Středověk nemuselo být špatné místo k životu. Hodně ovšem záleželo na tom, ke které vrstvě patříte. Obyčejní poddaní měli často život pod psa. Když nebyla válka, byl mor, když ne mor, objevila se neúroda, nebo vše najednou. Pokud byla úroda, přišly zvýšené daně, lapkové a zvůle šlechty. „Schytali to“ skoro pokaždé. Ti, co žili v Anglii na konci 12. století, se měli asi následovně.
Příběh
Král Richard I. pracoval na své pověsti kdesi ve Svaté zemi, zatímco království měl pod palcem jeho bratr Jan Bezzemek. Míval světlé chvilky, ale zdá se, že jim povětšinou jen velkoryse mával, když kolem něho procházely. Toto uspořádání se zpočátku zalíbilo šlechtě, jejíž duch by se dal zosobnit v šerifovi z Nottinghamu.
Sedláci a lidé bez zastání byli sdíraní z kůže a jednoho dne už prostě měli dost. Povstali a velmi brzy si také sedli.. do žalářů. Odpočinuli si v kolech, posilovali s okovy, drželi vodní diety, nakrmili sebou nějaké ty psy a pro samý „zdravý“ život nejeden ztratil hlavu. Takto to dál nešlo! Bylo třeba najít vůdce, který by byl notně charismatický, bez kriminální minulosti, vlastenec a dobrý válečník se zájmem o přírodu a vše hezké, nejlépe v zelené čapce. Štěstí staré dobré Anglii přálo, neboť jeden takový se nedávno vrátil z křížových výprav, jmenoval se Robin z Locksley. Jeho radost z návratu se s ním rozloučila ve chvíli, kdy zjistil, že po smrti svého otce byl též prohlášen za mrtvého, a tudíž přišel o veškerý rodinný majetek. Právě tehdy si řekl, že je čas s tím něco podniknout.
Rozhodl se pro návštěvu rodinného přítele sira Godwina, u něhož chtěl hledat podporu a nějakou tu dobrou radu navíc. Jenže Godwin zmizel, místo toho je hrad plný cizích vojáků a žádné lepší časy na obzoru. V tomto okamžiku nastává symbióza hráče s hlavní postavou.
Co smyslům lahodí, to mysl potěší
Ač to není zvykem, tentokrát začnu tím, čím se většinou končí.
Na všechno pohlížíte izometrickým 2D pohledem, přičemž ovládání (kdy myš je váš nejlepší přítel) se spoustou klávesových zkratek - je řešen stejně jako třeba u Commandos. Autoři hry pochází z Německa (jsou to ti stejní, kteří přivedli na svět mnohými oblíbené Desperados). Můžete se těšit na precizně propracované grafické detaily. Všechno tu vypadá pěkně - postavičky, les, hrady, domy, prostě roztomilost sama. Avšak musím připomenout jeden z Murphyho zákonů, který bohužel platí i pro tuto hru: „Nic nevypadá tak pěkně zblízka, jako zdálky.“ Platnost tohoto zákona si můžete ověřit při „zoomu“.
Je zde i několik hudebních motivů, ale rozhodně to není nic, co si budete pamatovat po vypnutí počítače. Zvuky jsou zkrátka zvuky - tu si koník zlého rytíře zlostně odfrkne, tamhle zařinčí dvě čepele o sebe, za rohem klapou boty strážných, šíp najde svůj cíl a pán v přílbě zvolá překvapené : „Áchhhh!“
Dabing postav je podle mého názoru docela povedený. Chápu, že výraz „docela“ nemusí tak docela znamenat docela nic, nebo také docela dost. Je to ovšem na vás. Nevím, jaký byl ten původní anglický dabing, neboť já jsem měl hru česky i s ozvučením. Nebylo to špatné.
Ten umí to a ten zas tohle
Víte, jak se hraje Commandos nebo Desperados? Výborně, teď víte, jak to chodí u Robina Hooda: LS. Zase se tu setkáme s dělbou práce, která vychází z toho, co která postava umí. Ve hře jsou hlavní postavy, jsou to tahouni hry - Robin Hood (kdo by to řekl, že?), lady Marian (další „překvapení“), Malý John, Stutely, Will Scarlet a mnich Tuck. Těm dali autoři hry víc schopností - 2 až 4. Pak jsou tu tzv. „zástupci lidu“, kteří se k vám přidávají podle toho, jak roste vaše popularita, nejsou tak všestranní.
Třeba mnich Tuck je nám známý tlustý zpovědník lady Marian, u kterého dělá v žaludku dobré pití společnost dobrému jídlu, ovládá boj s palicí, neustále s sebou má jídlo, kterým si zacelí svůj svalnatý pupek, když je zraněn. Dokáže svazovat nepřátele, jsou-li v bezvědomí.
Will Scarlet je synovcem Robina Hooda. Je to (mimochodem) můj oblíbenec. Ze zbraní ovládá velice účinný řemdih. Dokáže se ohánět i s prakem, škrtit protivníka, kryje se štítem proti střelám a bez ušlechtilých řečí dobíjí zloduchy, kteří jsou v bezvědomí (žádné plýtvání časem na svazování).
Z toho plyne, že potřebujete-li na misi nějakého tvrdého bijce, padne váš zrak na Willa, jestliže se jedná spíše o nějakou lehkou infiltraci do města, tak sáhnete hned po Tuckovi.
To tu ještě nebylo
Za svůj pozoruhodný nápad má Spellbound Studios další plus. Tím nápadem je umístění do hry základny rebelů v lese, kde svým postavičkám zadáte, co mají vyrábět po dobu absence hlavního hrdiny. Třeba lze nařídit, ať sbírají shnilá jablka. Když se rozplácnou o kebuli strážného, zvýší na několik dalších sekund vaše šance na jeho úspěšné zdolání. Také lze vyrábět šípy, sítě, váčky na zlato, nebo se cvičit v lukostřelbě či boji na blízko.
Hra se pokouší být trochu nelineární, i když jistě tušíte, že zas tak slavné to s ní nebude. Jste na své základně, ukazujete lady Marian krásy přírody, sluníčko svítí, v sousedním křoví chrápe bratr Tuck, v dálce pokřikuje na několik nováčků Malý John, že prý jim ty luky strčí do ..., když netrefí terče. Tu se vám otevře tabulka a hra se vás zeptá: „Je libo oloupit konvoj, nebo si pán bude přát nějakou příběhovou misi?“ Asi jsem se nezmínil, pro forma: úkolem hry je nasbírat určitou finanční částku, kterou pošlete jako výkupné za krále Richarda. Jen tak na okraj - i kdybyste danou částku měli, nemůžete ji poslat, kdykoli se vám zachce, ale když se to bude hodit hře, pak si o to v jedné misi řekne.
Když budete chtít vyloupit konvoj, který převáží peníze, vyberete si nějaké postavy ze své družiny a hra vás přemístí na lesní cestu, kde bude vašim úkolem sprovodit ze světa eliminovat ozbrojence a zmocnit se nákladu. Jestliže se rozhodnete pro příběhovou misi, hra vás informuje, jaké odborníky budete potřebovat, např. nesmíte zapomenout na družiníka, který umí páčit zámky, svazovat lidi apod.
Face to face
Pacifisté možná nesouhlasí, ale některé záležitosti ve strategických hrách se musí řešit pomocí násilí. To Robin uznává a přes svoje nesporné charakterové kvality často používá. Pozoruhodně je řešen systém soubojů. Je možné myší opisovat všelijaké smyčky a vaše postavička pak provede přesně takový sek. Vytvářet si vlastní komba jistě potěší nejednoho hráče. Mnohdy se vyplácí při střetu s více protivníky.
Jinak hra motivuje hráče, aby neužívali násilí za každou cenu, neboť čím méně oponentů pošlete za předky, tím větší máte popularitu. Robin dokáže nepřítele také knokautovat, pak ovšem nastupuje nějaký družiník s pevným provazem. Později zas jiný, který spoutanou postavu odnese někam, kde se na ni dlouho nepřijde.
Střelba z luku probíhá následovně: hra vám vyhodnotí, zda máte šanci protivníka zasáhnout, či nikoli. Při kladném výsledku si zaměříte protivníka, uděláte myší cvak a leží, panáček, tuhý.
Hrdinové
Zde najdete avizovaný krátký popis hlavních kladných postav a jejich schopností. Schválně, kolik z vás toho ovládá také tolik?
Robin Hood
Vrátil se z křížové výpravy, ale místo uznání a tepla rodinného krbu ho čeká dlouhá cesta za získáváním peněz (ehm.. pro chudé pochopitelně, také pro krále Richarda). Všemi obdivovaný charismatický muž se sociálním cítěním a láskou lady Marian (také prý dobrý lučištník).
Zbraně:
Hůl (v lese)
Meč (ve městě)
Dlouhý luk
Speciální schopnosti:
Knokaut
Rozhazování peněz (vnáší zmatek do řád ziskuchtivých protivníků)
Šplhání, skákání
Lady Marian
Sympatická slečna z vyšší společnosti, má slabost pro Robina z Locksley, kterému také pomáhá informacemi, neboť se může pohybovat v blízkém okolí krále.
Zbraně:
Meč
Dlouhý luk
Speciální schopnosti:
Léčitelství
Špionáž a průzkum
Will Scarlet
Bratranec Robina Hooda, ve hře docela macho, ve skutečnosti celkem ujde. Velmi užitečná postava, kterou se vyplatí brát skoro na všechny příběhové mise.
Zbraně:
Řemdih
Katapult
Speciální schopnosti:
Štít proti střelám
Uškrcení protivníka
Dodělává protivníky
Stutely
Robinův mnohem méně charismatický společník, který jen tak tak unikl popravě. Byl původním vůdcem vzbouřenců, avšak vzhledem z druhé polovině předešlé věty asi ne moc úspěšným.
Sekera
Speciální schopnosti:
Převlek za žebráka
Svazování protivníků
Vrhání sítě a jablek
Mnich Tuck
Tlustý mnich v dobrém rozmaru. Výborný bojovník s jídlem a neodmyslitelný člen lesní družiny.
Palice
Speciální schopnosti:
Opije protivníka
Nosí si pořád jídlo
Svazování protivníků
Vrhání vosích hnízd
Malý John
Velký chlap, který v dětství asi papal hodně mrkvičky s jablíčkem. Dokáže dobře zacházet s obrovskou holí, takže nepřátelům se spíš vyplatí volit cestu strategického ústupu na předem připravené pozice, než přímá konfrontace s tímto „prckem“.
Hůl
Speciální schopnosti:
Knokaut
„Lidský žebřík“ pro parťáky
Tak se na to podíváme
Žádné mouchy jsem na ní až na pixely při zoomování nenašel, takže dnes necháme dehet, kde je.
Hra nabízí 40 misí, což je docela (zase už zmíněné docela) slušná nadílka na takových 20 hodin hraní. Pochopitelně jde o to, jakou obtížnost zvolíte. Máme tu atraktivní období středověku a různorodou náplň misí, oblíbený systém á la Desperados, kde každou postavičku znáte jménem a máte k ní vztah, hezkou grafiku, slušný voice-over, bezpočet vychytaných detailů, různé taktické možnosti při hraní a více než přijatelné systémové požadavky.
Nelze ale nemyslet na opakující se momenty při hraní (přepadávání konvojů se zlatem je skoro pokaždé stejné), využívání stejných lokací několikrát během hry a někdy zmatky při ovládání skupin.
Hra si určitě najde svoje příznivce, neboť staví na osvědčeném principu z Commandos a Desperados, avšak do společného kotle přináší také vlastní inovace a přístup k tématu, který ve Spellbound Studios opravdu umí.
Robin Hood: Legend of Sherwood
Žánr: strategie
Výrobce: Spellbound
Vydáno: 2002
Homepage: www.robinhood-game.com
Minimální konfigurace: CPU 233 MHz, 64 MB RAM
Doporučená konfigurace: CPU 500 MHz, 128 MB RAM
Multiplayer: Není
Nejnovější komentáře