Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Smrtihlav | HHhH [65%]

Smrtihlav | HHhH [65%]

rp international trailer clarke pike oconnell hhhh 696x464.jpg
Není tomu tak dlou­ho, co se v kinech obje­vi­la kopro­dukč­ní podí­va­ná s názvem Anthropoid, kte­rá se věno­va­la stej­no­jmen­né ope­ra­ci během dru­hé svě­to­vé vál­ky, během níž byl spáchán aten­tát na Reinharda Heydricha. Před pár dny uběh­lo výro­čí 75 let od toho his­to­ric­ké­ho momen­tu, kte­rý se stal jed­nou z klí­čo­vých udá­los­tí dru­hé svě­to­vé vál­ky. Nyní se k nám do kin dostá­vá film Smrtihlav, kte­rý posky­tu­je divá­kům tro­chu jiný úhel pohle­du na celou situ­a­ci a Heydricha samot­né­ho…

Zostuzený důstoj­ník němec­ké­ho námoř­nic­tva Reinhard Heydrich (Jason Clarke) našel své vykou­pe­ní ve služ­bě NSDAP a v rám­ci jed­no­tek SS a nacis­tic­ké infor­mač­ní služ­by zahá­jil svůj kari­ér­ní vze­stup, kte­rý jej kata­pul­to­val až do role říš­ské­ho pro­tek­to­ra v teh­dej­ším Protektorátu Čechy a Morava. Zatímco apli­ko­val své poli­tic­ké pře­svěd­če­ní na oby­va­te­le naší země, ve exi­lu se zača­ly spřá­dat plá­ny na ope­ra­ci Anthropoid, kte­rá měla za úkol jedi­né. Odstranit Heydricha.
Oněch podob­nos­tí s nedáv­ným Anthropoidem je v pří­pa­dě toho­to fil­mu hned něko­lik. Přesto oba fil­my při­stu­pu­jí k samot­né lát­ce tro­chu jiným sty­lem a pře­de­vším z tro­chu jiné­ho pohle­du. Zatímco v pří­pa­dě zmí­ně­né­ho fil­mu se celá pozor­nost ubí­ra­la na samot­né aten­tát­ní­ky a jejich osud, zde je divá­kům před­klá­dá­na pod­stat­ně více odvy­prá­vě­ná son­da do samot­né­ho oka­mži­ku a jeho akté­rů. Film se tak pří­liš nepouš­tí do jed­not­li­vých detai­lů a obě­tu­je část svo­jí his­to­ric­ké přes­nos­ti pro vět­ší atmo­sfé­rič­nost a pří­bě­ho­vost celé­ho momen­tu.
Je to tro­chu ris­kant­ní krok neboť díky tomu může film může půso­bit tro­chu nesou­ro­dě a roz­tě­ka­ně, pře­de­vším pak díky odliš­nos­ti jed­not­li­vých momen­tů zamě­řu­jí­cích se na Reinharda a poz­dě­ji pak na samot­né aten­tát­ní­ky, přes­to v mno­ha ohle­dech je Smrtihlav odvy­prá­věn pod­stat­ně lépe, než tře­ba prá­vě Anthropoid. Jistě, pro kra­ján­ky jsou i zde urči­té momen­ty, kdy máte chuť si ukou­sat půl­ku hla­vy, her­ci se ovšem naštěs­tí ten­to­krát nesna­ží paro­do­vat česko-anglický pří­zvuk, tak­že jedi­né co tro­chu trhá uši je výslov­nost jmen. S tím se ale člo­věk musí tak nějak smí­řit v pří­pa­dě zahra­nič­ních pro­duk­cí (nao­pak hro­mad­ný zpěv stát­ní hym­ny byl doce­la pří­jem­ným pře­kva­pe­ním).
Naopak tro­chu ško­da je fakt, že film hned v něko­li­ka momen­tech tak tro­chu ztrá­cí onu atmo­sfé­ru pří­jem­né his­to­ric­ké výpra­vy do teh­dej­ší doby, když pro mě tro­chu nesmy­sl­ně se někte­ré akč­ní scé­ny mění v moder­ně poja­tý akč­ní film, kde posta­vy stří­lí z pis­to­lí obou­ruč a pře­střel­ky při pře­pa­de­ních půso­bí jako z moder­ní­ho fil­mu spí­še než dobo­vě. Navíc závě­reč­ná část věnu­jí­cí se samot­ným aten­tát­ní­kům je o pozná­ní slab­ší, než prv­ní dej­me tomu dvě tře­ti­ny fil­mu, kte­ré stří­da­jí jak aten­tát­ní­ky, tak jejich cíl.
Vizuálně se pak jed­ná o poměr­ně sym­pa­tic­kou podí­va­nou. Působivá kame­ra doká­že dodat poměr­ně zají­ma­vý náboj hned něko­li­ka momen­tům, hud­ba Guillaume Roussela pak sluš­ně pod­bar­vu­je někte­ré momen­ty, kte­ré pak kva­li­ta­tiv­ně výraz­ně pře­sa­hu­jí zby­tek fil­mu. Nejlepší je totiž Smrtihlav v momen­tech, kdy se věnu­je titul­ní­mu muži, kte­ré­ho zají­ma­vě ztvár­nil Jason Clarke. Jistě, je zde patr­ný tro­chu autor­ský pří­stup k pří­bě­hu toho­to nacis­ty, nicmé­ně film by si klid­ně zaslou­žil i více této posta­vy.
Nečekejte od Smrtihlava his­to­ric­ky věr­nou podí­va­nou, kte­rá zná­zor­ňu­je aten­tát na říš­ské­ho pro­tek­to­ra tak, jak byl vyko­nán. To co na vás v kinech čeká je fil­mo­vý por­trét Heydricha, kte­rý se poma­lu pro­mě­ní ve film o čes­ko­slo­ven­ských aten­tát­ní­cích, kte­ří se zapsa­li do dějin. film má své chy­by, přes­to se jed­ná o poměr­ně zají­ma­vou podí­va­nou, kte­rá se ved­le Anthropoidu a čes­ko­slo­ven­ské­ho Atentátu roz­hod­ně neztra­tí.

Další fil­mo­vé zpra­co­vá­ní jed­no­ho z nej­dů­le­ži­těj­ších his­to­ric­kých momen­tů, kte­ré se udá­lyc na našem úze­mí. Na roz­díl od Anthropoidu se film věnu­je samot­né­mu pří­bě­hu jed­not­li­vých akté­rů aten­tá­tu včet­ně samot­né­ho říšk­sé­ho pro­tek­to­ra v podá­ní sluš­né­ho Jasona Clarkea. Sice tro­chu méně his­to­ric­ky věr­né avšak sluš­ně nato­če­né a odvy­prá­vě­né. Vedle Anthropoidu a Atentátu se tahle dobov­ka roz­hod­ně neztra­tí.
50% Operace anthro­po­id
50% Vzestup a pád Heydricha

Smrtihlav
(HHhH, The Man with the Iron Heart, Heydrich: Muž so želez­ným srd­com)
Akční / Životopisný / Thriller / Válečný / Historický
Francie / Velká Británie / Belgie / USA, 2017, 119 min

Režie: Cédric Jimenez
Předloha: Laurent Binet (kni­ha)
Scénář: Audrey Diwan, David Farr, Cédric Jimenez
Kamera: Laurent Tangy
Hudba: Guillaume Roussel
Hrají: Rosamund Pike, Jason Clarke, Mia Wasikowska, Jack O’Connell, Jack Reynor, Geoff Bell, Enzo Cilenti, Thomas M. Wright, Oscar Kennedy, Volker Bruch, Barry Atsma, Jim Sturgeon, Björn Freiberg, Noah Jupe, Paul Brennen
Producenti: Daniel Crown, Alain Goldman
Střih: Chris Dickens
Kostýmy: Olivier Bériot