Saw X: Skládačkový vrah se vrací ve svém nejtemnějším dobrodružství

Photo © LionsgatePhoto © Lionsgate
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Děj se ode­hrá­vá mezi udá­lost­mi Saw I a II, kdy nemoc­ný a zou­fa­lý John Kramer (Tobin Bell)cestuje do Mexika na ris­kant­ní a expe­ri­men­tál­ní lékař­ský zákrok v nadě­ji na zázrač­ný lék na rako­vi­nu - jen aby zjis­til, že celá ope­ra­ce je pod­vod s cílem pod­vést ty nej­zra­ni­tel­něj­ší. Vyzbrojen nově nale­ze­ným cílem se nechval­ně pro­slu­lý Skládačkový vrah vra­cí ke své prá­ci a pomo­cí vychyt­ra­lých, vyši­nu­tých a důmy­sl­ných pas­tí obra­cí kar­ty pro­ti pod­vod­ní­kům svým typic­kým niter­ným způ­so­bem....

Saw X je v pod­sta­tě spí­še Saw 1.5. První Saw z roku 2004 slo­ži­lo jako režij­ní debut Jamese Wana, horo­ro­vý thriller inspi­ro­ván fil­my Alfreda Hitchcocka nebo Daria Argenta se stal v roce 2004 neje­nom mega­hi­tem, ale také prv­ním fil­mem  vel­mi úspěš­né horo­ro­vé série, kte­rá může čer­s­tvě počet svých fil­mů zao­krouh­lit na dvoj­ci­fer­né čís­lo. I přes řím­skou desít­ku v názvu se ovšem Saw X ode­hrá­vá mezi udá­lost­mi prv­ní­ho a dru­hé­ho fil­mu, kdy dle tvůr­ců záměr tkvěl v tom, aby se série vrá­ti­la zpět ke koře­nům nejen skr­ze chro­no­lo­gic­ké zasa­ze­ní. Střihač prv­ních pěti i osmé­ho fil­mu, a také reži­sér šes­té­ho a sed­mé­ho fil­mu Kevin Greutert se vrá­til na režij­ní i stři­hač­ské židle, aby umož­nil Tobinu Bellovi v roli Johna Kramera dostat dopo­sud nej­vět­ší pro­stor. A prá­vě díky Tobinu Bellovi si záměr­ně sle­pá ulič­ka série ale­spoň čás­teč­ně obhá­jit svou exis­ten­ci.


 
70701583007 saw x
Photo © Lionsgate

Debaty o tom, že je tato horo­ro­vá série vyčpě­lá mají své opod­stat­ně­ní, desá­tý díl poté do vel­ké míry vlast­ně nic moc nové­ho nepři­ná­ší. Největší svě­žest při­chá­zí prá­vě ve for­mě toho, že se děj neza­mě­řu­je výhrad­ně na obě­ti Skládačkového vra­ha, ale na něj samot­né­ho. Tobin Bell dostá­vá dosta­teč­ný pro­stor, aby Johna Kramera vykres­lil lid­sky a udě­lal z něj ješ­tě výraz­něj­ší­ho anti­hr­di­nu, kte­rý ve zvrá­ce­ných hrách sku­teč­ně doká­že nalézt skry­tý dob­rý úmy­sl a nechy­bí mu morál­ní zása­dy. Tobin Bell skrz půso­bi­vý výkon dodá­vá Kramerovi lid­skost, schop­ně se pak pra­cu­je i s pou­tem mezi Kramerem a jeho učeb­ni­ci Amandou Young, kte­rá v podá­ní Shawnee Smith navíc skr­ze kon­fron­ta­ci s jed­nou z nových obě­tí her při­chá­zí do kon­fron­ta­ce  se svou minu­los­tí. Motivy o tom, co to zna­me­ná spra­ve­dl­nost či zpo­chyb­ňo­vá­ní Kramerových her poté ani ten­to­krát nejsou nej­kom­plex­něj­ší, mini­mál­ně s pár zají­ma­vý­mi nápa­dy ovšem Saw X při­jít doká­že a půso­bit díky tomu v rám­ci série svě­že.

Po jed­nič­ce jde navíc zce­la jis­tě o nej­ví­ce soběstač­ný film, ke kte­ré­mu není potře­ba doko­na­le znát myto­lo­gii všech před­cho­zích deví­ti fil­mů a nějak si roz­ši­řo­vat zna­los­ti sklá­dač­ky. Druhý až sed­mý film spo­leč­ně dohro­ma­dy tvo­ří jed­no vel­ké puzzle (i když pochyb­ně sle­po­va­né), desít­ka je ovšem sku­teč­ně samo­stat­ná a dle sli­bu tvůr­ců sku­teč­ně zdán­li­vě nena­zna­ču­je směr, kte­rým by se měl uhý­bat jede­nác­tý film. Kevin Greutert pořád není James Wan a po vzo­ru jed­nič­ky vlast­ně nedo­chá­zí na kdo­ví­jak šikov­ně vybu­do­va­ný a pro­myš­le­ný horo­ro­vý thriller. V tomhle ohle­du má desá­té Saw spí­še blí­že ke všem před­cho­zím nástup­cům.  Brutality je více než dost, celé to vlast­ně není dva­krát kom­pli­ko­va­né  a napří­klad nevy­hnu­tel­né vyvr­cho­le­ní s povin­nou hud­bou Charlieho Clousera roz­hod­ně nepat­ří mezi ty nej­sil­něj­ší v rám­ci série.

Saw X
Photo © Lionsgate

Greutert se v rám­ci série popr­vé cho­pil režie v pří­pa­dě Saw 6, kte­rá se mimo jiné vyzna­čo­va­la jis­tou kri­ti­kou pojiš­ťo­ven a v pod­sta­tě vzty­če­ným pro­střed­níč­kem  Johnu McCainovi, přes­to sna­ha o něja­ký poli­tic­ký komen­tář šes­té­mu fil­mu dva­krát nepro­šla. Greutert se nako­nec nedob­ro­vol­ně cho­pil i režie sed­mé­ho fil­mu, jehož režii vzal pro­ti své vůli a nejen zkrá­ce­ní dvou­díl­né­ho (teh­dy) finá­le na jeden film a fakt, že se Greutert posta­ral o osob­ně o to, že byl scé­nář k sed­mé­mu fil­mu zce­la sepsán 2 týd­ny před začát­kem natá­če­ní, při­spě­ly k tomu, že Saw VII nepat­ří mezi vrcho­ly série. Greutert se ten­to­krát cho­pil režie potře­tí a dalo by se říci, že sice nemá čím ohro­mit, záro­veň ovšem vlast­ně tak nějak zvlá­dá řemes­lo, laci­né pro­dukč­ní hod­no­ty nikdy dva­krát netrá­pí oči a Saw X má výho­du v tom, že má sevře­něj­ší záplet­ku a má i něco na víc. A i když se po tu vzo­ru Saw 6 na chvil­ku oka­tě kri­ti­zu­je zko­rum­po­va­ná vlá­da a far­ma­ceu­tic­ké spo­leč­nos­ti, nikdy to neza­jde tak dale­ko, aby to bylo spí­še nechtě­ně směš­né.

 

Když už poté dojde na všech­no to use­ká­vá­ní kon­če­tin, rýpá­ní se v moz­ku nebo odsá­vá­ní oček, vět­ši­nu času se sází čis­tě na prak­tic­ké efek­ty s pou­ze mír­ným doko­ře­ním v podo­bě CGI a nako­nec to při­ná­ší své pro. Vizuálně se poté sku­teč­ně sna­ží Saw X při­blí­žit původ­ním fil­mům skr­ze růz­nou vizu­ál­ní este­ti­ku, dá se snad­no říct, že pra­vo­věr­ní fanouš­ci série si i díky tomu budou moci Saw X užít. Méně nároč­ní fanouš­ci této série ten­to film pře­ci jen oce­ní spí­še. Pro tro­chu nároč­něj­ší­ho divá­ka nejde zpo­chyb­nit, že Saw X tahá za vla­sy spous­ty pro­blé­mů, kte­ré jsou s tou­to sérií spo­je­né již od závě­ru původ­ní­ho fil­mu. To, jak série Saw svý­mi pokra­čo­vá­ní v pod­sta­tě zni­či­la sama sebe, by šlo roze­bí­rat v mno­ha ohle­dech, desá­tý díl ovšem sku­teč­ně zvlá­dá neu­ra­zit a dalo by se snad­no říct, že pat­ří k vrcho­lům série a ze všech pokra­čo­vá­ní má navíc poten­ci­o­nál­ně nej­víc na to, aby se zvlád­la kva­li­tám při­blí­žit prv­ní­mu fil­mu. I když to vlast­ně v rám­ci série pořád tak moc nezna­me­ná a kva­li­ty původ­ní­ho fil­mu desá­té Saw pořád v pod­sta­tě nevi­dí ani z rych­lí­ku.

Saw X
Photo © Lionsgate

Saw X mno­ho věcí dělá lépe, než před­cho­zí potom­ci původ­ní­ho fil­mu. Nesnaží se nějak roz­ši­řo­vat už tak pochyb­nou myto­lo­gii, nepů­so­bí jako jed­na epi­zo­da zvlášt­ně roz­ta­ha­né­ho seri­á­lu, sna­ží se při­jít s něčím tro­cha svě­žím a navíc se záplet­kou sou­stře­dí na jed­nu záplet­ku, kte­rá má jas­ně výraz­né body A, B a C. John Kramer jako kří­že­nec Kevina McCallistera a kojo­ta Wildy se zob­ra­zu­je jako ten kom­pli­ko­va­ný anti­hr­di­na, kte­rý může potrestat sku­teč­ně morál­ně pochyb­né oso­by a zdů­raz­nit, že tu nejde o chlad­no­krev­né zabí­je­ní nebo lpě­ní na utr­pe­ní nevin­ných. Nedá se říct, že by Saw X nut­ně drže­la za ruku kon­ti­nu­i­tu celé série a vše by tak do sebe zapa­da­lo přes­ně tak šikov­ně, jak by mělo (jen poše­ti­lec by vlast­ně čekal coko­liv jiné­ho),  jde ovšem přes­ně o typ sle­pé ulič­ky, kte­rá zvlád­ne nezkla­mat. A do jis­té míry ale­spoň kra­pet před­vést v čem tkví ty nej­sil­něj­ší para­me­t­ry této série.

S tou­to sérii je pořád snad­né upad­nout do vel­mi kom­pli­ko­va­né­ho vzta­hu. Všechny pokra­čo­vá­ní původ­ní­ho Saw mají k vrcho­lům horo­ro­vé­ho žán­ru dale­ko, záro­veň jde ovšem ješ­tě pořád o důstoj­né nástup­ce. Ani Saw X žánro­vou revo­lu­cí roz­hod­ně nebu­de, Skládačkovému vra­ho­vi ovšem ostu­du nedě­lá. Tenhle výlet do Mexika není zrov­na za všech­ny pra­chy, pře­de­vším díky cha­risma­tu Toin Bell si desá­tý díl této série s oči­vid­ně vel­mi tuhým kořín­kem zaslou­ží šan­ci....

 

Verdikt: 65 %


Podívejte se na hod­no­ce­ní Saw X na Kinoboxu.

Saw 6
20. června 2021Saw 6Mark Hoffman (Costas Mandylor) pokračuje v odkazu svého mentora Skládačkového vraha (Tobin Bell), jenž před léty zvrácené hry odstartoval. Tentokrát o svůj život musí bojovat pojišťovák William Easton (Peter Outerbridge), kterého se Skládačkou pojí nepříjemná historie...…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Saw 4
5. června 2021Saw 4Policista Daniel Rigg (Lyriq Bent) se ocitá ve vražedné pasti Skládačkového vraha (Tobin Bell) a má jen devadesát minut na to, aby své kolegy zachránil před děsivým koncem.... Darren Lynn Bousman sice původně pokládal Saw 3…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Saw: Hra o přežití: Hororová série, která zůstává ostrá až do desátého dílu
27. září 2023Saw: Hra o přežití: Hororová série, která zůstává ostrá až do desátého díluV novém tisíciletí se to hemží samými lacinými horory, které na nás hollywoodská produkce chrlí. Byl tu zajímavý nápad „Nezvratný osud“, který byl neskutečně rozmělněn v dalších pokračováních, a originalita nápadu se vytratila. Pak je zde…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Saw 3D
28. června 2021Saw 3DBobby Dagen (Sean Patrick Flanery) napsal román pojednávající o jeho přežití hry Skládačkového vraha (Tobin Bell). Z Bobbyho se stala legenda, která se ovšem musí popasovat s nepříjemným tajemstvím. Skládačkův nástupce Hoffman (Costas Mandylor) je totiž…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Saw 5
15. června 2021Saw 5Skládačkový vrah (Tobin Bell) má následovníka Hoffmana (Costas Mandylor). Tomu je však v patách agent Strahm (Scott Patterson), kterému se podaří dostat se Hoffmanovi na stopu. Zabiják se tedy musí vydat na lov, aby zabránil svému…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Saw 3
1. června 2021Saw 3Doktorka Lynn Denlon (Bahar Soomekh) nemá ponětí, že je další na řadě. Jednou po noční službě v nemocnici ji Skládačkova učebnice Amanda (Shawnee Smith) unese a odvede do opuštěného skladiště. Lynn musí Skládačku udržet naživu, dokud…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Saw 2
25. května 2021Saw 2Skládačkový vrah (Tobin Bell) zamkne do uzavřeného domu osm nešťastníků, jejichž úkolem je dostat se ven dřív, než se nadýchají nervového plynu a zemřou. Musejí však být ostražití - cesta ke svobodě je poseta smrtícími pastmi,…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Streepová v Sophiině volbě: Příběh nejlepší herečky na Oscaru
12. dubna 2024Streepová v Sophiině volbě: Příběh nejlepší herečky na OscaruV tento den roku 1983 byla Meryl Streepová na 55. ročníku udílení Oscarů vyhlášena nejlepší herečkou za svůj výkon ve filmu Sophiina volba (1982). Streepová prosila režiséra Alana J. Pakulu o tuto roli doslova na kolenou.…Vydáno v rubrice: Zajímavosti
„Cello“: Horor natočený v Praze s Jeremy Ironsem v hlavní roli má premiéru v Saúdské Arábii
19. září 2023„Cello“: Horor natočený v Praze s Jeremy Ironsem v hlavní roli má premiéru v Saúdské ArábiiPo světové premiéře, která proběhla minulý týden v Rijádu, vstupuje tento víkend do kin v Saúdské Arábii nový horor The Cello režiséra Darrena Lynna Bousmana (Saw II, III a IV) s oscarovým Jeremym Ironsem a Tobinem…Vydáno v rubrice: Filmové a televizní aktuality
Ostrov - Zpracování vize nedaleké budoucnosti Michaelem Bayem...
11. srpna 2021Ostrov - Zpracování vize nedaleké budoucnosti Michaelem Bayem......, ve kterém nalezneme filosofický podtext, dostatek akce, kvalitní vizuální řešení, známé herecké tváře a to vše lehce okořeněné špetkou nelogičností. Začátek je slibný. Po naprostém ignorování varovných hlasů ekologů a neuposlechnutí hlasu vlastního nitra udělá…Vydáno v rubrice: Retro filmové recenze
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře