Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Iron Sky [60%]

V kinech ČR od: 12.07.2012 Film Europe

Akční / Komedie / Sci-Fi | Finsko / Německo / Austrálie, 2012, 93 min

Režie: Timo Vuorensola
Scénář: Johanna Sinisalo, Jarmo Puskala a Michael Kalesniko
Hudba: Laibach
Hrají: Udo Kier, Julia Dietze, Tilo Prückner, Götz Otto, Peta Sergeant

Musím se při­znat, že Iron Sky byl mnou vel­mi oče­ká­va­ný pro­jekt. Koncem roku 2008 jsem nara­zil na inter­ne­to­vé dis­ku­zi na ama­tér­ský pro­jekt, kte­rý zau­jal mé oko a řekl jsem si, že až bude k dostá­ní, dám mu šan­ci. Přeci jen, nác­ko­vé na měsí­ci nejsou tak obvyk­lý jev. No od té doby uběh­lo něko­lik dlou­hých let plných láka­del, sli­bů a infor­ma­cí oko­lo pro­jek­tu, kte­rý je pla­cen výhrad­ně z fon­dů a z peněz samot­ných fanouš­ků. Ano, ten­to pro­jekt nemá na sta­ros­ti žád­ný vel­ký dis­tri­bu­tor nebo pro­du­cent, je to jen par­ta gee­ků co se roz­hod­la nato­čit film a k tomu jim dopo­moh­ly zástu­py fanouš­ků. V úno­ru se nác­ko­vé roz­lét­ly po letech vývo­je do kin a zdá­lo se, že oče­ká­vá­ní kte­rá sní­mek za ty roky nastřá­dal, jed­no­du­še nemo­hou být napl­ně­na. Okolo fil­mu se ovšem utvo­ři­la vyda­ře­né aura čer­né sati­ry, kte­rá si pří­mo libu­je ve své pozi­ci over-the-top zába­vy.  Jak tedy dopadla němec­ká inva­ze, kte­rá se od dva­nác­té­ho čer­ven­ce dosta­ne i do čes­kých kin?

Uplynulo něko­lik desí­tek let od poráž­ky nacis­tů v dru­hé svě­to­vé vál­ky. Jak se ale v roce 2018 uká­že, nacis­tic­ké síly Německa neby­ly zlik­vi­do­vá­ny úpl­ně. Velká část uprch­la před spo­je­nec­ký­mi sila­mi na odvrá­ce­nou stra­nu měsí­ce, kde se dál roz­ví­je­li a při­pra­vo­va­li na odvet­ný úder. Ten čas prá­vě nastal. V momen­tě kdy Američané opět vstou­pí na povrch měsí­ce, Nacistické jed­not­ky se roz­hod­nou jed­nat. Vyšlou výzvěd­nou jed­not­ku, kte­rá má za úkol zís­kat infor­ma­ce a nástro­je potřeb­né pro celo­svě­to­vou inva­zi, Meteorblitzkrieg. Avšak stej­ně jako na Zemi, i uvnitř samot­ných Nacistů vypu­ka­jí mocen­ské spo­ry a boje o moc, kte­ré mohou s blí­ží­cí se inva­zí ješ­tě zamí­chat.

Ano, je to úlet na plný plyn. Dotáhnout svůj po domác­ku lepe­ný sní­mek do podo­by kon­ku­ren­ce schop­né­ho flá­ku, kte­rý se nebu­de sty­dět po boku kon­ku­ren­ce v kinech, to je něco co člo­věk nevi­dí tak čas­to. O to víc to pře­kva­pí, vez­me­me li v potaz, že sní­mek v žád­ném z ohle­dů neza­os­tá­vá. Jistě, áčko­vá pro­duk­ce to není, nicmé­ně pokud mám porov­nat hor­ší kva­li­tu tri­ků a herec­ké obsa­ze­ní s běž­nou herec­kou skvad­rou oku­pu­jí­cí béč­ko­vé vody (v pří­pa­dě Twilightu i áčko­vé), není Iron Sky co vyčí­tat. Navíc co se týče výpra­vy a kame­ry, mno­ho sním­ků ješ­tě před­čí. Na sním­ku je totiž setsa­kra­ment­sky cítit ta fanouš­kov­ská radost a hra­vost, se kte­rou sní­mek byl vytvo­řen. A divá­ci v kinech se budou bavit, pro­to­že se tu neko­rekt­ně pálí do cit­li­vých témat a pomo­cí kari­ka­tur se tu reflek­tu­je obraz dneš­ní spo­leč­nos­ti.
To je prá­vě ale v zása­dě hlav­ní pro­blém Iron Sky. Zatímco jed­not­li­vé scé­ny a odka­zy napříč dvou a půl hodi­no­vou sto­pá­ží fun­gu­jí napros­to bez pro­blé­mu, v cel­ko­vém hle­dis­ku už to tak slav­né není. Celé to totiž pořád­ně nedr­ží dohro­ma­dy. Celá ta nacis­tic­ká maši­ne­rie vrcho­lí­cí inva­zí na zemi tak kon­čí jen jako pou­ho­pou­há atmo­sfé­ra pro v popře­dí vyni­ka­jí­cí ske­če úder­ně paro­du­jí­cí ame­ric­ké a hlav­ně poli­tic­ké nedu­hy posled­ních něko­li­ka desí­tek let. A to mís­ty až s podob­nou ver­vou, jakou před­vá­děl nedáv­no v kinech Cohenův Diktátor. Avšak bez potře­by nechut­nos­tí a se vzty­če­nou hla­vou.

Iron Sky je tak napros­to plno­hod­not­ným sním­kem, kte­ré­mu kro­mě hor­ší kva­li­ty digi­tál­ních tri­ků a men­ší důsled­nos­ti co se týče soudrž­nos­ti scé­ná­ře, vlast­ně nic nechy­bí. Náckové jsou zábav­ní, pop­kul­tur­ní odka­zy fun­gu­jí na 100 % a sati­ra je tu na kaž­dém rohu. Do toho vyda­ře­ná kame­ra a sluš­ný hudeb­ní dopro­vod o kte­rý se posta­ra­la slo­vin­ská sku­pi­na Laibach. Dopadlo to dale­ko lépe, než jsem se odvá­žil dou­fat po prů­ta­zích, kte­ré sní­mek pro­vá­ze­ly. Iron Sky navíc slou­ží jako jas­ný důkaz toho, že když se chce, jde vlast­ně všech­no. Pokud se tedy smí­ří­te s tím, že je to celé od začát­ku do kon­ce nesku­teč­ně over-the-top, scé­nář jako celek vlast­ně vůbec nefun­gu­je a kri­ti­zu­je se tu sice absurd­ně ale přes­ně,  bavit se bude­te dob­ře až do pře­kva­pi­vě váž­né­ho, mora­li­zu­jí­cí­ho kon­ce. Přeci jen, jsou to Náckové... z Měsíce.
Náckové při­chá­ze­jí! Iron Sky je pře­kva­pi­vě dale­ko lep­ší, než by se člo­věk odvá­žil po všem sli­bech a odkla­dech dou­fat. Nacisté baví a vy se bude­te bavit s nimi. Jednotlivé scé­ny se tre­fu­jí do čer­né­ho, i když v absurd­ních roz­mě­rech. Téhle over-the-top jízdě od začát­ku do kon­ce chy­bí však vnitř­ní soudrž­nost scé­ná­ře, kte­rý spí­še než jako lepi­dlo jed­not­li­vých vyda­ře­ných výstu­pů fun­gu­je spíš jako hlu­ši­na v poza­dí, kte­rá je pří­tom­na jen do počtu. Tak jako tak to šla­pe a hodi­na a půl uběh­ne rych­le­ji než stih­ne­te říci Meteorblitzkrieg. Navíc je sní­mek ukáz­kou toho, že když se chce, doká­zat jde všech­no. I vypra­co­vat z počát­ku ama­tér­ský sní­mek na úro­veň kino­fil­mu, kte­rý se v kon­ku­ren­ci nemá vůbec za co sty­dět.
Hodnocení: 60%

Podívejte se na hodnocení Iron Sky na Kinoboxu.

35 % Nacisté