Děj se odehrává mezi událostmi Saw I a II, kdy nemocný a zoufalý John Kramer (Tobin Bell)cestuje do Mexika na riskantní a experimentální lékařský zákrok v naději na zázračný lék na rakovinu - jen aby zjistil, že celá operace je podvod s cílem podvést ty nejzranitelnější. Vyzbrojen nově nalezeným cílem se nechvalně proslulý Skládačkový vrah vrací ke své práci a pomocí vychytralých, vyšinutých a důmyslných pastí obrací karty proti podvodníkům svým typickým niterným způsobem....
Saw X je v podstatě spíše Saw 1.5. První Saw z roku 2004 složilo jako režijní debut Jamese Wana, hororový thriller inspirován filmy Alfreda Hitchcocka nebo Daria Argenta se stal v roce 2004 nejenom megahitem, ale také prvním filmem velmi úspěšné hororové série, která může čerstvě počet svých filmů zaokrouhlit na dvojciferné číslo. I přes římskou desítku v názvu se ovšem Saw X odehrává mezi událostmi prvního a druhého filmu, kdy dle tvůrců záměr tkvěl v tom, aby se série vrátila zpět ke kořenům nejen skrze chronologické zasazení. Střihač prvních pěti i osmého filmu, a také režisér šestého a sedmého filmu Kevin Greutert se vrátil na režijní i střihačské židle, aby umožnil Tobinu Bellovi v roli Johna Kramera dostat doposud největší prostor. A právě díky Tobinu Bellovi si záměrně slepá ulička série alespoň částečně obhájit svou existenci.
Debaty o tom, že je tato hororová série vyčpělá mají své opodstatnění, desátý díl poté do velké míry vlastně nic moc nového nepřináší. Největší svěžest přichází právě ve formě toho, že se děj nezaměřuje výhradně na oběti Skládačkového vraha, ale na něj samotného. Tobin Bell dostává dostatečný prostor, aby Johna Kramera vykreslil lidsky a udělal z něj ještě výraznějšího antihrdinu, který ve zvrácených hrách skutečně dokáže nalézt skrytý dobrý úmysl a nechybí mu morální zásady. Tobin Bell skrz působivý výkon dodává Kramerovi lidskost, schopně se pak pracuje i s poutem mezi Kramerem a jeho učebnici Amandou Young, která v podání Shawnee Smith navíc skrze konfrontaci s jednou z nových obětí her přichází do konfrontace se svou minulostí. Motivy o tom, co to znamená spravedlnost či zpochybňování Kramerových her poté ani tentokrát nejsou nejkomplexnější, minimálně s pár zajímavými nápady ovšem Saw X přijít dokáže a působit díky tomu v rámci série svěže.
Po jedničce jde navíc zcela jistě o nejvíce soběstačný film, ke kterému není potřeba dokonale znát mytologii všech předchozích devíti filmů a nějak si rozšiřovat znalosti skládačky. Druhý až sedmý film společně dohromady tvoří jedno velké puzzle (i když pochybně slepované), desítka je ovšem skutečně samostatná a dle slibu tvůrců skutečně zdánlivě nenaznačuje směr, kterým by se měl uhýbat jedenáctý film. Kevin Greutert pořád není James Wan a po vzoru jedničky vlastně nedochází na kdovíjak šikovně vybudovaný a promyšlený hororový thriller. V tomhle ohledu má desáté Saw spíše blíže ke všem předchozím nástupcům. Brutality je více než dost, celé to vlastně není dvakrát komplikované a například nevyhnutelné vyvrcholení s povinnou hudbou Charlieho Clousera rozhodně nepatří mezi ty nejsilnější v rámci série.
Greutert se v rámci série poprvé chopil režie v případě Saw 6, která se mimo jiné vyznačovala jistou kritikou pojišťoven a v podstatě vztyčeným prostředníčkem Johnu McCainovi, přesto snaha o nějaký politický komentář šestému filmu dvakrát neprošla. Greutert se nakonec nedobrovolně chopil i režie sedmého filmu, jehož režii vzal proti své vůli a nejen zkrácení dvoudílného (tehdy) finále na jeden film a fakt, že se Greutert postaral o osobně o to, že byl scénář k sedmému filmu zcela sepsán 2 týdny před začátkem natáčení, přispěly k tomu, že Saw VII nepatří mezi vrcholy série. Greutert se tentokrát chopil režie potřetí a dalo by se říci, že sice nemá čím ohromit, zároveň ovšem vlastně tak nějak zvládá řemeslo, laciné produkční hodnoty nikdy dvakrát netrápí oči a Saw X má výhodu v tom, že má sevřenější zápletku a má i něco na víc. A i když se po tu vzoru Saw 6 na chvilku okatě kritizuje zkorumpovaná vláda a farmaceutické společnosti, nikdy to nezajde tak daleko, aby to bylo spíše nechtěně směšné.
Když už poté dojde na všechno to usekávání končetin, rýpání se v mozku nebo odsávání oček, většinu času se sází čistě na praktické efekty s pouze mírným dokořením v podobě CGI a nakonec to přináší své pro. Vizuálně se poté skutečně snaží Saw X přiblížit původním filmům skrze různou vizuální estetiku, dá se snadno říct, že pravověrní fanoušci série si i díky tomu budou moci Saw X užít. Méně nároční fanoušci této série tento film přeci jen ocení spíše. Pro trochu náročnějšího diváka nejde zpochybnit, že Saw X tahá za vlasy spousty problémů, které jsou s touto sérií spojené již od závěru původního filmu. To, jak série Saw svými pokračování v podstatě zničila sama sebe, by šlo rozebírat v mnoha ohledech, desátý díl ovšem skutečně zvládá neurazit a dalo by se snadno říct, že patří k vrcholům série a ze všech pokračování má navíc potencionálně nejvíc na to, aby se zvládla kvalitám přiblížit prvnímu filmu. I když to vlastně v rámci série pořád tak moc neznamená a kvality původního filmu desáté Saw pořád v podstatě nevidí ani z rychlíku.
Saw X mnoho věcí dělá lépe, než předchozí potomci původního filmu. Nesnaží se nějak rozšiřovat už tak pochybnou mytologii, nepůsobí jako jedna epizoda zvláštně roztahaného seriálu, snaží se přijít s něčím trocha svěžím a navíc se zápletkou soustředí na jednu zápletku, která má jasně výrazné body A, B a C. John Kramer jako kříženec Kevina McCallistera a kojota Wildy se zobrazuje jako ten komplikovaný antihrdina, který může potrestat skutečně morálně pochybné osoby a zdůraznit, že tu nejde o chladnokrevné zabíjení nebo lpění na utrpení nevinných. Nedá se říct, že by Saw X nutně držela za ruku kontinuitu celé série a vše by tak do sebe zapadalo přesně tak šikovně, jak by mělo (jen pošetilec by vlastně čekal cokoliv jiného), jde ovšem přesně o typ slepé uličky, která zvládne nezklamat. A do jisté míry alespoň krapet předvést v čem tkví ty nejsilnější parametry této série.
S touto sérii je pořád snadné upadnout do velmi komplikovaného vztahu. Všechny pokračování původního Saw mají k vrcholům hororového žánru daleko, zároveň jde ovšem ještě pořád o důstojné nástupce. Ani Saw X žánrovou revolucí rozhodně nebude, Skládačkovému vrahovi ovšem ostudu nedělá. Tenhle výlet do Mexika není zrovna za všechny prachy, především díky charismatu Toin Bell si desátý díl této série s očividně velmi tuhým kořínkem zaslouží šanci....
Verdikt: 65 %
Části seriálu: Saw
- Saw: Hra o přežití - Zvrácenec píše recenzi na zvrácený film...
- Saw 2 - „Vzal bych si půl kila lidských ledvin a nějaká ta uzená žebra…“
- Saw 3 - Moje rada na závěr zní: určitě si počkejte do konce!
- Saw 4 - Tak se na to pojďme společně podívat jak to tedy dopadlo…
- Saw 5 - Tahle série začínala růst do skutečně příliš velkých rozměrů.
- Saw 6 - Šest díl ještě dal naději na to, že by se série mohla vrhnout zajímavým směrem.
- Saw 3D - Vyvrcholení série, které tak ze začátku skutečně vypadá, ale následně se zvrtne.
- Jigsaw - Jigsaw se vrací poosmé a je to pořád celkem dobré.
- Saw: Hra o přežití
- Saw 2
- Saw 3
- Saw 4
- Saw 5
- Saw 6
- Saw 3D
- Spirála strachu: Saw pokračuje | Spiral: From the Book of Saw
- Saw: Hra o přežití: Hororová série, která zůstává ostrá až do desátého dílu
- Saw X: Skládačkový vrah se vrací ve svém nejtemnějším dobrodružství
Nejnovější komentáře