím velkých zrcadel zvaným Schuftanův proces. Podobnost zotročení mas s vyhlazovacími a pracovními lágry jako by u Langa souvisela s odvěkým údělem člověka-dělníka, a to již od staroegyptských procesí otroků. Kontroverzně vyznívá nepravděpodobný závěr snímku se symbolickým potřesením si ruky zástupce dělníků s kapitalistou. Toto gesto patrně především ovlivnilo kladné přijetí snímku v řadách nacistů, také jejich prvořadým cílem bylo získat srdce pracujícího lidu.
Neskutečně temný kontrast nabízí bizarní motivy Metropolis. Uprostřed města se například tyčí starobylá chatrč s „černokněžníkem“ a robot (falešný prorok) je nakonec za jásotu davu barbarsky upálen na hranici jako čarodějnice. (Později převedl Metropolis do komické verze Chaplin v Moderní době).
MODERNÍ DOBA
Charles Chaplin a jeho souboj se stroji v éře, která není příliš nakloněna lidem. Společenská satira natáčená ještě v konvencích pantomimy němého období. Protest proti nehumánním aspektům technické civilizace a automatizace lidského života. Film je vybudovaný jako mozaika epizod, každá z nich má vlastní výstavbu gagů, geniálně se v ní uplatňuje smysl pro humor ironii i sarkasmus.
OTEC NA SLUŽEBNÍ CESTĚ
„O životě jednoho oddaného straníka v nelehkých 50. a 60. letech Titovy Jugoslávie očima jeho syna. Kusturica má neobyčejně vytříbený vypravěčský talent, jeho film (jak je ostatně typické) zabírá poměrně dost rozsáhlý dějinný úsek a umožní divákovi prožít komunismus po balkánsku na osudech jedné rodiny. Miki Manojlovič v hlavní roli (Kusturicův dvorní herec) je tradičně bezchybný, režisér netahá z diváka emoce laciným vršením „působivých“ scén, naopak, kouzlo Otce na služební cestě tkví v pečlivé drobnohře s charaktery a citlivým pojetím těch opravdu emotivních scén (např. příjezd rodiny za otcem do pracovního lágru). Jako nitka se pak příběhem vine dospívání hlavního hrdiny, a to všechno drží pohromadě až překvapivě dobře.“
www.cfd.cz
„Film Otec na služební cestě je vyprávěním očima malého chlapce o složité situaci a tíživé atmosféře počátku padesátých let, kdy docházelo k řadě závažných přehmatů, které vytvářely složité politické a společenské klima. Nehledě na tragičnost dějinných událostí prožívá hlavní hrdina Malik své dětství, které je víceméně šťastné, i když jeho matka po nocích pláče a jen sotva může uživit rodinu, protože otec odjel nechtěně na „služební cestu“.
Snímek, jenž je je jednou z nejpůsobivějších výpovědí o padesátých letech v totalitním světě, získal Zlatou palmu na mezinárodním filmovém festivalu v Cannes…“
www.czech-tv.cz
PLECHOVÝ BUBÍNEK
Děj se odehrává v letech 1899 - 1945 a sleduje osudy postav na pozadí proměn města Gdaňska, sleduje také Oskarův příběh. Oskar má podle Schlöndorfa dvě typické vlastnosti své doby: odmítání a protest. Brání se účasti ve světě dospělých tak důsledně, že odmítne vyrůst. Protestuje tak hlasitě, že jeho hlas rozbíjí sklo. Jedním z mnoha problémů realizace bylo obsazení hlavní role. Po dohodě s autorem bylo rozhodnuto, že Oskar musí být chlapec, nikoli lilipután. Šťastná volba padla na Davida Benneta. Snímek získal Zlatou palmu na MFF v Cannes ex aequo (s Coppolovou freskou A nyní apokalypsa) a Oscara za nejlepší cizojazyčný film.
Marie Mravcová: „Bubeník Oskar Matzerath – nestárnoucí pokus o zhodnocení filmu těžícího z nezfilmovatelné prózy“, Film a doba XL (1994), č. 2, s. 103-107
PŮLNOČNÍ KOVBOJ
Slavné americké filmové drama režiséra Johna Schlesingera. Film obdržel v roce 1970 Oscary v kategorii nejlepší film, nejlepší režie a scénář. Deziluzivní pohled anglického režiséra na New York jako místo příkrých sociálních protikladů, zklamaných snů a nadějí naivního venkovského kluka z Dalekého západu, salónního kovboje Joe Bucka (Jon Voight). Příběh dvou přátel, které náhoda svede dohromady a které město vyvrhne jako nepotřebné na smetiště lidských osudů, obohatil vynikajícím výkonem také Dustin Hofman v roli chromého tuberkulózního ztroskotance.
Premiérové prolomení oscarové bariéry i pro snímky mládeži nepřístupné (v roce 1970 získal Půlnoční kovboj ze sedmi nominací nakonec sošky tři – za film, režii a adaptovaný scénář) zůstane pro Schlesingerův snímek patrně navždy tou nejhlubší brázdou v oficiálních kronikách filmu. Pro okruh tehdy začínajících filmařů mělo zase dílo natolik inspirativní náboj, že se pro Půlnočního kovboje vžilo neskromné označení bible nezávislého filmu. Příběh naivního playboye Joea (teprve třetí role Jona Voighta), který živen přesvědčením o své atraktivnosti pro newyorské solventní paničky opustí zaplivaný texaský bar, aby se mu velkoměsto nakonec odvděčilo zvláštním přátelstvím s dalším životním ztroskotancem (Dustin Hoffman), je obvykle čten jako deziluzivní procitnutí z amerického snu.
Do filmu se navíc obtiskla nálada konce šedesátých let, kdy pozvolné skomírání představy o realizovatelné (a zároveň udržitelné – řečeno dnešním slovníkem) alternativě vůči stávajícímu establishmentu kopírovala rok od roku stále větší frustrace z blamáže ve Vietnamu. Kombinace pohledu cizince zvenčí (pro Angličana Schlesingera to byla první zámořská filmová zkušenost) s časovým protnutím vzrušivou atmosférou (rok 1969; ani předčasné varování, ani skeptický plakátek s nostalgickým pohledem zpět) nakonec vyústila do jiskřivých obrazů bez – zdá se – vlastnosti podléhat dobové patině.
Napájen iluzemi snad z úplně jiných časů, musí Joe Buck po příjezdu do New Yorku působit jako nemístný anachronismus; stejně tak působí jeho kovbojský obleček, ve kterém loví na rušných křižovatkách dámy ve středních letech. Jeho představy o živnosti gigola nabourá hned první „zakázka“, která končí scénou, ve které Joe nakonec dává zdrcené ženě deset dolarů na taxi. Krize donutí kovboje i k dočasné změně orientace (mladý chlapec v pornokině) a zároveň se setkává se zmrzačeným zlodějíčkem Ratsem – klasický model až do očí bijící nesourodosti dvojice, která je i přes vzájemné trable snoubena pevným poutem, tu zafungoval s čistou průzračností. Bezvýchodnost útěků z reality viděné dennodenně na ulicích ilustruje jak halucinogenní večírek hippie komunity (končící v podivné závrati nad nekontrolovanou haluzí), tak pomatenost cirkusovým překroucením víry (kdy je Joe donucen blouznícím fanatikem k modlitbě před blikající plastovou soškou Krista ukrytou v šatníku jeho bytu). Ratsův rozkládající se příbytek je protipólem světa, ze kterého Joe dostane dlouho očekávanou nabídku právě ve chvíli, kdy drogami a postupující TBC ničený Ratso vycítí poslední šanci splnit si své dlouholeté přání: okrádat boháče na Floridě. Cesta za americkým snem pak končí na zadním sedadle autobusu. www.artfilm.cz
REVIZOŘI
Svižně natočený akční thriller odehrávající se v budapešťském metru maďarského Američana Nimróda Antala. V Maďarsku se stal tento film kasovním trhákem a trumfnul většinu hollywoodské produkce, která se v té době promítala. Jak už bylo řečeno, Kontroll se odehrává ve tmavých tunelech maďarského metra, které jakoby z oka vypadlo tomu pražskému a sleduje několik revizorů a jejich kontrolované pasažéry.
Divák je ve filmu svědkem spousty bizarních, vtipných či divných situací, které se odehrávají mezi těmito skupinami „cestujících“ a když k tomu připočteme kdesi se skrývajícího maskovaného zabijáka, tak máme o zábavu postaráno. O zábavu se nám také stará svižná kamera a raketový střih, který v žádném případě neruší a naopak zdatně evokuje každodenní shon v tomto dopravním prostředku. Stejně tak je velice povedený soundtrack od člověka jménem Neo (s Matrixem nic společného nemá) ve stylu Media Ventures (rytmické syntezátory a různé samply). Film byl také oceněn na letošním festivalu v Cannes zvláštní cenou „Award of the Young“ a ve Varech byl uváděn v sekci Dny kritiků Variety.
TAKING OFF
Vlídný pohled na pomatenou generaci 70. let, její naděje, přání i problematické vztahy se svými váženými, staromódními a pokryteckými rodiči. Larry a Lynn Tynovi tvoří typickou americkou rodinu s neodmyslitelnými starostmi s dcerou Jeannie, která bere drogy, a se společností, ve které se pohybuje. Jeanie odejde z domova. Její rodiče se setkají s dalšími lidmi, kterým utekly děti, a zjišťují, že je odchod člena rodiny může obohatit - najednou mají prostor, aby znovu objevili život, aby se k sobě opět přiblížili.
VERA DRAKE – ŽENA DVOU TVÁŘÍ
Vera Drake je portrét obětavé ženy, která se naplno věnuje své milované rodině. Své dny tráví péčí o svojí rodinu, svoji starou, nemocnou matku a také svého nemocného souseda. Vera má však i své tajemství. Bez vědomí rodiny a přátel navštěvuje ženy a pomáhá jim v jejich nesnázích - nechtěném těhotenství. Potrat je praktika, která byla v 50. letech v Anglii nezákonná. Vera však věří, že jednoduše pomáhá ženám v nouzi. Když je její hřích odhalen, Veřin svět se rychle zhroutí a hluboce zasáhne jak ji, tak i její rodinu. Film Vera Drake získal na festivalu v Benátkách 2004 Zlatého Lva za nejlepší film a ocenění pro Imeldu Staunton jako nejlepší herečku.
VOJTĚCH, ŘEČENÝ SIROTEK
Neambiciózní“ balada (ve smyslu důrazu na dějovost, na kritické hodnocení světa a jeho konfliktů), zaměřující se na základní hodnoty a pravdy lidské existence. Vypráví příběh Vojtěcha, člověka až živočišně přímého, neschopného se přizpůsobit vztahům a zvyklostem venkovského společenství. Vojta bojuje v prvním poválečném roce (1946) s celým světem o svou svobodu a nezávislost, o svou lásku...
Nejnovější komentáře