Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Raubíř Ralf | Wreck-It Ralph [80%]

Animovaný / Komedie / Rodinný
USA, 2012, 94 min

Režie: Rich Moore
Scénář: Phil Johnston, Jennifer Lee
Hudba: Henry Jackman
Hrají: Jane Lynch, John C. Reilly, Sarah Silverman, Jack McBrayer, Scott Menville, Jamie Elman, Skylar Astin, Alan Tudyk, Ed O’Neill, Rachael Harris, Mindy Kaling, Dennis Haysbert

Filmů pod­le video­her tu bylo už pár. A až na něja­ké vyjím­ky za moc nestá­ly. Dokud však nepři­jde schop­ná adap­ta­ce, roz­hod­li se fil­mo­ví tvůr­ci tak tro­chu zaim­pro­vi­zo­vat a nahléd­nout na hry z tro­chu jiné­ho úhlu. Pod kří­d­ly Disney se i u nás v dis­tri­buci už kon­cem roku obje­vil rodin­ný ani­mák, kte­rý nešet­ří ori­gi­na­li­tou. Navíc, pokud vám říka­jí něco jmé­na Q*bert nebo Zangief, tady bude­te jako doma.

Ralfa už neba­ví být zápo­rá­kem. Třicet let žije ve své video­hře a na kon­ci kaž­dé­ho dne si pro­ta­go­nis­té jeho hry žijí svý­mi živo­ty ve spo­leč­nos­ti hlav­ní­ho hrdi­ny Felixe a na Ralfa zbý­vá jen jeho osa­mě­lá sklád­ka. Na den tři­cá­té­ho výro­čí video­hry se roz­hod­ne pro neče­ka­nou akci. Řekne si, že nechce být do kon­ce své­ho živo­ta pou­hým zápo­rá­kem. Chce být hrdi­na, aby jej lidé měli rádi a on nemu­sel žít sám v ústra­ní. Aby toho dosá­hl, vydá se za hra­ni­ce své vlast­ní hry do ostat­ních auto­ma­tů v her­ně, s cílem zís­kat medai­li pro hrdi­ny. To ovšem ješ­tě netu­ší, co svým naru­še­ním moder­ní vesmír­né stří­leč­ky natro­pí. Společně s medai­lí z ní totiž vyne­se virus, kte­rý by mohl zahl­tit všech­ny auto­ma­ty v her­ně.

Předně musím říci, wow. Tvůrcům se poved­lo něco, co by dítě uvnitř mě asi nikdy neče­ka­lo. Tolik vzpo­mí­nek a tako­vá por­ce nos­tal­gie, napě­cho­va­ná do hodi­ny a tři­čtvr­tě vel­mi poho­do­vé­ho ani­má­ku, je roz­hod­ně věc kte­rá sto­jí za obdiv. Na dru­hou stra­nu je mož­ná ško­da, že z pohle­du dneš­ní mlá­de­že sní­mek musí půso­bit jen jako fajn ani­mo­va­ný pří­běh s hra­mi. Ti tro­chu star­ší si pak najdou při­da­nou hod­no­tu pokaž­dé, když se obje­ví něja­ký sta­rý zná­mý, na kte­ré­ho jste mož­ná už zapo­mně­li, nicmé­ně to dítě ve vás niko­liv.

A to je řekl bych hlav­ní síla Ralfa. I když se jed­ná o nesmír­ně řekl bych až gee­kov­skou zále­ži­tost, své si ve sním­ku najde téměř kaž­dý, i když totiž ohlo­dám veš­ke­ré ele­men­ty hra­jí­cí na zna­los­ti arche­ty­pů nebo pří­mo samot­ných postav, jed­ná se o kla­sic­ký, řekl bych až šab­lo­no­vi­tý ani­mo­va­ný pří­běh o přá­tel­ství, kte­ré pomů­že pora­zit zlo a do vel­ké čás­ti i mora­li­zo­vat mla­dé divá­ky. Nic pro­ti niče­mu.
To co tu hra­je roli je ale fakt, že díky nos­tal­gic­ké atmo­sfé­ře vás sní­mek pošle do dět­ských let a nechá se bavit zase jako dítě. Dokonce si člo­věk po závě­reč­ných titul­cích řek­ne, zda by nestá­lo za to zajít na půdu a oprášit něja­kou tu kon­zo­li, kte­rou tam před lety ukli­dil. A mě nezbý­vá říct, jen do toho. Jediné co bych snad vyt­kl, je fakt, že po úvod­ní hodi­ně se ona kano­ná­da poně­kud zasta­ví. aby bylo mož­né eska­lo­vat hlav­ní pří­bě­ho­vou lin­ku. Trochu to zamr­zí, ale pořád jsou tu ty malé detai­ly, kte­ré vrá­tí Ralfa zase na kolej.
Jednoduše a pros­tě. Raubíř Ralf je zábav­ný koktejl, kte­rý se sice sna­ží sym­pa­tie divá­ka zís­kat kla­sic­kou šab­lo­nou ani­mo­va­ných sním­ků, nicmé­ně veš­ke­ré nega­ti­va nulu­je pře­hlíd­kou video­her­ních sko­ro Expendables. Jedná se o asi nejmé­ně závad­nou ani­mo­va­nou podí­va­nou za posled­ní dobu. Děti si své najdou a ti již tro­chu odrost­lej­ší, si díky hrdi­nům své­ho dět­ství mohou zavzpo­mí­nat, jaké to bylo. Solidní ani­ma­ce, parád­ní atmo­sfé­ra a nej­na­šla­pa­něj­ší hrdi­no­vé. je potře­ba dodá­vat více?

Raubíř Ralf už nechce být raubíř a tak se vydá­vá na ces­tu skr­ze auto­ma­ty v her­ně za medai­lí pro hrdi­ny, aby si zís­kal respekt. Jeho ces­ta je plná humo­ru, nos­tal­gie a napě­tí. Ralf je zábav­ný ani­mák, kte­rý ačko­liv spo­lé­há  do vel­ké míry na kla­sic­kou šab­lo­nu, při­dá­vá dosta­teč­ně vel­ké množ­ství ori­gi­na­li­ty a úder­né roz­to­mi­los­ti na to, aby se bavi­li všich­ni v sále nebo před tele­vi­zí. A o to u tako­vé­ho­to fil­mu jde mys­lím pře­de­vším.

Hodnocení: 80%

Podívejte se na hodnocení Raubíř Ralf na Kinoboxu.

• 40% Videohry