Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Mandy | Mandy - Kult pomsty

Mandy | Mandy - Kult pomsty

Nicolas Cage se v posled­ních letech zavr­tá­vá hlou­bě­ji a hlou­bě­ji do hlu­bin níz­ko­ná­kla­do­vé pro­duk­ce a vidět jej tak může­te více­mé­ně jen v bra­ko­vých novin­kách, kte­ré si to šinou rov­nou na DVD nebo na stre­a­mo­va­cí služ­by. I v tom náno­su béček a céček si občas tenhle dří­ve popu­lár­ní herec vybe­re zají­ma­vý kou­sek, kte­ré­mu se opla­tí dát šan­ci už jen z prin­ci­pu. Loni tomu byl napří­klad tro­chu nedo­ce­ně­ný šíle­ný sní­mek Mamka a tať­ka. Je prá­vě Mandy - Kult pomsty, film kte­rý od 31. říj­na najde­te v nabíd­ce čes­kých pro­dej­ců na DVD a Blu-ray, jed­ním z tako­vých sním­ků?

Red Miller (Nicolas Cage) žije spo­ko­je­ně se svo­jí pří­tel­ky­ní Mandy (Andrea Riseborough) v ústra­ní na ame­ric­kém ven­ko­vě. Jednoho dne ovšem Mandy po ces­tě do prá­ce nara­zí na nábo­žen­skou sek­tu, kte­rá se dočas­ně usa­di­la neda­le­ko od jejich byd­liš­tě. Její vůd­ce Jeremiah Sand (Linus Roache) si totiž Mandy vyhlí­dl pro svůj násle­du­jí­cí ritu­ál a nebe­re ne jako odpo­věď. Do živo­ta Reda a Mandy tak vstu­pu­jí jeho uctí­va­či, kte­ří pře­vrá­tí nená­vrat­ně život obou naru­by...
Tak tohle roz­hod­ně nebu­de pro kaž­dé­ho. Nemyslím tím, že by film byl jen pros­tě nor­mál­ní zále­ži­tos­tí, kte­rá se něko­mu bude líbit a něko­mu ne. Tohle je totiž asi jed­na z nej­o­so­bi­těj­ších podí­va­ných, jaká se k nám za dlou­hou dobu dosta­la. Nejdůležitější je tak ve výsled­ku to, jest­li máte blíz­ký vztah k moti­vům, ze kte­rých tenhle film čer­pá a fil­mo­vým pro­duk­cím, ze kte­rých citu­je. Mandy - Kult pomsty je totiž čis­to­krev­né akč­ně mys­te­ri­oz­ní béč­ko toho nej­su­ro­věj­ší­ho typu a kdo na tako­vou­to even­tu­a­li­tu není při­pra­ven bude se dvě hodi­ny ve spo­leč­nos­ti fil­mu nudit nebo se zne­chu­ce­ním (ta prav­dě­po­dob­něj­ší vari­an­ta) film vypne

To co totiž na plo­še 121 minut reži­sér Panos Cosmatos je jas­ně poja­tá podí­va­ná, kte­rá ani na moment ze zvo­le­né­ho smě­ru nepo­vo­lí, nao­pak při­klá­dá s kaž­dou dal­ší minu­tou. Pokud jsou grind­hou­se fil­my a extrém­ní sty­li­za­ce vaší sla­bou strán­kou, pak se v Mandy - Kult pomsty pro vás skrý­vá napros­tý kle­not. Takhle pře­pá­le­ná a absurd­ní uvě­do­mě­lá podí­va­ná s citel­nou nad­sáz­kou tu totiž už hod­ně dlou­ho neby­la. Punc ori­gi­na­li­ty navíc v tomhle pří­pa­dě nevy­prchá a divák kte­rý se nala­dí na vlnu fil­mu se po pár minu­tách oci­tá jako v dro­go­vém tran­su ve kte­rém ho film drží až do hla­si­té­ho finá­le.
Jako, těž­ko se tenhle sní­mek popi­su­je, jen co je prav­da. Ať už je ale ona nálep­ka pro tenhle sní­mek jaká­ko­liv, fak­tem je že pro zasvě­ce­né je tohle oprav­du pře­kva­pi­vá jíz­da. A pře­kva­pe­ní je i ve for­mě Nicolase Cage, kte­rý po dvou tuc­tech těch samých rolí se zde v prv­ní půli drží rela­tiv­ně civil­ní­ho herec­tví (pře­de­vším uvě­ři­tel­né­ho, cože je samo o sobě pře­kva­pe­ní), jen aby přes­ně v půl­ce fil­mu pře­pnul do módu šíle­ný Cage a roz­pou­tal opět ono absurd­ní psy­cho peklo, kte­ré ale ten­to­krát díky oné nad­sáz­ce fun­gu­je. Když se totiž v tomhle módu sám herec nebe­re tak váž­ně (viz jeho „Nouveau Shamanic“) a má za sebou schop­né­ho reži­sé­ra, hned se na to dá kou­kat. Co kou­kat, on se člo­věk i dob­ře baví.

Mandy - Kult pomsty je totiž film úpl­ně mimo, člo­věk odrost­lý na béč­kách a laci­ných sním­cích s pře­hna­ně digi­tál­ní sty­li­za­cí mu ale musí fan­dit. Na roz­díl od nich totiž film jde jas­ně za svým a nikdy nepře­kro­čí onu hra­ni­ci mezi jas­ně autor­ským dílem a laci­ným béč­ko­vým bra­kem na kte­ré celou dobu balan­cu­je. Vezmete-li v potaz skvě­lou vizu­ál­ní prá­ci s kame­rou Benjamina Loeba je jen málo­co vytknout tomu­to (asi by mě nena­padlo že tohle spo­je­ní někdy pou­ži­ju) arto­vé­mu akčně-mysterióznímu  video­béč­ku. Zvláště když fil­mu hut­nou atmo­sfé­ru udr­žu­je jed­na z posled­ních kom­po­zic Jóhanna Jóhannssona, kte­rá sama o sobě fun­gu­je na výbor­nou. V cel­ku pak celá tahle řeme­sl­ná strán­ka fil­mu nemá chy­by.
Jistě, dalo by se vytknout fil­mu jeho mož­ná pří­liš­né pře­šla­po­vá­ní na mís­tě a máchá­ní divá­ka vždy o pár (někdy i desí­tek) vte­řin déle v někte­rých momen­tech než by bylo tře­ba, stej­ně jako někte­ré momen­ty ne úpl­ně per­fekt­ně pasu­jí­cí do celé­ho kon­cep­tu fil­mu, přes­to bych se do něja­ké­ho výraz­né­ho hle­dá­ní nedo­stat­ků nepouš­těl. Tohle je totiž pří­pad toho, mož­ná více než kte­rý­ko­liv jiný,  jest­li vám film svým kon­cep­tem sed­ne nebo ne.

Jedno je zkrát­ka jis­té, tuhle­tu podí­va­nou si s ničím jen tak nesple­te­te. Tahle podí­va­ná vás buď zaujme svým koktej­lem namí­cha­ným z béč­ko­vých řezni­čin a sata­nis­tic­ké mysté­rie, nebo vás nechá ledo­vě chlad­ný­mi. Pro ty prv­ní se v téhle novin­ce scho­vá­vá jeden dvou­ho­di­no­vý dro­go­vý trip, na jehož kon­ci vás dvě hodi­ny v jeho spo­leč­nos­ti roz­hod­ně nebu­dou mrzet. Právě nao­pak.

Béčkovou šíle­nost s názvem Mandy - Kult pomsty najde­te v nabíd­ce tuzem­ských dis­tri­bu­to­rů a v pro­dej­ní síti na Blu-ray a DVD od 31. říj­na 2018. Film není vhod­ný mlá­de­ži do 15 let.
Absurdní, pře­pá­le­né a úpl­ně mimo, ale také s nad­sáz­kou jas­ně jdou­cí za svým cílem. Mandy- Kult pomsty je jeden vel­ký dro­go­vý rauš na moti­vy akč­ních video­bé­ček let dáv­no minu­lých, sata­nis­mu a šíle­né­ho Nicolase Cage v pro­jed­nou zase per­fekt­ně vybra­ných rolích. Tohle je zkrát­ka ve své pod­sta­tě arto­vá béč­ko­vá řezni­či­na, kte­rá vas buď na prv­ní pohled zaujme a nepus­tí až do závě­reč­ných titul­ků, nebo s nechá­pa­vým výra­zem vás nechá ledo­vě chlad­ný­mi.

Mandy - Kult pomsty
Mandy
Mysteriózní / Akční / Horor