Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Sucker Punch | Sucker Punch [30%]

Akční / Fantasy / Thriller / Dobrodružný
USA, 2011, 110 min (Director’s cut: 127 min)

Režie:

Zack Snyder

Hudba:

Tyler Bates

Zack Snyder, to je jmé­no reži­sé­ra, kte­rý si u fanouš­ků akce sti­hl během něko­li­ka posled­ních let udě­lat vel­mi sluš­né jmé­no. Po oblí­be­ném úsvi­tu mrtvých totiž při­šel s nekom­pro­mis­ní komik­so­vou adap­ta­cí 300: Bitva u Thermopyl, kte­rá se sta­la neče­ka­ným hitem. Jeho dal­ší komik­so­vá adap­ta­ce Strážci - Watchmen byla pro spous­tu divá­ků i přes své kva­li­ty lehce nestra­vi­tel­ná a v kinech pro­to vyho­ře­la. O moc lépe se neved­lo ani ani­mo­va­né­mu pří­bě­hu Legenda o sovích stráž­cích. Proto dří­ve, než se upsal pro­jek­tu, ve kte­rém má na fil­mo­vá plát­na při­vést nej­vět­ší­ho komik­so­vé­ho hrdi­nu, toho s vel­kým S na hru­di, roz­ho­dl se divá­kům vypá­lit mozek fan­task­ní akč­ní jízdou kte­rá nemá obdo­by. Problém je, že se mu to poved­lo, jen v tro­chu jiném smys­lu než původ­ně oče­ká­val.

Vítejte ve svě­tě mla­dé dív­ky, kte­rá při­šla o všech­no. Její mat­ka prá­vě zemře­la a ve sna­ze ochrá­nit svo­ji mlad­ší sest­ru před zlým nevlast­ním otcem ji omy­lem postře­lí a zabi­je.  Ten se toho roz­hod­ne vyu­žít a díky téhle zámin­ce ji pošle do ústa­vu pro cho­ro­mysl­né, kde pod­pla­tí míst­ní­ho ošet­řo­va­te­le, aby ji v řádu něko­li­ka dní nechal udě­lat lobo­to­mii. Nebude tak pro­tes­to­vat, když maje­tek kte­rý jí a její sestře jejich mat­ka odká­za­la, při­pad­ne jemu. Mladá dív­ka však zjiš­ťu­je, že v ústa­vu je to ješ­tě hor­ší, než to nave­nek vypa­dá a jedi­ná mož­nost jak to tu pře­žít, je útěk do ima­gi­nár­ní­ho svě­ta. Dívka však ústav nechce jen pře­žít po násle­du­jí­cích pět dní kte­ré ji do lobo­to­mie zbý­va­jí, ona chce uté­ci a tak se zachrá­nit. Pomoci ji k tomu mají dal­ší paci­ent­ky.

První pro­blém s fil­mem je ten, že to co jsem zde popsal, se tu děje jen prv­ních a posled­ních pár minut. Zbytek fil­mu se totiž ode­hrá­vá na růz­ných úrov­ních dívči­na ima­gi­nár­ní­ho svě­ta, kte­rý poz­dě­ji zasa­hu­je i do svě­ta nor­mál­ní­ho, nicmé­ně to již divák nevi­dí. Pokud vám to při­po­mí­ná Inception, čtě­te dále. Ono totiž ten tra­de­mar­ko­vý sen ve snu se tu v urči­té for­mě děje tak­též, neboť divák vidí vět­ši­nu fil­mu z pozi­ce ima­gi­nár­ní­ho svě­ta prv­ní úrov­ně, zatím­co se z něj dív­ky vydá­va­jí spl­nit něja­ký úkol na poza­dí, což je sym­bo­li­zo­vá­no vždy i úko­lem podob­né sym­bo­li­ky v ima­gi­nár­ním svě­tě dru­hé úrov­ně. Začínáte se ztrá­cet? V kli­du, bude hůř. To co se totiž daři­lo udr­žet ve zmí­ně­ném Inception zdán­li­vě vyba­lan­co­va­né, tady selhá­vá hlav­ně kvů­li cha­tr­né vyprá­vě­cí struk­tu­ře a pří­stu­pu něco je tak, pro­to­že to tak pros­tě je.

Snyder totiž pálí více­mé­ně do vlast­ních řad a čeká, co se u divá­ka ujme a co ne. Navíc dotá­hl do extré­mu své  oso­bi­té vizu­ál­ní prv­ky, kte­ré mož­ná u před­cho­zích Watchmenů fun­go­va­li spo­leh­li­vě, avšak tady je to spíš otra­va než něco spek­ta­ku­lár­ní­ho. Ono i když člo­věk té sty­li­za­ci chce fan­dit, neu­stá­lým opa­ko­vá­ním a při­dá­vá­ním na inten­zi­tě se mu to cel­kem rych­le zhnu­sí a i když slow moti­on zábě­ry v někte­rých, pře­de­vším akč­ních, scé­nách jsou oprav­du super, v jiných zábě­rech je to tak­též těž­ce otrav­né. Jedna tře­ti­na fil­mu slo­že­ná ze zpo­ma­le­ných zábě­rů je už váž­ně moc. Celé to vůbec půso­bí jako Synderova sebe­u­ká­ji­vá vizu­ál­ní ona­nie, kdy se sna­žil udě­lat ulti­mát­ní fan­ta­sy akč­ní řež­bu, kde vnad­né sleč­ny por­cu­jí vše­mož­né nepřá­te­le ve vizu­ál­ně půso­bi­vých a zpo­ma­le­ných zábě­rech. Na papí­ře to mož­ná zní skvě­le, rea­li­ta je ovšem trestu­hod­ně jiná. Navíc, cho­re­o­gra­fie sou­bo­jů je jed­na z věcí, kte­rá na fil­mu otra­vu­je nej­víc.

Sucker Punch je tak cel­kem sluš­ným šlápnu­tím ved­le, kte­ré moh­lo být posled­ním vel­kým štěk­nu­tím z prvu zají­ma­vé­ho reži­sé­ra. Divák totiž má vět­ši­nu času pocit, jako­by sám reži­sér chtěl lobo­to­mii hro­zí­cí hlav­ní hrdin­ce pro­vést na samot­ném divá­ko­vi. Řemeslné zpra­co­vá­ní tak nemá šan­ci zachrá­nit na povrch hloupý film, tvá­ří­cí se jako sofis­ti­ko­va­ná akč­ní podí­va­ná vyprá­vě­ná do hloub­ky.  Kdyby ale­spoň ta akce stá­la a neby­la uto­pe­ná v hloupé cho­re­o­gra­fii a nic neří­ka­jí­cích sek­ven­cích. Tudy pros­tě ces­ta neve­de a pokud se ani Muž z oce­li nepo­ve­de, kari­é­ra Zacka Snydera coby áčko­vé­ho reži­sé­ra je zřej­mě u kon­ce.

Sen ve snu není jen par­ce­lou Christophera Nolana.  Podobnou do mys­li člo­vě­ka se roz­ho­dl vydat i král sty­li­zo­va­né­ho zábě­ru a slow moti­on Zack Snyder. Vyšlo mu to o pozná­ní hůře neboť pod oba­lem sofis­ti­ko­va­né­ho pří­bě­hu se skrý­vá nepře­hled­ná pře­hlíd­ka fan­tasma­go­ric­kých výje­vů bez dané­ho vnitř­ní­ho řádu posta­ve­ná na extré­mech jak v rám­ci sty­li­za­ce, tak v rám­ci vyprá­vě­ní pří­bě­hu. Sucker Punch je hloupý nezá­živ­ný film, kte­rý drží jen sluš­ná sty­li­za­ce, kte­rá se ovšem hod­ně rych­le pře­jí. Celý slo­gan „You will be unpre­pa­red“ tak nabý­vá úpl­ně jiné­ho význa­mu, neboť i pokud čeká­te nená­roč­nou lobo­to­mic­kou podí­va­nou, dosta­ne­te ješ­tě ne zrov­na pří­jem­ný dvoj­ná­sob­ný nášup.

Hodnocení
30%

Podívejte se na hodnocení Sucker Punch na Kinoboxu.