Lukáš Daniel Pařík
Zrození alchymistky je třetím filmovým příběhem ze světa Oberonu. Jak vůbec vznikl nápad natočit ho?
Už delší dobu jsme si s Petrem říkali, že by bylo skvělé udělat příběh ze světa Princezny zakleté v čase, který by byl tentokrát vyloženě o dětech. Možná nás k tomu inspirovalo i natáčení scén z obou filmů Princezen, kde jsme viděli vzpomínky na malou Amélii. Dospělou hrála Eliška Křenková a její dětskou verzi Terezie Holá. A to mělo pro nás obrovské kouzlo.
Kam by měl svět Oberonu dál směřovat?
Máme naplánované další dva projekty, i když v šuplíku jich máme připravených víc. Jedním z nich je třetí film s Markem, Natálkou a Eliškou, který ponese název Princ zakletý v čase. Nebude o tom, že by prožíval jeden den stále dokola, ale o tom, jak svými cestami do minulosti způsobuje jeden motýlí efekt za druhým. Druhým je pak pokračování Alchymistky. Postavy i celý příběh jsme si opravdu zamilovali a máme spoustu nápadů, kam ho dál posunout.
Co vás osobně na fantasy nejvíc baví?
Především ta kreativní svoboda. Můžete vytvořit úplně nový svět, který je ale natolik přesvědčivý, že se do něj fanoušci, diváci rádi vracejí. Já sám jsem jako dítě neustále utíkal do nejrůznějších fantasy světů. A vlastně to dělám i dnes, když je toho tlaku v reálném světě moc. Je to můj únik mimo realitu. Co mi ale přijde důležité… že pohádkový svět je vždycky odrazem našeho skutečného světa. Pohádky a fantasy můžou našemu světu nastavovat zrcadlo. Pomocí alegorií a metafor se dá vyjádřit spousta věcí, a to často i těch negativních, na které je třeba upozorňovat a které by v běžném filmu působily příliš doslovně. To je na tom pro mě nejzajímavější. Od určité chvíle jsme si s Petrem uvědomili, že máme šanci vytvořit něco víc než jen sérii pohádek, ale že je můžeme propojit a stvořit první český filmový universe. Chceme do Oberonu, což je svět Princezny, zasadit spoustu příběhů, spoustu nových postav a v budoucnu je prolínat.
Kde hledáte inspiraci pro další projekty?
Osobně už asi nepřemýšlím, kde beru inspiraci. Děláme to prakticky denně. Z jednoho filmu přecházíme do druhého, takže člověk musí být tak nějak pořád napojen. Podle mě je důležité neustále číst, co se děje v našem reálném světě, a nechat se inspirovat otázkami, které si současné generace kladou. A samozřejmě také z filmů a seriálů. Pořád se dívám, učím se a nechávám se jimi nabíjet i inspirovat.
V čem se Zrození alchymistky liší od předchozích filmů Princezna zakletá v čase I a II? Hlavně tím, že ústřední trojici tentokrát tvoří děti. Myslíme si s Petrem, že právě díky tomu bude film dětem ještě bližší. Zároveň jsme chtěli vyprávět příběh, který se víc soustředí na vnitřní svět hlavní postavy – její potřeby, pochybnosti a touhy. Alchymistka je v podstatě o dospívající dívce, která hledá způsob, jak zapadnout do prostředí, od kterého se liší.
Jak vznikaly postavy tří malých alchymistů a jejich příběh?
dětí jsme chtěli, aby jejich vzhled i chování odrážely charaktery. Věděli jsme, že tahounkou bude holka, a to odvážná a temperamentní. A tak nějak pocitově jsem k ní cítil kluka, který bude spíš lehce nesmělý a především dobrosrdečný. Tak vznikl Duri, kterého hraje Kryštof.
Verča hraje jeho sestru, takže jsme mezi nimi hledali určitou podobu. Nejen vizuálně, ale i povahově. Verča své postavě přirozeně dala klid a nadhled, které ji odlišují od bráchy, který často jedná bez rozmyslu a neuváženě. A co se týká Ariany, teď víc prozradit nemůžu, protože je to součást zápletky našeho příběhu.
Jak probíhal samotný vznik příběhu?
Upřímně? Hlavně po telefonu. S Petrem jsme si volali a psali každý den, často i dvanáct až patnáct hodin. Vznikalo to postupně, organicky, v neustálém dialogu.
pohádkách se často potkává magie s lidskostí. Jak jste hledali rovnováhu mezi fantasy prvky a emocemi, které mají oslovit diváka?
Emoce jsou vždycky na prvním místě. Kouzla, magie a vizuální efekty jsou skvělým doplňkem, který patří k žánru, ale samy o sobě nestačí. Aby divák emocím uvěřil a dokázal se s postavami ztotožnit, musíme my, autoři, vytvořit skutečné lidi. To je dost velký rozdíl mezi pohádkou a fantasy. Pohádka vypráví o nereálných postavách v nereálném světě, zatímco fantasy stojí na reálných osobnostech, které žijí v nereálném, magickém prostředí. I když je jedna postava alchymista a druhá čarodějnice, jejich pocity a chování musí být opravdové. Jen tak se s nimi divák dokáže propojit.
Která fáze natáčení byla nejtěžší a která naopak nejradostnější?
Nejnáročnější byl určitě závěrečný souboj, příště by si zasloužil víc času… Naopak nejradostnějším byl paradoxně poslední natáčecí den. Všichni, hlavně děti, jsme obrečeli, že se musíme rozloučit. Bylo vidět, jak silné pouto a skvělá „rodina“ během natáčení vznikla.
Ve filmu hrají velkou roli vizuální efekty. Co pro vás bylo největší trikové sousto?
Tím, že s námi kluci z QQ Studia spolupracují od úplného začátku, je naše práce o to snazší – dokonale znají svět Oberonu i naše představy, navíc k tomu mají skvělé know how. A co bylo nejtěžší? Pravděpodobně proměny reálných lidí v prach nebo kouř. Tyto efekty sice vypadají jednoduše, ale udělat je tak, aby nepůsobily lacině, je opravdu složité.
Spolupracujete s Petrem Kubíkem už několik let. Jak váš tvůrčí tandem funguje?
Kreativní stránku řešíme společně. Myslím, že jsme si během těch let našli efektivní způsoby tvorby, naučili se vážit si jeden druhého a vzájemně si naslouchat. To je podle mě úplný základ. Během psaní i natáčení všechno řešíme vzájemně.
Jak vybíráte lokace a herce?
Často víme, kde chceme natáčet, ještě dřív, než máme pohromadě celý příběh. Daným lokacím pak scénář doslova píšeme na tělo. Herce vybíráme většinou prostřednictvím castingu, pokud nejde o výjimečné případy, jako jsou třeba Roman Zach nebo Simona Hába Zmrzlá. U nich jsme už od začátku věděli, že bychom rádi obsadili právě je. A stejně jako u lokací se pak dá i role napsat přímo „na míru“.
Jaké je hlavní poselství Zrození alchymistky pro dnešní diváky?
Správný příběh, podle mě, nemá jedno jediné poselství. U každého může rezonovat něco jiného, ať už je to věta nebo situace, u které by to člověk vůbec nečekal. Myslím si ale, že Zrození alchymistky říká, že se člověk nemusí bát být sám sebou, nemusí se bát být pravdivý jenom proto, aby někam zapadl. A že na místě, který člověk považuje za skutečný domov, to platí dvojnásob.
Proč by měli diváci přijít do kina?
Protože je to jediná česká filmová pohádka letošních Vánoc! (smích) Ale vážně. Diváci se mohou těšit na napínavý a kouzelný příběh plný překvapení a nečekaných zvratů, které byste od pohádky možná ani nečekali. A navíc se po letech znovu vracíme do světa Princezny zakleté v čase. Myslím, že takový návrat opravdu stojí za to.
Lukáš Daniel Pařík je zároveň skladatelem filmové hudby, která se stala charakteristickým znakem celé série. Jeho melodie podtrhují pohádkovou atmosféru a dodávají příběhům epický rozměr.
Kromě spolurežírování a scénáře jste složil i hudbu. Jak vzniká?
Hudbu často slyším už při psaní scénáře. Zakládám si hodně na silných motivech, které jsou spojené s danými postavami či prostředími. Tyto motivy rozvíjím a dávám jim různé podoby podle toho, jaké emoce se snažím hudbou vyjádřit. U všech filmů z Oberonu je vždy hlavní složkou velký symfonický orchestr s jemnými prvky sound designu.
Máte oblíbený motiv nebo skladbu z filmu, která je vám osobně nejbližší?
Mám rád obě písničky z filmů. Tam za řekou, která už docela zlidověla, a Cestu z bodláčí. A jinak mám oblíbené motivy: momentálně je to určitě hlavní znělka a motiv Ariany a z předchozích filmů mám rád akčnější pasáže jako třeba Závěrečná bitva nebo Pravý hrdina.
Medailonek Lukáše Daniela Paříka
Lukáš Daniel Pařík (12. 9. 1989) je český hudební skladatel, scenárista, režisér a dramaturg.
Do povědomí diváků se zapsal především jako autor hudby a spoluautor scénářů ke snímkům Princezna zakletá v čase a Princezna zakletá v čase II. Komponoval také hudbu pro novou verzi pohádky Zlatovláska a po boku Petra Kubíka je jeho režijním debutem minisérie Zrození alchymistky. Je autorem nového muzikálu Král Artuš: nová legenda, desítek písní a reklamní hudby. Vystudoval zpěv a tvorbu filmové hudby na Pražské konzervatoři pod vedením Davida Solaře, Vítězslava Hádla a Martina Blažka.
Části seriálu: Zrození alchymistky
- ZROZENÍ ALCHYMISTKY - Jediná česká filmová pohádka letošního adventního a vánočního času
- Zrození alchymistky: česká vánoční fantasy pohádka




















(4,91 z 5)