Václav Neužil (nar. 4. 10. 1979, Plzeň) je absolventem JAMU v Brně. Hrál v tamějším divadle Polárka, účinkoval na jevištích Národního divadla v Brně, Divadla 7 a půl a HaDivadla. Od roku 2006 je členem Dejvického divadla v Praze.
Filmografie (výběr): Fotograf (2015) Andělé všedního dne (2014), Čtvrtá hvězda (TV seriál, 2014), Rozkoš (2013), Alois Nebel (2011), Vendeta (2011), Protektor (2009), Zoufalci (2009)
Ovlivnila vás v přístupu k vaší roli skutečnost, že film vzniká na motivy některých životních peripetií skutečného člověka, slavného umělce, který se navíc na scénáři podílel?
Přiznám se, že tato skutečnost mě nijak zvlášť v přípravě a v hraní samotném neovlivnila. S Irenou jsme se již v přípravách pobavili o tom, že vytváříme nové filmové postavy a na ostatní je třeba vlastně zcela zapomenout. S titulní postavou to možná bylo jinak, ale u práce na Markovi jsem na nějaké reálie záměrně nemyslel.
Jak jste vnímal svého hrdinu? Jaký motiv podle vás převažuje v kontroverzním vztahu dospělého syna. Je to závist, touha po zájmu a ocenění?
Touha po ocenění byla pro mě asi nejmarkantnější. Byť se se svým filmovým otcem ve snímku potká Marek jen párkrát, jeho veškeré chování bylo pro mě jejich vztahem silně poznamenáno. Přišlo mi, že Marek chce neustále slyšet větu: „Jseš dobrej, mám tě rád!“...ale v životě by to nikomu nepřiznal.
A co vedlo Marka k tomu, že si za milenku vybral právě partnerku svého otce? Rivalita, nebo si, jak scénář naznačuje, spíš ona vybrala jeho coby „genového náhradníka“?
Myslím, že aktivita Líby v tomto směru je dost jasná a určující. Markovo zoufalství je v tu dobu tak veliké, že je snadnou kořistí. Prostě Marka sbalila jako odplatu vůči Janovi, i když zoufalou, tento manévr byl zamýšlen spíše od ní.
Po setkání s Janem Saudkem – dozvěděl jste se pro vás něco nového o tomto světoznámém fotografovi?
Nic zásadně nového jsem se nedozvěděl. Ale poznal jsem Jana Saudka osobně. Ztělesňuje pro mě opak maloměšťáctví a šosáctví v tom nejsilnějším a nejkrásnějším slova smyslu.
Ve vaší filmografii, včetně té televizní, bychom našli širokou škálu rozmanitých postav. Čím ji obohatí Marek z Fotografa?
V poslední době dost často hraju blbce nebo nějaké podivíny a podobně poznamenané postavy. Baví mě to, ale jsem z toho už trochu unavený a nerad bych zůstal ve svojí kariéře jen u těchto typů postav. Proto jsem možnost zahrát si Marka, který tyto rysy rozhodně nemá, velmi uvítal.
Vnímal jste nějaký rozdíl v přístupu k režijní práci mezi ženou-režisérkou a mužem-režisérem?
Tuto otázku dostávám často. Ne Nevnímal. Vnímám jen rozdíl mezi věcným, připraveným režisérem a lajdákem, který na to kašle, ale pohlaví v rámci práce opravdu neřeším.
Nejnovější komentáře