Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Recenze: Bourák

Recenze: Bourák

1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Příběh se ode­hrá­vá ve Šlukdorfu, ima­gi­nár­ním měs­tě na seve­ru Čech, kde po revo­lu­ci zavře­li všech­ny fab­ri­ky a mís­to nich se vyro­ji­ly non­stop her­ny, kasi­na a šlap­ky. V  jed­nom z těch non­sto­pů s auto­ma­ty pro zou­fal­ce pra­cu­je i Kamila (Veronika Marková), osm­náct­ka, kte­rá už má živo­ta ve měs­tě, kde chcípnul pes, plné zuby. A ješ­tě víc ji štve vlast­ní rodi­na. Odevzdaná mat­ka Markéta (Kristýna Boková) a otec Láďa (Ivan Trojan), kte­rý kšef­tu­je s vra­ky aut a říká si BOU...RÁK. Zastydlý puber­ťák s otřís­ka­ným růžo­vým Cadillacem, kte­rý cho­dí trsat rock and roll s hol­kou, co vypa­dá jako ze staré­ho ame­ric­ké­ho kata­lo­gu na pod­pr­dy. A navíc jí za mat­kou pálí šéf Bingo (Jiří Macháček), gan­gs­ter míst­ní­ho for­má­tu, kte­ré­mu evi­dent­ně pře­sko­či­lo. Tak Kamile dojde, že musí zasáh­nout a donu­tit mámu koneč­ně šláp­nout táto­vi na ty jeho špi­ča­tý per­ka......

Ještě před zhléd­nu­tím fil­mu Bourák bych Ondřeje Trojana s klid­ným srd­cem zasa­dil mezi aktu­ál­ně neza­jí­ma­věj­ší fil­mo­vé tvůr­ce a jeho fil­my mezi ty nej­vý­raz­něj­ší, kte­ré v naší zemi vzní­ka­jí. Některé více (Občanský prů­kaz), někte­ré méně (Toman), přes­to by mně u kaž­dé­ho nové­ho fil­mu Ondřeje Trojana páli­la zvě­da­vost. V roce 2003 bylo jeho Želary navíc nomi­no­va­né na Oscara a je tak zatím posled­ním fil­mem z čes­kých lesů a hájů, kte­rý to na nej­vět­ší mož­né fil­mo­vé oce­ně­ní dotá­hl ale­spoň v rám­ci nomi­na­ce. Už pro­to mohl být člo­vě­ka na Bouráka zvě­da­vý, po jeho zhléd­nu­tí bude ale hod­ně snad­né Ondřeje Trojana odsou­dit a na jeho pří­pad­ný příští film se těšit zase o tro­chu méně. Nechci totiž být pře­hna­ně opti­mis­tic­ký co se týče kva­lit fil­mů, kte­ré dora­zí do kon­ce roku, něco mi ale říká, že o moc hor­ších fil­mů už letos neu­vi­dí­me.

Scénář k fil­mu napsal Petr Jarchovský, což je v rám­ci fil­mu tako­vá sáz­ka na nejis­to­tu. Dřívější dvor­ní scé­náris­ta Jana Hřebejka totiž s pomo­cí Hřebejkem sto­jí za scé­ná­ři k fil­mům Šakalí léta, Pelíšky, Musíme si pomá­hat, Pupendo, Nevinnost, Kawasikiho růže nebo Učitelka, záro­veň je ale auto­rem scé­ná­ře také tře­ba k Zakázenému uvol­ně­ní nebo Zahradnictví, tudíž je co se týče kva­lit Jarchovský nevy­spy­ta­tel­ný. Jarchovský je ale záro­veň auto­rem scé­ná­ře k Želary a Občanskému prů­ka­zu a tak se dalo dou­fat, že i ten­to­krát si Jarchovský vybe­re sil­něj­ší chvil­ku. Bohužel si jí ve finá­le nevy­bral ani Jarchovský ani Ondřej Trojan a ve finá­le bohu­žel snad ani Ivan Trojan. A vlast­ně všich­ni kolo!

Je až boles­ti­vě sle­do­vat jak nej­no­věj­ší film Ondřeje Trojana trpí těmi nej­hor­ší­mi nedu­hy prů­měr­né čes­ké kome­die, kte­ré u nás za posled­ní deká­du vznik­li. O to hor­ší to je fakt, že zatím­co u těch hor­ších či sko­ro vylo­že­ně při­šer­ných čes­kých kome­dií se ale­spoň občas obje­ví ta chvil­ka uchich­nu­tí, zde jako by tyhle chví­le pros­tě neby­li. Tohle mi bylo nějak jas­né už po prv­ních 5 minu­tách, kde je ve fik­tiv­ním měs­tu Šlukdorf transpa­rent „ Komunysté, vraď­te se!´ Mám se smát tomu, že jsou míst­ní oby­va­te­lé oči­vid­ně hlou­pí? Mám v tom najít něja­kou skry­tou zprá­vu? Smutné je, že i já anti­ko­mu­nis­ta jako by v tu chví­li s tím­to transpa­ren­tem sou­cí­til. Ale to pou­ze v tom ohle­du, že za komu­nis­tů vzni­ka­li oprav­du vtip­né čes­ké kome­die, kte­ré měli záro­veň sku­teč­ně co říct. Tedy přes­ný opak Bouráka. Už tenhle transpa­rent ve mně vzbu­dil neklid­né poci­ty. To jsem ale ješ­tě nevě­děl, že bude hůř. Mnohem hůř!

Čekal jsem od této kome­die tro­chu víc než jen, že se tu bude sázet na vti­py o šla­pá­ní do psích hoven a kla­sic­ké­ho si rýpnu­tí do rom­ské­ho odvět­ví naše­ho náro­da. Od Trojanovy novin­ky by člo­věk pros­tě čekal, že bude tro­chu svá a v žán­ru čes­ké kome­die ino­va­tiv­ní, jen­že ve finá­le nasa­zu­je bru­tál­ní fuc­káč něko­mu kdo něco tako­vé­ho oče­ká­vá.

Problém je ale v tom, že Bourák nefun­gu­je ani jako kome­die, ani jako čer­ná kome­die, ani jako roman­ce či soci­ál­ní dra­ma. Smutné na fil­mu, kte­rý se ozna­ču­je jako kome­die je fakt když se smě­je­te pasá­žím, kte­ré dle tvůr­ců být vtip­né nemě­li. Nebo to ale­spoň nevy­pa­dá, že by zrov­na tyto pasá­že měli být k smí­chu. Pasáže, kdy Jiří Macháček gol­fo­vou holí roz­bi­je něko­mu leb­ku asi měli být cool, ve finá­le jsou ale pou­ze boles­ti­vě úsměv­né svým pro­ve­de­ním. Podobný pro­blém mám i s posta­vou Kamily u kte­ré jsem měl pocit, že se mi někdo sna­ží naser­ví­ro­vat sil­nou žen­skou posta­vu u kte­ré mě po chvil­ce pře­sta­lo bavit počí­tat koli­krát komu řek­ne naser si a koli­krát se na něko­ho podí­vá kom­bi­na­cí hlu­bo­hé­ho opo­vr­že­ní a nasrá­ní. A to pro­sím není výt­ka hereč­ce Veronice Markové, ale scé­náris­tic­ké­ho ucho­pe­ní této posta­vy. Silná žen­ská hrdin­ka se pod­le mně sku­teč­ně neu­dě­lá tak, že při­dá­me scé­ny kdy cvi­čí, hází šip­ky do „ figurí­ny´´ muže, kte­rý jí odkopnul nebo pořád něko­ho posí­lá do hajzlu. A pokud už samot­ný scé­nář nefun­gu­je, herec to má poté o hod­ně těž­ší. Málo zku­še­ná Marková se tak může sna­žit sebe­víc, scé­nář jí ale pře­ce jen neu­mož­ňu­je z tak plo­ché posta­vy vykře­sat něco víc.

Jestli mě Bourák bolí sku­teč­ně kvů­li jed­né kon­krét­ní oso­bě tak je to Ivan Trojan. Trojana sku­teč­ně poklá­dám za nej­lep­ší­ho čes­ké­ho her­ce a bral jsem ho za her­ce co uhra­je tak všech­no. Role Bouráka mu ale nesed­ne, což opět není úpl­ně jeho pro­blém ale na rádo­by cool fra­jír­ky Trojan asi úpl­ně není. Bráchovi se asi ne neří­ká, pře­ce jen byl to ale tro­chu ušláp stra­nou. Nutné si ale ujas­nit jed­nu věc: BOURÁK roz­hod­ně není cool. Je to jen vůl co má v hla­vě auta, na rodi­nu sere a je zřej­mě tak tro­chu pros­ťá­ček. Pokud vám nesed­ne pro­ta­go­nis­ta tak je něco špat­ně a tohle pros­tě Jarchovský pro­jel. Zajímavější posta­va je tu mafi­á­na v podá­ní Jiřího Macháčka, kte­rý ale ve finá­le nedo­pad­ne o moc líp a Macháček, kte­rý je v mých očích jako herec jen o level slab­ší než Trojan si tu bohu­žel taky vybral slab­ší chvil­ku, za tu ale opět může spí­še scé­nář. Jeho Bingo ale nefun­gu­je ani jako paro­die na mafi­á­na ani jako paro­die na Normana Batese. Nejvíc tak ve finá­le svo­je obsa­ze­ní ustá­la Kristýna Boková, kte­rá má ale stej­ný pro­blém jako všich­ni pro­ta­go­nis­té a to fakt, že je její posta­va straš­ně jed­no­du­chá. Reakce její posta­vy na man­žel­skou nevě­ru je napros­to nevě­re­hod­ná a mrzí mě, že zrov­na Boková, kte­rá se i v Tomanovi doká­za­la v jed­no­du­ché polo­ze herec­ky vyřá­dit to tady úpl­ně nezvlád­la. Opět by se to ale nemě­lo vyčí­tat jí jako scé­ná­ři.

Film se ode­hrá­vá v roce 2018, všich­ni ale cho­dí kolem jako by vyrůs­ta­li v 50. letech. Možná zdej­ší móda, mož­ná chy­ba v Matrixu, kdo by se vlast­ně nad tímhle chtěl věšet. Matěje Rupperta vět­ši­nou váž­ně sne­su, zde se ale jeho Monkey Business pro­mě­ní ve sku­pi­nu Mad Nut and Hit Raisins a on zde jako frontman vyprá­ví hlav­ní záplet­ku jako legen­du. On a tři dopro­vod­né voka­list­ky jsou poté tvůr­ci tako­vých hitů jako „Bad boy, bad, boy, bad boy, lea­ve me alo­ne. Slow down, slow down, slow down, slow down and go´´. Vážně!

Jestli si někdo chtěl na úpl­ném začát­ku z toho­hle fil­mu dělat sran­du a bral to jako sil­ný meta­hu­mor tak se dá vše pocho­pit a začít zase věřit v boha. Něco mi ale říká, že tu nic tako­vé­ho neby­lo. Je to smut­né, pro­to­že na tom fil­mu jsou vlast­ně jis­té pení­ze vidět a tvůr­ci, kte­ří na ním pra­co­va­li jin­de fakt vále­li. Vše zde na mně ale půso­bi­lo odflá­kle a je to ten film co je kaž­dých pět minut snad ješ­tě boles­ti­věj­ší. Je to sku­teč­ně jakoby něko­ho napadlo tenhle film udělat- Bude tam tak tro­chu infan­til­ní fra­jí­rek zasek­lý v pade­sát­kách, mafi­án zabiják s gol­fo­vou holí, rádo­by sil­ná „ girl power´´ dce­ra toho fra­jír­ka, bude­me si dělat prdel z romů a dou­fat, že pár těch lidí, kte­rým při­jdou ty „ čes­ké kle­no­ty posled­ních let´´ vtip­né se poba­ví i zde. A to se sku­teč­ně stá­lo, pro­to­že jsem po odcho­du z sálu sly­šel výra­zy oko­lo toho jak to jako odpo­čin­ko­vá zába­va neby­lo špat­ný. Na mně to ale bylo tro­chu moc a to jsem se potom ješ­tě roz­po­mněl na ve fil­mu leh­ké naťuk­nu­tí MeToo v té nej­hor­ší mož­né podo­bě, fakt, že se z něja­ké­ho fil­mu bar ve fil­mu jme­nu­je Titanic (a pou­ží­vá stej­né písmo jaké pou­ži­la fil­mo­vá kla­si­ka Jima Camerona!) a pře­de­vším na hlášku- 1) Tu kunu sežral orel! 2) To nebyl orel, to bylo káně myši­lov 1) S tebou je všech­no tak nád­her­ně o držku!-Do toho jsem po jed­né scé­ně kdy Macháčkův mafi­án řek­ne, že si to vyří­dí s lid­mi, kte­ří vykrad­li jeho bar a zra­ni­li jeho bar­man­ku čekal mini­mál­ně sku­teč­ná mafi­án­ská jtka i když by to dost mož­ná hra­ni­či­lo s jiným žánrem. To co ale při­jde potom je něco nesku­teč­ný­ho! Pak jsem si říkal, že je to pořád vlast­ně kome­die, potom ale k tomu bru­tál­ní­mu vraž­dě­ní pře­ce jen došlo! A proč se na jed­né fot­ce pou­ží­vá poza­dí z Pulp Fiction na kte­ré jsou jen dodě­lá­ny posta­vy Trojana a Bokové? Proč je ten pho­to­shop tak straš­ně odflá­k­lý? Jaký je krom jed­no­ho důvo­du smy­sl exis­ten­ce posta­vy Kryštofa Hádka? A proč se v toli­ka zábě­rech kla­dl prim na poli­cis­tu v podá­ní Jaroslava Dulavy, kte­rý ve fil­mu neu­dě­lá téměř nic? A jaký postoj mám ve finá­le vlast­ně mít k Bingovi? Asi sta­či­lo!

Bourák je ten typ fil­mu, kte­rý nemá pev­né zákla­dy a pekel­ně na to doplá­cí. Zamrzí to kvů­li jinak sluš­né­mu reži­sé­ro­vi a obvykle vel­mi fajn her­cům a také kvů­li fak­tu, že si zde Jarchovský vybral tu snad sku­teč­ně nej­hor­ší mož­nou chvil­ku. Ten film nefun­gu­je jako nic, není vtip­ný ani zají­ma­vý a je mís­ty sku­teč­ně k plá­či. Na odpad to není, pro­to­že jis­té pro­fe­si­o­nál­ní záze­mí a občas­ná tvůr­ci napa­di­tost tam pořád občas je, přes­to to ale bole­lo. A slo­va­mi to asi nejde vyjá­d­řit jinak než tímhle odka­zem, kte­rý nám ale­spoň při­po­me­ne jed­nu z těch nej­lep­ších kome­di­ál­ních čes­kých věcí za uply­nu­lou deká­du. Ale pře­de­vším sku­teč­ně co nej­lé­pe vyjá­d­ří mé finál­ní poci­ty: https://youtu.be/EpgDsclzlfc?t=42

Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=AvUNS62tBeE

Verdikt: 1 z 5


Podívejte se na hodnocení Bourák na Kinoboxu.


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 3,49111 s | počet dotazů: 260 | paměť: 72131 KB. | 02.05.2024 - 21:11:49