Simpsonovi je americký animovaný sitcom vytvořený Mattem Groeningem pro společnost Fox Broadcasting Company. Seriál je satirickým obrazem amerického života, který ztělesňuje rodina Simpsonových, kterou tvoří Homer, Marge, Bart, Líza a Maggie. Seriál se odehrává ve fiktivním městečku Springfield a paroduje americkou kulturu a společnost, televizi a lidský úděl.
Rodinu vymyslel Groening krátce předtím, než si s producentem Jamesem L. Brooksem vyžádal sérii krátkých animovaných filmů. Vytvořil dysfunkční rodinu a postavy pojmenoval podle členů své vlastní rodiny, přičemž své jméno nahradil jménem Bart; Simpsonovi mu připadali vtipní v tom, že znějí podobně jako „prosťáček“. Kraťasy se staly součástí pořadu The Tracey Ullman Show 19. dubna 1987. Po třech sezónách byl skeč přetvořen v půlhodinový pořad v hlavním vysílacím čase a stal se prvním seriálem společnosti Fox, který se v jedné sezóně (1989-1990) umístil v první třicítce sledovanosti.
Od svého debutu 17. prosince 1989 bylo odvysíláno 723 dílů pořadu. Jedná se o nejdéle vysílaný americký animovaný seriál, nejdéle vysílaný americký sitcom a nejdéle vysílaný americký scénáristický televizní seriál v hlavním vysílacím čase, a to jak z hlediska počtu sezón, tak z hlediska počtu epizod. Celovečerní film The Simpsons Movie byl uveden do kin po celém světě 27. července 2007 a vydělal přes 527 milionů dolarů, v roce 2018 se připravuje jeho pokračování. Seriál dal vzniknout také mnoha komiksovým sériím, videohrám, knihám a dalším souvisejícím médiím, stejně jako miliardovému merchandisingovému průmyslu. Simpsonovi jsou společnou produkcí společností Gracie Films a 20th Television. Dne 3. března 2021 bylo oznámeno, že seriál byl obnoven pro 33. a 34. sérii, u nichž bylo později potvrzeno, že každá bude mít 22 epizod, čímž se počet epizod zvýšil ze 706 na 750. Třicátá třetí série měla premiéru 26. září 2021.
Simpsonovi sklízeli uznání během prvních sezón v 90. letech, které jsou obecně považovány za jejich „zlatý věk“. Od té doby byl kritizován za údajný pokles kvality. Časopis Time jej označil za nejlepší televizní seriál 20. století a Erik Adams z The A.V. Club jej označil za „vrcholný televizní počin bez ohledu na formát“. Dne 14. ledna 2000 byla Simpsonovým udělena hvězda na hollywoodském chodníku slávy. Od svého seriálového debutu získal desítky ocenění, včetně 34 Primetime Emmy Awards, 34 Annie Awards a 2 Peabody Awards. Homerova vykřičníková hláška „D’oh!“ byla převzata do anglického jazyka a Simpsonovi ovlivnili mnoho dalších pozdějších animovaných sitcomových televizních seriálů zaměřených na dospělé.
Představení
Postavy
Hlavními postavami jsou Simpsonovi, kteří žijí ve fiktivním „středoamerickém“ městečku Springfield. Otec Homer pracuje jako bezpečnostní inspektor ve springfieldské jaderné elektrárně, což je pozice, která je v rozporu s jeho bezstarostnou, šaškovskou povahou. Jeho manželkou je Marge Bouvierová, stereotypní americká žena v domácnosti a matka. Mají tři děti: Bart, desetiletý průšvihář a vtipálek, Líza, předčasně vyspělá osmiletá aktivistka, a Maggie, dítě rodiny, které málokdy mluví, ale dorozumívá se cucáním dudlíku. Přestože je rodina dysfunkční, v mnoha epizodách se zkoumají jejich vzájemné vztahy a vazby a často se ukazuje, že jim na sobě záleží. Homerův otec děda Simpson žije ve Springfieldském domově důchodců poté, co Homer donutil svého otce prodat svůj dům, aby si jeho rodina mohla koupit svůj. Děda Simpson si zahrál hlavní roli v několika epizodách.
Rodina také vlastní psa, Santova malého pomocníka, a kočku, Snowball V, přejmenovanou na Snowball II v epizodě „Já, (otrávený bručoun)-Bot“. Oba domácí mazlíčci měli hlavní role v několika epizodách.
Seriál obsahuje řadu svérázných vedlejších postav, mezi něž patří Homerovi spolupracovníci (zároveň přátelé) Lenny Leonard a Carl Carlson, ředitel školy Seymour Skinner a učitelky Edna Krabappelová a Elizabeth Hooverová, soused Ned Flanders, přátelé Barney Gumble, Apu Nahasapeemapetilon, Vočko Szyslak, Milhouse Van Houten a Nelson Muntz, širší příbuzní Patty a Selma Bouvierovi, obyvatelé města jako starosta Quimby, náčelník Clancy Wiggum, místní celebrity klaun Krusty a reportér Kent Brockman a magnát Charles Montgomery Burns, který často slouží jako protivník seriálu, a jeho výkonný asistent Waylon Smithers.
Tvůrci původně zamýšleli mnoho z těchto postav jako jednorázové žertíky nebo pro plnění potřebných funkcí ve městě. Řada z nich získala rozšířené role a následně si zahrála ve vlastních epizodách. Podle Matta Groeninga seriál převzal koncept velkého počtu vedlejších postav z komediálního pořadu SCTV.
Kontinuita a plovoucí časová osa
Přes zobrazování ročních milníků, jako jsou svátky nebo pomíjivé narozeniny, postavy mezi jednotlivými epizodami nikdy nestárnou (ani fyzicky, ani v udávaném věku) a většinou se objevují stejně jako na začátku seriálu. Seriál používá plovoucí časovou osu, v níž se epizody zpravidla odehrávají v roce, kdy je epizoda natočena, přestože postavy nestárnou. Flashbacky a flashforwardy občas zobrazují postavy v jiných obdobích jejich života, přičemž časová osa těchto zobrazení je také obecně plovoucí vzhledem k roku, kdy je epizoda vyrobena. Například v epizodě „I Married Marge“ z roku 1991 se zdá, že Bart (kterému je vždy 10 let) se narodil v roce 1980 nebo 1981. Ale v epizodě „And Maggie Makes Three“ z roku 1995 se zdá, že Maggie (které je vždy kolem jednoho roku) se narodila v roce 1993 nebo 1994. V epizodě „Lisa’s First Word“ z roku 1992 se ukazuje, že Lisa (které je vždy 8 let) se narodila v roce 1984.
Kánon seriálu existuje, ačkoli epizody Treehouse of Horror a jakýkoli fiktivní příběh vyprávěný v rámci seriálu jsou obvykle nekánonické. Kontinuita je však v Simpsonových nekonzistentní a omezená. Například klaun Krusty může v jedné epizodě umět číst, ale v jiné ne – nicméně je důsledně zobrazován jako Žid a jeho otec rabín mezitím zemřel. Lekce, které se rodina naučila v jedné epizodě, mohou být v další zapomenuty. Mezi příklady omezené kontinuity patří vystoupení Sideshow Boba, kdy Bart a Líza vzpomínají na všechny zločiny, které ve Springfieldu spáchal, nebo když se postavy snaží vzpomenout na věci, které se staly v předchozích epizodách.
Produkce
Vývoj
Rodina Simpsonových se poprvé objevila jako krátký seriál v The Tracey Ullman Show 19. dubna 1987. Groening předložil animátorům pouze základní náčrty a předpokládal, že postavy budou při výrobě vyčištěny. Animátoři však jeho kresby pouze překopírovali, což vedlo k hrubému vzhledu postaviček v prvních kraťasech. Animace vznikala v domácím studiu Klasky Csupo, přičemž animátory první sezóny byli Wes Archer, David Silverman a Bill Kopp. Kolorista Georgie Peluse byl tím, kdo rozhodl, že postavičky budou žluté.
V roce 1989 tým produkčních společností adaptoval Simpsonovi do podoby půlhodinového seriálu pro společnost Fox Broadcasting Company. Do týmu patřil animační dům Klasky Csupo. Brooks vyjednal ve smlouvě se stanicí Fox ustanovení, které jí znemožňovalo zasahovat do obsahu seriálu. Groening uvedl, že jeho cílem při tvorbě pořadu bylo nabídnout divákům alternativu k tomu, co nazýval „mainstreamovým brakem“, který sledovali. Premiéra půlhodinového seriálu se uskutečnila 17. prosince 1989, a to dílem „Simpsonovi se pečou na otevřeném ohni“. „Some Enchanted Evening“ (Nějaký kouzelný večer) byl první vyrobenou celovečerní epizodou, ale kvůli problémům s animací byl odvysílán až v květnu 1990 jako poslední epizoda první sezóny. V roce 1992 podala Tracey Ullmanová na společnost Fox žalobu, v níž tvrdila, že její pořad byl zdrojem úspěchu seriálu. Podle žaloby by měla dostat podíl na zisku Simpsonových – tento nárok byl soudem zamítnut.
Výkonní producenti a showrunneři
Matt Groening a James L. Brooks působili jako výkonní producenti po celou dobu existence seriálu a fungovali také jako kreativní konzultanti. Sam Simon, kterého bývalý režisér Simpsonových Brad Bird označil za „neopěvovaného hrdinu“ seriálu, působil jako kreativní supervizor v prvních čtyřech sezónách. S Groeningem, Brooksem a produkční společností Gracie Films byl neustále ve sporu a v roce 1993 odešel. Před odchodem si vyjednal smlouvu, podle níž dostával každý rok podíl na zisku a titul výkonného producenta, přestože na seriálu od roku 1993 nepracoval, alespoň do svého odchodu v roce 2015. Více zapojenou pozicí v seriálu je showrunner, který působí jako hlavní scénárista a řídí produkci seriálu po celou sezónu.
Scénáře
První tým scenáristů, který sestavil Sam Simon, tvořili John Swartzwelder, Jon Vitti, George Meyer, Jeff Martin, Al Jean, Mike Reiss, Jay Kogen a Wallace Wolodarsky. Novější scénáristické týmy Simpsonových se obvykle skládají ze šestnácti scenáristů, kteří na začátku každého prosince navrhují nápady na epizody. Hlavní scenárista každé epizody napíše první návrh. Na skupinových přepisovacích sezeních se vyvíjejí konečné scénáře přidáváním nebo odstraňováním vtipů, vkládáním scén a výzvami k opětovnému přečtení replik hlasovými představiteli seriálu. Do roku 2004 se těchto sezení aktivně účastnil George Meyer, který seriál vyvíjel od první sezóny. Podle dlouholetého scénáristy Jona Vittiho Meyer obvykle vymýšlel nejlepší hlášky v dané epizodě, i když se na scénáři mohli podílet i jiní autoři. Výroba každé epizody trvá šest měsíců, takže seriál jen zřídka komentuje aktuální dění.
John Swartzwelder, který je podepsán pod šedesáti epizodami, je nejplodnějším scénáristou Simpsonových. Jedním z nejznámějších bývalých scénáristů je Conan O’Brien, který se podílel na několika epizodách na začátku devadesátých let, než nahradil Davida Lettermana na postu moderátora talk show Late Night. Anglický komik Ricky Gervais napsal epizodu „Homere Simpsone, tohle je tvoje žena“ a stal se tak první celebritou, která napsala i hostovala v jedné epizodě. Seth Rogen a Evan Goldberg, scénáristé filmu Superbad, napsali epizodu „Homer the Whopper“, přičemž Rogen v ní namluvil postavu.
Na konci roku 2007 scénáristé Simpsonových stávkovali společně s ostatními členy Writers Guild of America, East. Scénáristé seriálu se k cechu připojili v roce 1998.
Hlasoví herci
Simpsonovi mají šest hlavních herců: V seriálu Simpsonovi jsou zastoupeni: Dan Castellaneta, Julie Kavnerová, Nancy Cartwrightová, Yeardley Smithová, Hank Azaria a Harry Shearer. Castellaneta namluvil Homera Simpsona, dědu Simpsona, klauna Krustyho, správce pozemku Willieho, starostu Quimbyho, Barneyho Gumblea a další dospělé, mužské postavy. Julie Kavnerová namluvila Marge Simpsonovou, Patty a Selmu a několik vedlejších postav. Castellaneta a Kavnerová byli součástí obsazení The Tracey Ullman Show a role dostali, aby nebylo potřeba nových herců. Cartwright namluvil Barta Simpsona, Nelsona Muntze, Ralpha Wigguma a další děti. Smithová, hlas Lízy Simpsonové, je jediným členem obsazení, který pravidelně namlouvá pouze jednu postavu, i když občas hraje i jiné epizodní postavy. Producenti se rozhodli uspořádat casting na role Barta a Lízy. Smithová byla původně požádána, aby se zúčastnila konkurzu na roli Barta, ale castingová režisérka Bonita Pietila se domnívala, že její hlas je příliš vysoký, a tak místo toho dostala roli Lízy. Cartwrightová byla původně přizvána k namluvení hlasu Lízy, ale po příchodu na konkurz zjistila, že Líza byla jednoduše popsána jako „prostřední dítě“ a v té době neměla příliš velkou osobnost. Cartwrightová se začala více zajímat o roli Barta, který byl popsán jako „prohnaný, nedochvilný, nenávidějící školu, neuctivý [a] chytrý“. Groening ji místo toho nechal, aby si roli vyzkoušela, a poté, co ji slyšel číst, jí ji na místě dal. Cartwrightová je jediná ze šesti hlavních členů obsazení Simpsonových, která se před prací na seriálu profesionálně vzdělávala v hlasovém herectví. Azaria a Shearer nenamluvili členy titulní rodiny, ale hrají většinu mužských obyvatel města. Azaria, který je součástí hlavního hlasového obsazení od druhé série v jedné epizodě „Old Money“ a od třetí série pak trvale součástí pravidelného hlavního hlasového obsazení, namluvil opakující se postavy jako Vočko Szyslak, Náčelník Wiggum, Apu Nahasapeemapetilon a Profesor Frink. Shearer propůjčuje hlasy panu Burnsovi, panu Smithersovi, řediteli Skinnerovi, Nedu Flandersovi, reverendu Lovejoyovi a dříve i doktoru Hibbertovi. Každý z hlavních herců získal cenu Primetime Emmy za vynikající hlasový výkon.
V titulcích epizod jsou až na jednu výjimku uvedeni pouze hlasoví herci, nikoliv postavy, které namluvili. Společnost Fox i produkční štáb chtěli v prvních sezónách utajit jejich identitu, a proto většinu nahrávek uzavřeli a zároveň odmítli zveřejnit fotografie nahrávajících umělců. Televize však nakonec odhalila, jaké role jednotliví herci ztvárnili v epizodě „Old Money“, protože podle producentů by hlasoví herci měli za svou práci dostat uznání. V roce 2003 se herci objevili v epizodě Inside the Actors Studio, kde živě předváděli hlasy svých postav.
Šest hlavních herců dostávalo 30 000 dolarů za epizodu až do roku 1998, kdy se dostali do sporu o plat se společností Fox. Společnost jim hrozila, že je nahradí novými herci, dokonce zašla tak daleko, že připravovala casting nových hlasů, ale tvůrce seriálu Groening herce v jejich akci podpořil. Problém byl brzy vyřešen a od roku 1998 do roku 2004 jim bylo vypláceno 125 000 dolarů za epizodu. Příjmy seriálu díky syndikaci a prodeji DVD nadále rostly a v dubnu 2004 se hlavní herci přestali objevovat na čtení scénářů a požadovali, aby jim bylo vypláceno 360 000 dolarů za epizodu. Stávka byla o měsíc později ukončena a jejich platy byly zvýšeny na 250 000 až 360 000 dolarů za epizodu. V roce 2008 byla výroba dvacáté série pozastavena kvůli novému vyjednávání o smlouvě s hlasovými herci, kteří chtěli „zdravý nárůst“ platu na částku blížící se 500 000 dolarů za epizodu. Jednání byla brzy ukončena a plat herců byl zvýšen na 400 000 dolarů za epizodu. O tři roky později, kdy společnost Fox hrozila zrušením seriálu, pokud se nesníží náklady na výrobu, přistoupili herci na snížení platu o 30 procent, tedy na něco málo přes 300 000 dolarů za epizodu.
Kromě hlavního obsazení namluvili vedlejší postavy Pamela Hayden, Tress MacNeille, Marcia Wallace, Maggie Roswell a Russi Taylor. V letech 1999 až 2002 namluvila postavy Roswellové Marcia Mitzman Gavenová. V menších rolích se objevil také Karl Wiedergott, který však nehlasuje žádné vedlejší postavy. Wiedergott seriál opustil v roce 2010 a od té doby se pravidelně objevuje Chris Edgerly, který namluvil vedlejší postavy. Mezi opakované „speciální hosty“ patří Albert Brooks, Phil Hartman, Jon Lovitz, Joe Mantegna, Maurice LaMarche a Kelsey Grammer. Po Hartmanově smrti v roce 1998 byly postavy, které namluvil (Troy McClure a Lionel Hutz), vyřazeny; Wallaceova postava Edny Krabappelové byla po své smrti v roce 2013 rovněž vyřazena. Po smrti Taylorové v roce 2019 její postavy (včetně Sherri, Terri a Martina Prince) nyní namluvil Grey Griffin.
V epizodách se poměrně často objevují hlasy hostů z nejrůznějších profesí, včetně herců, sportovců, autorů, kapel, hudebníků a vědců. V dřívějších sezónách většina hostujících hvězd namluvila postavy, ale časem se jich začalo objevovat více jako oni sami. První hostující hvězdou, která se objevila jako on sám, byl Tony Bennett, který se krátce objevil v epizodě druhé série „Dancin‘ Homer“. Simpsonovi drží světový rekord v počtu hostujících hvězd v televizním seriálu.
Simpsonovi byli dabováni do několika dalších jazyků, včetně japonštiny, němčiny, španělštiny a portugalštiny. Je také jedním z mála pořadů dabovaných ve standardní francouzštině a quebecké francouzštině. Seriál byl vysílán i v arabštině, ale kvůli islámským zvyklostem byla řada aspektů seriálu změněna. Homer například pije limonádu místo piva a jí egyptské hovězí klobásy místo hot dogů. Kvůli těmto změnám se arabizovaná verze seriálu setkala s negativní reakcí tamních celoživotních fanoušků Simpsonových.
Animace
Simpsonovi animuje několik různých amerických i mezinárodních studií. Po celou dobu vysílání krátkých animovaných filmů v pořadu The Tracey Ullman Show se animace vyráběla v tuzemsku ve studiu Klasky Csupo. S debutem seriálu společnost Fox kvůli zvýšenému objemu práce zadala výrobu několika místním a zahraničním studiím. Jedná se o AKOM, Anivision, Rough Draft Studios, USAnimation a Toonzone Entertainment.
První tři sezóny animovalo Simpsonovi ve Spojených státech studio Klasky Csupo. V roce 1992 přešla domácí produkce seriálu od produkční společnosti Gracie Films ke společnosti Film Roman, která seriál animovala až do roku 2016. Ve 14. sérii přešla produkce z tradiční celovečerní animace na digitální animaci tuší a barvami. První epizodou, v níž se experimentovalo s digitálním kolorováním, byl „Radioaktivní muž“ z roku 1995. Animátoři použili digitální inkoust a barvu při výrobě epizody 12. sezóny „Tennis the Menace“, ale společnost Gracie Films odložila pravidelné používání digitálního inkoustu a barvy až o dvě sezóny později. Již dokončený díl „Tennis the Menace“ byl vysílán tak, jak byl natočen.
Produkční pracovníci amerického animačního studia Film Roman kreslí storyboardy, navrhují nové postavy, pozadí, rekvizity a kreslí rozvržení postav a pozadí, které se následně stávají animatiky, jež se promítají autorům v Gracie Films, aby mohli provést případné změny před odesláním díla do zámoří. V zámořských studiích se pak kreslí mezititulky, maluje tuší a barvou a renderuje na pásku, než se animace odešle zpět do Spojených států, aby se o tři až čtyři měsíce později dodala společnosti Fox.
Seriál se začal vyrábět ve vysokém rozlišení ve 20. sérii; první epizoda „Take My Life, Please“ se vysílala 15. února 2009. Součástí přechodu na HDTV byla i nová úvodní sekvence. Matt Groening ji označil za komplikovanou změnu, protože ovlivnila načasování a kompozici animace.
Témata
Simpsonovi využívají standardní nastavení situační komedie neboli sitcomu jako své premisy. Seriál se soustředí na rodinu a její život v typickém americkém městečku a slouží jako satirická parodie na životní styl americké střední třídy. Vzhledem ke své animované povaze má však seriál Simpsonovi větší rozsah než běžný sitcom. Městečko Springfield funguje jako kompletní vesmír, v němž postavy mohou zkoumat problémy, kterým čelí moderní společnost. Díky tomu, že Homer pracuje v jaderné elektrárně, může seriál komentovat stav životního prostředí. Prostřednictvím dnů Barta a Lízy na springfieldské základní škole autoři seriálu ilustrují naléhavé nebo kontroverzní otázky v oblasti vzdělávání. Ve městě se objevuje široká škála televizních kanálů, což tvůrcům umožňuje vtipkovat na adresu zábavního průmyslu a tisku.
Někteří komentátoři tvrdí, že pořad má politický charakter a je náchylný k levicovému zaujetí. Al Jean v jednom rozhovoru přiznal, že „my [pořad] jsme liberálního zaměření“. Autoři často projevují uznání progresivním tendencím, ale v pořadu se objevují vtipy napříč politickým spektrem. Pořad zobrazuje vládu a velké korporace jako zlé entity, které využívají obyčejné pracující. Autoři tak často zobrazují autority v nelichotivém nebo negativním světle. V Simpsonových jsou politici zkorumpovaní, duchovní, jako je reverend Lovejoy, se chovají k návštěvníkům kostela odmítavě a místní policie je neschopná. Náboženství je také častým tématem. V krizových situacích se rodina často obrací k Bohu a seriál se zabývá většinou hlavních náboženství.
Znaky
Úvodní sekvence
Otvírací sekvence Simpsonových je jedním z nejpamátnějších znaků seriálu. Standardní úvodní sekvence prošla třemi iteracemi (výměna některých záběrů na začátku druhé série a zcela nová sekvence, když seriál v roce 2009 přešel na vysoké rozlišení).
Každá má stejný základní sled událostí: kamera projíždí skrz kupovité mraky, přes titulky seriálu směrem k městu Springfield. Poté kamera sleduje členy rodiny na cestě domů. Po vstupu do domu se Simpsonovi usadí na gauč a sledují televizi. Původní úvodní scénu vytvořil David Silverman a byla prvním úkolem, který při zahájení výroby seriálu splnil. Charakteristickou znělku seriálu složil v roce 1989 hudebník Danny Elfman poté, co ho Groening oslovil s žádostí o skladbu v retro stylu. Elfman tuto skladbu označil za nejpopulárnější ve své kariéře.
Jedním z nejvýraznějších aspektů úvodu je, že tři jeho prvky se v jednotlivých epizodách mění: Treehouse of Horror
Speciální halloweenská epizoda se stala každoroční tradicí. „Treehouse of Horror“ se poprvé vysílal v roce 1990 jako součást druhé sezóny a zavedl model tří samostatných, na sobě nezávislých příběhů v každé halloweenské epizodě. Tyto díly obvykle zahrnují rodinu v nějakém hororovém, sci-fi nebo nadpřirozeném prostředí a často parodují nebo vzdávají hold slavnému dílu těchto žánrů. Vždy se odehrávají mimo běžnou kontinuitu seriálu. Ačkoli je seriál Treehouse určen ke zhlédnutí na Halloween, změnilo se to v roce 2000 (a znovu v roce 2020), kdy měly nové díly premiéru po Halloweenu kvůli aktuální smlouvě společnosti Fox se Světovou baseballovou ligou Major League. Před rokem 2020 (v letech 2011 až 2019) se každý díl Treehouse of Horror vysílal v říjnu.
Humor
Humor seriálu se točí kolem kulturních odkazů, které pokrývají široké spektrum společnosti, takže se u seriálu mohou bavit diváci všech generací. Takové odkazy pocházejí například z filmů, televize, hudby, literatury, vědy a historie. Animátoři také pravidelně přidávají do pozadí pořadu vtipy nebo postřehové gagy prostřednictvím vtipných nebo nesourodých kousků textu na cedulích, v novinách, na billboardech a jinde. Diváci si vizuálních vtipů často při jednom zhlédnutí ani nevšimnou. Některé jsou tak letmé, že si jich všimneme až po pozastavení videozáznamu pořadu nebo při jeho zpomaleném sledování. Kristin Thompsonová tvrdí, že Simpsonovi používají „příval kulturních odkazů, záměrně nekonzistentní charakterizaci a značnou sebereflexi televizních konvencí a statusu pořadu jako televizního pořadu.“
Jedním z prvních Bartových charakteristických rysů byly jeho žertovné telefonáty majiteli Vočkovy hospody Vočkovi Szyslakovi, v nichž Bart volá Vočkovi a žádá ho o gagové jméno. Vočko se snaží tuto osobu v baru najít, ale brzy pochopí, že jde o žertovný hovor, a rozzlobeně Bartovi vyhrožuje. Tyto telefonáty zřejmě vycházely ze série žertovných hovorů známých jako nahrávky z baru Tube, i když Groening popřel jakoukoli příčinnou souvislost. Vočko byl částečně založen na majiteli Tube Baru Louisi „Redovi“ Deutschovi, jehož často vulgární reakce inspirovaly Vočkovu násilnickou stránku. Jak seriál postupoval, bylo pro scénáristy stále obtížnější vymyslet falešné jméno a napsat Vočkovy rozzlobené reakce, a tak se od vtípků jako pravidelného vtipu ve čtvrté sérii upustilo. Simpsonovi také často obsahují sebereferenční humor. Nejčastější formou jsou vtipy o společnosti Fox Broadcasting. Například epizoda „She Used to Be My Girl“ obsahovala scénu, ve které dodávka kanálu Fox News projížděla ulicí a přitom měla velký transparent „Bush Cheney 2004“ a hrála píseň „We Are the Champions“ od skupiny Queen, což byla narážka na prezidentské volby v USA v roce 2004 a tvrzení o konzervativní zaujatosti Fox News.
Seriál používá hlášky a většina hlavních i vedlejších postav má alespoň po jedné. Mezi pozoruhodné výrazy patří Homerovo otrávené zavrčení „D’oh!“, „Excellent“ pana Burnse a „Ha-ha!“ Nelsona Muntze. Některé Bartovy hlášky, jako například „¡Ay, caramba!“, „Don’t have a cow, man!“ a „Eat my shorts!“, se v počátcích seriálu objevily na tričkách. Poslední dvě jmenované fráze však Bart používal jen zřídka, dokud se díky merchandisingu nestaly populárními. V posledních sezónách používání mnoha těchto hlášek pokleslo. Epizoda „Bart Gets Famous“ zesměšňuje humor založený na hláškách, když Bart dosáhne slávy v Krustyho klaunské show pouze díky tomu, že řekne: „Já to neudělal.“
Údajné předznamenání skutečných událostí
Simpsonovi se proslavili vtipy, které se zdály být skutečností. Asi nejznámější příklad pochází z epizody „Bart do budoucnosti“, kde se zmiňuje o tom, že miliardář Donald Trump byl svého času prezidentem Spojených států a nechal národ na mizině. Epizoda byla poprvé odvysílána v roce 2000, tedy šestnáct let předtím, než byl Trump (který v té době zvažoval kandidaturu na prezidenta) zvolen. Jiná epizoda, „When You Dish Upon a Star“, zesměšňovala 20th Century Fox jako divizi společnosti The Walt Disney Company. O devatenáct let později společnost Disney společnost Fox koupila. Mezi další příklady, o kterých se tvrdí, že Simpsonovi předpovídají budoucnost, patří zavedení chytrých hodinek, služeb videochatu, technologie autokorekce a akrobatické vystoupení Lady Gaga v poločasové show Super Bowlu LI.
Zdroje ověřující fakta, jako je Snopes, mnoho z těchto tvrzení vyvrátily s tím, že rozsáhlé vysílání pořadu znamená „spoustu vtipů a mnoho příležitostí pro výskyt náhod“ a „většina těchto „předpovědí“ má poměrně jednoduché a přízemní vysvětlení“. Například zařízení, které je v Simpsonových zobrazeno s automatickou opravou, je Apple Newton, skutečné zařízení z roku 1993, které je proslulé špatným rozpoznáváním rukopisu. Technologicky vyspělé hodinky se objevily v řadě beletristických děl, a to už desítky let před Simpsonovými.
Vliv a odkaz
Idiomy
Řada neologismů, které vznikly v Simpsonových, se dostala do lidové slovesnosti. Mark Liberman, ředitel Linguistic Data Consortium, poznamenal: „Simpsonovi zřejmě vystřídali Shakespeara a Bibli jako největší zdroj idiomů, hlášek a různých jiných textových narážek v naší kultuře.“ (The Simpsons has apparently taken over from Shakespeare and the Bible as a greatest source of our culture’s idioms, catchphrases and sundry other textual alusions. Nejznámější hláškou je Homerovo otrávené zavrčení: „D’oh!“. Tento výraz je tak všudypřítomný, že je nyní uveden v Oxfordském slovníku angličtiny, ale bez apostrofu. Dan Castellaneta říká, že si tuto frázi vypůjčil od Jamese Finlaysona, herce z mnoha komedií Laurela a Hardyho, který ji vyslovoval táhlejším a ukňouranějším tónem. Štáb Simpsonových Castellanetovi řekl, aby hlásku zkrátil, a ta se pak stala známým vykřičníkem v televizním seriálu.
Popis správce Willieho o Francouzích jako o „sýrožravých kapitulantských opicích“ použil v roce 2003 sloupkař National Review Jonah Goldberg poté, co Francie vyjádřila nesouhlas s navrhovanou invazí do Iráku. Fráze se rychle rozšířila mezi další novináře. „Cromulent“ a „embiggen“, slova použitá ve filmu „Lisa the Iconoclast“, se od té doby objevila v Lexikonu 21. století na Dictionary.com, respektive ve vědeckých časopisech. „Kwyjibo“, falešné slovo pro Scrabble, které vymyslel Bart v seriálu „Bart the Genius“, bylo použito jako jeden z pseudonymů tvůrce červa Melissa. „Já například vítám naše nové hmyzí vládce“, použil Kent Brockman v „Hlubokém vesmíru Homera“ a stal se sněhovým klonem, přičemž varianty výroku se používají k vyjádření úslužné podřízenosti. Byl použit v médiích, například v časopise New Scientist. Pohrdavý výraz „Meh“, o němž se předpokládá, že byl zpopularizován tímto seriálem, se v roce 2008 dostal do slovníku Collins English Dictionary. Mezi další slova, kterým se připisuje původ v pořadu, patří „yoink“ a „craptacular“.
The Oxford Dictionary of Modern Quotations obsahuje několik citátů z pořadu. Kromě „sýr žeroucích vzdávajících se opic“ jsou to například Homerovy hlášky: „Děti, snažily jste se, jak nejlépe jste uměly, a moc se vám to nepovedlo. Poučení zní: „Nikdy to nezkoušejte“ z dílu „Burnsův dědic“ (pátá série, 1994) a také „Děti jsou nejlepší, Apu. Můžeš je naučit nenávidět věci, které nenávidíš ty. A prakticky se vychovávají samy, co s tím internetem a tak“ z filmu „Osm rošťáků“ (11. sezóna, 1999) se do slovníku dostala v srpnu 2007.
Mnoho citátů/scén se stalo populárními internetovými memy, včetně citátu Jaspera Beardleyho „That’s a paddlin'“ z filmu „The PTA Disbands“ (6. sezóna, 1995) a „Steamed Hams“ z filmu „22 Short Films About Springfield“ (7. sezóna, 1996).
Televize
Simpsonovi byli prvním úspěšným animovaným pořadem v americkém hlavním vysílacím čase od sedmdesátých let minulého století, kdy se seriál Čekej, až se táta vrátí domů. Po většinu 80. let považovali američtí odborníci animované pořady za vhodné pouze pro děti a animace pořadu byla příliš nákladná na to, aby se dosáhlo kvality vhodné pro televizní prime-time. Simpsonovi toto vnímání změnili, což zpočátku vedlo ke krátkému období, kdy se stanice pokoušely obnovit úspěch kreslených pořadů v hlavním vysílacím čase s pořady jako Capitol Critters, Fish Police a Family Dog, které byly drahé a neúspěšné. Díky tomu, že Simpsonovi využívali korejská animační studia pro tweening, barvení a natáčení, byly epizody levnější. Úspěch Simpsonových a nižší výrobní náklady přiměly americké televizní stanice k tomu, aby zkusily štěstí s dalšími animovanými seriály pro dospělé. Tento vývoj vedl americké producenty v 90. letech k rozmachu nových animovaných pořadů pro dospělé v hlavním vysílacím čase, jako jsou Beavis a Butt-Head, South Park, Family Guy, King of the Hill, Futurama (kterou vytvořil Matt Groening) a The Critic. Podle tvůrce Family Guye Setha MacFarlanea „Simpsonovi vytvořili publikum pro prime-time animaci, které tu nebylo po mnoho a mnoho let …“. Pokud jde o mě, v podstatě znovu vynalezli kolo. Vytvořili něco, co je v mnoha ohledech – dalo by se to tak označit – zcela novým médiem.“
Simpsonovi se dočkali crossoverů se čtyřmi dalšími seriály. V epizodě „Hoří hvězda“ pozve Marge Jaye Shermana, hlavní postavu seriálu Kritik, aby se stal porotcem na filmovém festivalu ve Springfieldu. Matt Groening nechal z epizody odstranit své jméno, protože s Kritikem neměl nic společného. South Park později vzdal Simpsonovým hold epizodou „Simpsonovi už to udělali“. V epizodě „Simpsorama“ přichází posádka Planet Express z Futuramy do Springfieldu v současnosti, aby zabránila Simpsonovým zničit budoucnost. V epizodě Family Guy „The Simpsons Guy“ navštíví Springfield Griffinovi a setkají se se Simpsonovými.
Simpsonovi ovlivnili také hrané seriály, jako je Malcolm in the Middle, který se vyznačoval použitím sight gagů a na rozdíl od většiny sitcomů nepoužíval laugh track. Malcolm in the Middle debutoval 9. ledna 2000 v časovém slotu po Simpsonových. Ricky Gervais označil Simpsonovi za vliv na seriál The Office a britský sitcom Spaced byl podle jeho režiséra Edgara Wrighta „pokusem o hrané Simpsonovi“. V Gruzii si animovaný televizní sitcom Samsonadzes, který byl uveden v listopadu 2009, všiml velmi silné podobnosti se Simpsonovými, což přiznal i jeho tvůrce Šalva Ramišvili.
- Zdroj: Anglická Wikipedie
- Simpsonovi v komiksu - Víte, že vychází pravidelný komiksový sešit v češtině věnovaný Simpsonovým?
Nejnovější komentáře