Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Pod rouškou noci | Live by Night [65%]

Pod rouškou noci | Live by Night [65%]

Ať už si o herec­kých schop­nos­tech Bena Afflecka mys­lí­te coko­liv, fak­tem je, že jako scé­náris­ta a reži­sér si za posled­ních něko­lik let vybu­do­val tako­vé jmé­no, jako málo­kdo. Od jeho již něko­lik let při­pra­vo­va­né dobo­vé gan­gs­ter­ky Pod rouš­kou noci na moti­vy kni­hy Dennise Lehanea se tak čeka­ly vel­ké věci. Jeho novin­ka je již nece­lý týden také v nabíd­ce čes­kých a slo­ven­ských kin, pří­liš povy­ku kolem ní ovšem není. Vyplatí se na ni zajít nebo se něco poka­zi­lo a Affleck si při­psal prv­ní reži­sér­ský neú­spěch?
Joe Coughlin (Ben Affleck) je prů­měr­ným zlo­dě­jíč­kem a kri­mi­nál­ní­kem v pová­leč­ném Bostonu. Během 1. svě­to­vé vál­ky zažil hrů­zy, kte­ré jej změ­ni­ly a tak se roz­ho­dl pro nový život­ní styl. Nechtěl se ovšem spřáh­nout s ani jed­nou ze dvou nej­moc­něj­ších mafi­án­ských rodin, kte­ré ovlá­da­jí kri­mi­nál­ní akti­vi­tu ve měs­tě. Zamiloval se ovšem do dív­ky, kte­rou si náro­ku­je hla­va irské­ho gan­gu Albert White (Robert Glenister), což ho málem stá­lo život, kdy­by jej neza­chrá­ni­la zatče­ním poli­cie. Po něko­li­ka letech ve věze­ní se ovšem situ­a­ce ve měs­tě za hra­ni­ce­mi náprav­né­ho zaří­ze­ní razant­ně změ­ni­la a pokud chce Joe pomstu, bude se muset spřáh­nout s ital­skou mafií...
Po zhléd­nu­tí fil­mu Pod rouš­kou noci se mi dra­la na mysl jed­na poměr­ně nešťast­ná myš­len­ka - jaká je to ško­da, že se Affleck tenhle film v dru­hé půli tak tro­chu roz­pa­dl mezi ruka­ma. Film má totiž poměr­ně sym­pa­tic­ký roz­jezd a ve svém prů­bě­hu nabíd­ne nespo­čet skvě­lých momen­tů, kte­ré svým poje­tím poba­ví kaž­dé­ho fanouš­ka pocti­vých gan­gs­te­rek, bohu­žel však pře­de­vším v dru­hé půli je také mno­ho momen­tů, kte­ré jako by zapo­mně­ly, čím vlast­ně film chce být. O zby­teč­ně nata­ho­va­ném a nepří­liš dob­ře ucho­pe­né­mu závě­ru ani nemluvě. Není to ovšem jen pro­blém ve vyprá­vě­ní a atmo­sfé­ře samot­né­ho fil­mu co tíží tenhle sní­mek.
Další pro­blé­mem jsou někte­ří hereč­tí před­sta­vi­te­lé, kte­ří buď úpl­ně do tak­to poja­tých rolí nese­dí, nebo jejich herec­ký um zkrát­ka na podob­nou posta­vu jed­no­du­še nemá. Nejvíce trestu­hod­né je to v pří­pa­dě Sienny Miller, kte­rá je v rám­ci prv­ních momen­tů její posta­vy jen otrav­ně nepře­svěd­či­vá, v její závě­reč­né scé­ně je ovšem úpl­ně mimo. V porov­ná­ní napří­klad s napros­to špič­ko­vým Brendanem Gleesonem je ona pro­past veli­ká. Problémy ovšem trá­pí i samot­né­ho Afflecka, kte­rý (byť již něko­li­krát pře­svěd­čil, že umí zahrát i podob­ně polo­že­né posta­vy) mís­ty fun­gu­je výbor­ně, v jiných momen­tech ovšem jeho posta­va půso­bí nesku­teč­ně škro­be­ně a spí­še jako kari­ka­tu­ra sebe sama. Jiných postav se podob­né pro­blémy tak­též dotý­ka­jí, tam je to ovšem spí­še dáno tím, co jim scé­nář dovo­lí.

Co se týče samot­né­ho zpra­co­vá­ní, tam si Affleck drží opět svo­ji úro­veň, což zvláš­tě potě­ší v podob­ně poja­té dobo­vé gan­gs­ter­ce. Na fil­mu jsou zkrát­ka pení­ze vidět a mini­mál­ně v pří­bě­ho­vé čás­ti ode­hrá­va­jí­cí se v Bostonu je radost pohle­dět na tu správ­nou kri­mi­nál­ní atmo­sfé­ru doby pro­hi­bi­ce. S pře­su­nem na jih sice sní­mek ztrá­cí tro­chu ze své­ho kouz­la, přes­to se i v poz­děj­ších čás­tech fil­mu jed­ná o sluš­ně nato­če­nou žánro­vou podí­va­nou. Lví podíl na tom má kame­ra Roberta Richardsona, kte­rý tím­to fil­mem opět doka­zu­je, proč pat­ří mezi kame­ra­man­ské legen­dy. Za zmín­ku sto­jí také poměr­ně atmos­fe­ric­ký hudeb­ní dopro­vod Harryho Gregson-Williamse.
Pod rouš­kou noci sice není ani zda­le­ka tak dob­rým fil­mem, jak mohl na zákla­dě někte­rých momen­tů být, nicmé­ně stá­le se jed­ná o v rám­ci mož­nos­tí sluš­nou podí­va­nou, kte­rá oslo­ví pře­de­vším fanouš­ky tem­ných kri­mi­nál­ních pří­bě­hů a gan­gs­te­rek. Ben Affleck ovšem v prů­bě­hu ztrá­cí tak tro­chu kon­takt se samot­ným fil­mem a pře­de­vším v dru­hé půli jej mož­ná až pří­liš zby­teč­ně nata­hu­je. I tak ale sní­mek (už jen kvů­li parád­ní prv­ní čás­ti a něko­li­ka poz­děj­ším momen­tům) mohu opa­tr­ně dopo­ru­čit. Nečekejte ovšem žád­né vel­ké věci, či pro­pra­co­va­nost Affleckových pře­de­šlých fil­mů. Tohle je zatím nej­slab­ší sní­mek, co nato­čil.

Pod rouš­kou noci je zejmé­na v prv­ní čás­ti sluš­nou gan­gs­ter­kou, se kte­rou Affleck tak tro­chu ztrá­cí v poz­děj­ších čás­tech kon­takt ve pro­spěch prů­měr­né­ho pří­bě­hu kri­mi­na­li­ty, roman­ce a zra­dy z obdo­bí pro­hi­bi­ce. Proměnlivé herec­ké výko­ny, nata­ho­va­ný a mís­ty doce­la nic­ne­ří­ka­jí­cí scé­nář na jed­né stra­ně, skvě­lé audo­vi­zu­ál­ní zpra­co­vá­ní na stra­ně dru­hé. I přes­to, že si Affleck vybí­rá slab­ší chví­li coby reži­sér, scé­náris­ta i herec, Pod rouš­kou noci pořád sto­jí za to vidět díky úvod­ní bos­ton­ské čás­ti a něko­li­ka momen­tům ve zbyt­ku fil­mu.
35% Gangsterka
40% Láska za časů pro­hi­bi­ce
25% Krimi

Pod rouš­kou noci
(Live by Night, Pod rúškom noci)
Krimi / Drama
USA, 2016, 129 min

Režie: Ben Affleck
Předloha: Dennis Lehane (kni­ha)
Scénář: Ben Affleck
Kamera: Robert Richardson
Hudba: Harry Gregson-Williams

Hrají: Ben Affleck, Elle Fanning, Zoe Saldana, Sienna Miller, Chris Messina, Scott Eastwood, Anthony Michael Hall, Brendan Gleeson, Chris Cooper, Max Casella, Chris Sullivan, J.D. Evermore, Brendan Egan, Ric Sarabia
Producenti: Leonardo DiCaprio, Ben Affleck, Jennifer Davisson Killoran, Jennifer Todd

Střih: William Goldenberg
Scénografie: Jess Gonchor