S filmem Hamlet (1948) se stal Sir Laurence Olivier, tehdy třikrát nominovaný na Oscara za nejlepší mužský herecký výkon, prvním hercem nominovaným na Oscara za nejlepší režii a také prvním hercem nominovaným na Oscara za nejlepší film, který režíroval film nominovaný na Oscara (a vítězný). Stal se také prvním nominovaným hercem na Oscara za nejlepší mužský herecký výkon, který získal Oscara za nejlepší mužský herecký výkon poprvé ze své čtvrté nominace. Byl to první britský nebo neamerický film, který získal Oscara za nejlepší film.
Jednalo se o první ze čtyřiadvaceti filmů, v nichž se objevili Christopher Lee (nosič kopí) a Peter Cushing (Osric).
Olivier, kterému bylo v době uvedení filmu do kin jednačtyřicet let, rozehrál oidipovský podtext hry do té míry, že do role Hamletovy matky obsadil osmadvacetiletou Eileen Herlieovou. Filmový vědec Jack Jorgens poznamenal, že „Hamletovy scény s královnou v jejích šatech s hlubokým výstřihem jsou prakticky milostné scény.“
Herlieová hrála Gertrudu také na Broadwayi v roce 1964 ve hře Richarda Burtona „Hamlet“, která byla zfilmována a uvedena v omezeném počtu představení. Zatímco v době, kdy Hamleta hrál Olivier, byla o jedenáct let mladší než její „syn“, v době, kdy ho hrál Burton, byla o sedm let starší.
Film začíná Olivierovým voiceoverem jeho vlastní interpretace hry, která byla kritizována jako reduktivní: „Je to tragédie muže, který se nedokázal rozhodnout.“ V tomto případě se jedná o tragédii, která se odehrála v době, kdy se Olivier rozhodl, že bude hrát v divadle. Olivier vyškrtl „politické“ prvky hry (zcela vyškrtl Fortinbrase, Rosencrantze a Guildensterna) ve prospěch intenzivně psychologického ztvárnění.
Jedním z puristů Williama Shakespeara, kteří kritizovali tuto osekanou verzi hry, byla Ethel Barrymoreová, která si stěžovala, že není tak věrná jako jevištní verze uvedená na Broadwayi v roce 1922, v níž Hamleta hrál její bratr John Barrymore. Ethel Barrymoreová v tom roce předávala Oscara za nejlepší film a byla viditelně otřesena, když přečetla jméno sira Laurence Oliviera jako vítěze. (IMDb/Wikipedia)
23. dubna 2025 Zlatý plán – projekt finanční osvěty – 55% Zlatý plán (2025) je režijním debutem mladého Marka Záruby, který se doposud věnoval převážně natáčení hudebních videoklipů a reklamních spotů. První celovečerní film Marka Záruby je […] Posted in Filmové recenze
21. dubna 2025 Vlny – historické drama z období okupace – 75% Vlny (2024) jsou v pořadí již třetím režijním počinem mladého (38 let), ale přesto nadějného herce, scénáristy a režiséra Jiřího Mádla, který již odrostl svým pubertálním rolím rafťáka či […] Posted in Filmové recenze
19. dubna 2025 Klec – Bohdalová uvězněna v kleci – 85% Psychologické drama Klec (2019) mne 87 minut poutalo a bavilo, což v dnešní době nelze říci o každém produktu filmového průmyslu. Thriller je výsledkem uměleckého tria Epstein, Strach, […] Posted in Filmové recenze
18. dubna 2025 Na střeše – Gran Torino po česku – 85% Film Na střeše (2019), scénáristy, režiséra a herce Jiřího mádla (Gympl, Vejška, Deníček moderního fotra), je jeho druhým režijním počinem hned po snímku Pojedeme k moři, který jako lehce […] Posted in Filmové recenze
16. dubna 2025 Okupace – A komu tím prospějete? – 55% Film Okupace (2021), režijní debut scénáristy, herce a režiséra Michala Nohejla, je temná černá komedie zasazená do období normalizace, která se odehrává během jednoho večera v divadelním […] Posted in Filmové recenze
Nejnovější komentáře