Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Složka 64 | Journal 64

Složka 64 | Journal 64

Severské kri­mi­nál­ky se těší dlou­ho­do­bé obli­bě a to ať již se jed­ná o kniž­ní nebo fil­mo­vé poči­ny. O sérii Oddělení Q od Jussi Adler-Olsena to pla­tí dvoj­ná­sob. Knižní před­lo­hy už něko­li­ká­tý rok pat­ří mezi žánro­vé best­selle­ry a série jejich fil­mo­vých adap­ta­cí zra­je s kaž­dým dílem. Nyní se do kin vydá­vá již čtvr­té pokra­čo­vá­ní s názvem Složka 64, kte­ré se s poměr­ně aktu­ál­ním téma­tem poku­sí navá­zat na úspě­chy dílů pře­de­šlých. A pokud vám tahle série dopo­sud uni­ka­la, není lep­ší čas ten­to nedo­sta­tek napra­vit.

Detektiv Carl Mørck (Nikolaj Lie Kaas) a jeho oddě­le­ní Q mají nový pří­pad. Při rekon­struk­ci jed­no­ho ze sta­rých bytů v Kodani je odha­le­na zazdě­ná míst­nost, ve kte­ré je nale­ze­na tro­ji­ce mumi­fi­ko­va­ných mrt­vol sta­rých něko­lik let. Jaké pojít­ko pojí všech­ny tři obě­ti? A kdo je pacha­te­lem toho­to zrůd­né­ho pro­myš­le­né­ho činu?
Musím se při­znat, že po prv­ní ukáz­ce, kte­rou tenhle film vypus­til ven jsem měl oba­vy. Čtvrtá kapi­to­la z pří­bě­hů těch­to vyšet­řo­va­te­lů zkrát­ka vypa­da­la tro­chu „laci­ně“. Proto pro mě bylo vel­ké potě­še­ní když už od prv­ních minut Složka 64 jed­no­du­še fun­go­va­la tak jak měla a vše půso­bi­lo na svém mís­tě. Ba co více, dokon­ce bych si dovo­lil tvr­dit, že i v sluš­ných řeme­sl­ných pomě­rech této série si Christoffer Boe zvlád­nul vystřih­nout snad nej­lé­pe vypa­da­jí­cí díl série. Tohle roz­hod­ně není tele­viz­ní kri­mi­nál­ka, jak by se moh­lo zdát.
Audiovizualita ovšem není to hlav­ní, čím tahle série bodu­je. Díky fak­tu, že si hereč­tí před­sta­vi­te­lé už měli dosta­tek pro­sto­ru si sed­nout, vzá­jem­ná dyna­mi­ka mezi nimi fun­gu­je na výbor­nou a onen začá­tek hra­ni­čí­cí až s bud­dy cop fil­mem posky­tu­je mate­ri­á­lu dosta­tek pro­sto­ru aby se poma­lu ale jis­tě pro­dral při­ro­ze­ně na povrch. Oproti kniž­ní před­lo­ze se tvůr­ci roz­hod­li pří­bě­ho­vou strán­ku pře­ci jen tro­chu dra­ma­tič­tě­ji pře­ko­pat a ose­kat, na výsled­ném fil­mu to ovšem nijak zvláš­tě není znát.
Příběh vražd z minu­los­ti na poli soci­ál­ní kri­ze v důsled­ku imi­gra­ce sice nevy­zní­vá nato­lik rele­vant­ně a expli­cit­ně jako je tomu u před­lo­hy, přes­to ve fil­mu fun­gu­jí tyto rovi­ny více než dob­ře. Navíc díky něko­li­ka změ­nám film skrý­vá i něko­lik pře­kva­pe­ní pro čte­ná­ře děl Jussiho Adler-Olsena a tak se nudit roz­hod­ně nebu­de­te. Naopak, ať už zohled­ňu­je­te pře­de­šlé díly série nebo ne, Složka 64 je jed­na z nej­lep­ších kri­mi­ná­lek, kte­ré se za posled­ní roky dosta­ly do čes­kých kin. Místo vel­ko­le­pých gest a pře­kom­pli­ko­va­ných záple­tek nabí­zí poma­lu budo­va­nou tís­ni­vou atmo­sfé­ru nekom­pro­mis­ní­ho seve­ru posta­ve­nou na aktu­ál­ní téma­ti­ce a fun­gu­jí­cí dyna­mi­ce mezi posta­va­mi. Díky tomu vás nemá nejmen­ší pro­blém udr­žet na celé ty dvě hodi­ny, kte­ré vám tenhle sní­mek v kině zabe­re. Ba co více, bude­te roz­hod­ně chtít vědět, co na tohle oddě­le­ní čeká příš­tě.

Složka 64 je pre­ciz­ně budo­va­nou sever­skou kri­mi­nál­kou, kte­rá až na pár zane­dba­tel­ných drob­nos­tí fun­gu­je celou dobu na výbor­nou a těží neje­nom z rele­vant­ní­ho téma­tu a sluš­né­ho námě­tu ale také ze skvě­lých herec­kých před­sta­vi­te­lů, kte­ří posu­nu­jí tenhle mate­ri­ál na úro­veň těch nej­lep­ších fil­mo­vých kri­mi­ná­lek posled­ních let. Pokud tedy zase jed­nou chce­te zajít na čis­to­krev­nou kri­mi v pre­ciz­ním zpra­co­vá­ní, pak je tahle fil­mo­vá novin­ka prá­vě pro vás.
Film Složka 64 nalez­ne­te v nabíd­ce čes­kých kin díky spo­leč­nos­ti Aerofilms od 24. led­na. Na Slovensku je film skr­ze dis­tri­buci spo­leč­nos­ti Continental v nabíd­ce kin o týden dří­ve, tedy od 17 led­na.

Složka 64 je ukáz­kou toho, že i bez vel­ko­le­pých gest a s tro­chou umu to pros­tě jde. Novinka Christoffera Boea posu­nu­je sérii zase kva­li­ta­tiv­ně o level výše a i přes znač­né změ­ny opro­ti před­lo­ze tahle podí­va­ná pros­tě fun­gu­je. Od začát­ků, kdy film pra­cu­je až na úrov­ni bud­dy cop kome­die se sní­mek v hut­ný pří­běh s jas­nou návaz­nos­tí na sou­čas­né pro­blémy a zlo­či­ny minu­los­ti. Napínavý a skvě­le zahra­ný kri­mi­nál­ní thriller, kte­rý pat­ří mezi to nej­lep­ší co v žán­ru za posled­ních pár let vyšlo.

Složka 64
(Journal 64,  Zložka 64, The Purity of Vengeance)
Krimi / Mysteriózní / Thriller

Dánsko / Německo, 2018, 100 min

Režie: Christoffer Boe
Předloha: Jussi Adler-Olsen (kni­ha)
Scénář: Nikolaj Arcel, Bo Hr. Hansen, Mikkel Nørgaard
Kamera: Jacob Møller
Hudba: Anthony Lledo, Mikkel Maltha
Hrají: Nikolaj Lie Kaas, Fares Fares, Søren Pilmark, Johanne Louise Schmidt, Fanny Bornedal, Clara Rosager, Michael Brostrup, Nicolas Bro, Anders Hove, Elliott Crosset Hove, Vibeke Hastrup, Diêm Camille Gbogou, Anders Juul, Birthe Neumann, Luise Skov, Anders Brink Madsen, Lado Hadzic, Trine Pallesen, Wanda Perdelwitz, Nastja Arcel, Marianne Høgsbro, Camilla Lau, Sofus Rønnow, Lennart Falk, Joen Højerslev, Morten Feldt, Johanne Bie, Susan A. Olsen, Regitze Estrup, Jan Brandi, Ulas Kilic
Producenti: Louise Vesth
Střih: Janus Billeskov Jansen, My Thordal
Scénografie: Nikolaj Danielsen