Jen málokterá komiksová postava je tak ikonická, jako jeden z nejznámějších záporáků z komiksového univerza Joker, který desítky let zatápí především Batmanovi. Na filmová plátna se tento psychopatický klaun dostal již v několika podobách, v aktuální novince Joker se na jeho zrod zkouší režisér Todd Phillips podívat z trochu jiného úhlu. A ať už si myslíte, že je v dnešní době už překomiksováno nebo ne, tenhle ten kousek by vám rozhodně neměl utéct. Veškerá ta šuškanda okolo filmu, jenž si odbyl premiéru na festivale v Benátkách má totiž svoje opodstatnění. Tohle totiž není váš běžný komiksový flák pro celou rodinu...
Arthur Fleck (Joaquin Phoenix) se živí jako klaun na zakázku, který bere všemožné zakázky jen aby uživil sebe a svoji nemocnou matku. Pro lidi ze svého okolí ovšem platí za podivína a asociála, za což může také jeho psychická porucha. Sní ovšem o tom, že se jednou stane slavným stand-up komikem, kterého budou milovat davy. Svého snu se nevzdává ani ve světle opakujícího se neúspěchu. Pomalu ale jistě se však jeho svět i jeho sny začínají hroutit...
Je mi jasné, že nastínění děje v minulém odstavci je neobvykle vágní, avšak čím méně toho o ději samotného filmu víte, tím větší si myslím, že bude mít příběh zkrachovalého komika emocionální dopad. Tohle totiž není váš obyčejný komiksový film, ve kterém se mlátí hrdinové a záporáci ve spandexu a přitom se topí v záplavě digitálních a praktických triků. Ani zdaleka. Tohle je drama jedné osoby, říznuté kriminálními filmy a thrillerem. Žádná nezávadná záležitost pro celou rodinu. Tady se totiž řeže do zatraceně citlivého...
Tenhle herecký koncert Joaquina Phoneixe totiž svoje inspirace staví hrdě do popředí a na filmu tak mimo jiné jde cítit znatelný vliv klíčových filmu Martina Scorseseho jako Taxikář nebo Král komedie. Tahle studie charakteru a observace vývoje Arthura v něco více je o to více děsivá, jak uvěřitelně mrazivě působí. Žádné nadpřirozeno a žádné vychytávky. Jenom jeden člověk, který se snaží přežít v pohnuté společnosti která si z něj celý jeho život dělala rohožku.
Onen emocionální dopad filmu je o to větší, když člověk vidí jak málo stačí k tomu poslat člověka za hranu. Je to až s podivem jak moc film se díky tomu stává věrný původní postavě z komiksu, i když z ní pramálo co vlastně adaptuje. Tohle je jiný origin a naprosto jiný Joker, ale ona podstata jeho existence je zpracována na jedničku. Svoji roli na tom má samozřejmě představitel hlavní role. Phoenix totiž i když má ve své filmografii hromadu památných a perfektně ztvárněných rolí, vydává v roli zkrachovalého komika a klauna maximum a jeho příběh je stejnou měrou dojemný, děsivý a šokující. Joker stojí a padá na titulní postavě, která je ovšem ve své psychické pohnutosti ztvárněna na výbornou a postupný rozklad osobnosti a krystalizace samotného psychopata zbavováním se lidskosti je svým způsobem radost sledovat, protože onen přerod z nejistého, psychicky labilního a upozaděného jedince v modlu rozbouřených davů a uvědomělého psychopata vyobrazen naprosto bezchybně a celý závěr, kdy Arthur akceptuje svoji roli je jedno hodně velké zadostiučinění po celém průběhu. Film z Arthura nedělá hrdinu ani mu nedává za pravdu, jen věrohodně představuje Jokera jako oběť okolností.
Připočtěte si k tomu fakt, že Todd Phillips zvládá už druhým filmem po sobě bravurně odvracet svou tvorbu od přímočarých komedií ke komplikovanějším materiálům a jeho snaha filmem složit poctu legendám let minulých je na snímku cítit na každém rohu. Parádní kamera Lawrence Shera navíc dává vyniknout jeho představiteli hlavní role a divák se s ním cítí neustále v kontaktu, čímž jen podtrhuje onen zážitek z jeho postupně upadající psychické stránky a přerod v něco víc. Tento vývoj navíc podporuje hudební kompozice od Hildur Guðnadóttir, která pracuje minimem nástrojů ovšem o to více efektivně. Když poté její motivy střídá dobová hudba propojená i s dějem filmu, vzniká z toho velice zajímavý a rozhodně náramně působivý audiovizuální koncert, který rozhodně fantastickému Phoenixovi nedělá ostudu.
Co se týče samotného scénáře filmu, tam by se sice nějaké malé nedostatky daly pohledat a některé momenty by zasloužily více prostoru, zatímco jiným by možná neuškodilo trochu osekat, nicméně i tak film v rámci těch dvou hodin v kině rozhodně ani na moment nenudí. Nechci tu tvrdit, že se budete celých 122 minut v kině bavit a užívat si tohoto maskovaného psychopata, ale o tom ani film být neměl. Joker není hrdina a neměl by ani být uctíván jako hrdina. Jeho civilní varianta v tomto filmu ale spíše poukazuje na společnost, která ho jako psychopata stvořila než na něj jako šílence bez zábran. Tohle prostě není vždy příjemné ale místy i zatraceně mrazivé a děsivé. A přesně takový by Joker měl být.
Co tedy říct k Jokerovi závěrem? Přímo po projekci si člověk v hlavě přemítá dvě věci. Naprosto geniálního Joaquina Phoenixe a těch pár nedostatků na jinak poměrně geniálním kousku. S odstupem času ovšem v hlavě ty drobné vady na kráse filmu ustupují do pozadí a naplno se rozleží to, jak naprosto perfektní a v každém ohledu bezchybný byl právě představitel hlavní role. Už dlouho tu nebyla takhle výrazně ztvárněná filmová postava a pokud si tímhle kusem tenhle herecký matador nevydupe nějaké další vavříny do sbírky, pak je něco hodně špatně. Joker je totiž neskutečná one man show která jen těžko hledá konkurenci a musí se zažít, ideálně na velkém plátně. Nebojí se kontroverze, nebojí se zavádět konverzaci na pro některé země (ano myslím tím hlavně USA, byť relevanci svým způsobem má i zde) hodně palčivá témata a to vše tak surovým způsobem až z toho mrazí. Ono tvrzení, že komiksové filmy se budou dělit na dobu před a po Jokerovi si myslím nebylo daleko od pravdy.
PS: Myslím že je docela k zamyšlení, že dva z nejvíce adorovaných komiksových filmů vděčí z velké části za úspěch perfektně zahranému Jokerovi.
One man show psychopata v podání Joaquina Phoenixe. Joker je skvěle natočený komplikovaný příběh zrodu civilní verze jednoho z nejznámějších komiksových padouchů ale do běžného komiksového filmu má zatraceně daleko. Dojemný a uvěřitelný, zároveň ale také mrazivý a místy až děsivý pohled na vývoj charakteru člověka pod vlivem pokřivené společnosti. Skvělá audiovizuální stránka položená na působivém soundtracku od Hildur Guðnadóttir a především naprosto neskutečný a ve všech ohledech dokonalý Joaquin Phoenix. Tohle si zkrátka chce zažít.
Joker Krimi / Drama / Thriller USA, 2019, 122 min Režie: Todd Phillips Scénář: Todd Phillips, Scott Silver Kamera: Lawrence Sher Hudba: Hildur Guðnadóttir Hrají: Joaquin Phoenix, Zazie Beetz, Robert De Niro, Marc Maron, Brett Cullen, Frances Conroy, Shea Whigham, Glenn Fleshler, Bill Camp, Douglas Hodge, Dante Pereira-Olson, Alissa Bourne, Isabella Ferreira, Tamiz U. Rezvi Producenti: Todd Phillips, Martin Scorsese Střih: Jeff Groth Scénografie: Mark Friedberg Kostýmy: Mark Bridges Nepřístupné pro děti do 15 let Česko V kinech od:03.10.2019 Vertical Ent. Slovensko V kinech od:03.10.2019 Continental film USA V kinech od:04.10.2019 Warner Bros. US
14. srpna 2021 BLÍZKO OBZORU od Jessicy Koch Máte-li chuť sáhnout po pravdivém příběhu o velké lásce, odvaze, důvěře, ale i velké bolesti, odhodlání a velké moci odpouštět, je kniha od Jessicy Koch "Blízko obzoru", tou pravou pro […] Posted in Recenze knih
6. října 2019 KVĚTY SLUNCE
Po první velmi úspěšné knize "mléko a med" jsme se konečně dočkali další knihy "květy slunce" od velmi oblíbené autorky "rupi kaur", jež svými básněmi doslova procestovala celý […] Posted in Knihovnička
20. února 2015 Kobry a užovky - O vzniku filmu „Obsazení bratrů Hádkových, Matěje a Kryštofa, jsem vnímal jako obrovskou příležitost, protože určité nuance vztahu hlavních hrdinů jsou schopni vytvořit pouze skuteční biologičtí bratři,“ […] Posted in Články
21. srpna 2014 Želvy Ninja - 70 % Když začaly v 80. letech v Československu jít v TV Želvy Ninja, tak jsem zrovna tak mladý, abych je zbožňoval, samozřejmostí byla i návštěva kina, když šlo jejich první filmové […] Posted in Filmové recenze
6. srpna 2012 Tupíři (Vampires Suck)
Tato parodie od tvůrců Scary movie a dalších parodií s tendencí až příliš tlačit na pilu a udělat vtip za každou cenu je zábavná hlavně pro lidi, kteří viděli i Stmívání a Nový měsíc […] Posted in Filmové recenze
14. ledna 2013 Children of the Corn: Genesis (2011) Poněkud zvláštní pokračování této série, které s předchozími díly nemá společného skoro nic. Manželům Timovi a Allie se porouchá auto a oni se vydají k nedalekému domu vyhledat pomoc. […] Posted in Horory
7. února 2019 Na střeše - Herci a jejich role Kde se vzala jména postav?
Jména některých postav mají docela zajímavou historii. Pan Rypar se například jmenuje podle hudebního skladatele Reného Rypara, který složil hudbu k oběma […] Posted in Rozhovory
Student dvouoborového studia Anglická filologie / Filmová věda, dlouholetý fanoušek filmu, hudby a televize. Více o mně na profilu na CSFD.cz : http://www.csfd.cz/uzivatel/135140-sanchezcz/
Nejnovější komentáře