Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Man of Tai Chi [30%]

Man of Tai Chi [30%]

rp MAN OF TAI CHI Image 05.jpg
rp MAN OF TAI CHI Image 05.jpg
Keanu Reeves bude pro vět­ši­nu lidí do kon­ce živo­ta Neo. Za svo­ji kari­é­ru už ale vytvo­řil dosta­teč­ně vel­ké množ­ství památ­ných tolí, ze kte­rých si ho budou lidé pama­to­vat. Nic ho ale neo­vliv­ni­lo tak jako prá­vě Matrix. Během pří­prav strá­vil se svý­mi herec­ký­mi kole­gy dlou­hé měsí­ce tré­nin­kem asij­ských bojo­vých umě­ní. Dříve než se ovšem po letech k tomu­to odvět­ví vrá­tí v dlou­ho odklá­da­ném sním­ku 47 Ronin, do dis­tri­buce se dostá­vá jeho režij­ní debut Man of Tai Chi. Snímek, kte­rý sta­ví na v posled­ní době hod­ně zpo­pu­la­ri­zo­va­ném čín­ském bojo­vém umě­ní. Stojí ale her­cův režij­ní debut za téměř hodi­nu a tři­čtvr­tě vaše­ho času?

Svět ile­gál­ních zápa­sů, to je něco co bují i na dru­hé stra­ně země­kou­le. Zvláště když je poblíž movi­tý byz­ny­s­men, kte­rý se nebo­jí cho­pit pří­le­ži­tos­ti. Mark Donaka pro­vo­zu­je bez­peč­nost­ní agen­tu­ru, kte­rá fun­gu­je hned v něko­li­ka asij­ských zemích. Jeho sku­teč­ný pří­jem ale leží prá­vě v pořá­da­ní tur­na­je bojo­vých umě­ní. Ten se ovšem neří­dí kla­sic­ký­mi pra­vi­dly a leží tak pro­to v žalud­ku poli­cej­ním detek­ti­vům, kte­ří bez důka­zů pro­ti Donakovi nemo­ho­iu zakro­čit. Ten však naroz­díl od nich řeší jiný pro­blém. Díky tomu, že jeho posled­ní zápas­ník doná­šel poli­cii, udě­lal s ním rych­lý pro­ces a v duchu tur­na­je „zabij nebo budeš zabit“ jej vlast­no­ruč­ně zabil. Proto aby ale nepři­šel o zdroj vět­ši­ny jeho jmě­ní, potře­bu­je do tur­na­je nové­ho zápas­ní­ka. Tím se má stát zápas­ník Tai Chi Tiger Chen. Zbývá už ho jen pře­svěd­čit, aby své defen­ziv­ní bojo­vé umě­ní pro­mě­nil ve smr­tí­cí zbraň.
Předně, musím se k něče­mu takhle na začá­tek při­znat. Strašně moc jsem Keanovi fan­dil. Vážně jsem mu přál, aby jeho sní­mek uspěl a on se vrá­til opět na špič­ku divác­ké­ho zájmu. Ze stej­né­ho důvo­du mu pře­ju, aby vyšel i pro­blé­mo­vý sní­mek 47 Ronin, kte­rý ale prav­dě­po­dob­ně skon­čí jako pře­stře­le­ný akč­ní hyperblá­bol kom­bi­nu­jí­cí všech­no a při­tom nic. S jeho debu­tem je to ale jiné. Čínsko-americká kopro­duk­ce, kte­rá her­co­vi zabra­la pět let sta­ví svůj hlav­ní mar­ke­tingo­vý tah na bojo­vých umě­ních. Honosí se kri­tic­ké spo­ko­je­nos­ti. Dokonce i John Woo pochvá­lil akč­ní scé­ny. Jak rych­le ale nad­še­ní stou­pá při reak­cích na film, tak rych­le může i kle­sat v momen­tě, kdy se vám do ruky dosta­ne hoto­vý pro­dukt. Man of Tai Chi má totiž do bojo­vé­ho must-see fil­mu oprav­du na míle dale­ko. Je mož­né, že jsem se sple­tl a vlast­ně jsem sní­mek upl­ně nepo­cho­pil, respek­ti­ve jsem se nena­la­dil na správ­nou vlnu, abych mohl sní­mek správ­ně shléd­nout. Jako člo­věk, kte­rý má ke kla­sic­kým bojov­kám poměr­ně blíz­ko a asij­ská akč­ní pro­duk­ce mi také není úpl­nou nezná­mou, to co jsem čekal byl ame­ri­ka­ni­zo­va­ný spek­tá­kl pod­le čín­ské šab­lo­ny. A přes­ně to jsem dostal, ovšem to jsem ješ­tě netu­šil, co ve sku­teč­nos­ti tato defi­ni­ce také může zna­me­nat.
Men of Tai Chi je totiž do jis­té míry oprav­du zají­ma­vý mix kul­tur, kte­rý bohu­žel v koneč­ném pohle­du nefun­gu­je ani tro­chu. Na jed­né stra­ně totiž máme kri­mi­nál­ku, kdy se nikým nepo­cho­pe­ná poli­cist­ka sna­ží dopad­nout zlot­ři­lé­ho kapi­ta­lis­tu, kte­rý vyko­řisťu­je ostat­ní. Na stra­ně dru­hé máme mla­dé­ho učen­ce, kte­rý oku­sí tem­nou stra­nu síly, aby se nako­nec na pokra­ji smr­ti opět navrá­til na stra­nu dob­ra a ode­hnal síly zla. No a na tře­tí stra­ně máme mega­lo­man­ské­ho mili­o­ná­ře, kte­rý chce vli­vem ovlád­nout svět, tady v podo­bě zástu­pu divá­ků. Dostáváme tak jaký­si troj­ú­hel­ník neo­ri­gi­na­li­ty, kte­rý je ozdo­ben ved­lej­ší­mi cha­rak­te­ry, kte­rým může­te slo­vo ste­re­o­typ ode­zí­rat téměř ze rtů. A to je cel­kem boles­ti­vé, když i ste­re­o­typ­ní­ho ame­ri­ča­na hra­je vlast­ně číňan.
Inu dob­rá, pří­běh ani všech­no oko­lo vlast­ně nejsou na sním­ku důle­ži­té může­te říct. Tady jde o pořád­nou naklá­dač­ku pře­ci, ne? Ono to i s těmi sou­bo­ji nebu­de zase tako­vá slá­va. Zatímco cho­re­o­gra­fie a vel­ká část akč­ních sek­ven­cí fun­gu­je poměr­ně bez­chyb­ně, chy­bí tomu jaký­ko­li­ov náznak atmo­sfé­ry. Identifikace s hrdi­nou kte­rý chce pora­zit nepřá­te­le nepro­bí­há a vy sle­du­je­te pou­ze pár týp­ků ve sna­ze udě­lat z obli­če­je toho dru­hé­ho raj­ský pro­tlak.
Ono se ale není čemu divit. Film, i když je v pod­sta­tě jen kom­bi­na­cí jed­not­li­vých zbyt­ků a ste­re­o­ty­pů z jiných fil­mů, se sna­ží být něčím víc. A Reeves jako člo­věk na režij­ní ses­li tomu dodá­vá pomy­sl­nou třeš­nič­ku na dor­tu. Ano už od dob svých raných rolí je znám svým prken­ným výra­zem, nicmé­ně u někte­rých rolí mu tahle polo­ha jed­no­du­še sed­la (Neo nebo John Constantine), tady ovšem jako­by se roz­ho­dl rede­fi­no­vat význam slo­va prken­ný. Jeho hlav­ní zápo­rák nejen, že umí pře­pla­vat z jed­no­ho ost­ro­va na dru­hý bez toho aniž by se nadech­nul a má pro­blémy s tím, cho­dit jako nro­mál­ní člo­věk, on má pro­blémy i s tím mlu­vit jako nor­mál­ní lid­ská bytost. Pusťte si trai­ler, závě­reč­ná věta je poměr­ně krás­ným vzor­kem toho­to pro­blé­mu.

Herecký výraz je tak sou­stře­dě­ný, že rádo­by zlo­věst­ný pohled Keanu je tak nebez­peč­ný, že se ani nepo­tře­bu­je dívat na to, na co se dívat má a na co se tvá­ří že se dívá. Digitálně upra­ve­né oční bul­vy tomu pak dodá­va­jí vět­ší šmrnc. Do toho scé­nář vypa­dá jako kdy­by jej psal někdo, kdo se emo­ci­o­nál­ní reak­ce učil u herec­ké­ho kou­če Kirsten Stewart. Tak zjed­no­du­še­né a umě­lo­hmot­né dia­lo­gy tu už dlou­ho neby­ly. Tu umě­lou hmo­tu z toho může­te cítit asi do podob­né míry, jako kdy­by jste žvý­ka­li pří­slu­šen­ství k panen­ce Barbie mís­to pop­cor­nu.

Man of Tai Chi je mizer­ným béč­kem, kte­ré nedo­ká­že udr­žet ani úro­veň toho jedi­né­ho, co tuto splá­ca­ni­nu drží do něja­ké míry pohro­ma­dě. A nedo­sta­tek zápa­lu ani „magie“ mis­trů Tai Chi nena­hra­dí. Přičtěte si k tomu mizer­né digi­tál­ní tri­ky, něko­lik sty­lo­vých oble­ků pro Nea, téměř negra­dač­ní závěr a tro­chu anti­kli­ma­tic­ký finál­ní dese­ti­mi­nu­tov­ku a máte zhru­ba to, co na vás pod nálep­kou Made in China, tedy Man of Tai Chi čeká.

„Debut Keanu Reevese v asij­ské kopro­duk­ci, kde budou bojo­vá umě­ní hrát prim? Sem s tím!“ Aneb jak si krás­ně naběh­nout. Tak neza­u­ja­tý sní­mek, u kte­ré­ho nejde mys­let na nic jiné­ho než na cito­slov­ce „meh“ při kaž­dém dru­hém zábě­ru. Keanu Reeves podá­vá zaru­če­ně nej­hor­ší výkon svo­jí kari­é­ry coby herec a jako reži­sér to pří­liš nespra­vil. Většinu času sluš­ná akce, nicmé­ně bez nápa­du, bez zápa­lu a napros­to bez atmo­sfé­ry. Man of Tai Chi je zby­teč­ný sní­mek, kte­rý je ukáz­ko­vou ztrá­tou času. I když, ty dia­lo­gy jsou občas tak blbé, že jsou až zábav­né. Jednoduše a pros­tě: hodi­na a tři­čtvr­tě sou­bo­jů lep­ší i hor­ší kva­li­ty a pra­chmi­zer­né vše ostat­ní co tohle cvi­če­ní dělá fil­mem.

25% Dřevěný Neo
25% Bojové umě­ní
50% Nuda