S filmem Hamlet (1948) se stal Sir Laurence Olivier, tehdy třikrát nominovaný na Oscara za nejlepší mužský herecký výkon, prvním hercem nominovaným na Oscara za nejlepší režii a také prvním hercem nominovaným na Oscara za nejlepší film, který režíroval film nominovaný na Oscara (a vítězný). Stal se také prvním nominovaným hercem na Oscara za nejlepší mužský herecký výkon, který získal Oscara za nejlepší mužský herecký výkon poprvé ze své čtvrté nominace. Byl to první britský nebo neamerický film, který získal Oscara za nejlepší film.
Jednalo se o první ze čtyřiadvaceti filmů, v nichž se objevili Christopher Lee (nosič kopí) a Peter Cushing (Osric).
Olivier, kterému bylo v době uvedení filmu do kin jednačtyřicet let, rozehrál oidipovský podtext hry do té míry, že do role Hamletovy matky obsadil osmadvacetiletou Eileen Herlieovou. Filmový vědec Jack Jorgens poznamenal, že „Hamletovy scény s královnou v jejích šatech s hlubokým výstřihem jsou prakticky milostné scény.“
Herlieová hrála Gertrudu také na Broadwayi v roce 1964 ve hře Richarda Burtona „Hamlet“, která byla zfilmována a uvedena v omezeném počtu představení. Zatímco v době, kdy Hamleta hrál Olivier, byla o jedenáct let mladší než její „syn“, v době, kdy ho hrál Burton, byla o sedm let starší.
Film začíná Olivierovým voiceoverem jeho vlastní interpretace hry, která byla kritizována jako reduktivní: „Je to tragédie muže, který se nedokázal rozhodnout.“ V tomto případě se jedná o tragédii, která se odehrála v době, kdy se Olivier rozhodl, že bude hrát v divadle. Olivier vyškrtl „politické“ prvky hry (zcela vyškrtl Fortinbrase, Rosencrantze a Guildensterna) ve prospěch intenzivně psychologického ztvárnění.
Jedním z puristů Williama Shakespeara, kteří kritizovali tuto osekanou verzi hry, byla Ethel Barrymoreová, která si stěžovala, že není tak věrná jako jevištní verze uvedená na Broadwayi v roce 1922, v níž Hamleta hrál její bratr John Barrymore. Ethel Barrymoreová v tom roce předávala Oscara za nejlepší film a byla viditelně otřesena, když přečetla jméno sira Laurence Oliviera jako vítěze. (IMDb/Wikipedia)
1. září 2022 Souboj Titánů Komunistická diktatura nedovolila moc filmům ze západní produkce přístup do ČSSR. Občas však cenzoři, nejspíš náhodně osvíceni jakousi nadpřirozenou mocí vpustili do kin a následně […] Posted in Retro filmové recenze
15. srpna 2022 Příliš vzdálený most Příliš vzdálený most je válečný film z roku 1977, který popisuje operaci Market Garden, neúspěšnou spojeneckou operaci v nacisty okupovaném Nizozemsku během druhé světové války. Film […] Posted in Speciály
4. července 2024 Vinnetou: Filmová adaptace legendy amerického západu Rozlehlou prérií amerického Západu duní výbuchy dynamitových náloží. Napříč územím indiánského kmene Apačů Mescallerů se staví dráha pro "železného oře". Dobrodruh Santer, ve snaze ušetřit […] Posted in Zajímavosti
4. července 2024 TOP 10 akčních scén filmové historie Biografy momentálně brázdí pravděpodobně největší adrenalínová nálož letošního roku, Furiosa: Sága Šíleného Maxe, což je výborná příležitost zavzpomínat na ty vůbec nejlepší akční momenty […] Posted in Články
2. července 2024 Sulejmanův příběh: Emotivní francouzské sociální drama Zavítala jsem na festival v Karlových Varech, kde jsem si koupila pár posledních vstupenek do kina a mezi nimi i Sulejmanův příběh, čehož určitě nelituji. Ve Francii je sice téma imigrantů […] Posted in Filmové recenze
2. července 2024 Český film Vlny ve Varech boduje Velký zájem o film Vlny je na karlovarském filmovém festivalu a tak sehnat lístek bylo pro spoustu nadšených filmových fanoušků opravdu těžkým oříškem.
Jiří Mádl k filmu napsal scénář a […] Posted in MFF Karlovy Vary
Nejnovější komentáře