Druhý film z trilogie Krzysztofa Kiéslowského, který navozuje asociace barvami francouzské vlajky a revolučním heslem Volnost, rovnost, bratrství. Tento film je hlavně satirou na dobové poměry v Polsku, ale ukazuje i složitost komunikace mezi lidmi a vypovídá o stavu dnešní společnosti.Hlavním hrdinou je Polák Karel Karel, který se v úvodu filmu ocitá u rozvodového soudu v Paříži. Jeho francouzská manželka Dominique chce rozvod hlavně pro Karlovu neschopnost plnit manželské povinnosti. Soud její argumenty uzná a rozvede je. V tento moment přichází Karel o vše na čem mu záleželo: o svou lásku i o svůj kadeřnický salón. Je na dně. Snaží se situaci urovnat a vnikne své bývalé ženě do bytu a doufá, že dojde ještě k nějaké domluvě. Takhle to přece nemůže skončit. Manželka si však část svého bytu zapálí a logicky to chce svést na něj. V tuto chvíli mu už nezbývá nic jiného než se vzdát. Karel se ocitá bez peněz, dokladů, je hledaný policií za žhářství a zoufale hledá způsob jak se vrátit zpět do Polska. Snaha vydělat si alespoň nějaké peníze pro něho znamená, že hraje na hřeben v podchodu metra. Tady se seznámí se svým krajanem Mikolajem, který mu nabídne práci nájemného zabijáka. S jeho pomocí se Karel nakonec dostane do Polska ukrytý ve velkém kufru. Jeho plán je jasný. Co nejrychleji zbohatnout, přilákat Dominique z Paříže do Varšavy a konečně se jí pomstít.
Předcházející popis děje je zřejmě nejdelší ze všech tří filmů. Učinil jsem tak hlavně proto, že z jeho sledování bych to asi takto přesně nepochopil. Vysvětlím. Ve filmu se vyskytuje několik scén, kdy mi nebylo zcela jasné jak kdo došel k nějakému rozhodnutí, nebo co předcházelo jiné scéně, která na ni pak navazuje. Do poloviny filmu je to jasné. Karel je zoufalý, podaří se mu dostat do Polska atd. (viz. úvod) Jakmile se, ale ocitne v Polsku a chce realizovat svůj plán je to horší. Karel dostává nějakou zakázku na vraždu. Na špinavém tržišti či co, si vyslechne instrukce a odejde. O pár minut později (nevíme jestli někoho zabil, natož jestli za to získal peníze) už je z něj slušně upravený muž v obleku, který si v nějakém domě, čítajícím několik prázdných místností, domlouvá to jak si zde zařídí kanceláře, kde bude fax apod. Nebo jediný člověk, kterého má Karel zabít a my vidíme o koho jde, je nakonec Mikolaj, který mu v úvodu dal tu zbraň a nabídl mu práci zabijáka. Snad jste pochopili co jsem chtěl vysvětlit. Jako by prostě někam zmizelo vždy pár vteřin, mezi dvěma scénami následkem čehož mi někdy návaznost nebyla zcela jasná. Ale patrně to souvisí s tím, že Krzysztof Kiéslowski nebyl doslovný režisér a nechává na divácích jednotlivé drobnosti si domyslet.
Ve všech ostatních složkách platí to co jsem psal předtím tj. herecké výkony, režie, kamera, vše opět spolehlivé.I přesto, že Bílou považuji z trilogie za nejslabší, nejedná se zase o tak velký rozdíl abych nemohl říct následující. Celá trilogie je co se týče kvality jednotlivých dílů a mého hodnocení ve stejném duchu a bez výkyvů. Ještě se sluší připomenout alespoň obsazení hlavních rolí. Karla hraje nám prakticky neznámý Zbigniew Zamachowski (Ohněm a mečem) jeho manželku ztvárnila, již známější Julie Delpyová (Před úsvitem, Před soumrakem.)
Závěrem tradičně ceny. Bílá byla v roce 1994 oceněna například Stříbrným medvědem na MFF v Berlíně.
Hodnocení: 80%
Nejnovější komentáře