Oscary jsou téměř za dveřmi, jejich udílení a výherci budou známi již tenhle víkend. Jedním ze snímků, který bude bojovat hned o několik těchto nejcennějších sošek pro filmaře a herce, je film na motivy skutečného příběhu s názvem Lion. Ve snímku Gartha Davise je přiblížen příběh chlapce, který nešťastnou náhodou zabloudil stovky kilometrů daleko od svého domova a bez znalosti jazyka či přesného názvu místa svého původu byl odsouzen k životu bez své rodiny u náhradních rodičů, díky jejich péči byl jednoho dne schopen najít cestu domů.
Saroo (Dev Patel) byl jako malý chlapec nucen pomáhat svému bratrovi s menšími pracemi, aby zajistil své chudé rodině obživu. Během jedné z těchto malých práciček byl ovšem nucen počkat na svého bratra na nádraží, kde díky shodě náhod skončil stovky kilometrů daleko od svého bydliště. Jeho osudy a strasti v zemi, kde nerozuměl místnímu jazyku jej přivedly až do náruče pěstounů z Austrálie. O mnoho let později, během vysokoškolských studií, se pro něj nevědomí jeho biologické rodiny a touha po tom odhalit svůj původ stanou nesnesitelnými a rozhodne se proto obětovat svůj dosavadní život tomu, vypátrat svoji matku, bratra a sestru...
Nakonec proč ne. Lion má sice jeden zásadní problém, kterým je ona řekněme až „oscarová pachuť.“ Na filmu jde totiž, minimálně v první půli strašně moc vidět, čeho se tvůrci snažili dosáhnout. To se promítá i do samotného tempa a atmosféry filmu, kdy je docela těžké se do filmu jako divák takříkajíc dostat. Ne že by Sunny Pawar jako mladší verze hlavního hrdiny nebyl dostatečně sympatický, naopak, nicméně film se docela táhne a snaží se nějakým způsobem alespoň trochu obhájit onu hodinu a půl vašeho času, který příběh popsatelný ve dvou větách v kinech zabere. S nástupem problémů dospělosti a rozvojem hlavního hrdiny alespoň částečně za hranice štítku „ztracený chlapec s neznámou minulostí“ se tyhle problémy trochu zmírní, přesto je nelze úplně opominout.
Stejně nejde přehlédnout částečné citové vydírání, které film předvádí v rámci závěrečné desetiminutovky a závěrečných titulků. ano, dělá to každý druhý film podobného typu, sdělené informace ovšem šly podat i vkusněji a méně nuceněji. Přesto musím uznat, že i když mě zvolená forma štve, její efekt se dostaví a ona dojemná závěrečná tečka funguje. Což je něco, co se nedá říci úplně o všech podobných citových vyděračích útočících na uznání kritiků a akademiků. My se tu ovšem bavíme o tom, co film může nabídnout běžnému divákovi.
Pokud jsou podobné skutečné příběhy, chtělo by se až říci neuvěřitelné, vaší krevní skupinou, rozhodně s návštěvou snímku Lion neprohloupíte. To co v rámci hodiny a půl dostanete je lehce nadprůměrně odvyprávěný příběh, jehož jednotlivé prvky si debutant Garth Davis ohlídal obstojně. Místy se snímek sice táhne a díky obyčejnosti zpracování a vyprávění vám nakonec zbude takový pocit, že to šlo odvyprávět daleko lépe. Vyložené zklamání se ovšem nedostavuje.
Chcete-li si tedy odpočinout od komplikovaných témat a velkých sociálních problémů, které jsou aktuální tématikou filmů podobného ražení, zvolte raději tento komorní příběh. Jako bonus pak dostanete slušné herecké obsazení a trochu té pozitivní energie na závěr, která byť je trochu násilím vynucená, lepší než propadat depresi a beznaději. Avšak než další zápis do zlatého fondu světového filmu, je Lion spíše nenápadným příběhem pro specifické publikum formou jednorázové záležitosti. Nic víc, nic míň.
Lion se možná až příliš snaží být něčím víc, než na co stačí skutečný příběh, kterým je film inspirován. Garth Davis předvádí v rámci možností slušný debut, který ničím vyloženě nenadchne ale na druhou stranu ani nemá moc čím zklamat. V první půli se film sice trochu vleče, přesto v půli druhé funguje více než dobře a závěrečná hořkosladká tečka (byť docela dost vynucená) jednoduše funguje.
20. srpna 2015 Cesta vzhůru - O filmu Cesta vzhůru vypráví o umanutosti, o zdolávání vlastních a obecně lidských limitů, ale také o kompromisech a ceně, kterou mohou mimořádné osobní výkony stát. Radek Jaroš si jako první Čech […] Posted in Speciály
19. února 2021 Zítřek nikdy neumírá - Druhý Bond Pierce Brosnana. Když se bezohledný mediální magnát Elliot Carver (Jonathan Pryce) pokouší destabilizovat světovou ekonomiku přípravou střetu dvou velmocí, jen aby zvýšil zisk svého podniku, musí zasáhnout […] Posted in Retro filmové recenze
4. prosince 2018 The Christmas Chronicles Štědrý den se kvapem blíží a tak se do nabídky kin chystají poslední velké hity dnešní sezony. Své želízka v ohni představuje i Netflix, který koncem listopadu poslal na svojí službu […] Posted in Filmové recenze
26. ledna 2017 Resident Evil: Poslední kapitola - 60 % Je tomu už 15 let, kdy přišel první Resident Evil. Na začátku roku 2017 přišel poslední. Jediné, co všechny filmy z filmové hororové série spojuje je hlavní herečka. X krát se změnili […] Posted in Filmové recenze
10. května 2017 Strážci Galaxie Vol. 2 - O tvůrcích CHRIS PRATT (Peter Quill/Star-lord) je jedním z nejžádanějších herců současného Hollywoodu.
Pratt se zatím naposledy objevil ve vědeckofantastickém dramatu […] Posted in Speciály
Student dvouoborového studia Anglická filologie / Filmová věda, dlouholetý fanoušek filmu, hudby a televize. Více o mně na profilu na CSFD.cz : http://www.csfd.cz/uzivatel/135140-sanchezcz/
Nejnovější komentáře