Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Spravedlnost podle Spensera | Spenser Confidential

Spravedlnost podle Spensera | Spenser Confidential

Na prv­ní břez­no­vý týden si Netflix nachys­tal dal­ší novin­ku, kte­rá budí pozor­nost divá­ků. Svůj nový film totiž pro Netflix nato­čil komerč­ně real­tiv­ně úspěš­ný ruti­nér Peter Berg a do hlav­ní role ten­to­krát opět sehnal Marka Wahlberga. Jedná se tak již o něko­li­ká­tou jejich spo­lu­prá­ci v řadě a mini­mál­ně to co dopo­sud nato­či­li, stá­lo vždy za to. Bude z toho i ten­to­krát úspěch? Producenti Netflixu by roz­hod­ně byli rádi, kdy­by se kniž­ní posta­va z pera Roberta B. Parkera  dočka­la dosta­teč­né popu­la­ri­ty, aby si tahle kri­mi­nál­ka vyslou­ži­la pokra­čo­vá­ní, po kte­rém film v závě­ru poku­ku­je. Spravedlnost pod­le Spensera to ovšem nebu­de mít jed­no­du­ché a zále­ží, kolik fanouš­ků si tahle kniž­ní adap­ta­ce nako­nec na plat­for­mě najde...

Bývalý poli­cis­ta Spenser (Mark Wahlberg) si prá­vě odse­děl pět let ve věze­ní za napa­de­ní své­ho nad­ří­ze­né­ho. Měl důka­zy o jeho zko­rum­po­va­nos­ti, ovšem nepo­ved­lo se mu je pro­sa­dit a pří­pad byl zame­ten pod stůl zbyt­kem bos­ton­ské poli­cie. Po pěti­le­tém poby­tu za mří­že­mi se hod­lá z Bostonu pře­su­nout do Arizony a živit se jako řidič kami­o­nu a celou tuhle afé­ru hodit za hla­vu. Tyhle plá­ny ovšem berou za své v momen­tě, kdy je v den jeho pro­puš­tě­ní z věze­ní popra­ven poli­cej­ní kapi­tán Boylan (Michael Gaston), kte­rý byl prá­vě tím, koho Spenser před lety suro­vě zmlá­til. Nyní se tedy býva­lý poli­cis­ta dostá­vá na před­ní mís­ta sezna­mu pode­zře­lých a to i přes­to, že měl na inkli­no­va­nou dobu ali­bi. Spenserovy plá­ny se tím­to neza­bý­vat dora­zí to, když je jeho býva­lý kole­ga z poli­cej­ní­ho sbo­ru nale­zen s prů­stře­lem hla­vy po údaj­né sebe­vraž­dě a obvi­něn jako pacha­tel hrůz­né­ho zlo­či­nu na kapi­tá­na Boylana...

Při pohle­du na to, kdo za touhle novin­kou sto­jí by se jeden až těšil, co si to pro něj Netflix na tenhle měsíc při­pra­vil. Kriminálka s množ­stvím schop­ných lidí v ansám­blu, kte­rá by se vyjí­ma­la v kinech? Sem s tím. Jenže ona to není tako­vé, jak by se moh­lo zdát. Berg a spol se roz­hod­ně pokou­še­li o něco jako Jack Reacher, tj. suro­vě­ji poja­tá kri­mi­nál­ka ze sta­ré ško­ly v rela­tiv­ně stříd­mém roz­počtu kde atmo­sfé­ra a pří­běh utáh­nou i mís­ty pod­vy­ži­ve­ný sní­mek. A to se jim úpl­ně nepo­ved­lo. Ne pro­to, že by snad byl Marky Mark... tedy Mark Wahlberg málo sym­paťák na tuhle roli, svůj part zvlá­dá obstoj­ně - i když je to pořád on sám a ne posta­va kte­rou se sna­ží ztvár­nit. Ale on toho film nad rámec obstoj­né­ho zpra­co­vá­ní moc nena­bí­zí...

Tenhle kus by totiž moc rád byl dal­ší vyda­ře­nou žánrov­kou, kri­mi­nál­kou, ke kte­ré se bude­te rádi vra­ce a vlast­ně si s chu­tí dáte dal­ší por­ci po více­mé­ně stej­ných klič­kách. Jenže to se tak úpl­ně nedo­sta­vi­lo. Filmový Spenser je jen dal­ší z řady morou­sů co si nejdou pro ránu dale­ko, jeho par­ťák Hawk (Winston Duke) má sice cha­risma ale na nic moc víc než na pár úsměv­ných momen­tů se nezmů­že a Alan ArkinIliza Shlesinger jsou fajn ale pro­sto­ru moc nema­jí. O nevý­raz­ných a hod­ně ste­re­o­typ­ních zápo­rá­cích ani nemluvě (pokud se tedy nechá­te fil­mem oblb­nout nato­lik, aby vám neby­lo jas­né jak se věci mají od prv­ních momen­tů). Může za to ale ostat­ně i scé­nář, kte­rý psal Brian Helgeland s nováč­kem Seanem O’Keefem. Téměř dvou­ho­di­no­vá směs žán­ro­vých klišé, poma­lé­ho budo­vá­ní bez atmo­sfé­ry a prázd­ných dia­lo­gů moc nena­dchne a mini­mál­ně od Helgelanda s jeho reno­mé bych čekal pod­stat­ně víc.
Co víc, nepo­tě­ší ani Bergova režie. Celý film půso­bí jako pro­šla­pá­vá­ní už sto­krát pro­ji­té ces­tič­ky, kte­ré sice dokou­ká­te ale za pár hodin po pro­jek­ci začně být doce­la pro­blém vzpo­mí­nat, co se tam vlast­ně sta­lo. Trochu trestu­hod­né­mu výsled­ku napo­má­há i jinak doce­la nevý­razná prá­ce s kame­rou Tobiase A. Schliesslera, kte­rá snad vyjma dvou momen­tů pros­tě jen sle­du­je onu béč­ko­vou kri­mi­nál­ku bez niče­ho nové­ho či výraz­né­ho, co by stá­lo za řeč. Film díky tomu vypa­dá hod­ně „tele­viz­ně“ a zapa­dl by i ved­le kla­sic­ké seri­á­lo­vé kri­mi­nál­ky, kte­rých je v tele­vi­zi víc než dost.

Co tedy k novin­ce Spravedlnost pod­le Spensera říct závě­rem? Jedná se obstoj­nou kri­mi­nál­ku, kte­rá toho ale moc nové­ho nepřed­ve­de nad rámec běž­né­ho žánro­vé­ho klišé a kla­sic­kých kli­ček. Wahlberg je opět v polo­ze seri­oz­ní Wahlberg a je doce­la fajn, zby­tek ale sto­jí sotva za řeč. Akce moc není, napě­tí také ne a výraz­něj­ší atmo­sfé­ru by člo­věk jen těž­ko hle­dal. Dialogy mají pár svět­lých momen­tů a něko­lik hlá­šek se poved­lo, nicmé­ně na hodi­nu a tři­čtvr­tě je to pros­tě málo. Pokud máte nála­du na béč­ko­vou kri­mi­nál­ku a nemá­te pří­liš vel­ká oče­ká­vá­ní, je tahle novin­ka asi doce­la sne­si­tel­nou výpl­ní jed­no­ho veče­ra. Jinak bych se asi radě­ji podí­val jin­de.
Mark Wahlberg a pře­hlíd­ka žán­ro­vých klišé v doce­la výraz­ně tele­viz­ním zpra­co­vá­ní. Peter Berg si vybral slab­ší chvil­ku a ser­ví­ru­je doce­la zapo­me­nu­tel­nou kri­mi­nál­ku na moti­vy kniž­ní série o kte­ré jste sice nesly­še­li. Obstojné, pár sluš­ných momen­tů, něko­lik sluš­ných hlá­šek ale jinak doce­la běž­ný béč­ko­vý pokus o něco, co tam pros­tě není. Někdo se moc díval na Jacka Reachera a řekl si, že to zku­sí také. Ale moc se to nepo­ved­lo.

Spravedlnost pod­le Spensera
(Spenser Confidential, Wonderland)
Drama / Krimi / Mysteriózní / Thriller