#11 - Upír aneb podivné dobrodružství Davida Graye

Hodnocení článku
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehod­no­ce­no)
Loading...
Načítám počet zob­ra­ze­ní...

Upíři jsou téma­tem, kte­ré se pro­lí­ná celou fil­mo­vou his­to­rií. Jejich podo­by jsou růz­né. Nejčastěji je upí­rem Dracula, ale jin­dy je pří­běh jiný, nový a zají­ma­vý. A nád­her­ně poe­tic­ký jako pří­běh Vampýra.

Upír aneb podiv­né dob­ro­druž­ství Davida Graye

Vampyr

Francie, Německo, 1932, 75 minut

Režie:Carl Theodor Dreyer

Scénář: Carl Theodor Dreyer a Christen Jul pod­le pří­bě­hu Sheridana Le Fanu

Hrají:

Julian West (Allan Gray)

Maurice Schutz (Pán domu)

Rena Mandel (Gisèle)

Sybille Schmitz (Lèone)

            Atmosférický horor. Tím nemys­lím, že by měl film něco spo­leč­né­ho se vzduš­ným oba­lem Země, ale tohle je jed­no­znač­ně film, kte­rý je více než na pří­běh zamě­řen na atmo­sfé­ru. A ta je zde sku­teč­ně tíži­vá, mlha­vá, pochmur­ná, nebez­peč­ná, stra­ši­del­ná, zkrát­ka horo­ro­vá v celé své krá­se. Více než jed­no­li­tým pří­bě­hem je sní­mek mozai­kou obra­zů a scén, kte­ré jsou v mno­ha pří­pa­dech nato­lik nesro­zu­mi­tel­né, že si divák jen stě­ží může domýš­let, co se vlast­ně ve fil­mu děje, respek­ti­ve k čemu urče­ný detail slou­ží. Ale na tom vlast­ně nesejde. Důležité je, jaké film vyvo­lá­vá poci­ty. A nut­no říci, že ty jsou sku­teč­ně horo­ro­vé, snad by se dalo říci až depre­siv­ní.

            Ve Vampyrovi nejsou důle­ži­tí her­ci, respek­ti­ve jejich hra­ní, kte­ré se v pod­sta­tě ome­zu­je a je do jis­té míry jakým­si plou­že­ním a pobí­há­ním postav. Herectví zde není na prv­ním mís­tě. Na prv­ním mís­tě je vše ostat­ní. Dreyer uká­zal, že je mis­trem fil­ma­řem, kte­rý doká­že navo­dit přes­ně tako­vou atmo­sfé­ru, kte­rou potře­bu­je. A nezá­le­ží tak na samot­ných posta­vách, ale na cel­ko­vém vyzně­ní.

            Příběh je vlast­ně vel­mi jed­no­du­chý. Do ves­ni­ce při­jíž­dí muž, kte­rý hle­dá vam­pý­ry a dal­ší podob­né bytos­ti. Zde se setká­vá se sku­teč­ným zlem, kte­ré se sna­ží pora­zit. Anebo spíš pocho­pit? Jak říkám, pří­běh není tím nej­zá­sad­něj­ším, co film při­ná­ší. A to i pro­to, že již v úvo­du se divák doví­dá, že Allan Gray je sní­lek, u kte­ré­ho se hra­ni­ce rea­li­ty se sno­vým svě­tem stí­rá. Celý film tak může vyzní­vat jako jeden sen – halu­ci­na­ce –, čímž by sku­teč­ně mohl být. Ale nemá­me zde dal­ší vodít­ko, kte­ré by nám teo­rii potvr­di­lo. Samozřejmě pokud pomi­ne­me tu sku­teč­nost, že upí­ři nee­xis­tu­jí. Pravděpodobně.

            Celý film je sku­teč­ně jakousi halu­ci­na­cí, a to od své­ho začát­ku až do kon­ce. Střídají se zde scé­ny, kde si vůbec nejsme jis­tí, zda hlav­ní posta­va sní nebo bdí, jeho ulo­že­ní do rakve zaži­va je jed­nou z těch, jejichž význam je nejas­ný, ale přes­to děsi­vý. Z leží­cí posta­vy, kte­rá ze sar­ko­fá­gu sle­du­je sce­né­rie kolem sebe, se na divá­ka pře­ná­ší úzkost, stej­ně jako děs z toho, jak je „mrt­vý“ klid­ný a nehyb­ný.

            Jsou zde skvě­le vyu­ží­vá­ny tri­ky, ať už je to ve chví­li, kdy Allan Gray „zprů­hled­ní“, nebo se jeho obraz roz­dvo­ju­je. Jak jsem již psal, milu­ji sta­rou tri­ko­vou ško­lu, a tohle mi pros­tě dělá radost. Samozřejmě, i digi­tál­ní tri­ky mají něco do sebe, ale dokonalost-nedokonalost tri­ků kla­sic­kých je srd­co­vou zále­ži­tos­tí.

            Na inter­ne­tu jsem se doče­tl zají­ma­vý názor jed­no­ho z fanouš­ků fil­mu. Že hlav­ní posta­va v podá­ní Juliana Westa, respek­ti­ve baro­na Nicholase de Gunzburga, kte­rý se stal mece­ná­šem (v dneš­ní době by se asi pou­žil pojem pro­du­cent) fil­mu, je podob­ný Howardu Phillipsu Lovecraftovi. Podoba je nepo­pi­ra­tel­ná, nesou­hla­sím však s tím, že je záměr­ná, i když se samo­zřej­mě mohu mýlit. Ale pro ty, kdo mis­tra z něja­ké foto­gra­fie zna­jí, bude film rezo­no­vat dal­ší taju­pl­nou notou.

            Zde se rov­nou k něče­mu při­znám. Myslím si, že ze všech fil­mů, kte­ré zde zatím byly pre­zen­to­vá­ny (Kabinet dok­to­ra Caligariho, Golem, Nosferatu, Häxan, Fantom ope­ry, Dracula, M, Frankenstein, Dr. Jekyll a pan Hyde a Zrůdy) je prá­vě Vampyr fil­mem, kte­rý lze nej­ví­ce nazvat horo­rem, pro­to­že se sku­teč­ně sna­ží o to, aby jeho atmo­sfé­ra byla děsi­vá, tís­ni­vá a depre­siv­ní. Z toho­hle fil­mu si totiž nebu­du pama­to­vat pří­běh, ale jed­not­li­vé neza­po­me­nu­tel­né obra­zy a poci­ty, kte­ré ve mně film vyvo­lal.

Proč film zařa­dit mezi 101 nej­lep­ších horo­rů všech dob:

            Film s nej­lep­ší horo­ro­vou atmo­sfé­rou, s níž se ame­ric­ké fil­my toho obdo­bí nemo­hou pří­liš srov­ná­vat. Je to dáno ale tím, že na úkor atmo­sfé­ry a obra­zů je potla­čen pří­běh.

Proč film neza­řa­dit mezi 101 nej­lep­ších horo­rů všech dob:

            Mně vadi­la v pod­sta­tě pou­ze jed­na věc. Kopie, kte­rou jsem zís­kal, měla děsi­vou kva­li­tu obra­zu, což do jis­té míry sni­žo­va­lo záži­tek z fil­mu. Ale niko­li nato­lik, abych si Vampyra neu­žil. Přesto, pokud bude­te schop­ni zís­kat lep­ší kopii, radě­ji se podí­vej­te na ni. A měj­te u sle­do­vá­ní v noci zhas­nu­to.

Další film pat­ří­cí mezi „101 nej­lep­ších horo­rů“ vyjde 27.5.2019


Článek je sou­čás­tí seri­á­lu 101 nej­lep­ších horo­rů na inter­ne­to­vém maga­zí­nu Horor-Web.cz.


Podívejte se na hod­no­ce­ní Upír aneb Podivné dob­ro­druž­ství Davida Graye na Kinoboxu.
#101 - Sirotčinec (2007)
8. února 2021#101 - Sirotčinec (2007)Myslím si, že "Sirotčinec" je i v dnešní době tím nejlepším, co jsem kdy ze Španělska viděl. Propracovaný příběh, skvělá herečka v hlavní roli a hlavně dostatek peněz. Sirotčinec El Orfanato Španělsko, Mexiko, 2007, 105 minut…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#100 - Pád do tmy (2005)
1. února 2021#100 - Pád do tmy (2005)Britské horory se poslední dobou docela zvedají z prachu. "Pád do tmy" byl jedním z těch, které začaly britský horor zdvihat na nohy. Pád do tmy The Descent USA, 2005, 99 minut Režie: Neil Marshall Scénář:…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#99 - Saw: Hra o přežití (2004)
25. ledna 2021#99 - Saw: Hra o přežití (2004)Pro mě osobně je série "Saw" jednou z nejlepších hororových sérií všech dob. Pravda, není zase s čím moc srovnávat Saw: Hra o přežití Saw USA, 2004, 92 minut Režie: James Wan Scénář: James Wan a…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#98 - Nenávist (2003)
18. ledna 2021#98 - Nenávist (2003)Pro mě osobně - když jsem tenhle film viděl poprvé - to byl jeden z nejlepších hororů. Dnes se na to dívám trochu jinak, ale pořád je to pořádně děsivé. Nenávist Ju-On: The Grudge Japonsko, 2003,…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#97 - Noc s nabroušenou břitvou (2003)
11. ledna 2021#97 - Noc s nabroušenou břitvou (2003)Že by právě tohle byl ten film, kterým začala nová francouzská vlna? Rozhodně to byl jeden z prvních. Když jsem se k němu vracel poté, co jsem upravoval recenzi, musím říct, že na mě udělal větší…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#96 - A Tale of Two Sisters (2003)
4. ledna 2021#96 - A Tale of Two Sisters (2003)Sice to není japonský horor, ale má k němu dost blízko. Korejská produkce rozhodně stojí za to a neměla by být opomenuta. A Tale of Two Sisters Janghwa, Hongryeon Jižní Korea, 2003, 115 minut Režie: Ji-woon…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#95 - 28 dní poté (2002)
28. prosince 2020#95 - 28 dní poté (2002)"28 dní poté" je pro mě osobně jeden z nejlepších zombie hororů poromerovské éry. Prázdný, vylidněný Londýn, to je vážně síla. 28 dní poté 28 Days Later... Velká Británie, 2002, 113 minut Režie: Danny Boyle Scénář:…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#94 - Ti druzí (2001)
21. prosince 2020#94 - Ti druzí (2001)Pro mnohé jeden z nejlepších hororů, jaké kdy byly natočeny. Nelze než souhlasit, že tohle je skutečně hodně kvalitní, který právem patří mezi 101 nejlepších. Ti druzí The Others USA, Španělsko, Itálie, Francie, 2001, 101 minut…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#93 - Princ bez království (2001)
14. prosince 2020#93 - Princ bez království (2001)Guillermo del Toro, to rozhodně není jenom "Hellboy" nebo "Blade 2", ale také řádka skvělých filmů před Hollywoodem. Princ bez království El Espinazo del Diablo Španělsko, Mexiko, 2001, 106 minut Režie: Guillermo del Toro Scénář: Guillermo…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
#92 - Konkurs (1999)
7. prosince 2020#92 - Konkurs (1999)Tohle rozhodně není klasický japonský horor, který si pod tímhle pojmem představíte. Ale japonské horory nejsou jen duchařiny. Konkurs Ôdishon Japonsko, 1999, 115 minut Režie: Takashi Miike Scénář: Daisuke Tengan podle románu Ryû Murakamiho Hrají: Ryo…Vydáno v rubrice: 101 nejlepších hororů
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře