Christopher Nolan má v dnešním hollywoodu postavení asi jako málokdo. I kdyby totiž tenhle brit točil drama o výrobě mouky, asi by to pořád byl jeden z nejočekávanšjích filmů roku. Díky svojí filmografii, kde doposud nemá špatný film, si totiž může tak trochu diktovat, co vlastně chce dělat a našlo by se jen málo filmových producentů, kteří by mi na jakýkoliv jeho film nedali peníze. Po komiksu a sci-fi, kterým se věnoval posledně, se nicméně rozhodl vydat do válečné vřavy a v jeho novince Dunkerk se vydává do stejnojmenného francouzského městečka, které se stalo dějištěm hned dvou významných událostí během druhé světové války. A jedné z nich, hromadné evakuaci britských vojsk pod kódovým označením Operace Dynamo, se věnuje jeho nový film. Jak si jeden z nejzajímavějších mainstreamových tvůrců poradil s těžkým válečným filmem?
Události mezi 26. květnem a 4. červnem 1940 na území němci okupované Francie u břehů města Dunkerk poznamenaly spojenecké jednotky, kde statisíce britských vojáků uvízlo v tomto přímořském městu s minimem šance na záchranu. Nepřítel coby kamenem dohodil za hranicemi města a nepřátelské letectvo a ponorky, které potopily slušnou řádku těžké vojenské techniky. To co ovšem vypadalo v této situaci jako zbožné přání vešlo do historie jako zázrak u Dunkerku a stal se jednou z důležitých událostí nejen pro britská vojska v průběhu druhé světové války.
Události, o kterých novinka Christophrta Nolana vypráví, sice nebyly výhrou pro britskou armádu, jak zdůraznil sám Winston Churchill, přesto se i přes obrovské ztráty na vojenské technice podařilo díky manévrům během evakuace Dunkerku zachránit do 4. června, kdy Němci prolomili obranu města, na 85% uvíznutých jedinců, v číslech více jak 330 tisíc vojáků. A jak se ukázalo, právě Nolan je tém, pravým, kdo se zfilmování takovéhoto důležitého momentu měl chopit. Dunkerk je totiž ne zrovna obyčejným válečným snímkem.
Svoji mechanickou a filmařskou preciznost totiž nolan neztrácí ani tentokrát. Ba naopak, ještě posunuje svým ukotvením v realitě svůj důraz na detail a uvěřitelnost jednotlivých sekvencí svého filmu. Jistě, to s sebou přináší jeden ze zásadních problémů filmu, který i mě samotného v prvních cirka dvou třetinách trochu tížil. Filmu totiž nelze upřít jeho řemeslná preciznost, působivost a neskutečná atmosféra, přesto onen lidský prvek a samotné emoce či emocionální vazba na jednotlivé hrdiny filmu je téměř nulová. Film posouvá výraz válečná mašinérie na úplně jiné výšiny. A hrdinové filmu jakoby po většinu času byli jen ozubenými koly v obrovském válečném stroji. A pro někoho ten moment emocionálního kontaktu s filmem a jeho hrdiny vůbec díky tomu nemusí nastat. Pro mě ale zlom přišel a celá ta strojenost a mechanickost předešlé části filmu dodala závěrečné emocionální baráži onu tak kýženou munici.
A mimo pravě tuhle odosobněnou a tak trochu nelidskou stránku filmu, se jen těžko hledá, co filmu vytknout. Co se totiž týče samotné řemeslné stránky, tam Nolan ani na moment nepolevuje. Jeho další spolupráce se Švýcarem Hoyte van Hoytemou opět nabízí nespočet působivých momentů, které samy o sobě dávají důvod k návštěvě. Ba co více, tentokrát musím přiznat že se i recyklátor Hans Zimmer vytáhl s nesmírně působivým a rytmus udávajícím hudebním doprovodem, který své nedostatky co se týče absence originálních motivů vyvažuje skvělou prací v ohledu analogie k časovým posunům filmu a jeho at již explicitní či implicitní tikot udává filmu po celou dobu neskutečný spád. I přesto že se tak jedná o surové, nelidské a poměrně pochmurné drama z jednoho z obtížných období válečného konfliktu, ani na moment se nenudíte a každý dílek skládačky má své místo.
Potěší v tomhle ohledu i také poněkud netradiční vyprávěcí struktura filmu, která vypráví klíčové události celé evakuace z pohledu tří na sobě nezávislých stran, jejich osudy se proplétají, byť se každý z těchto příběhů odehrává během rozdílných časových období. Skvělé herecké obsazení navíc napomáhá tomu každý dílčí moment prodat divákům bezezbytku.
Dunkerk je zkrátka netradiční válečnou podívanou, jejíž řemeslná stránka z ní v podstatě hned v okamžik premiéry dělá jeden z nejzásadnějších portrétů událostí 2. světové války. Netradiční vyprávěcí struktura a mechaničnost osudů hrdinů sice nemusí sednout úplně všem, přesto se jedná o jeden z nejtíživějších, nejatmosféričtějších a nejpůsobivějších filmů o tomto válečném konfliktu, který exceluje i přesto, že se v něm ve své podstatě neodehrává žádná velká bitva či nepojednává o klíčovém vítězství. Christopher Nolan zkrátka natočil válku jako obrovský kolos, který semele lidi bez rozdílu a kde byť i jen trocha hrdinství může rozhodnout průběh celého konfliktu. A vy to budete chtít vidět na velkém plátně.
Christopher Nolan a jeho precizní portrét jednoho z důležitých momentů pro spojenecká vojska v 2. světové válce. Řemeslně téměř dokonalá podívaná, která nemá v tomto ohledu slabé místo, jejíž jediný větší problém je fakt, že trojenost, mechaničnost a s ní spojená i poněkud netradiční vyprávěcí struktura nesedne úplně všem. Těm, kterým ano, Dunkerk odkrývá jedno z nejpůsobivějších zpracování tohoto válečného konfliktu i přesto, že se film neopírá o jakoukoliv velkou bitvu či rozhodující vítězství. Nolan Nolan v tomhle ohledu zkrátka víc přesně, co chce divákům z tohoto období ukázat a za tím si jde bezchybně až do samotného konce. Navíc, pokud se u vás onen emocionální kontakt s filmem dostaví až v samotném závěru (jako tomu bylo u mě s odhlaením osudu kapitánova syna), čeká vás emocionální baráž, která zanechá hluboký dojem.
10% Válka
25% Nepřítel kam se podíváš
25% Přežití za každou cenu 40% Naděj v beznaději
Dunkerk (Dunkirk, Dunkerque) Akční / Drama / Thriller / Historický / Válečný USA / Velká Británie / Francie / Nizozemsko, 2017, 107 min Režie: Christopher Nolan Scénář: Christopher Nolan Kamera: Hoyte Van Hoytema Hudba: Hans Zimmer Hrají: Tom Hardy, Cillian Murphy, Kenneth Branagh, Mark Rylance, Harry Styles, Aneurin Barnard, Jack Lowden, Fionn Whitehead, Will Attenborough, James D’Arcy, Brian Vernel, Barry Keoghan, Elliott Tittensor, Charley Palmer Rothwell, Adam Long, Bobby Lockwood, Damien Bonnard, Jochum ten Haaf Producenti: Christopher Nolan, Emma Thomas Střih: Lee Smith Scénografie: Nathan Crowley Kostýmy: Jeffrey Kurland Nevhodný mládeži do 12 let Česko V kinech od:20.07.2017 Vertical Ent. Slovensko V kinech od:20.07.2017 Continental USA V kinech od:21.07.2017 Warner Bros. US Velká Británie V kinech od:21.07.2017 Warner Bros. UK https://www.csfd.cz/film/67105-dunkerk/ http://www.imdb.com/title/tt5013056/ http://www.dunkirkmovie.com
8. dubna 2019 Titulky k Medici: Masters of Florence S02E06 - Alliance Ve Florencii se schyluje k nové volbě Gonfalonieriho. Jacopo Pazzi se o tuto pozici uchází a Lorenzo se ho snaží porazit. Papež se chystá zaútočit na město Citta di Castello, které se mu […] Posted in Titulky
24. prosince 2012 Embrace the Darkness (1999) Pohledná Madison Clark v erotické upířině, kterou můžete často vidět v TV. Upír Galen společně se svou přítelkyní Mirandou musejí často střídat místa svého působiště, protože kvůli […] Posted in Horory
25. listopadu 2011 13th Sign, The (2000) Strážce měsíční brány se chce vrátit na Zemi a Lany je jediná, kdo ho může zastavit. Lany sužují děsivé sny z minulosti. Před patnácti lety její otec zastřelil patnáct lidí a nakonec […] Posted in Horory
25. prosince 2011 Zombie Diaries, The (2006) Svět postihla další smrtelná nákaza, která dělá z lidí hnijící zombíky. Tentokrát však ve velice amatérském provedení. Na Zemi se začne šířit neznámý virus, který se brzy roznese po […] Posted in Horory
17. dubna 2023 Ecce homo Homolka: komedie o české rodině na nedělním výletě Ecce homo Homolka je první díl trilogie o rodině Homolkových, kterou natočil režisér a scenárista Jaroslav Papoušek v roce 1969. Film je komedií o životě obyčejné rodiny pražského […] Posted in Speciály
10. května 2023 Panther Pays aneb další kvalitní věc od Playtechu Jakmile si zájemce o online hrací automaty vybere kasino, kde bych chtěl začít hrát, přichází na řadu dilema, kterou hru si zvolit. Výběr je dnes skutečně obrovský, navíc hry dokáží […] Posted in Ze života
Student dvouoborového studia Anglická filologie / Filmová věda, dlouholetý fanoušek filmu, hudby a televize. Více o mně na profilu na CSFD.cz : http://www.csfd.cz/uzivatel/135140-sanchezcz/
Nejnovější komentáře