Kritiky.cz > Recenze knih > Tvůrčí psaní pro každého aneb Nevýrazná snaha o vše

Tvůrčí psaní pro každého aneb Nevýrazná snaha o vše

Tvurc
Tvurc
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Dá se i v čes­kém háji najít kva­lit­ní pří­ruč­ka tvůr­čí­ho psa­ní, nebo se mámě radě­ji držet něče­ho zahra­nič­ní­ho?

Každý, kdo se něja­kým způ­so­bem věnu­je psa­ní, začne časem pát­rat po odbor­né lite­ra­tu­ře na toto téma. Je cel­kem jed­no, jest­li vás psa­ní živí, máte ho jenom jako koníč­ka nebo pou­ze občas sesmo­lí­te něja­ký dopis nebo esej.

Pokud vás tohle hle­dá­ní potká a vlád­ne­te navíc ang­lič­ti­nou, zjis­tí­te cel­kem rych­le jed­nu věc: v češ­ti­ně je toho mini­mum, v ang­lič­ti­ně se pod tím pro­hý­ba­jí regá­ly, pří­pad­ně kapa­ci­ty mobi­lů a čte­ček, pokud dává­te před­nost elek­tro­nic­kým for­má­tům.

Je to pár měsí­ců, co jsem si chtěl z něko­li­ka růz­ných důvo­dů udě­lat tro­chu pře­hled o teo­rii tvůr­čí­ho psa­ní u nás. Za sebe mohu říct, že píšu více méně instink­tiv­ně a pří­ru­ček jsem četl pou­ze něko­lik, respek­ti­ve nechal se jimi inspi­ro­vat.

Při pát­rá­ní po tuzem­ské pro­duk­ci jsem nara­zil na oso­bu Markéty Dočekalové a zjis­til, že je to tele­viz­ní scé­nárist­ka, kte­rá má jako jed­nu z prv­ních pozic své pub­li­kač­ní čin­nos­ti 700 dílů seri­á­lu Ulice. Přiznám se, že ve mně tro­chu hrklo, ale záro­veň vzrost­la zvě­da­vost, co se v její tri­lo­gii Tvůrčí psa­ní pro kaž­dé­ho může skrý­vat.

Trvalo to ješ­tě něja­kou dobu, než jsem se dostal do knihov­ny a dva ze tří svaz­ků si dotá­hl domů. Pustil jsem se do nich už v MHD, nicmé­ně nestrh­ly mě tak, abych v čet­bě pokra­čo­val a obě kni­hy zůsta­ly se zálož­kou na dru­hém pra­cov­ním sto­le.

Vlastně to byl tepr­ve email z Městské knihov­ny upo­zor­ňu­jí­cí na konec výpůjč­ní lhů­ty, kte­rý mě doko­pal k tomu, abych večer vypnul note­book a s kávou na sto­le se pus­til do čet­by jed­né z mála pří­ru­ček tvůr­čí­ho psa­ní z původ­ní čes­ké pro­duk­ce.

Nafouklý učeb­ni­co­vý text bez nábo­je

Předně musím říct, že čte­ní učeb­ni­ce je poměr­ně únav­né prá­vě pro­to, že je kon­ci­po­ván oprav­du jako učeb­ni­ce. Autorka se sna­ží postih­nout pro­ces od pou­hé­ho úmys­lu psa­cí­ho adep­ta na osvo­je­ní základ­ních návy­ků po prak­tic­ké cvi­ky jed­not­li­vých lite­rár­ních útva­rů (repor­táž, feje­ton, povíd­ka a dal­ší), ale její text je neo­by­čej­ně sucho­pár­ný.

Když si vzpo­me­nu na těch něko­lik drob­ných ang­lic­kých spis­ků, byla cel­kem radost je číst. Jejich auto­ři podá­va­li své myš­len­ky struč­ně a výstiž­ně a jejich díla měla obvykle jen něko­lik desí­tek stran, kte­ré člo­vě­ku něco při­nes­ly. A i kdy­by si jen zopa­ko­val, co už ví, jejich styl a „dri­ve“ napl­nil tvůr­čí­ho člo­vě­ka vlnou ener­gie a chu­tí opět zapích­nout pro­pis­ku do poznám­ko­vé­ho blo­ku nebo prs­ty do klá­ves­ni­ce.

Tohle bohu­žel Dočekalové chy­bí a tři díly by se daly v poho­dě ose­kat při­bliž­ně na sto stran, což by navíc zna­me­na­lo vyhnout se mno­ha opa­ku­jí­cím se tex­tům.

Beru, že sou­čás­tí for­my odbor­né pub­li­ka­ce jsou růz­né tipy a myš­len­ky v rámeč­cích, kte­ré si člo­věk může rych­le zapsat. Ovšem i v těch­to rámeč­cích autor­ka pou­ze kopí­ru­je odstav­ce z tex­tu, kte­rý leží hned ved­le nich, aniž by se namá­ha­la byť tře­ba jen s jinou a tref­něj­ší či struč­něj­ší for­mu­la­cí.

Talent, vnitř­ní oheň a para­dox výu­ko­vých tex­tů

Na samém počát­ku své­ho tex­tu Dočekalová roze­bí­rá nau­če­né řemes­lo kon­tra vro­ze­né dis­po­zi­ce. Jinými slo­vy, může­te se nau­čit mno­hé, ale pokud psa­ní a sdě­lo­vá­ní nemá­te v sobě, nepo­mů­že vám ani svě­ce­ná voda či Prsten moci. Ať bude­te v tako­vém pří­pa­dě dělat coko­li, může­te psát prav­dě­po­dob­ně jaký­ko­li novi­nář­ský nebo lite­rár­ní útvar, ale nikdy to nebu­de ono.

Paradoxem je, že člo­věk, kte­ré­ho nějak láká psa­ní, začne s vlast­ní­mi poku­sy (pokud mu v nich není brá­ně­no), spíš už před­tím, než nara­zí na učeb­ni­ce typu Tvůrčího psa­ní. Respektive jeho ces­tou bude prav­dě­po­dob­ně spíš meto­da poku­su a omy­lu (i omyl je vel­mi cen­ný), než dlou­hé stu­di­um odbor­né­ho tex­tu o tom, jak vlast­ně psát.

Pokud jste si vyvi­nu­li něja­ký vlast­ní hlas a jazyk, psa­ní vás baví a jde vám, s nej­vět­ší prav­dě­po­dob­nos­tí Dočekalovou potře­bo­vat nebu­de­te. Je zají­ma­vé se s ní sezná­mit, ale upřím­ně, vzhle­dem k for­mě a množ­ství omáč­ky kolem klí­čo­vých myš­le­nek jde spí­še o spo­leh­li­vý způ­sob, jak člo­vě­ka baží­cí­ho po vyjá­d­ře­ní perem odra­dit od dal­ší­ho sna­že­ní.

Víc než co jiné­ho pří­ruč­ka copy­wri­tingu

Díky tomu, že jsem ve svě­tě reklam­ních tex­tů, drob­né inzer­ce a obchod­ních člán­ků vše­ho dru­hu strá­vil něja­ký čas, nemo­hu se ubrá­nit dojmu, že je tato tri­lo­gie spí­še dob­rým návo­dem, jak z mys­lí­cí­ho jedin­ce udě­lat „lopa­tu s perem v ruce“, tedy pisál­ka, kte­rý bude brát všech­no, co mu při­jde pod ruku, jen aby z toho měl hono­rář, nebo aby se jeho jmé­no obje­vi­lo někde na webu v patič­ce člán­ku, pří­pad­ně při umís­tě­ní zpět­ných odka­zů na strán­ky..

Osobní prázd­no a absen­ce tvůr­čí explo­ze

Upřímně, od učeb­ni­ce tvůr­čí­ho psa­ní bych čekal tro­chu více odva­zu. Když sva­zek srov­nám napří­klad s Bradburyho ten­kou kni­hou Zen a umě­ní psát, mož­ná neměl ani sto strá­nek, četl se sám a jeho uni­ver­zál­ním posel­stvím bylo „vybuch­ně­te jako super­no­va pří­bě­hů, niče­ho se neboj­te a igno­ruj­te hra­ni­ce“. Tento postup není samo­spás­ný, a člo­věk potře­bu­je také něja­kou tu dis­ci­plí­nu, ale obec­ně je u psa­ní pod­le mě pod­stat­něj­ší odva­ha zkou­šet a plést se, než se za kaž­dou cenu sna­žit vyho­vět slo­ži­tým pra­vi­dlům něja­ké­ho postu­pu jen pro­to, že vám někdo tvr­dí, že „takhle se to dělá“.

Protože pokud bude­te psát jen pod­le učeb­nic a ne pod­le sebe, prav­dě­po­dob­ně se nikdy nedo­sta­ne­te dál nebo jinam, než kam se dostal autor či autor­ka té či oné pub­li­ka­ce. Úspěšné psa­ní je i to, kte­ré vás baví, kte­rá vás napl­ňu­je a u kte­ré­ho bude­te s čis­tým svě­do­mím usí­nat s tím, že jste nešli pro­ti vlast­ní při­ro­ze­nos­ti a nemu­sí­te se za text sty­dět ráno před zrca­dlem.

Textů, člán­ků, repor­tá­ží a knih jsou tisí­ce a sta­ti­sí­ce kaž­dý den. Vaše osob­nost je jen jed­na. Nenechte si ji otu­pit jen pro­to, že to mož­ná udě­lal někdo jiný.

Blog auto­ra: http://umenivyberu.cz


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
  • Scooby-Doo: Začátek10. července 2012 Scooby-Doo: Začátek Je tu další recenze a dnes slibovaný Scooby-Doo: Začátek. Bude to taková mini recenze, protože si to už přesně nepamatuji a tak použiju oficiální text distributora a pak napíšu můj názor […] Posted in Filmové recenze
  • Eva Holubová17. října 2016 Eva Holubová Jedna z nejznámějších tváří českého filmu roku 1986 dokončila studium herectví na DAMU, načež se angažovala na několika avantgardních scénách (Sklep, Mimóza), následně i v Divadle Na […] Posted in Rozhovory
  • Kouzelnými vrátky pojďme za zvířátky - Do lesa9. srpna 2017 Kouzelnými vrátky pojďme za zvířátky - Do lesa Tato knížka pro děti obsahuje 48 stran. Knížka je určena pro děti od 3 let, které se při ní také určitě velmi zabaví. Knížka dětem přiblíží 22 nejznámějších zvířátek, které můžeme potkat […] Posted in Recenze knih
  • Recenze alba Ero Sciocco: Klasika s nádechem moderna, která zahřeje u srdce15. února 2022 Recenze alba Ero Sciocco: Klasika s nádechem moderna, která zahřeje u srdce I když je český hudební rybníček poměrně malý, dá se v něm stále narazit na nové talenty a tóny, které jste zatím neslyšeli. Ve stejném duchu se dá hovořit i o novém debutovém albu […] Posted in Hudební recenze
  • Krok za krokem aneb Klasická perla rodinného sitcomu4. července 2018 Krok za krokem aneb Klasická perla rodinného sitcomu „Step by step…day by day….“ Krok za krokem, úvodní znělka Patří starší sitcomy do starého železa, nebo mají stále čím oslovit? Během 90. let se v televizních programech snad všech […] Posted in TV Recenze
  • BARRY SONNENFELD8. května 2012 BARRY SONNENFELD BARRY SONNENFELD (režie) sklidil během své kariéry velké úspěchy u diváků i kritiky za filmy jako Addamsova rodina, Addamsova rodina 2, Muži v černém a Muži v černém 2, Chyťte ho, Wild […] Posted in Profily osob
  • Farma SK – 8. série – 24. díl12. dubna 2017 Farma SK – 8. série – 24. díl https://youtu.be/8rwmiG-11iE Posted in Reality show
  • Dirty mind1. července 2022 Dirty mind Posted in Komiks
  • Preacher - South Will Rise Again29. června 2016 Preacher - South Will Rise Again Zase po týdnu nám AMC vyslala do světa další díl Preachera. A je to opět nesmírně špatný počin, který uráží komiksové znalce a divákům, kteří předlohu nečetli dělá z příběhu ještě větší […] Posted in Kritický Klub
  • Banda - Série 2 (2020) (série)13. října 2020 Banda - Série 2 (2020) (série) ýherce minulé sezóny na poli seriálů je zpět a opět se jedná o největší seriálovou šlehu letošního roku, kterou nejspíš už nic nepřekoná.Druhá série je osudovější, vyhrocenější, […] Posted in Krátké recenze
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 3,22723 s | počet dotazů: 258 | paměť: 72048 KB. | 28.04.2024 - 15:17:10